Mamma varannan vecka?

Status
Stängd för vidare inlägg.

tgd

Trådstartare
Förhållandet avancerar framåt och separationen väntar kring hörnet. Med i bilden finns 3-årig son :( Sambon (sen -98) borde jag ha separerat från redan -99 för min egen skull så att "vänja av" mig vid honom borde inte bli något större sorgearbete. Men delad vårdnad om sonen; hur klarar ett modershjärta sånt? Vänjer man sig vid att bara träffa sonen varannan vecka? Just nu känns den delen tyngst av alla.

Snälla kloka livserfarna Bukefalister; ge mig synpunkter och erfarenheter!!
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Man vänjer sig tyvärr inte kan jag säga efter 8 år. Men det går och måste gå. Kan säga att det är en fördel att bo nära sitt ex och vi har även ett bra samarbete kring barnen vilket är en stor fördel.
Blir ledsen när folk säger "ja JAG skulle då ALDRIG kunna vara utan MINA barn varannan vecka" (underförstått: de är minsann BRA mammor, men jag som klarar det är en mindre bra mamma??)
Så - trots att man inte vänjer sig, varken mamma, pappa eller barn, så går det!
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag vet inte hur man klarar det. Framför allt förstår jag inte hur mina barns far står ut, han träffar dem bara varannan helg. De bor hos mig, pappan sex mil bort, så det är inte ens ett alternativ att de bor varannan vecka.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

När jag säjer att jag inte skulle klara det så menar jag just att JAG inte skulle klara det, ingenstans lägger jag in att jag tycker att ni är sämre mammor!
Tvärtom, jag tycker att ni är enastående som fixar det!
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Det finns väl ofta inga andra alternativ än att fixa det?? Inte fasen för att jag nu kan se hur det skall vara möjligt.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag tror inte att jag egentligen skulle klara av det så bra om jag skulle hamna i den situationen, samtidigt måste man ju se till barnets bästa samt behovet att ha en aktiv relation till båda föräldrarna.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Men hur mår barnet som måste byta miljö varnannan vecka? Skulle inte sonen kanske må bättre av att bo där varannan helg istället? Han är ju bara 3 år gammal annars kanske man kan lösa det med att ha honom 2 veckor var?

Har en bekant som har sin 4 årige son varannan vecka och dom första dagarna efter att han varit hos sin pappa är det jobbigt, han har lite svårt att ställa om sig.

Ett par som jar känner ( han har barn sedan tidigare) som tillämpar att ha barnen 2 veckor i stöten istället för 1 vecka och det fungerade mycket bättre, dom fick lugnare barn och mycket bättre samanhållning och det vart mindre stressigt.

Anneli
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag har så med mitt ex. Det fungerar bra och vi bor nära varandra.
Barnen kan alltid ringa och säga att de vill komma till mig eller tvärtom.
Vi har haft så i fyra år.
Jag har lärt mig att leva så här och är 110% mamma när de är här och tycker nästan att det är bra att ha en barnfri vecka då jag kan ägna mer tid åt barnen när de väl är här och tar tvätt och städ i större utsträckning när de är hos pappan.
/Cetzy
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag har flera i bekantskapskretsen som har barnen hos sej varannan vecka. Nåt barn mår riktigt dåligt av det, men de andra verkar inte må direkt dåligt av det. Problemet är när de är lite större, typ 8-årsåldern så är det svårt för dem att leka med sina kompisar för att de är hos mamma i andra änden av stan varannan vecka.

SÄmst mår nog föräldrarna, det är vad jag tyckt mej se.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Mim skrev:
När jag säjer att jag inte skulle klara det så menar jag just att JAG inte skulle klara det, ingenstans lägger jag in att jag tycker att ni är sämre mammor!
Tvärtom, jag tycker att ni är enastående som fixar det!

Precis! Det har snarare att göra med att fler kanske skulle göra det om de kände att de kunde vara utan sina barn. Istället sitter de fast i ett trist äktenskap för att få vara nära sina barn varje dag.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag och min man har redan bestämt att om vi skiljer oss så ska vi ha barnen boendeshos oss 2 veckor i stöten. Eftersom vi har två barn så har vi också bestämt att det äldsta ska vara skrivet hos min man och den yngsta hos mig för att underlätta det här med barnbidrag och så för att det ska vara rättvist för oss båda. Och efterspm v i har satt barn till världen får vi ta vårt ansvar och bo nära varandra. Det tycker i alla fall vi är viktigt. Jag kan inte flytta till Stockholm och han till Malmö. Då fungerar det inte.
Jag tror inte att i alla fall våra barn tar någon skada.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag kommer at få det så inom kort. Sepererade från sambon för någon månad sen men han får ingen bostad förrän om en månad och då är det tänkt att vi ska ha dem varannan vecka. Är jag egoistisk om jag erkänner att jag ser fram emot att ha det så?
Jag tycker att det ska bli skönt att ha en vecka för mig själv och kunna städa och tvätta och dona och läsa och mysa och gå och träna och sen ha en vecka där jag ägnar barnen all min tid.
Visar det sig att barnen mår dåligt av det så får vi givetvis ha en annan lösning.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Vi tänkte först att ha det så men jag kännde i stället att jag inte vill ebo kvar där vi bor nu pga att jag inga vänner har här (trots 8 år på stället)
Så just nu ligger vi i en liten vårdnads tvist och sk atill kommun och prata med deras familjerätt...

Jag tyckte först att det verkade bra att hah varannanvecka men efter mera funderíngar så känns det bättre att barnen får en fast botad och
r his den andra föräldern varnannan helg...

Jag skulle aldrig klara att vara utan dem så såklart hoppas jag på att jag får dom å heltid. (vilket jag inte tvekar över)

Jag tror att det är mycket upp till både föräldrar och barn hur man ska göra och hur man bor.
Jag/vi kommer att bo 10 mil från barnens pappa.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag tycker inte att det är ett egoistiskt tänkande utan ett väldigt realistiskt tänkande, dessutom tror jag att det är bra för barnen på det sättet att de känner sig välkomna eftersom man är pigg fräsh och förhoppningsvis hyfsat utvilad när de kommer, samt att man han hunnit undan allt vardagsbök som kan göras undan, då blir det ju mer tid över till dem!
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag tyckte också att det var skönt när pojken var borta hos sin pappa ( vi har varit speparerade i ca 1½ år). Vi hade dock inta varannan vecka då pojken våran inte fixade det.

Det är ju inte så att du per automatik blir en dålig mamma bara för att man tycker att det är skönt att få vara själv.

Anneli
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Det är ju svårt att på förhand säga hur era barn kommer att reagera på att bo hos er växelvis men jag tror iallafall att det är lättare för barnen att ställa om sig när man har dom 2 v var.

Hoppas allt går bra för

Anneli
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Det är det jag hoppas också, att jag sist och slutligen skall tycka att det är rätt skönt att vara barnfri emellanåt. Som "hästflicka" med jobb och hus utöver häst och stall och hagar så blir man ju inte direkt sysslolös heller.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Ja visst skulle det vara skönt att få bara rå sig själv också!! Kunna gå och träna och inte behöva passa diverse tider och kunna klippa gräsmattan utan att först fixa barnvakt etc. Förutom att vara länge i stallet!!

Kanske det bara är ren och skär vanesak det här med att träffa sonen varje dag? Mycket också ligger det kanske i att sonen är så väldigt mammig och föredrar mamma i alla situationer där så är möjligt.
 
Sv: Mamma varannan vecka?

Jag skulle nog tycka likadant om vi skulle separera. Jag är inte helyllemamman men skulle kunna vara det i en vecka för att vara mig själv i nästa vecka. Men visst skulle det kännas konstigt att inte få ha barnen när man vill, men man vänjer sig nog vid det också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 920
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 661
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 727
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 196
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp