Malvernico xx

G

Gisburne

Någon som har erfarenhet av honom eller hans avkommor, hur de är i typen, sättet, temperamentet m.m? Har lusläst hingstkatalogen hela dan och har lite funderingar kring honom till mitt fullblodssto (e: Caerwent, u: Platonica, ue: Primo Dominie). Hon påminner om honom i typen men är något högre.

Tänkte leta avkommor (har några i katalogen, men jag ville se fler) ifrån ATG, men Malvernico har ingen lista på avkommor där av någon outgrundlig anledning... Jag red i och för sig en Malvernico-avkomma i morse och hon är jättetrevlig, men om någon annan har erfarenheter att dela med sig av så blir jag själaglad! :)
 
Sv: Malvernico xx

Jag har en dam e: Malvernico u: Do Ti La - Doulab, född 01.
Hon är tränad men aldrig startad pga. en trasig rygg. Den trasiga ryggen kommer av dålig ridning tidigt och därför hade hon tappat förtroendet för människor i vissa situationer och då börjat slå tillbaka, vilket inte är så konstigt.
När man kommer henne under skinnet är hon än väldigt trevlig dam, pysslig, lätt att arbeta med, men hon har ett j-la temperament ibland, särskilt mot den där tramsiga unghingsten hon har i hagen (fast han börjar bli ganska trevlig så här på vårkanten).
Hon är så pass lätthanterad att min 10-åriga livrädda kusin kan leda henne själv.

Jag avlar inte för galopp så för min del är hon lite för lång i steget och trampar lätt förbi sin tyngdpunkt men hon har tre mycket trevliga gångarter.
Skritten är väldigt avslapnad och vägvinnande.
Traven är avslappnad med lite för mycket påskjut och lite för lite bärighet men jag hoppas att det kommer med ökad träning. Är hon på trevlig humör är det lätt att bli stående utanför hagen och se henne flyta fram i trav.
Galoppen har lätt att bli en smula för flack men på hennes dagar då hon inte har allt för ont i ryggen är den avslappnad, vägvinnande och med trevlig ryggverksamhet. Hon har väldigt lätt för övergångar i galopp.

Hon är i dagsläget lite överbyggd men annars med fina proportioner i kroppen dock något smal i bogen, men jag jämför med mina andra hästar (en otroligt grov fullblodsvalack och en shirehingst).
VÄLDIGT fina hovar, sedan jag fick henne för ca 8 månader sedan har hon gått barfota (även i djupfrysta hagar) och än så länge har vi inte haft en enda spricka eller flisa och hon ömmade inte ens när vi tog av skorna.

Även om där är en hel del problem med hennes trasiga rygg (och temperamentet som följer med den) så är jag nöjd med mitt köp då hon i grund och botten är en trevlig individ.

MVH Ylva
 
Sv: Malvernico xx

Vad kul! Stoet jag red förra veckan är också lite av en humörsdam, verkar det som. Lite misstänksam och vill inte riktigt bli bästis med alla som kommer, men de hon känner litar hon på. Hon söker inte riktigt kontakt med främlingar, utan försöker springa ifrån (så gott det går i boxen) istället för att vara öppen och intresserad. Men sånt kan ju kanske komma av tidigare hantering, precis som i fallet med din häst, och inte genetiskt.

Synd att hon är trasig, hoppas det fixar sig!
 
Sv: Malvernico xx

Någon som har erfarenhet av honom eller hans avkommor, hur de är i typen, sättet, temperamentet m.m? Har lusläst hingstkatalogen hela dan och har lite funderingar kring honom till mitt fullblodssto (e: Caerwent, u: Platonica, ue: Primo Dominie). Hon påminner om honom i typen men är något högre.

Tänkte leta avkommor (har några i katalogen, men jag ville se fler) ifrån ATG, men Malvernico har ingen lista på avkommor där av någon outgrundlig anledning... Jag red i och för sig en Malvernico-avkomma i morse och hon är jättetrevlig, men om någon annan har erfarenheter att dela med sig av så blir jag själaglad! :)

Hej! Har ett sto oxå e. Caerwent! Mitt sto är toppen dåliga hovar är det enda... Kolla gärna in henne på www.freewebs/hovgarden Mvh katja
 
Sv: Malvernico xx

Jag har betäckt med M då med ett halvblods sto, ut kom en helt underbar kille. jag kan varmt rekomendera honom.
 

Liknande trådar

E
Avel Har till nästa år ett "beställningsföl" undan fullblodssto e. Malvernico xx - Miami Springs xx. Stoet i fråga har myckt bra gångarter...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 848
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp