Man cave (spinoff på tråden om tekniktolerans)

pollex

Trådstartare
Tråden om tekniktolerans har begrepp som hans rum/gubbrum/man cave figurerat. För mig är de begreppen lite röda skynken, vilket kanske är lite motsägelsefullt om man i andra sammanhang diggar ”ett eget rum” (a la Virginia Woolf :D). Vad säger ni, är det skillnad på ett eget rum och en man cave? Är det rimligt att som vuxen ha ett eget rum?
 
När vi köpte hus för många år sedan hade vi varsitt rum som kontor med skrivbord, datorer och andra teknikprylar och som vi fyllde med vad vi själva ville och städade själva, men jag hade ju vägrat kalla det för cave oavsett mitt eller hans rum. :yuck:
 
Om något, så tycker jag att det är litet trist att det finns en stereotyp uppfattning, inte minst bland män, om vad en man cave innehåller (läs: dart, bar, hembio, speldator mm) och varför den behövs (läs: för att få avskild egentid ifred från Henne). Sen tycker jag absolut att det, om utrymmet tillåter, kan vara befogat med ett eget rum för specialintresse som hembio, datorspel, musikhemstudio eller för den delen vävstolar eller målarateljé. Men... där ser jag funktionen mer som att kunna fokusera på aktiviteten än att freda sig från resten, även om det i någon mån går hand i hand.
 
Om eget rum är rimligt beror väl på graden av gemensamma värderingar runt hemmet?

Mitt ex spred sina tillhörigheter, papper, verktyg och kläder i ett jämntjockt lager över hela egendomen. Det fanns inte ens en kvadratdm där jag kunde ha den ordning jag ville ha. Till slut pinkade jag in sadelkammaren som mitt revir. Det lyckades nästan...

Minns en gång när avkomman gnällde över något på sitt rum och mitt tålamod rann bort och jag skrek att hen var den enda som hade ett eget rum i hela hushållet. :o :o :o Inte mitt stoltaste föräldraögonblick.

Om jag mot förmodan kommer att dela hushåll med någon igen så vill jag absolut ha en vrå som jag kan pinka in ;) För min mentala frids skull.
 
Tråden om tekniktolerans har begrepp som hans rum/gubbrum/man cave figurerat. För mig är de begreppen lite röda skynken, vilket kanske är lite motsägelsefullt om man i andra sammanhang diggar ”ett eget rum” (a la Virginia Woolf :D). Vad säger ni, är det skillnad på ett eget rum och en man cave? Är det rimligt att som vuxen ha ett eget rum?
Här kallar vi det hobbyrum, där har han sin bråte och eftersom ingen annan är där behöver han inte bry sig om ordningen på det hela.
 
Här kallas det syrum, och där huserar jag fritt. Ordningen kan diskuteras :angel: I huset hade maken ett hobbyrum, men han använde det inte mer än till sina hantlar och vikter typ. I nya lägenheten kommer han inte få något eget rum, men jag har kvar mitt syrum. Han kanske får låna in sig på ett hörn om det finns plats.
 
Det är väl rimligt om man har intressen som är utrymmeskrävande och det finns plats till det i bostaden. Jag tycker bara det skulle vara praktiskt men vi har inte plats för några såna specialrum. Således är mannens prylar (han har mest prylkrävande intressen) utspridda i alla andra rum med verktyg i alla skåp, laddutrustningsbord i vardagsrummet, fiskespön som lånar plats på väggen i äldsta barnets rum osv. :grin:
 
Ungarna har varsitt rum i det här huset, sen har jag mitt kontor där jag arbetar. Men vi har förvaring inne på kontoret som inte bara är mitt så det blir ändå inte helt mitt rum. Maken har inte uttryckt några önskemål om eget rum och vet inte vad han ska ha det till heller :p Men skulle det behövas så har vi utrymme i huset.
 
Tråden om tekniktolerans har begrepp som hans rum/gubbrum/man cave figurerat. För mig är de begreppen lite röda skynken, vilket kanske är lite motsägelsefullt om man i andra sammanhang diggar ”ett eget rum” (a la Virginia Woolf :D). Vad säger ni, är det skillnad på ett eget rum och en man cave? Är det rimligt att som vuxen ha ett eget rum?
Jag skulle nog gärna velat ha ett eget rum, fullt med böcker och en soffa. Han skulle nog vilja ha ett att måla grejs i. Men tycker nog man delar hobbyrum (om båda behöver ett sådant) eller har ett var, inte att han ska ha ett och man själv inte.

Iofs vissa kvinnor kör väl att hela huset är deras och mannen får ett rum, men det känns väldigt -amerikanskt?
 
Tråden om tekniktolerans har begrepp som hans rum/gubbrum/man cave figurerat. För mig är de begreppen lite röda skynken, vilket kanske är lite motsägelsefullt om man i andra sammanhang diggar ”ett eget rum” (a la Virginia Woolf :D). Vad säger ni, är det skillnad på ett eget rum och en man cave? Är det rimligt att som vuxen ha ett eget rum?
Vi har rum för olika ändamål, tex en verkstad och ett planteringsrum (i ett uthus), men det är rum vi båda använder och inte bara mitt eller sambons.

Hade vi haft plats (och inte så få/stora rum i vårt förhållandevis stora hus) skulle skulle jag/vi gärna haft en ateljé och ett rum för ölbryggning.
Jag är däremot lite allergisk mot ord som "man cave" pga de föreställningar det medför. Tror varken jag eller sambon har behov av ett rum med det innehåll som vanligtvis förknippas med ordet. Däremot rum för olika intressen, vare sig det är gemensamma eller egna, ser jag mest fördelar med, om nu platsen finns.
 
Det är väl rimligt om man har intressen som är utrymmeskrävande och det finns plats till det i bostaden. Jag tycker bara det skulle vara praktiskt men vi har inte plats för några såna specialrum. Således är mannens prylar (han har mest prylkrävande intressen) utspridda i alla andra rum med verktyg i alla skåp, laddutrustningsbord i vardagsrummet, fiskespön som lånar plats på väggen i äldsta barnets rum osv. :grin:
Ja det var lite av nöd och tvång som vi skapade ett utrymme för mannens allt mer svällande samling av nedmonterad elektronik, lödgrejer, verktyd och 3-d skrivare. Numera skulle även jag behöva ett rum för mina pryttlar, jag syr och har en börjat samla på mig symaskiner, tyger, tråd och annat plus alla mina konstnärsmateriel och andra hantverkspryttlar.
 
Har man plats så är det väl jättebra.
Mina föräldrar hade varsitt eget rum. Pappas var mest ett arbetsrum men han spelade även dataspel där. Mamma hade sitt som kontor/hobbyrum.

Min exman hade ett hobbyrum när vi bodde i hus. Perfekt!
Min hobby bor i stallet så jag behöver inget rum hemma för den 😁
 
Beror ju lite på hur många rum man har att tillgå.
Jag och mitt ex var båda överens om att vi skulle ha ett särskilt bio-rum om vi flytta ihop till villa. Jag skulle nog också vilja ha ett datorrum. Gillar när rum har specifika ändamål . Att man separerar "hobby rum" med sovrum och vardagsrum. Då kan man också ha har mera cleant och snyggt i övriga rum. Samt att det är ingen tvekan vad man använder rummen till. Sovrum ska bara var till för att sova. Kök och vardagsrum är oftast öppen planlösning. Så det är mer en samlingsyta.
 
Har man plats så är det väl jättebra.
Mina föräldrar hade varsitt eget rum. Pappas var mest ett arbetsrum men han spelade även dataspel där. Mamma hade sitt som kontor/hobbyrum.

Min exman hade ett hobbyrum när vi bodde i hus. Perfekt!
Min hobby bor i stallet så jag behöver inget rum hemma för den 😁

Samma här, min hobby bor ute i hagen :D

Vi har dock ett hemmagym i källaren pga att jag så himla gärna ville ha det (underbart att slippa åka till ett gym där det är massa människor...) men även maken använder det såklart då även han gillar att träna :)
 
Jag har ett eget rum. Min walk in closet! Sambon är inte välkommen med sin oreda! Han vill att vårat "gamla" sovrum blir en mancave, han vill in med någon gammal motorcykelmotor och sånt, skruva och hålla på. Jag tänker gästrum. Vi får se hur vi kompromissar :rofl:
Gästrum brukar ju generellt sett bli hobbyrum eller förråd när man inte har gäster i dom.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Det egna rum som Wolff skriver om, handlar väl om ett rum där det är möjligt för en kvinna att läsa, skriva och tänka ifred - på det sätt som de män som så önskar (och kommer ur aktuell samhällsklass) alltid har haft.

En man cave, presenteras väl mer som ett ställe där mannen slipper kraven som ett civiliserat samhälle, där det dessutom finns fru och barn, ställer på honom.

Alltså ganska olika saker.

Jag är uppvuxen med att båda föräldrarna har varsitt skrivbord, dock i ett gemensamt arbetsrum då det inte fanns så himla många rum. Sedan barnen flugit ut, har min partner och jag varsitt arbetsrum hemma.
 
Beror ju lite på hur många rum man har att tillgå.
Jag och mitt ex var båda överens om att vi skulle ha ett särskilt bio-rum om vi flytta ihop till villa. Jag skulle nog också vilja ha ett datorrum. Gillar när rum har specifika ändamål . Att man separerar "hobby rum" med sovrum och vardagsrum. Då kan man också ha har mera cleant och snyggt i övriga rum. Samt att det är ingen tvekan vad man använder rummen till. Sovrum ska bara var till för att sova. Kök och vardagsrum är oftast öppen planlösning. Så det är mer en samlingsyta.

Jag gillar också när rummen är uppdelade för olika ändamål. Har man plats så. Vi har 8 rum och kök + källare under hela huset som har sex rum i olika storlekar på fyra personer. Ungarna har varsitt sovrum där även deras leksaker är, innan hade vi lekrum nere men flyttade upp sakerna för att slippa ha leksaker utsprida på hela undervåningen :p
 
Va??

Idag 2018. Förekommer sådant? Var?
Är det inte det som är själva kärnan i konceptet man cave, dvs orsaken till att det heter just så. Så om folk använder begreppet får man väl förmoda resten?

https://en.wikipedia.org/wiki/Man_cave

The term "man cave" is a metaphor describing a room inside the house such as the basement or garage or attic or office, or outside the house such as a wood shed or tool room where "guys can do as they please", without fear of upsetting any female sensibility about house decor or design.[9] Paula Aymer of Tufts University calls it the "last bastion of masculinity".[

Dvs mannen får inte påverka inredningen av hemmet, det gör bara kvinnan. Därmed kan han få ett rum att ha för sig själv där han får vara man då.

(Om det förekommer? vet inte, men det låter ibland på buke som att det är kvinnan som kör ngt slags "heminredningshobby" med minimal input från partner.)

Min man bor i hela vårt hus dock till exempel och påverkar hela inredningen till 50% vilket då förmodas att han inte behöver en manlig bastion någonstans. Men dock att en person med hobbies kan behöva hobbyrum och det skulle vi behöva, för sy och måla, men har inte. Ett bibliotek vore också såklart nice :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 356
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp