Bukefalos 28 år!

Malinois vs Rhodesian Ridgeback

Kalaspinglan

Trådstartare
Hej hej!

Vi ska skaffa hund och har två raser vi funderar på, Malinois eller Rhodesian Ridgeback. Efter att ha haft drever i många år vill jag ha en större hund att träna/tävla lydnad och kanske träna lite skydd med. Jag vill ha en hund som är pigg och alert, snabbtänkt och intelligent.

Vet någon av er något om dessa två raser? Vad kan ni ge mig för tips och råd?

Pinglan
 
Ridgebackar brukar tåla värme bättre men malinoisen tycker jag är mer lättlärd och aktiv. För aktiv ibland... :crazy:
 
Ridgebacken är nog inte ett så bra alternativ om du vill träna lydnad och skydds med. De är inte riktigt avlade för det, men man vet aldrig ni kan ju få en individ med skärpa och som är förarvek, men oftast har ridgebacken för lite av båda dessa egenskaper.
Men vill ni ha en hund att jobba med och en utmaning så är ridgebacken ett bra alternativ. De är som monster fram till tre års åldern ;) :D

/Dean som för tillfället har en ridgeback hane i tvåårs åldern till salu för billig penning :crazy: (OBS skämt)
 
Utomhus är RR:n både pigg och alert och den är alltid snabbtänkt och intelligent men frågan är ju då om den är det i de situationer du önskar.
Du får inget gratis med en RR och de gör ingenting om de inte känner att de får något ut av det. Uppgifter som den ser som tråkiga och meningslösa utför den inte, detta gör att man som förare måste vara väldigt uppfinningsrik och kunna variera träningen mycket. Du måste helt enkelt motivera din hund till det du vill att den ska göra.

Så vill man snabbt komma upp i lydnadsklasserna så är inte RR rätt ras. Det finns RR som tävlar i elitlydnad och en SLCH finns det också :p men som sagt - det krävs det dubbla av dig som förare jämfört med om du skaffar dig en bruksras.

Sedan finns det ju då dem som älskar utmaningen som en RR ger dig - sådana som jag t ex :D
 
De två raserna har ju knappt någon likhet :confused:
Mallen är en VÄLDIGT aktiv, ofta skarp och en väldigt krävande ras, men den passar
bra till skyddet.
medans de Ridgebackar jag har sett har varit långsamma, lata
( ointresserade av arbete)
och lite fega :o Passar knappast till skydd,lydnad
kan man ju självklart träna med alla hundar, men RB är väl vad jag vet inte direkt framstående inom lydnad :confused:

Det finns massor av raser som passar in på alert, snabbtänkt
och som passar till lydnad, men det är nästan bara schäfern och mallen som är framstående inom skyddet :)
 
Kom på att det lät som om jag inte gillade rasen RR :o, så är det inte, tycker att de är bland de vackraste raserna som finns, det var bara att malle/ RR är så olika sorters hundar.. :)
 
Mallen är ofta extremt krävande och passar till i princip allt.

Men den är både pigg, alert, snabbtänkt och väldigt intelligent.

Vår Malle åt upp vårat kök när hela familjen låg i influensan och ingen kunde göra mer än korta promenader i lite över 1 vecka :crazy: Han skulle klarat sig utan den mentala träningen den tiden, men behövde desto mer motion då.
 
Tack för era svar.
Vi tror vi kommit fram till ett beslut i familjen. Det blir en Rhodesian Ridgeback, i varje fall till en början. Min sambo, som arbetar som polis, har planer på att bli hundförare och om så blir fallet skaffar vi en Malinois som tjänstehund till honom.

Kan ni rekommendera någon bra kennel? Vad kostar valparna? Är 12.000 kr dyrt (pratade med en kennel igår)? Vad är viktigt att ta reda på om föräldrarna? Vilken valp ska man välja? Hane eller tik?

//Pinglan
 
Är 12.000 kr dyrt (pratade med en kennel igår)?
det låter ganska normalt.

Vad är viktigt att ta reda på om föräldrarna?
allt! kolla upp om rasen har några sjukdomar och att föräldrarna är fria. föräldrarna ska vara trevliga och tiken ska vara bra mot valparna. har du tänkt dig att ställa ut är föräldrarnas utställningsmeriter viktiga förståss.

Vilken valp ska man välja?
enklast är om ni träffar uppfödaren några gånger som att denne kan bilda sig en uppfattning om er och väljer en valp som h*n tror passar. uppfödaren känner trots allt valparna bäst. men vill uppfödaren att ni själva ska välja så är det bara att lyssna på hjärtat

Hane eller tik?
kolla först upp om skillnaderna mellan könen är stor inom rasen. annars är det en smaksak.
 
Grattis till ett utmärkt rasval :) :love:

-Kan ni rekommendera någon bra kennel?
Jag vill inte rekommendera någon speciell utan föreslår att ni ringer runt till olika och väljer en uppfödare som ni känner att ni får förtroende för.

-Vad kostar valparna? Är 12.000 kr dyrt (pratade med en kennel igår)?
12.000 är lite i "dyraste" laget. Normalt valppris är mellan 8-12.000 säger man och kostar valpen i överkant skall den ha mycket välmeriterade föräldrar.

-Vad är viktigt att ta reda på om föräldrarna?
Hur de är i temperamentet, att de är friröntgade på BÅDE höfter och armbågar (vissa avlar på AD tyvärr), att de är MH-testade och skottfasta, vad har de gett för valpar tidigare etc etc.

-Vilken valp ska man välja? Hane eller tik?
De flesta seriösa uppfödare låter dig inte välja själv utan passar ihop dig med den valpen de anser passar dig bäst, utefter din önskemål och krav.
Tänk på att hanarna blir större och starkare än tikarna och går för det mesta inte ihop med andra hanhundar (= ett minus om man har mycket hanar i bekantskapskretsen).
Har man ingen hundvana alls när man skaffar RR rekommenderas ofta tik men jag har sålt hanvalp till förstagångshundägare och det har gått jättebra så det handlar mest om att man från början vet vad man ger sig in på :)
 
Hej igen!

Tack för svaren!

Nu har jag pratat med minst tio hundägare, två uppfödare och någon på SRRS-klubben och jag blir bara mer och mer övertygad om att detta verkligen är hunden för mig!
Något som sambon och jag prata mycket om är att kanske kunna träna räddning, eftersök eller dyl., och tydligen är denna hund bra på allt "nosarbete". Jag har fått en ganska tydlig bild av att det är en inte alldeles enkel hund, men dess egenhet sporrar mig mer just för den där problemlösningen - att motivera hunden.

Tjohoooo!!!
Pinglan
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 410
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp