Malinois valp tips?

Malinoisvalp

Trådstartare
Hej!

Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt snabbt.

Nu dock de senaste dagarna har hon ibland börjat göra utfall mot förbi passerade människor och hundar. Upplever det händer mest på kvällen men händer även ibland när det är ljust. Vi har börjat hålla lite mer avstånd till folk och försöker få hennes uppmärksamhet med hjälp av godis vid möten. Men när jag väll tappar den är den mycket svår att få tillbaka då hon morrar och skäller istället. Det brukar funka med lite extra avstånd till människor men inte med hundar för då blir hon galen.


Hon har även försökt bita mig när jag gått in och säger till.
Men har självklart då sagt till mycket bestämt och visat att det INTE är ok.


Min fråga är: Vad är bästa sättet att få bort detta beteende? Hur ska jag säga till för bäst effektivet? Vad är det som triggar beteendet?
Min gissning är att hon känner som orolig/hotad. Om så är fallet hur ska ja göra för att få henne att känna sig tryggare??


Kan även tillägga att jag är uppväxt med hund och har just nu även en schäfer tik på 3 år. Är alltså inte min första hund men bönar nu efter hjälp.


Vill gärna ta tag i detta direkt innan de eskalerar så alla tips uppskattas!


Tack på förhand
 
Spontant känner jag att köpare av dem här rasen inte skulle behöva fråga basic valpfrågor på ett forum.
Vad säger uppfödaren?
Vad ska du ha hunden till?
Eftersom det är så basic kan du ju ge mig ett svar istället. Håll dig till frågan annars kommentera inte alls, tack!
 
Tycker också att det är ett problem som bör lösas med tränare på plats. Inte läge för en massa gissningar. Valpar är ju valpar, men om en fyra månaders valp gör faktiska Utfall och en inte rår på det är det dags för hjälp. :heart
Har duu hört av dig till uppfödaren?
 
Du har schäfer och har skaffat dig en malle. Du bör alltså vara intresserad av bruks och skall man komma någonstans behöver man träningskamrater. Har du ingen sådan med malleerfarenheter? Vad har du för målsättning? Jag har tränat ihop med flera mallar, och de har sannerligen varit olika. Det gemensamma är att deras ägare lagt ner mycket tid. Även jag undrar vad uppfödaren säger.
 
Det är synd att det är så ont om kurser o dylikt i olika ändar av landet. Här där jag bor finns det gott om det. Så det är naturligt att tipsa om. Men jag håller med resten. Vad säger uppfödaren?
Fast kurser finns det, jag bor i en småstad och även här finns löpande kursstarter på flera olika klubbar.
 
Social träning är mycket viktigt och det inkluderar platser, människor, hundar och andra djur.
Varulven fick jag från uppfödaren efter att hans första ägare tappat kontrollen efter dåliga råd från andra. Även hon var schäferägare och när han hamnade hos mig litade han inte på folk.

Jag säger som de andra, kontakta tränare, det kan bli så väldigt fel annars. Om jag inte var van belgare sedan tidigare tror jag inte varulven levt idag för hans ryggsäck var stor. Jag hoppas du köpt henne sfrån en seriös uppfödare och kollat upp MH? Vad säger uppfödaren?
 
Hej!

Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt snabbt.

Nu dock de senaste dagarna har hon ibland börjat göra utfall mot förbi passerade människor och hundar. Upplever det händer mest på kvällen men händer även ibland när det är ljust. Vi har börjat hålla lite mer avstånd till folk och försöker få hennes uppmärksamhet med hjälp av godis vid möten. Men när jag väll tappar den är den mycket svår att få tillbaka då hon morrar och skäller istället. Det brukar funka med lite extra avstånd till människor men inte med hundar för då blir hon galen.


Hon har även försökt bita mig när jag gått in och säger till.
Men har självklart då sagt till mycket bestämt och visat att det INTE är ok.


Min fråga är: Vad är bästa sättet att få bort detta beteende? Hur ska jag säga till för bäst effektivet? Vad är det som triggar beteendet?
Min gissning är att hon känner som orolig/hotad. Om så är fallet hur ska ja göra för att få henne att känna sig tryggare??


Kan även tillägga att jag är uppväxt med hund och har just nu även en schäfer tik på 3 år. Är alltså inte min första hund men bönar nu efter hjälp.


Vill gärna ta tag i detta direkt innan de eskalerar så alla tips uppskattas!


Tack på förhand

Du har nog fått en hund med en mycket stor handlingskraft. Just nu lite spökig. Har också upplever att valpar ibland blir det i perioder vid mörker. Förhoppningsvis är det tillfälligt men i värsta fall är det en osäker individ och det tillsammans med en stor handlingskraft är inte lätt att hantera.

Ta hjälp av uppfödaren eller någon annan som är mycket duktig på rasen. Jag hade inte gått någon vanlig valpkurs eller till vilken instruktör som helst och trott att det skulle lösa problemet.

Så länge hade jag tagit med en kampleksak och erbjudit lek med mig vid alla möten och sen "bogerat" valpen hängandes i leksaken förbi den vi möter. Självklart med så stort avstånd som lämpligt. Utgår från att en mallevalp har så stor komplust att detta går. Hade gjort så i alla möten oavsett tid på dygnet. Allt för att inte befästa utfallsbeteendet. Godis är nog inte mycket värt för den typen av hund i dessa situationer.
 
Hej!

Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt snabbt.

Nu dock de senaste dagarna har hon ibland börjat göra utfall mot förbi passerade människor och hundar. Upplever det händer mest på kvällen men händer även ibland när det är ljust. Vi har börjat hålla lite mer avstånd till folk och försöker få hennes uppmärksamhet med hjälp av godis vid möten. Men när jag väll tappar den är den mycket svår att få tillbaka då hon morrar och skäller istället. Det brukar funka med lite extra avstånd till människor men inte med hundar för då blir hon galen.


Hon har även försökt bita mig när jag gått in och säger till.
Men har självklart då sagt till mycket bestämt och visat att det INTE är ok.


Min fråga är: Vad är bästa sättet att få bort detta beteende? Hur ska jag säga till för bäst effektivet? Vad är det som triggar beteendet?
Min gissning är att hon känner som orolig/hotad. Om så är fallet hur ska ja göra för att få henne att känna sig tryggare??


Kan även tillägga att jag är uppväxt med hund och har just nu även en schäfer tik på 3 år. Är alltså inte min första hund men bönar nu efter hjälp.


Vill gärna ta tag i detta direkt innan de eskalerar så alla tips uppskattas!


Tack på förhand

Det är omöjligt att råda om detta via nätet eftersom det är omöjligt att svara på varför valpen gör som hon gör. Det en person kallar "utfall" kan handla om olika saker: rädsla, reservation, upphetsning, aggressivitet eller kamplust/leklust. Det du inte ska göra är att "visa att det inte är OK", det är ett effektivt sätt att skapa problem i er relation som dessutom kan förvärra de "utfall" som du talar om. Jag skulle avleda, avleda, avleda, gärna med leksak.
 
Du har nog fått en hund med en mycket stor handlingskraft. Just nu lite spökig. Har också upplever att valpar ibland blir det i perioder vid mörker. Förhoppningsvis är det tillfälligt men i värsta fall är det en osäker individ och det tillsammans med en stor handlingskraft är inte lätt att hantera.

Ta hjälp av uppfödaren eller någon annan som är mycket duktig på rasen. Jag hade inte gått någon vanlig valpkurs eller till vilken instruktör som helst och trott att det skulle lösa problemet.

Så länge hade jag tagit med en kampleksak och erbjudit lek med mig vid alla möten och sen "bogerat" valpen hängandes i leksaken förbi den vi möter. Självklart med så stort avstånd som lämpligt. Utgår från att en mallevalp har så stor komplust att detta går. Hade gjort så i alla möten oavsett tid på dygnet. Allt för att inte befästa utfallsbeteendet. Godis är nog inte mycket värt för den typen av hund i dessa situationer.
Först och främst, instämmer i det andra skrivit om att hitta tränare.

Måste bara tillägga hur glad jag varit i leksak när Terrorn varit just en terror i hundmöten. Var lite rädd att gasa upp honom ännu mer i det läget, men provade ändå tillsist med gott resultat. Som du säger finns det verkligen lägen där godis inte är intressant nog för avledning, och då är han ändå "bara" en kampglad Aussie.
 
Först och främst, instämmer i det andra skrivit om att hitta tränare.

Måste bara tillägga hur glad jag varit i leksak när Terrorn varit just en terror i hundmöten. Var lite rädd att gasa upp honom ännu mer i det läget, men provade ändå tillsist med gott resultat. Som du säger finns det verkligen lägen där godis inte är intressant nog för avledning, och då är han ändå "bara" en kampglad Aussie.
Lite OT men ändå: vilken typ av leksak har du med dig på promenader? Jag är precis i läget att jag skulle behöva avleda en del på våra promenader (i vårt fall för att Slyngeln inte ska springa efter bilar, hästar, fåglar…😜) och godis räcker inte alltid till. Vi har en kampleksak som han älskar, men den är lite stor o otymplig att släpa med på promenader, så tips mottages tacksamt!
 
Lite OT men ändå: vilken typ av leksak har du med dig på promenader? Jag är precis i läget att jag skulle behöva avleda en del på våra promenader (i vårt fall för att Slyngeln inte ska springa efter bilar, hästar, fåglar…😜) och godis räcker inte alltid till. Vi har en kampleksak som han älskar, men den är lite stor o otymplig att släpa med på promenader, så tips mottages tacksamt!
Den här kampen är helt okej smidig tycker jag, knögglar ner den i fickan eller har den helt enkelt runt handleden med trasan i handen så är det verkligen bara att slänga fram den. Brukar göra flätor av fleece också och då är ju storleken lätt att anpassa, men hos valpen/unghunden är den här i läder mer poppis. Vi diskuterade senast i veckan att nån pip säkert skulle funka, men vill inte riskera trigga mötande hund med det och göra mötet mer komplicerat.
DSC_1498.JPG
 
Lite OT men ändå: vilken typ av leksak har du med dig på promenader? Jag är precis i läget att jag skulle behöva avleda en del på våra promenader (i vårt fall för att Slyngeln inte ska springa efter bilar, hästar, fåglar…😜) och godis räcker inte alltid till. Vi har en kampleksak som han älskar, men den är lite stor o otymplig att släpa med på promenader, så tips mottages tacksamt!
Valfri boll-på-snöre/skinnbit-på-expander/kaninpäls-på-expander funkar bra, har nästan alltid någon av ovanstående i någon ficka.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
604
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 448
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 536
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 852
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp