Målvakt på engelska

Elinoor

Trådstartare
Tänkte höra om bukeoraklet kunde svara på min språkfråga dvs vad målvakt heter eller kallas på engelska.

Och nu menar jag inte fotbollsmålvakt, utan snarare bilmålvakt. Finns det ens ett ord för denna företeelse på engelska?

Tack på förhand :)
 
Det närmsta jag kan komma på är frontman eller straw man. Det motsvarar svenskans bulvan och en målvakt är ju en form av bulvan.
 
Det finns inget riktigt etablerat begrepp på engelska. När BRÅ:s och Ekobrottsmyndighetens rapporter översätts så används ibland "goalkeeper", men jag har faktiskt aldrig sett just det uttrycket i engelsk litteratur utan det är nog svengelska. Istället har jag sett "guinea pig" och "decoy duck", men det har framförallt gällt målvakter i styrelsesammanhang, t.ex. "guinea pig directors".

Angående skillnaden mellan målvakt och bulvan. Åtminstone i svensk ekobrottsforskning skiljer man mellan bulvan och målvakt. Funktionen är densamma, men målvakten är till skillnad från bulvan beredd att "ta smällen" om den kommer och det är inte bulvanen.
 
Tack för alla tips! Då vet jag vad jag ska skriva på mitt visitkort :) Nja, inte så att jag är bilmålvakt precis men mitt yrkesval just nu innebär att jag ofta får agera målvakt för mina medarbetare, dvs ta smällen. Jag vänjer mig så smått, och lite humor skadar inte så "decoy duck" blir nog min nya inofficiella titel :banana:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 093
Senast: Rosett
·
IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
530
Senast: Myrten
·
Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Piaff
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 124
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp