Bukefalos 28 år!

Sv: Malinois

... ska jag köpa! :love:

Eller hur!!!!:love: :love: Har du hittat några bra kennlar?:)

****
Mer svar? Hur är rasen?Vad tycker ni om rasen? Hur uppfattar ni den? Vem tycker ni ska äga en malinois? Någon som tillomed äger en? Känner någon som äger en? Osv.
 
Sv: Malinois

****
Mer svar? Hur är rasen?Vad tycker ni om rasen? Hur uppfattar ni den? Vem tycker ni ska äga en malinois? Någon som tillomed äger en? Känner någon som äger en? Osv.


Mitt svar: Bambi på speed ungefär:angel:

Har aldrig gillat mallar eller Belgiska vallhundar tillräckligt mycket för att känna att jag skulle vilja äga en. Dom är trippiga och flams tramsiga ( fördomarna flöödar) :D .
Jag har ändå någon form av förståeöse för folk som vill ha malle.
Det är ju en superb brukshund ! Men för min del är jag bara glad att det finns andra raser att välja bland om man vill ha brukshund.

Om jag känner ngn som har malle? Näe, men snart så :o
(syftar på Aliide)
 
Sv: Malinois

Eller hur!!!!:love: :love: Har du hittat några bra kennlar?:)

****
Mer svar? Hur är rasen?Vad tycker ni om rasen? Hur uppfattar ni den? Vem tycker ni ska äga en malinois? Någon som tillomed äger en? Känner någon som äger en? Osv.

Jag har letat länge, men har väntat på en och samma tik i lite över 1 år. Förra gången gick hon tom, men parades nu för 3 veckor sedan. Så förhoppningsvis får vi hem en liten malle i April!

Jag gillar rasen, det är min typ av hund. En hund med stor kamplust, som är riktiga clowner, spralliga, snabba som attan och mångsidiga. Jag anser att en malle i fel eller okunniga händer kan bli livsfarliga. Det händer väldigt mycket på kort tid, dom har en stor kamplust samtidigt som många tyvärr kan ha dåliga nerver, kass dådkraft och otillgängliga. Det gäller att man letar noga efter bra linjer. Så folk som är inne på malle; dom ska jobbas. Det är inga hundar som man låter ligga på soffan under längre perioder, som bara tas ut på korta promenader osv.
 
Sv: Malinois

Det jag undrar över är hur folk som knappt träffat mallar kan uttrycka sig? Vet MÅNGA som säger det och det, så frågar man; "Hur många mallar har du själv träffat?" - "Öh... jag såg en.. en gång.. i en bil..."

:crazy:
 
Sv: Malinois

Det jag undrar över är hur folk som knappt träffat mallar kan uttrycka sig? Vet MÅNGA som säger det och det, så frågar man; "Hur många mallar har du själv träffat?" - "Öh... jag såg en.. en gång.. i en bil..."

:crazy:

Jag hoppas inte du syftar på mig? Jag menar med tanke på att du borde veta vad jag baserar min åsikt på med tanke på att vi pratat malle förr.:crazy:
 
Sv: Malinois

Jag har en bekant med flera stycken. Varje gång hon har en ny ungund så svettas hon och säger att det här kommer aldrig att gå. Vilket det gör! Säkert mycket pga hennes erfarenhet också. Hon tävlar bruks och utbildar till tjänstehund (hon började iaf innan jag flyttade och vi kom ifrån varandra) Hon har importerat samtliga sina hundar eftersom att hon inte känt att hon kunnat hitta vad hon söker i Sverige.

Helt klart en underbar hundras för den som är intresserad och känner till rasen :) Hur mycket god vilja man än har så skulle jag ändå inte rekomendera den som en nybörjarhund. Jag tror nämligen att man får ut med av sitt hundägande om man inte måste slita ut sig de första åren! Men lite mer erfarnhet i ryggen så blir det ett roligare hundägarskap tror jag!
 
Sv: Malinois

Håller med Aliide. Det är inga soffpotatisar, dom behöver massor med aktiviteter.

Känner en som har en belgisk vallhund och det är ett energiknippe utan dess like, enorm på lydnad men stressad och tossig så man kan inte ens titta på henne utan att hon flyger i taket. Väldigt vassa hundar om man inte tränar dom ordentligt.
Men annars en trevlig hundras om man orkar med energin.

Tycker lite som Piru där då om Ikea schäfer.:D
 
Sv: Malinois

Jag har inte träffat så många, men dom jag har träffat har känst...hmm.. opålitliga? i rätt händer kan dom säkert vara jättebra.. men jag gillar dom inte
 
Sv: Malinois

Ursäkta jag inkräktar på tråden men...

Piru...får jag PM:a dig? Tänkte fråga om du känner till en tränare...
 
Sv: Malinois

Uttrycket IKEA-Schäfer syftar väl, om jag inte minns fel (???) på att det är en hund man sätter ihop själv! Kan alltså bli jättebra - eller helt fel!
Jag var själv inne på Malle tidigare, men avstyrdes av flera kunniga hundmänniskor. Bl.a. för att jag har små barn, med små barns speciella beteenden, och då vill man INTE ha en hund som reagerar som en blixt och klipper först och tänker efter sedan! Det kan Mallen göra!
Men jag har för mig att det finns olika linjer bland Malinoin, beroende på om man vill ha en utställningshund eller en ren utpräglad brukshund med massor av motor. En utställningsMalle är nog aningen lugnare. Om det finns nån i Sverige som föder upp den rasen med utställning i tankarna, vet jag däremot inte??
 
Sv: Malinois

Hm, och med det menar du?
Jag har aldrig träffat på en Malinois men har haft terv och det var banne mig inget Ikea över den jycken!
Man måste titta lite bakom det yttre på en belgare för att få en sann bild.
Tuffing med ett vackert yttre det var min tervtik det!
 
Sv: Malinois

Det är tack vare att vi har barn som vi inte har en terv nu just av den anledningen du tar upp. Deras beteende att alltid sätta sig själv i säkerhet funkar dåligt tillsammans med barn.
Men yngste sonen är snart 12 år så nästa jycke blir en terv!
 
Sv: Malinois

Jag menade ingenting, bara citerade vad jag själv hört att det uttrycket betydde! En annan sa att det betydde "en hund som inte var riktigt hopsatt!" :confused: :confused: :eek:
Jag tror hur som helst att man bör veta vad man gör om man köper en Malinois, vanliga felsteg kan nog få lite större konsekvenser om man så säger. Och se till att få en valp efter riktigt bra, mentalt stabila föräldrar! Men vad vet jag, jag har aldrig haft en Malinois själv! Jag tycker iallafall dom verkar himla härliga, när allt funkar som det ska, och inte minst ser dom ut som riktiga hundar! Ursnygga! Men man köper ju inte hund efter håren...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 138
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
502
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 859
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp