A

Aylen

Hej undrar om någon här äger/ har ägt en malinois någon gång?
Hur var dem mot andra människor?
Vad användes den till? sällskap, lydnad etc..
Vad hade den för temperament? Berätta lite allmänt.. :)
 
Sv: malinois

Min kompis äger en malinoistik. Hon är väldigt sprallig, energisk och kräver väldigt mycket aktivitet och stimulering. Hon älskar att springa och lattja. Men, hon är också väldigt lättdresserad, lydig och uppmärksam. Hon kan koncentrera sig, slappna av och lyssna riktigt bra om man kräver det av henne. Jag tycker att hon är väldigt stabil i psyket också.

Detta är ju dock bara en av alla malinoisar, så det kanske inte stämmer in på alla. Jag tycker personligen att de är vackra och smäckra hundar.
 
Sv: malinois

Okej du har inte koll på om hon är reserverad mot andra människor som hon inte känner?

min syster och hennes kille har också en malletik, hon har dock lite svårt att slappna av och är väldigt reserverad, hon är inte så jätte gammal än så de försöker att träna bort de så gott de går.
Men hon är oxå jätte duktig att arbeta och väldigt energisk.
 
Sv: malinois

Det stämmer faktiskt in på min kompis hund också. Hon är väldigt osäker på andra människor, tills hon lär känna dem.
 
Sv: malinois

Belgarna har en del trassel med reservation, eller rädsla för människor och även om de andra varianterna har det sämre ställt än mallen så finns det väl tyvärr där också. HUR vanligt det är hos mallarna vet inte jag riktigt, men jag tror kanske att utställningsvarianten är värre än bruksvarianten?
 
Sv: malinois

Jo har koll på att de är ganska vanligt, väldigt tråkigt då hon för någon dag sen gjorde sig illa och en tjej med sjukvårdskunskap skulle kolla på henne, hon fick inte komma inärheten och hunden var helt galen. så de var bara att bege sig in till djurakuten klockan halv 12 en kväll, där fick hon 2 lugnande sprutor då hon vägra somna på den första.

men nu har dem bestämmt att de ka skaffa en munkorg till henne iaf, utifall att någon verkligen måste komma inärheten och ta i henne.

men undrar om dem blir stabilare med tiden? dem försöker träna henne och har gått på kurs för instruktör.
så hoppas på att de kanske släpper lite med tiden med hjälp av träning.
 
Sv: malinois

Har bott med 5 olika mallar i mitt liv.

1 av dessa har haft problem med tillgängligheten, dock på så vis att han var extremt över-social. Vilket - som alla vet - i många fall är "borderline-reserverad" för raser som belgare, holländare mf. ;)

Övriga fyra har alla vara extremt balanserade och normal-sociala.

Inom alla belgar-raser finns dock fortfarande reservationer kvar inom vissa linjer. Så att välja RÄTT föräldrar till sin valp är avgörande!

Mina mallar har för övrigt varit kampglada, intensiva hundar! Mjuka mot folk och väl fungerande i det normala familjelivet.

Att hundar - oavsett ras - är svårhanterade handlar trots allt MYCKET om hanteringsträning och rutiner och styrning från sin ägare/förare.
Alla mina hundar har inte älskat hantering, men de har ju bara fått finna sej i det efter som JAG sagt att det är ok!

/Ulga
 
Sv: malinois

Jag har träningsvänner med malinois, sammanlagt blir det väl 6-7 olika mallar.
Ja vad ska man säga, jag hade inte för mitt liv orkat med en malle tror jag.
Dom må vara tacksamma att ha att göra med i brukset, men jag föredrar en hund med lite mer eftertänksamhet. En malle gör först och tänker sen :angel:
Väldigt kvicktänkta, reaktionsförmågan är a´la kobra, allt görs utan livlinor eller säkerhetsbälten....men dom var väl sin charm dom med..:angel:
 
Sv: malinois

Tror faktiskt många mallar är så speedade för att vi som förare vill att de skall vara så dj*kla på hela tiden! ;)

Själv skulle jag många hundra gånger hellre ha en BRA malle än en dito schäfer! Tycker att bra mallar håller ihop bättre än likvärdiga schäfrar + att de är mer explosiva och smidiga i själva träningen/arbetet.
Tyvärr är dock rasen ganska ohomogen trots sitt relativt lilla antal - i jämförelse med schäferns internationellt sett enorma antal!

De mallar jag haft har varit väldigt coola och smidiga i vardagen! Inga "nerverna utanpå kroppen" här inte! :)
Med regelbunden träning och TYDLIGA regler och rutiner hemma har de snarare varit mer lika labbar än schäfrar vid sidan av träningen/arbetet. Tysta i bilen, snälla/oengagerade i andra hundar/människor, mjuka och trevliga att ha med överallt.

I arbete däremot är de rejäla! Biter lika gärna i något annat än en skydsdärm om figgen är långsam! :devil:
Helt miljöstabila! Varken eld, skramlande cementblandare med sten i eller mörker sök påverar dem nämnvärt!

De kan ligga någon vecka utan aktivitet, men sällskapshundar är det sista de är! Utan vettig sysselsättning och ett tydligt strukturerat liv i övrigt vore de dock troligtvis tämligen värdelösa på både jobbet och hemma!

/Ulga
 
Sv: malinois

Alltså dom i träningskamraterna som har mallarna är 3 av dom mest kolugna personerna jag har träffat. Dom har ett tålamod som inte är av den här världen och är samtliga mycket konsekventa. 2 av dom är vad jag själv tycker verkligen beundransvärda förare. Mallarna är onekligen dom mest sansade jag träffat, men ändå...dom är så nippriga ...Blicken är så förbaskat psycho :D Dom här personerna är verkligen inte av den typen som gärna speedar upp sina hundar i onödan. Här körs det dämpande dressyr typ..jämt? :angel:

Finns dock en nykomling hos oss med en malle som jag verkligen tycker om.
Den är dessutom snygg och lite robustare i modellen, vilket inte heller tillhör vanligheterna :o

Vad vet jag, det kan ju naturligtvis ha mycket med linjer att göra också. Förstnämnda exempel är ju härkomna ur ungefär samma linjer, så det är väl inte så konstigt att dom beter sig på ett visst sätt, medan nykomlingen är lite mer med tassarna på jorden.

Sedan tycker jag iof inte att dom är mer miljöstabila än andra vanliga brukshundar. Åtminstone har jag inte fått den uppfattningen. Det är väl ungefär same same.
 
Sv: malinois

Ja tikens mor, hade en 1:a i hantering.
Vi försöker träna så mycket som det går i just hantering för att få bort de osäkra som hon har, hon är precis som du beskriver hur en av dina var, översocial, och ganska nervös av sig.

Är ju inte min hund men vill hjälpa till och kolla med mer "malle" kunnigt folk om hur vanligt problemet är och hur folk har hanterat de. :)
 
Sv: malinois

Haha, hej ;)

Jo, jag har malinois. En tik på 1½ år. Väldigt social, aktiv, glad, snäll osv osv. Kräver ju såklart ganska mycket aktivering. Av-knappen var inte direkt installerad första tiden. Men nu efter andra löpet så kan odjuret gå och lägga sig efter en heldag med träning. Innan så kunde man glömma det!

Hon har varit väldigt tuggig på inredning och annat. Men även det verkar ha gett med sig lite nu. Men man ska inte ropa "hej" ... :crazy:

Min tik är iallafall en balanserad tik. Hon är en härlig individ att ha att göra med. Jag tränar henne i lydnad, spår, sök, skydd osv.

Finns flertal mallar som är reserverade, vilket inte är särskilt trevligt. Mallen är förutom bitglad dessutom väldigt snabb.

Ulga; vi måste träffat helt olika typer av mallar du och jag ;)
 
Sv: malinois

De kan ligga någon vecka utan aktivitet, men sällskapshundar är det sista de är! Utan vettig sysselsättning och ett tydligt strukturerat liv i övrigt vore de dock troligtvis tämligen värdelösa på både jobbet och hemma!

/Ulga


av vad jag har hört så stämmer inte detta. Har fått höra att Malle är bland det mest krävande man kan ha och en hund som inte har vara utan aktivitet ett par veckor.

Men jag kan ha fel självklart. jag har inte malle själv och ingen direkt erfarenhet på det viset, det är bara uppfattningen jag fått när andra har berättat.
 
Sv: malinois

Jag kan svara på det där. Det är väl klart en malle klarar sig utan aktivitet. För vad annars ska dom göra? Gå upp i rök?

Men alla mallar jag känner blir rastlösa, kan pipa, stressade, irriterade och allmänt odrägliga.

Sen har jag och Ulga nog inte samma uppfattning om mallen.
 
Sv: malinois

Knapplån.

Dog gjorde inte våran när hela familjen låg däckad av maginfluensa som gick runt i nästan 3 veckor, men han kom på många fyndiga ideér om hur man skulle döda saker istället ;)

Han var tyst som en mus, stressade inte rundor eller någonting annat. Men på nätterna smög han upp och massakrerade allt i sin väg. En natt hade han gått bärsärkagång i köket, och demolerat både kök och luckor exempelvis. Detta beteende kom i andra veckan av allas sjukdom. Då hade han tränats för fullt sen valptiden, och bara haft 2-3 vilodagar på raken innan vilket aldrig varit något problem - men det där blev för lång tid. Ingen orkade ju ens gå riktiga långpromenader mellan spyorna, utan det var springa lös på (den enorma) tomten som gällde, så minimal aktivitetsnivå verkligen.

Tydligt strukturerat liv har vi dock aldrig haft, om jag uppfattar det rätt. Vettig sysselsättning - ja. I övrigt har livet ändrats under årens gång, olika jobb, flyttat, kommit barn till familjen, nya hundar och olika regler i olika hus. Det har aldrig hundarna brytt sig om, varken Malle eller Schäfer.
 
Sv: malinois

Hmmm....

Mallen är iof fortfarande en rätt så ohomogen ras, men...

De mallar jag träffat är främst holländska, belgiska och tyska. Jag har varit på 4 belgarWM, känner 3 stora belgiska/holländska uppfödare väl - varav den ene hade hisnande 40 avelstikar när jag besökte honom fösta gången.
Jag har varit åskådare på ett hundratal IPO tävlingar, sett träningar som varit under all kritik och träningar som varit fullständigt fantastiska.

Jag har träffat avelstikar som - enligt vår svenska standard - lever extremt inaktiva liv i "rastgårdar" på 4 kvadratmeter hela livet. De tränas inte alls utan "utvärderas" en gång per år vad gäller hantering, bitarbete och lite annat.

Jag har träffat mallar som varit så otillgängliga att föraren fått linda kopplet runt nosen på hunden för att veterinärerns skulle kunna besikta den innan start på WM (tror det var på det WM som gick i Aue i Tyskland) och jag har träffat mallar som varit mest "förklädda labradorer" som bara velat gosa och "lukta på blommorna".

Har träffat en stor svensk uppfödares ena avkomma som var så kass mentalt att den som 6 månaders unghund fortfarande mest kröp omkring under möbler och morrade åt allt och alla - trots en fullständigt normal uppväxt hos. Denna indvid gick tillbaka till uppfödaren som exporterade den till Filipinerna eller något annat VÄLDIGT avlägset land!
Men har även träffat hyfast vettiga hundar från samma uppfödare...

Mina mallar - som jag har idag - har tydliga av och på funktioner! De kan UTAN PROBLEM vila en vecka eller två och börjar ABSOLUT INTE pipa, gnaga, stressa, jaga upp sej eller något annat. Men de kan å andra sidan även jobba 6 timmar/dag 5 dagar i veckan utan att stressa upp sej av den anledningen...

Mallarna är nog - om jag ska generalisera - överlag aktiva och arbetskrävande och inget man skaffar om man inte är beredd att träna MYCKET! Däremot anser jag att även en malle skall kunna klara av vila och inaktivitet utan att "balla ur".

/Ulga
 
Sv: malinois

Och helt plötsligt håller jag helt med dig ;)

Jag har med sett båda sorternas mallar. Eller ska man säga alla?

Men de flesta mallar jag känner mår inte bra av 2 veckors vila. Dom är till för att kunna jobba 7 dagar i veckan, 12 timmar om dagen. Så det vore konstigt om dom mådde tipptopp av två veckors vila ;)

Och jag kan gissa vart den rädda valpen kom ifrån!
 
Sv: malinois

Får tillägga att jag träffat en eller två som varit jävligt tråkiga dessutom. Likadant som det finns undantag med ickevallande BC antar jag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 576
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Denna fråga är kanske lite uttjatad men skulle ändå vilja veta om det verkligen är skillnad i arbetsvilja mellan...
Svar
12
· Visningar
1 343
Senast: Is
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 535
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 902
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp