Mammarapport!

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

Ser att lillasyster redan skvallrat...

I fredags morse födde jag en liten pojke!!! :banana:
Helt otroligt hur man kan älska nån så mycket så snabbt... :love:
Om nån är nyfiken på detaljer, så kommer en liten rapport (läses på egen risk, och kanske inte av er som snart ska föda):


Åkte in kl 17 på inrådan av er och BM, hade ju flera tecken på havandeskapsförgiftning och de ville kolla mig. Väl på BB konstaterades att barnet mådde bra (ctg), men eftersom jag hade dåliga värden gav de mig valet att bli igångsatt, antingen direkt eller utsövd morgonen efter. Kände väl att den sömnen troligen inte skulle infinna sig i alla fall :D , så vi körde på direkt.
BM tog fostervattnet kl 22 (försökte först med skalpelektrod, men fick inte dit den då jag inte var tillräckligt öppen) och jag fick lite molande mensvärksliknande värkar, dock svaga och oregelbundna. Tänkte "det här kan jag leva med" och hoppades att jag var en av dem som knappt skulle märka värkarna....
Kl. 23.55 sattes värkstimulerande dropp, då BM ville att det skulle gå snabbare än jag förstått. Droppet ökades sen succesivt och ofta, men jag vet inte exakt när. Svarade direkt och fick regelbundna värkar, som blev starkare och starkare.
00.45 försökte BM en en gång sätta skalpelektrod, men inte heller nu gick det. Frågade om nödvändigheten i ingreppet, då det gjorde rätt ont och hon var väldigt oförsiktig, men fick veta att det var det bästa vad gäller att kontrollera barnets tillstånd och jag kände inte att jag hade nåt val. Hade nu rejält ont och bad om smärtlindring, men det var enligt BM alldeles för tidigt, trots att jag hade starka regelbundna värkar med bara nån minuts mellanrum (hade blivit lovad tidig EDA pga förlossningsrädsla...). Inte heller lustgas kunde jag få.
01.01 blev jag satt på en boll (precis så, "blev satt på"...) och tillstucken några riskuddar som inte hjälpte ett dugg.
Kämpade mig igenom värkarna driven av ilskan över att ha fått en kall, okänslig barnmorska som inte lyssnade på mig, när min skräck innan hade varit just det... :devil: Kände inte att jag hade valet att byta, det jobbade inte så många och jag ville inte riskera att säga nåt och sen tvingas genomgå förlossningen med henne efter det.
01.59 ringer de till sist efter EDA, som också las 02.22. Narkosläkaren såg hur ont jag hade (fick vila högst 30 sekunder mellan värkarna) och sa åt BM att det väl inte fanns nån anledning till att jag inte kunde få lustgas. Fick det samtidigt som EDA:n las och BM till sist fick dit skalpelektroden.
Fortsatte med lustgasen tills EDA:n börjar verka, men lyckades inte suga i mig tillräckligt för att bli speciellt hjälpt (pojkvännen tyckte däremot det var kul :D ). 02.50 började EDA:n sätta in och värkarna blev svagare och svagare. Behövde till sist inte lustgasen, men höll den i ett stenhårt grepp ändå. En kort period var det helt ok och jag kunde tom skämta med pojkvännen.
Efter bara nån halvtimme fick jag krystvärkar, och där hjälpte inte EDA:n, eftersom den var lagd så högt. Fick riktigt ont igen, och kände ett enormt tryck neråt, som blev värre och värre.
BM undersökte och jag var fullt öppen. Börjar krysta 03.51, trots att jag känner mer tryck än nån egentlig krystreflex. Värsta biten, det gör vansinnigt ont och jag märker inte att det går framåt.
Känner hur jag spricker, vilket jag blivit "lovad" att jag inte ska göra, eftersom det ska "försvinna i den andra smärtan". Känner mig nästan för medveten, önskar att jag hade kunnat ha lustgasen här.
Efter att jag nästan gett upp, föds en underbar liten pojke kl 05.07 och jag har blivit MAMMA!!!
Inget himlastorm direkt, bara alldeles självklart och förstås helt fantastiskt att det är över! Sys invändigt med ett flertal stygn och utvändigt med 5 stygn, medan en stolt och lättad pappa bekantar sig med bäbis.

Antar att det var en normal förlossning, kanske snabbare än normalt, men det var väl i så fall pga det starka droppet. Kanske för snabbt för att kroppen skulle hinna med, eller så hade jag spruckit så mycket oavsett.
Känner mig inte jättemedtagen såhär efteråt, och har egentligen inte varit speciellt trött heller. Kanske inte kommit ur första lyckoruset, eller så har jag underskattat vad min nervositet gjort med mig de senaste 9 månaderna. Nu är det äntligen ÖVER!!!

Bäbis, som ännu inte har nåt namn, sköter sig ypperligt och jag älskar livet som spädbarnsförälder. Känner inte som många andra att jag bara längtar efter att han ska växa och kunna kommunicera, tycker det är helt underbart att sköta honom och vara så behövd... :angel:
Det enda besvär jag har nu är dels ont efter stygnen, men det är ganska ok ändå, och så har jag fruktansvärt ont när jag ammar. Stackars, stackars bröstvårtor :cry: . Har köpt en amningsnapp, som gjort att jag i alla fall står ut. Hoppas det blir bättre när mjölken kommit igång så att han slipper suga sig fast som en liten igel.
Har tappat ganska mycket svullnad i ben och fötter, och magen är faktiskt redan mindre och inte så pizzadegig som jag trodde.
Har tappat 9 kg, och har 8 kg kvar.

Mår kort sagt jättebra!




/Jossan, stolt mamma till Neo eller Elliott
 
Sv: Mammarapport!

Åh så kul, grattis! Och hur sjukt det än låter så blir jag jättesugen på att föda fler barn när jag läser om förlossningar.

Ang. amningen. Kolla om det finns nån amningsmottagning i närheten. Jag hade så ont att jag höll på att kasta ungen ut genom fönstret, på BB fick jag ingen hjälp "det ser helt bra ut" sa de. Men med hjälp av Kattias på amningsjouren (hittade henne på AFF) så fick jag råd över internet som hjälpte direkt!
 
Sv: Mammarapport!

:banana: :bump: :banana: GRATTIS :banana: :bump: :banana:

Ammningsnapp funkade jätte bra i början för mig, BM var negativ men jag tyckte att det var suveränt. Efter några veckor behövdes den inte längre iaf.
 
Sv: Mammarapport!

Tack!!!! :bow:

Glömde tillägga att jag har ett medfött neurologiskt fel som gör att jag inte KAN fatta mig kort. :D

Jag blev först positivt överraskad, när både förlossningen och BB frågade om jag hade tänkt amma (istället för att förutsätta det, kändes ödmjukt). Men när jag sa att jag hade ont tog de mig inte på allvar. Först när jag frågade om tillägg (visste inte vad det fanns för hjälp att få, tänkte om man kunde ge tillägg ibland och låta brösten få vila), visade de amningsnappen men det märktes att de inte ville att jag skulle använda den.
Köpte i alla fall en, och tycker att det blivit lite, lite bättre. Har fortfarande ont även när han inte suger, men jag har inte gett upp än. Tycker det är helt underbart! :love: Och jag som var nervös, trodde jag skulle tycka det kändes konstigt.
Ikväll har jag fått mjölk också. Brösten blev helt plötsligt helt sjukt stora, spända och står rakt ut... Gör lite ont, men det antar jag är helt normalt.

Madick, AFF?

Vad tycker ni om Neo, förresten? Alla är så negativa, men min pojkvän har förälskat sig i det och jag tycker också det är ganska gulligt.



/Jossan
 
Sv: Mammarapport!

Inget himlastorm direkt, bara alldeles självklart och förstås helt fantastiskt att det är över!

Vi verkar ha samma inställning till det hela!:D Stort grattis till dig och din lille son!

Vad gäller amningsnappen så använde jag en sådan i början och på "mitt" BB var det ingen som hade något emot det. Vet inte om de sagt annorlunda om min dotter inte varit så "duktig" som hon var. De vill ju helst inte att man ska börja med napp förrän sugtekniken fungerar.

Jag tycker Neo är vansinnigt gulligt och det fungerar ju upp i åldrarna också.

Jenny
 
Sv: Mammarapport!

Åå vad härligt att höra att ni mår bra :bump: !

Hade du havandeskapsförgiftning när du kom in? Eller vilka värden var dåliga på dig?

Pussa nu på bebis :love: ! Grattis till familjen :bump: !!
 
Sv: Mammarapport!

GRATTIS till ert lilla underverk! :bow: :banana: Läser med skräckblandat intresse alla förlossningshistorier och förundras över att ni blivande mammor faktiskt överlever det hela! En eloge till dig! :bow:

/Timsetim
 
Sv: Mammarapport!

Snabb fråga om mjölken!!!!

Fick ju som sagt ordentligt med mjölk nu ikväll. Ammade på ena bröstet för några timmar sen, och det känns ganska ok, ömt och spänt men mjukt. Det andra bröstet är stenhårt på några ställen och läcker som ett såll!
Försökte amma, men pojken sover som en stock!!!
Har jag fått mjölkstockning redan, och i så fall, vad ska jag göra?
Ska jag mjölka ur?

Hjälp mig.... :confused:



/Jossan
 
Sv: Mammarapport!

Grattis !!!!!!!

Du ska pumpa ur brösten så de är halvmjuka innan bebin får dem i munnen, annars får han inte in tillräckligt mkt av bröstvårtan. Om du pumpar med tex en Aventpump så sugs ju bröstvårtan ut och blir formad efter den. Då är det lättare för bebin att få bra grepp direkt. Det blir MYCKET effektivare amning utan amningsnapp, jag hade ett helvete med ettan för att de lurade på mig en på BB. Bättre att pumpa ur tuttarna så bebin får grepp OVANFÖR vårtan så gör det inte ont :idea:
 
Sv: Mammarapport!

P.S. Välkommen till amningsträsket :D Jag producerade 50 kg tvätt/dygn första tre dagarna - gissa varför vi stannade på BB :angel:
 
Sv: Mammarapport!

Tror jag får införskaffa en amningspump, då...
Vart hittar jag en bra/billig?
Gör jag inte så att det produceras för mycket mjölk om jag pumpar ur först? Tänker tillgång och efterfrågan.
När du säger mindre effektivt med amningsnapp antar jag att du menar att bäbisen får i sig för lite mjölk?
Nappen är nästan full av mjölk när jag slutar, så det känns inte som att han inte får i sig. Tvärtom önskar jag att han skulle suga längre, senaste två gångerna har han slutat och somnat efter bara en liten stund.
Fick liv i honom nu iaf, men han sög som sagt inte så länge. Hann bara med ena bröstet, och det är fortfarande lite hårt.
Önskar jag klarade mig utan nappen, men hur mycket bröstvårta jag än trycker in i munnen så kommer han ju ändå åt det onda när han pressar ut mjölken...? Det gör ont oavsett, men liiite mindre ont med nappen.

Är ju nybörjare, så jag är enormt tacksam för alla tips!

Nu sitter jag med en tjock kofta på mig och hoppas knutorna ska släppa lite.
(Önskar plötsligt jag hade tvillingar. Om nån har en hungrig bäbis eller kanske övergiven hundvalp :D är det bara att komma hit. Jag har ONT!)




/Jossan
 
Sv: Mammarapport!

Tack för uppmuntran och feedbacken på namnet!!!
Grattis till dig oxå, det var ju inte så länge sen?

Kram/


Jossan
 
Sv: Mammarapport!

Tro mig, jag hade gärna sprungit iväg om jag kunnat, men vad gör man när man väl ligger där..? Insåg tidigt varför fönstren i förlossningsrummen inte gick att öppna.... :devil:

Allvarligt, förlossningen är inget man behöver ödsla energi på att oroa sig för. Man klarar den, det måste man ju!



/Jossan
 
Sv: Mammarapport!

Jag hade väldigt dåliga värden på blodplättar.
Dessutom väldigt svullen, stigande blodtryck, huvudvärk, och sista dagen flimrande syn när jag skulle läsa.
Havandeskapsförgiftning är vad jag förstått inget man har eller inte har, det är en skala. Jag hade väl lätt, antar jag, men tillräckligt för att de tyckte det var värt att sätta igång mig (eftersom min kropp var mogen redan 2 veckor tidigare).


Lycka till med din förlossning, Blixtra! Det kommer säkert gå jättebra! När du väl är mitt uppe i det kommer du inte ha tid att vara nervös, och sen när du klarat det finns det inget du inte klarar! Häftig känsla!
(Jag fick beröm av min pojkvän, han tyckte jag var tuff. Blir inget stolt när han säger det till folk....:angel: )


Kram/


Jossan
 
Sv: Mammarapport!

Jossan skrev:
Tro mig, jag hade gärna sprungit iväg om jag kunnat, men vad gör man när man väl ligger där..? Insåg tidigt varför fönstren i förlossningsrummen inte gick att öppna.... :devil:

Allvarligt, förlossningen är inget man behöver ödsla energi på att oroa sig för. Man klarar den, det måste man ju!



/Jossan

Ja, dom måste ju ut! :D

/Timsetim
 
Sv: Mammarapport!

AFF = Allt för föräldrar med en massa olika snack, bl.a "Amning" där du kan hojta på Kattis :D

Annars hittar du amningshjälpen i telefonkatalogen eller på nätet.

Jag hade amningsnapp med min första och blev aldrig av med den. Jag hade ju inget att jämföra med så jag tyckte inte det var så farligt, men med andra ammade jag utan och det är en otrolig skillnad i frihet!

Det blir kvar i nappen litegrann när de är färdiga, kladdigt blir det...

ÅÅÅH vad jag vill ha ammande bebis igen!
 
Sv: Mammarapport!

Grattis till bebisen! :banana:
Hoppas vi får se kort snart! :)
Amning kan jag inte hjälpa till med men angående namn är jag själv väldigt förtjust i Elliott! :)
 
Sv: Mammarapport!

Jossan skrev:
Lycka till med din förlossning, Blixtra! Det kommer säkert gå jättebra! När du väl är mitt uppe i det kommer du inte ha tid att vara nervös, och sen när du klarat det finns det inget du inte klarar! Häftig känsla!
(Jag fick beröm av min pojkvän, han tyckte jag var tuff. Blir inget stolt när han säger det till folk....:angel: )


Kram/


Jossan
Låter bra :bump: ! Nu vill man ju ha ut den också, nyfiken på vem det är som bökar runt där inne i magen. Sedan är det ju inte skiitkul att vara gravid nu på slutet, stor och otymplig med div. krämpor. Hade du gåttt över tiden när de satte igång dig?

ps: gillar Elliot..
 
Sv: Mammarapport!

GRATTIS!!

Visst är det underbart med små bäbisar!!
Och du, som alla andra nyförlösta mammor, är fantastiskt duktig!

Lycka till med den lille gossen:love:
Jag gillar Elliot.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 778
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 783
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 717
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp