Bukefalos 28 år!

Man kan ju undra vilken generation denna trudelutt riktar sig till

SoffiProppi

Trådstartare
Jag och mina vänner har iallafall legat dubbelvikta av skratt. Hur tänkte SVT och Barnkanalen när denna producerades? :rofl::rofl::D:p:o:confused::rofl::eek:O_o:wtf:

 
Haha jag har inte sett den än, men tycker att de ser rätt söta ut. Barn är väl medvetna om att tjejer och killar har olika könsorgan och tycker säkert att det är kul.
 
Jag tycker att den är riktigt bra! :up: Man måste våga prata med barn om alla kroppsdelar och inte bara "hysh-pysha" bort det som känns jobbigt. SVT hade tydligen besvarat kritiken de fått med att många barn skriver frågor om just könsorganen, och att de svarar på detta sätt och faktiskt pratar och diskuterar om frågorna tycker jag är riktigt bra. Synd bara att barnen känner att de behöver skriva till SVT istället för att våga fråga personer i sin omgivning/få information i skolor :)
 
Väcker denna visa anstöt? :rofl: Då fyller nog visan ett syfte. :up: ;)

Att människor kissar med snoppen och snippan har nog småbarn räknat ut på egen hand, om deras föräldrar är för pryda för att prata om det. Torde passa perfekt för ett barn i kiss- och bajsåldern, och kanske kan den bidra till att vissa vuxna blir mer avslappnade med kroppen! :up: :D
 
Mina fyraåriga kusiner älskar den. Däremot är de väldigt avdramatiserade med skillnaden mellan pojkar och flickor (rent biologiskt), de diskuterar mycket varför killen har snopp och tjejen snippa, så för dem var budskapet glasklart.

Storkusinen, 25 år, tycker också den är rolig. :o
 
Var det bara jag som som liten inte tänkte på detta överhuvudtaget (vad jag minns iaf :angel:) ? :o känner mig nästan onormal :p

Himla svängig låt iallafall :D
 
Jag tycker det är skitbra! Så positivt att våga närma sig det på ett lättsamt sätt. Som någon sa, man behöver inte förstärka normen av hyschpyschande. Sen kanske den kan upplevas som lite heteronormativ, framför allt fram emot slutet, men äsch, en sak i taget. Den riktar ju sig uppenbarligen till ganska små barn med väldigt enkla funderingar kring könsorganen så då kanske det är lite överkurs att prata könskorrigeringar och transsexualitet osv.
 
Jag var tvungen att spela om den tre gånger, den var ju jätterolig! :D

Vilket gissningsvis var vad de som producerat den hade tänkt sig. Det finns ju sånger/serier om blodkroppar, "tandtroll" och allt möjligt, så varför inte om könsorgan? :)
 
Hej!

Jag gillar den, den är ju rolig. Jag får samtidigt erkänna att jag inte förstår varför den är könsstereotyp och cisheteronormativ. Nån får gärna förklara för mig för i min värld är det generellt så att man har en eller den andra och det är inte mer med det. Menas det då att man har båda??

/Lavinia
 
Hej!

Jag gillar den, den är ju rolig. Jag får samtidigt erkänna att jag inte förstår varför den är könsstereotyp och cisheteronormativ. Nån får gärna förklara för mig för i min värld är det generellt så att man har en eller den andra och det är inte mer med det. Menas det då att man har båda??

/Lavinia

Jag gissar att det beror på att "Snippan" är typiskt tjejig med långa ögonfransar, tillbehör, blinkar med ena ögat och är mer söt än "Snoppen" och sitter på en människa med klänning. Medan "Snoppen" har typiska grabbiga tillbehör, mustasch osv och kanske upplevs agera på en mer "coolt" sätt än "Snippan"

Själv har jag dock inget emot denna videosnutt, den är rätt gullig och på en lagom nivå för små barn. Catchig melodi :p
 
Jag tycker det är skitbra! Så positivt att våga närma sig det på ett lättsamt sätt. Som någon sa, man behöver inte förstärka normen av hyschpyschande. Sen kanske den kan upplevas som lite heteronormativ, framför allt fram emot slutet, men äsch, en sak i taget. Den riktar ju sig uppenbarligen till ganska små barn med väldigt enkla funderingar kring könsorganen så då kanske det är lite överkurs att prata könskorrigeringar och transsexualitet osv.

Barn kan också känna ett behov av att få definiera sig som transpersoner, det behöver inte ha med könskorrigeringar och transsexualitet att göra. En kan redan som liten känna sig som en flicka även om ens juridiska kön är det motsatta.
 
Barn kan också känna ett behov av att få definiera sig som transpersoner, det behöver inte ha med könskorrigeringar och transsexualitet att göra. En kan redan som liten känna sig som en flicka även om ens juridiska kön är det motsatta.

:bow:

+ att barnet kan möta andra personer som inte definierar sig som sitt juridiska kön och då är det ju dumt om barnet lärt sig att flicka = snippa, långa ögonfransar och klänning. Barn i den åldern är ju så formbara, så varför inte forma rätt? :idea::D
Men det sagt tycker jag ändå den här trudelutten (när blev jag så gammal att jag använder ordet trudelutt?) är ett STORT steg i rätt riktning, med tanke på hur många andra barnprogram/sånger är utformade...
 
Jag tyckte den var himla bra först när jag såg den, sen läste jag i ngn krönika (Alex Schulman?) där han ifrågasatte varför snoppen har stånd och då kändes det genast som om de hade missat något i videon. Men bra tanke!
 
Visade min sexåring den och hon tyckte inte det var snällt att visa upp sig så för då visar man det utan att ha dragit ner trosorna.
Hon tyckte inte det var en bra idé att springa naken på stan så man visar upp sig för då kanske man är galen.

Men hon gillade den.

Och min åttaåring älskade den.
 
Hej!

Jag gillar den, den är ju rolig. Jag får samtidigt erkänna att jag inte förstår varför den är könsstereotyp och cisheteronormativ. Nån får gärna förklara för mig för i min värld är det generellt så att man har en eller den andra och det är inte mer med det. Menas det då att man har båda??

/Lavinia
Könsstereotyp för att kuken är cool och bär manligt kodade attribut medan fittan är söt och bär kvinnligt kodade attribut.

Cisnormativ för att man antar att alla flickor har fitta och alla pojkar har kuk.

Heteronormativ därför att man med hjärtat på slutet antar eller förväntar sig att dessa könsstereotypt framställda cispersoner endast parar ihop sig i heterosexuella par.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste på SVT att man i Danmark har lämnat in ett förslag att människor födda 2010 och senare ska vara förbjudna att få köpa ut någon...
19 20 21
Svar
404
· Visningar
14 269
Senast: Lycan
·
Samhälle Jag satt och läste lite i EPA-tråden, och fastnade då på @athena_arabians inlägg om att tonåringar alltid försöker förföra sina...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 259
Senast: lil-sis
·
Kultur Design har vi ju runt oss överallt, de flesta fungerar som de ska och hjälper eller sätter pricken över i:et i vår vardag. Men ... vad...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 427
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 202
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp