Man ska ha husbil...

Soapbubble

Trådstartare
Vi är sugna på köpa en husbil. Priserna verkar vara över 500 000kr för en ny, så vi är inne på en begagnad husbil. Men var börjar man? Vad måste man absolut kontrollera på en begagnad husbil? Finns det bukefolk med husbil? Hur lång garanti är normalt för en begagnad husbil?
 
Jag skulle personligen lägga vikt vid krocksäkerheten, som verkar vara under all kritik. Jag undrar om det ens tillverkas såna här "skåphusbilar" längre? Tänker då på de som har sittplatserna ej integrerade i husdelen, tänker typ hästlastbilar (b-kort)… får en känsla av att de är säkrare? Men de kanske är just bara gamla och skruttiga numera..?
 
Vi har husbil. En "plåtis", ombyggd Renault master från 1987. Lagom stor för två personer. Vi kände inre att vi behöver en husbil med massa "lyx och krusiduller", utan vad vi ville ha var ett litet kök och en sovplats. Visst hade det varit skönt med servo också, men man kan inte få allt ;)

Vi kollade mest att bodelen inte var fuktskadad och att den var i gott skick, precis som med en bil. Sen är den ju över trettio år gammal så det var ju en del som behövde fixas.
 
Vi är sugna på köpa en husbil. Priserna verkar vara över 500 000kr för en ny, så vi är inne på en begagnad husbil. Men var börjar man? Vad måste man absolut kontrollera på en begagnad husbil? Finns det bukefolk med husbil? Hur lång garanti är normalt för en begagnad husbil?
Vi har ganska nyligen skaffat husbil. Det första man ska fundera över hur man ska använda den tex mycket fricamping eller vara mycket på campingplatser. Ska den användas bara på sommaren eller året runt. Sen ska man fundera på vilken uppvärmning man vill ha, gas eller dieselpanna med eller utan elpatron. Fukt är viktigt att kolla likaså gasanläggningen så den är testad o godkänd. Rost kollas om det är en äldre bil lika så växellådan. Att alla tankar i bilen är hela och inte läcker. Att även kolla totalvikt och lastvikt så att du har rätt behörighet på körkortet. Många köper husbil med b-kort och sedan upptäcker dom att dom knappt får lasta något. Det brukar uppdagas i en polis kontroll ;). Viktigt är att man själv väger bilen för att exakt veta beroende på hur mycket man har i tankarna och annat bråte man själv har lastat in :grin:
 
@Folri Just det med lastviken är SÅ viktigt att poängtera, precis som med b-kortsbilar för hästar. Väldigt få har koll på detta, att bilarna i sig själva ofta är så tunga att du knappt kan ha med dig det som bilen liksom är avsedd för. Dvs hästar. Eller packning för semester.
 
Tack för alla svar! Det är så mycket man ska tänka på och så mycket pengar. Hur ser värdeminskningen ut på en begagnad husbil?
 
Tack för alla svar! Det är så mycket man ska tänka på och så mycket pengar. Hur ser värdeminskningen ut på en begagnad husbil?

Har en vän som t o m tjänade på sin försäljning av husbil. Så i dessa tider verkar värdeminskningen vara minimal. Det är köpläge nu framåt när folk börjar ställa av sin husbilar och ska leta plats att ställa in dem på.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
14 365
Senast: Badger
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 103
Senast: Otherside
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Fruentimber
·
Juridik & Ekonomi Kort fråga. (Eftersom konsumentrådgivare el liknande är lediga över helgen) Begagnad bil (årsmod 2011) köpt av bilhandlare för ca 5...
Svar
5
· Visningar
832
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp