Malle eller Holländare?

Tonto

Trådstartare
Funderar lite löst på om jag är sugen på malle eller holländare, vill ha en vettig hund för bruks/patrullering, men känner att jag varit lite "utanför" den världen ett tag så har dålig koll på om det är enklare att få tag på en trevlig malle eller holländare(eller någon annan av de belgiska vallhundarna?). Känner att jag måste göra massa research, men vad är eran erfarenhet?
 
Funderar lite löst på om jag är sugen på malle eller holländare, vill ha en vettig hund för bruks/patrullering, men känner att jag varit lite "utanför" den världen ett tag så har dålig koll på om det är enklare att få tag på en trevlig malle eller holländare(eller någon annan av de belgiska vallhundarna?). Känner att jag måste göra massa research, men vad är eran erfarenhet?
Skulle tro att malle är enklare, det finns fler och vad jag hört av folk med HH så är det ganska mkt show linjer som importeras hit.
 
Och jag säger tvärt om. Mallens popularitet de sista åren har gjort att det finns många mallar med svajig hälsa och mentalitet.
Jag tycker HH är en mer spännande och rolig hund. Ser att HH dessutom ökar bland tjänstefolk.
 
Funderar lite löst på om jag är sugen på malle eller holländare, vill ha en vettig hund för bruks/patrullering, men känner att jag varit lite "utanför" den världen ett tag så har dålig koll på om det är enklare att få tag på en trevlig malle eller holländare(eller någon annan av de belgiska vallhundarna?). Känner att jag måste göra massa research, men vad är eran erfarenhet?
Tror också att malle är enklare, finns mycket mer att välja mellan. Men ser också att HH ökar i popularitet bland bruks/tjänst men det finns väl ganska begränsat med uppfödare här. Det bästa att göra är väl att träffa hundar från olika linjer och se vad du gillar mest. Terv och groenen från arbetande linjer finns ju också, där har jag bättre koll så bara att PMa om du vill ha tips på uppfödare.
 
Jag känner en Daneskjolds-malle som är en av de mentalt bästa hundarna jag mött nånsin, men hund gör ju såklart inte en ras. Dock har jag granskat mallarna av andra orsaker och kollar man hälsoprogram, MH etc så ser det väldigt mycket bättre ut än hos många (de flesta?) raser.

HH har haft mentala bekymmer i sin begynnelse i Sverige, det blev nog en lite för tajt avelsbas. Ska man gå på den rasen bör man nog granska föräldradjuren noga, träffas många gånger och verkligen sondera. Framförallt ljudrädsla vet jag har funnits.
 
Med lite research kan du hitta en hyfsad malle, med mer research kan du hitta både en bra malle och en bra holländare. Jag har själv kikat på båda, att det blev en malle denna gången var för att det helt enkelt finns fler bra mallar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har under det senaste året varit sugen på en till hund, har nu en BC-hane som blir fem år i vår. Han har en autoimmun sjukdom som satt...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 497
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp