Man biten av krokodil (Utbruten från Vad gör vi den CIV (104))

En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Har ett par frågor kring detta känner jag ...

Visa bifogad fil 35340



https://ng.se/artiklar/skansen-krok...8v3xmKoT3dfnIfXmVbUu8VU18-PlQFNTBs1qqRQB2ftMA


Grannen talar ut. :rofl:


SKANSEN-KROKODILENS GRANNE: "EN HELT VANLIG KILLE"
13:08 21 AUG 2019
Lemuren Velona bor granne med krokodilen som gick till attack i Skansen-Akvariet. Hon beskriver honom som en helt vanlig kille.

På tisdagkvällen blev en man i 75-årsåldern biten av en krokodil under en personalfest i Skansen-Akvariet. Lemuren Velona, som bor granne med krokodilen, blev vittne till attacken och är chockad över det som inträffade. För Nöjesguiden beskriver hon honom som en helt vanlig kille som alltid hälsade och vinkade.
– Därför är det fullständigt oförståeligt – en gåta – hur han har kunnat begå ett så fruktansvärt brott, säger hon till Nöjesguiden.

Hon tror att förvandligen från välartad krokodil till misstänkt gärningsman måste ha gått mycket fort.
– Man hoppas ju egentligen att det är något psykiskt, att det som hänt kan förklaras med sjukdom. Men det verkar nog inte vara så, det måste ha skett något, säger hon.

Helst av allt skulle Velona vilja flytta ifrån Skansen-Akvariet.
– Men det där är ju inte riktigt upp till mig, säger hon.

Läs även: Intervju med Skansens nya björnar
 
Varför i hela friden låter Skansen folk ha fester så nära inpå djuren? Är det samma jakt efter intäkter som Kolmårdens Närkontakt varg var? Folk betalade 1000 spänn för att få komma in i hägnet med halvtama, alltså farliga vargar. Enligt Lars Berges bok Vargattacken (som jag rekommenderar varmt) drog det in 8 miljoner om året till Kolmården - innan en av vargguiderna blev dödad av vargflocken.
P3 dokumentär om 'olyckan' - är superbra också!
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1198831?programid=2519

Djurparksidén med exotiska djur överlag har nog haft sin tid kan jag tycka. Men så länge folk slantar upp för att gå på dessa kommer de att finnas kvar.
 
P3 dokumentär om 'olyckan' - är superbra också!
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1198831?programid=2519

Djurparksidén med exotiska djur överlag har nog haft sin tid kan jag tycka. Men så länge folk slantar upp för att gå på dessa kommer de att finnas kvar.
Ja, tror att dokumentären nämndes i boken. Ska se om jag kan lyssna på den.

Ja, jag tycker inte heller att skälen för överväger skälen mot på något sätt när det gäller djurparker.

Jag fattar inte heller vår syn på djur. Vad är grejen med att få komma så nära som möjligt en varg, en lejon eller vad det nu kan vara?
 
Ja, tror att dokumentären nämndes i boken. Ska se om jag kan lyssna på den.

Ja, jag tycker inte heller att skälen för överväger skälen mot på något sätt när det gäller djurparker.

Jag fattar inte heller vår syn på djur. Vad är grejen med att få komma så nära som möjligt en varg, en lejon eller vad det nu kan vara?
Det fattar inte jag heller. Jag är i princip uppväxt i kolmården djurpark, min mamma hade entrécafeterian förr i tiden (gamla entrén) och mina första sommarjobb från det att jag var 12 till 16 var i parkens kiosker och restaurangen Gayalen som det hette på den tiden.
Som jag upplevde det, utefter att jag stod bakom disk och beskådade alla dessa tusentals och åter tusentals turister - så traskar ovetande ignoranta människor runt och tittar på fängslade djur som ALLA står på sorgligt liten yta, trots att kolmården hör till de största parkerna. Jag skulle ALDRIG betala för att gå in i den parken. Den är för oss som bor här, enbart en turistmagnet.
Och idag, är det bara ett tivoli.
 
Men alltså HUR kan det vara rimligt eller ens lagligt ur ett djurskyddsperspektiv att anordna fester med krokodiler bakom en glasskiva just bredvid? Stackars djur... blir de inte helt stressade?

Gissar att de störs mindre av ett gäng gubbar som käkar kräftor och dricker nån snaps, än vad de gör av en skränande allmänhet som är där och kikar på daglig bas.

Är ju sällan fråga om totala fylleslag, såna där tillställningar.
 
Det fattar inte jag heller. Jag är i princip uppväxt i kolmården djurpark, min mamma hade entrécafeterian förr i tiden (gamla entrén) och mina första sommarjobb från det att jag var 12 till 16 var i parkens kiosker och restaurangen Gayalen som det hette på den tiden.
Som jag upplevde det, utefter att jag stod bakom disk och beskådade alla dessa tusentals och åter tusentals turister - så traskar ovetande ignoranta människor runt och tittar på fängslade djur som ALLA står på sorgligt liten yta, trots att kolmården hör till de största parkerna. Jag skulle ALDRIG betala för att gå in i den parken. Den är för oss som bor här, enbart en turistmagnet.
Och idag, är det bara ett tivoli.
Så uppfattar jag också djurparker.

När Nordens ark var rätt ny var jag där och upplevde den som bra. Man såg inte djur i alla hägn, för djuren hade inte lust att vara synliga just då. De hade lust att hålla sig borta och då fick de göra det.

Jag kikade på deras sajt nu: "För att få ut så mycket som möjligt av besöket på Nordens Ark rekommenderar vi att du utrustar dig med en kikare och en god portion tålamod. Djuren finns där, men kan ibland vara välkamouflerade och svåra att se då hägnen är stora och under sommaren lummiga för djurens bästa."

Det låter vettigt för mig.
 
Så uppfattar jag också djurparker.

När Nordens ark var rätt ny var jag där och upplevde den som bra. Man såg inte djur i alla hägn, för djuren hade inte lust att vara synliga just då. De hade lust att hålla sig borta och då fick de göra det.

Jag kikade på deras sajt nu: "För att få ut så mycket som möjligt av besöket på Nordens Ark rekommenderar vi att du utrustar dig med en kikare och en god portion tålamod. Djuren finns där, men kan ibland vara välkamouflerade och svåra att se då hägnen är stora och under sommaren lummiga för djurens bästa."

Det låter vettigt för mig.

Fantastiskt ställe. Min brorsdotter och svägerska jobbar där så jag har fått se mycket av parkens "grund" genom åren. Det är verkligen på djurens vilkor.
Stora delar av parken är inte ens tillgänglig för andra än personal eftersom det i första hand är ett avelscenter :)
 
Fantastiskt ställe. Min brorsdotter och svägerska jobbar där så jag har fått se mycket av parkens "grund" genom åren. Det är verkligen på djurens vilkor.
Stora delar av parken är inte ens tillgänglig för andra än personal eftersom det i första hand är ett avelscenter :)
Roligt att höra att det fortfarande är så bra!
 
Det finns ju en vits med djurparker och det är bevarandeprojekt och som utbildningscentrum. MEN det ställer stora krav, och är förstås inte helt oproblematiskt.
Det bör vara på djurens villkor så gott det går. Att ta in tigerungar och fotografera med turister är så otidsenligt och att vi i dag betalar för liknande saker är helt obegripligt.
 
Det finns ju en vits med djurparker och det är bevarandeprojekt och som utbildningscentrum. MEN det ställer stora krav, och är förstås inte helt oproblematiskt.
Det bör vara på djurens villkor så gott det går. Att ta in tigerungar och fotografera med turister är så otidsenligt och att vi i dag betalar för liknande saker är helt obegripligt.
fast det är ju det här kolmården gör. Parken är utbildningscentrum för gymnasium och högre men som jag ser det handlar det fortfarande om pengar, att locka med kurser som det betlas dyrt för och sen används som referens för hur populära kurserna är. Jag tycker att parkens engagemang i djur&naturs hållbarhetsfråga är lite ihålig, det handlar hela tiden om cyniskt pengatraps. Personalen, gör et otroligt bra jobb, ingen skugga på dem - de är ofta där för att just de är de enda som kan göra jobbet men ledningen och hur de driver parken handlar inte om djuren i första hand. Man gör en delfinshow och den handlar om hållbarhet, och jag skulle bara vilja skrika rakt ut att de inte ska hålla delfinerna i dessa små pooler om de ska prata djurskydd.
 
fast det är ju det här kolmården gör. Parken är utbildningscentrum för gymnasium och högre men som jag ser det handlar det fortfarande om pengar, att locka med kurser som det betlas dyrt för och sen används som referens för hur populära kurserna är. Jag tycker att parkens engagemang i djur&naturs hållbarhetsfråga är lite ihålig, det handlar hela tiden om cyniskt pengatraps. Personalen, gör et otroligt bra jobb, ingen skugga på dem - de är ofta där för att just de är de enda som kan göra jobbet men ledningen och hur de driver parken handlar inte om djuren i första hand. Man gör en delfinshow och den handlar om hållbarhet, och jag skulle bara vilja skrika rakt ut att de inte ska hålla delfinerna i dessa små pooler om de ska prata djurskydd.
Precis det är inte en enkel fråga. Kolmården skulle t ex inte behöva ha delfiner, de är inte utrotningshotade och är omöjliga att hålla i en bra miljö. Brunbjörn är ett djur till som inte borde hållas i djurpark.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 923
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 342
Senast: Lobelia
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
18 989
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 926
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp