Bukefalos 28 år!

Mammig Valp??

linafina

Trådstartare
Vad ska man göra om ens valp är överdrivet mammig? Jag vet ju att hundar kan vara det men jag undrar om det är normalt att dom är så som Jason är med mig.

Jag och min sambo har Jason tillsammans men det är jag som sköter allt med honom förutom att sambon går ut med honom ett par gånger om dagen. Vi är nästan hemma lika mycket med honom.

Det är ju mig han gillar mest av oss eller hur man nu ska förklara, men det är ju inte så konstigt.

Det jag ville komma fram till var att när jag ska gå till jobbet eller om jag ska ut någonstans och Jason ska stanna hemma med husse blir han helvild. Piper skäller och springer runt i lägenheten en stund efter att jag gått. Hoppar upp på dörren och sånt gör han med. Men om jag ger honom nått gott att tugga på innan jag går är han ganska lugn.

Om t.ex Jason, husse och jag går ut och jag ska in i affären så börjar han skrika, dra, skälla och det låter väldigt illa. Det ser väldigt illa ut med. Jag mår dåligt när han gör så. Jag kan aldrig gå ifrån dom två utan att han börjar gråta.

Vad ska jag göra åt detta för jag tycker ju att han borde kunna klara av detta när han är med sin bästa lekkamrat husse.

Jag antar att det är normalt men jag gillar inte att han gör så. Växer han ifrån det?
 
Sv: Mammig Valp??

Jag hade en valp som var så. Hon blev helt galen om jag gick iväg. Men hon växte ifrån det.

Mia.
 
Sv: Mammig Valp??

Min hund var otroligt mammig när hon var liten och är det fortfarande... Hon följer mig vart jag än går (även på toaletten :eek: ) och om jag lämnar henne hos någon hundvakt ligger hon vid dörren och väntar på mig. Hon blir inte nöjd förrän jag kommer till henne. Att åka på hundfri semester känns inte aktuellt.

MEN jag tror att jag själv bidragit till att hon fortfarande är så mammig, jag har från dag ett behandlat min hund som en prinsessa och alltid tagit med mig henne till de ställen där det bara går. Jag undviker att lämna henne till hundvakt. Hade jag i början lämnat henne trots protester, stängt toadörren utan att hon fick vara med osv, tror jag att hon hade varit annorlunda idag.

På ett sätt är det jättesmickrande att hon valt mig som sin stora kärlek men det kan vara väldigt besvärligt också.

Så mitt tips är alltså att träna din hund att vara med andra människor!

Mvh Angelina
 
Sv: Mammig Valp??

Det konstiga är att Jason är inte så himla efterföljsam när vi är hemma. Visst han följer gärna med in på toaletten och så men oftast stannar jag honom utanför och då läger han sig där och väntar. Jag har också varit väldigt mycket hemma med honom men det ska man ju vara med en valp så att jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte lämna bort honom för jag gillar inte det. Men man kanske borde lämna bort honom oftare men jag känner verkligen inte för det. Han blir ju så jobbig när jag går och det är inte alla som kan hantera det på rätt sätt.
 
Sv: Mammig Valp??

jag tror att du måste ändra hela din attityd mot honom. alltså vara mindre "mamma" åt honom. hela det där köret att inte hälsa på honom när du kommer hem, träna att sambon håller hunden och gå iväg tills den är tyst, när du kommer tillbaka hälsar du på husse och bryr dig inte om valpen osv. det är rätt jobbigt i början, men det fungerar. min labbe hade separationsångest när han var yngre och då fick jag göra så.

jag är dock fortfarande nr 1 och det visar han på sitt sätt (lyder ingen annan :p ).
 
Sv: Mammig Valp??

Men det där med att hälsa på husse och inte honom när jag kommer och sånna saker det har jag gjort hela tiden och tränat på att lämna honom med husse ute gör vi men det går inget vidare kan jag säga men jag tror att han växer ifrån det där.
 

Liknande trådar

Hundträning 10-veckorsvalp skäller på f a män. Svansen går, hon är inte intresserad av lek eller godis riktigt, men det påminner om ett: "ge mig...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 135
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 270
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp