Man och svans

Miranda.123

Trådstartare
Min nyköpta häst som jag har varit medryttare på sen mars i år har en bedrövlig man och svans. Hennes förra ägare sa redan när jag provred att INTE borsta man eller svans. Nu igår hittade jag VÄRDENS STÖRSTA Tova i hennes svans gömt bakom det lite utredda, hur ska jag göra, jag vill ju inte att det ska fortsätta se ut såhär! Dessutom kliar hon av den på sommaren eftersom hon har eksem, tacksam för all hjälp :)
 
Jag skulle tvätta den med såpa som är återfuktande och sen haft pälsglans i topparna 🙂 fläta då och då på vintern
 
Ha i pälsglans och borsta ur bara? Du behöver ju inte ha pälsglans i svansroten, och i själva taglet har hästen inget eksem. Eller klipp bort tovan om den inte går att reda ut.
Jo, problemet är att det är så himla slitet så bara man rör manen eller svansen så faller massa hårstrån
 
Min nyköpta häst som jag har varit medryttare på sen mars i år har en bedrövlig man och svans. Hennes förra ägare sa redan när jag provred att INTE borsta man eller svans. Nu igår hittade jag VÄRDENS STÖRSTA Tova i hennes svans gömt bakom det lite utredda, hur ska jag göra, jag vill ju inte att det ska fortsätta se ut såhär! Dessutom kliar hon av den på sommaren eftersom hon har eksem, tacksam för all hjälp :)


Enligt mig är det bara lata människor som inte borstar/reder ut man och svans. Har fått hem oändligt med hästar med tunna och fula svansar osv som blivit fina med vård. Tar aldrig pälsglans vid svansroten men nedanför roten och sen reder ut det dagligen försiktigt med borste eller händerna. Mina hästar har längre svans på sommaren och lite kortare på vinter för att slippa att svansen släpas i tex den lilla lera vi har men som gör svansen tovig.
 
Enligt mig är det bara lata människor som inte borstar/reder ut man och svans. Har fått hem oändligt med hästar med tunna och fula svansar osv som blivit fina med vård. Tar aldrig pälsglans vid svansroten men nedanför roten och sen reder ut det dagligen försiktigt med borste eller händerna. Mina hästar har längre svans på sommaren och lite kortare på vinter för att slippa att svansen släpas i tex den lilla lera vi har men som gör svansen tovig.
Kan ju vara så att ägaren själv ville borsta man och svans. Jag är rädd om mina hästars man och svans och vill själv ta hand om det.
 
Enligt mig är det bara lata människor som inte borstar/reder ut man och svans. Har fått hem oändligt med hästar med tunna och fula svansar osv som blivit fina med vård. Tar aldrig pälsglans vid svansroten men nedanför roten och sen reder ut det dagligen försiktigt med borste eller händerna. Mina hästar har längre svans på sommaren och lite kortare på vinter för att slippa att svansen släpas i tex den lilla lera vi har men som gör svansen tovig.
Min häst hade magnifik svans när jag köpte honom. Sedan lämnade jag iväg honom på tillridning och då borstade dom svansen med piggborste varje dag i en månad.. Efter det var svansen borta.😥
Har återhämtat sig lite men blir nog aldrig lika tät och fin igen! Jag rör aldrig svansen till vardags utan skakar bara ut eventuell halm och lera spolas bort. Om jag ska iväg så tvättar jag svansen och dränker den med glansspray innan borstning. Har absolut inte med lathet att göra utan jag anser att det sliter på svansen att hålla på att borsta den dagligen! Dom flesta hästar i stallet som har ägare som borstar varje dag har tunna klena svansar!
 
Min häst hade magnifik svans när jag köpte honom. Sedan lämnade jag iväg honom på tillridning och då borstade dom svansen med piggborste varje dag i en månad.. Efter det var svansen borta.😥
Har återhämtat sig lite men blir nog aldrig lika tät och fin igen! Jag rör aldrig svansen till vardags utan skakar bara ut eventuell halm och lera spolas bort. Om jag ska iväg så tvättar jag svansen och dränker den med glansspray innan borstning. Har absolut inte med lathet att göra utan jag anser att det sliter på svansen att hålla på att borsta den dagligen! Dom flesta hästar i stallet som har ägare som borstar varje dag har tunna klena svansar!
Så sköter jag mina hästar svansar också.
 
Min häst hade magnifik svans när jag köpte honom. Sedan lämnade jag iväg honom på tillridning och då borstade dom svansen med piggborste varje dag i en månad.. Efter det var svansen borta.😥
Har återhämtat sig lite men blir nog aldrig lika tät och fin igen! Jag rör aldrig svansen till vardags utan skakar bara ut eventuell halm och lera spolas bort. Om jag ska iväg så tvättar jag svansen och dränker den med glansspray innan borstning. Har absolut inte med lathet att göra utan jag anser att det sliter på svansen att hålla på att borsta den dagligen! Dom flesta hästar i stallet som har ägare som borstar varje dag har tunna klena svansar!

Usch, vad tråkigt! Piggborste tar verkligen död på man och svans. Att reda ut med borste med mjuka piggar och händer är mkt skonsammare. Jag är allergisk mot såna som låter halva boxen sitta kvar i svansen😁
 
Att ha en fin svans och man kräver en hel del arbete. Jämför det med en människas hår, det behöver tvättas och borstas för att vara välmående.

att hålla svansen ren från lera är viktigt, gärna fläta den eller klipp den kortare när det är lerigt. Använd pälsglans och använd en bra borste (jag använder en för människor som inte ska slita på håret). Börja borsta topparna och arbeta dig uppåt. Viktigt att hålla efter den kontinuerligt 😊
 
@Miranda.123 eftersom din häst är ny, gammal, inte haft så mycket skötsel inkl exem osv så är det nog vettigt att tvätta svansen en gång med milt medel (tex hibiscrub) och reda ut Ev tovor försiktigt efter tvätten. Om man borstar milt och metodiskt efter tvätt får man bort tovor. Använd lite pälsglans (behövs bara några spray) .

fläta hästens svans gör många för vistelse i hage mot lera, men jag tycker det innebär en risk om hästen fastnar i något. Tagel går inte sönder och ffa inte i flätad form, och det kan bli stora skador på hästens vitala ryggdelar om en flätad svans fastnar någonstans.
 
Jag är uppväxt med borstförbud i svansar, men får nog säga att jag har gått ifrån det lite med åren pga lättja och tidsbrist (blev dessutom anklagad för djurplågeri här på buke för att jag ansåg att kunde reda ut svansen strå för strå. Inte för att det har stoppat mig från att fortsätta reda ut med händerna när tiden och intresset finns). Men lite olja eller pälsglans i svansen och sedan reda ut det som går och klippa bort resten kan väl vara ett alternativ :)
 
Jag öser i med pälsglans och sen borstar jag. Den gamla hade en fin svans och hennes dotter har en otroligt tjock svans. Manen är åxå tjock. Tjockt och grovt tagel som man inte reder ut utan pälsglans och en ordentlig borste. Borstar väldigt sällan. Typ till träning och tävling. Nån gån extra vid behov
 
Massor massor av pälsglans skulle jag säga.

Jag har haft många hästars svansar hemma och gör samma på alla. 😁
Massor av pälsglans och sen borsta nerifrån och upp.
Borsta ur kanske en decimeter längst ner medan man håller i svansen strax ovanför det. Och jobba sej uppåt. Då tappar man inga tagel heller.
Jag använder piggborste men har ändå superfina (ofta tjocka fina) svansar som inte tappar allt tagel... så det är nog mer teknik än borste?

Får man bara ordning på det en gång och underhåller med (rätt) pälsglans så är inte heller tjocksvansarna några problem att hålla rätt på. Tycker jag.
 
Det låter som om förra ägaren inte riktigt är uppdaterad på att en häst är en häst oavsett ras. Jo man kan klippa islandshästar, man borstar man och svans. Trodde dessa gamla skrönor om hur man sköter en Islandshäst hade dött ut. Kliar hästen av sig man och svans så har den inte skötts så som man sköter en eksemhäst.
 
Till skillnad från övriga skribenter skulle jag vara försiktig med pälsglans om hästen kliar sig. Eventuellt längre ned där det bara är hår och inte över svansroten. De hår som lossnar när man försiktigt borstar igenom svansen med snäll borste kommer att lossna oavsett om de lossnar vid borstningen eller inte.
Försiktig vård av skral svans skulle jag rekommendera.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 097
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 591
Senast: LovingLife
·
Hästvård Jag har nyss köpt en islänning med sommareksem. Nu på vintern är det inte alls så farligt men mot vår/sommar kan det bli så illa att hon...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp