Bukefalos 28 år!

Man ska ha husvagn?

Gramse

Trådstartare
Efter att fått några tips på fina ställen att besöka på semestern i en annan tråd och några timmars letande efter ett boende som jag anser kostar för mycket eller inte duger så fick jag en snilleblixt att köpa en billig husvagn i stället.
Vad jag nu undrar är, klarar jag ensam att parkera en husvagn på en trång camping och sen sätta upp ett förtält eller behöver man vara två? Jag kan backa med släp om jag får trixa en stund men då behöver jag relativt stor yta... Kan man be någon på campingen om hjälp att parkera den åt en?
 
Efter att fått några tips på fina ställen att besöka på semestern i en annan tråd och några timmars letande efter ett boende som jag anser kostar för mycket eller inte duger så fick jag en snilleblixt att köpa en billig husvagn i stället.
Vad jag nu undrar är, klarar jag ensam att parkera en husvagn på en trång camping och sen sätta upp ett förtält eller behöver man vara två? Jag kan backa med släp om jag får trixa en stund men då behöver jag relativt stor yta... Kan man be någon på campingen om hjälp att parkera den åt en?

Jag har gett upp projektet att få upp förtältet ensam och skaffat en påsmarkis istället för de gånger jag är ute själv.
Men min erfarenhet är att det aldrig är problem att få hjälp om man vill.
 
Jag har gett upp projektet att få upp förtältet ensam och skaffat en påsmarkis istället för de gånger jag är ute själv.
Men min erfarenhet är att det aldrig är problem att få hjälp om man vill.
Ok påsmarkis skulle jag kunna kolla upp. Bara att det säljs många vagnar där förtält ingår till riktigt bra priser. Men låter betryggande att man kan få hjälp om det skulle krångla. Kanske jag kan be om en plats längst ut på området första gångerna;)
 
Ok påsmarkis skulle jag kunna kolla upp. Bara att det säljs många vagnar där förtält ingår till riktigt bra priser. Men låter betryggande att man kan få hjälp om det skulle krångla. Kanske jag kan be om en plats längst ut på området första gångerna;)

Förtältet är ovärderligt när vi är flera men när det är bara jag och hundarna är markisen med ett vindskydd perfekt. Dessutom får man ner vikten rätt rejält när man lämnar förtältet hemma. När man släpar på det blir det inte många kg lastvikt kvar på de flesta vagnar.
 
Förtältet är ovärderligt när vi är flera men när det är bara jag och hundarna är markisen med ett vindskydd perfekt. Dessutom får man ner vikten rätt rejält när man lämnar förtältet hemma. När man släpar på det blir det inte många kg lastvikt kvar på de flesta vagnar.
Klart beror väl lite på hur många dygn man tänkt stanna också. Men bra att ha i åtanke när jag letar, ett stort plus om ett sånt följer med då:)
 
Jag är sååå nöjd med att jag slog till på en vagn förra sommaren. Älskar husvagnslivet! Tors - söndag ska jag vara på hundläger och sedan drar vi direkt till Böda på måndag morgon för vidare resa via Ullared till Västkusten veckan efter.
 
Husbil? Inte lika billigt som en husvagn, men känns enklare att backa.

Har du kollat hyresmarknaden på t.ex. Blocket? Prova på husvagnslivet utan någon större investering som ska vinterförvaras.
 
Husbil? Inte lika billigt som en husvagn, men känns enklare att backa.

Har du kollat hyresmarknaden på t.ex. Blocket? Prova på husvagnslivet utan någon större investering som ska vinterförvaras.
Ja husbil har jag varit inne på men vill ha bil tillgänglig för att besöka närliggande städer när jag campar, är lite för feg för att tråckla mig in med husbil i en stad jag inte känner till :) hyra har jag också funderat på men då kan jag likaväl lägga de pengarna på en stuga i stället. Vinterförvaring av husvagn är inga problem :)
 
En liten äldre enaxlad modell är lätt att dra, enkel att backa med OCH enkel att flytta med handkraft.
Har man backat hästtransport är det inte något problem att i alla fall lägga vagen i läge och sedan rulla den för hand.

Själv har jag blivit löjligt förtjust i Solifer, går väldigt bra efter bilen. Man ser väldigt många äldre Solifer ute på vägarna och på campingingar vilket borde stå för någon sorts kvalitet. Dessutom finns det en soliferism med smarta lösningar, ffa in man vill vintercampa.

Gör fukt- och gasoltest först bara.

Förtält ensam, väldigt mekigt, dock brukar camoinggrannar aldrig vara omöjliga.

//Derivata första säsongen som husvagnsägare
 
Efter att fått några tips på fina ställen att besöka på semestern i en annan tråd och några timmars letande efter ett boende som jag anser kostar för mycket eller inte duger så fick jag en snilleblixt att köpa en billig husvagn i stället.
Vad jag nu undrar är, klarar jag ensam att parkera en husvagn på en trång camping och sen sätta upp ett förtält eller behöver man vara två? Jag kan backa med släp om jag får trixa en stund men då behöver jag relativt stor yta... Kan man be någon på campingen om hjälp att parkera den åt en?

Jag tror definitivt att du kan få hjälp om du ber. Annars försöker du välja de lättaste platserna. Vi har hittills aldrig slagit upp förtältet ( vi har aldrig stannat mer än två nätter på samma ställe och då känns det inte värt. Vi har en liten påsmarkis som är plättlätt att veckla ut, jag skulle satsa på en sådan + sidor och markduk. Lycka till med husvagnslivet!
 
En liten äldre enaxlad modell är lätt att dra, enkel att backa med OCH enkel att flytta med handkraft.
Har man backat hästtransport är det inte något problem att i alla fall lägga vagen i läge och sedan rulla den för hand.

Själv har jag blivit löjligt förtjust i Solifer, går väldigt bra efter bilen. Man ser väldigt många äldre Solifer ute på vägarna och på campingingar vilket borde stå för någon sorts kvalitet. Dessutom finns det en soliferism med smarta lösningar, ffa in man vill vintercampa.

Gör fukt- och gasoltest först bara.

Förtält ensam, väldigt mekigt, dock brukar camoinggrannar aldrig vara omöjliga.

//Derivata första säsongen som husvagnsägare
Tack för tips! Ska definitivt hålla utkik efter en solifer:) det där med fukt/mögellukt verkar vara ett gissel. Hittade en vagn jag fastnade för som en bekant var och tittade på åt mig och kände att det luktade fukt. Enligt försäljaren (firma) så luktar det så i alla gamla husvagnar?
Hur ordnar man ett fukttest?
 
Fukttest och provtryck av gasol kan göras hos bilbesiktningen ex opus eller hus husvagnsfirmor.

Förtält, jag tror lite så här, förtältet har varit super att ge ungarna lite mer space när det regnar, eller att släppa ut den vakna ungen i så att den andra får lite bättre möjlighet att sova. Eller som uppehållsrum för oss när barnen sovit på kvällarna. Skulle vi inte haft barn hade behov av förtält minskat drastiskt. Är det trevligt väder sitter man lika gärna ute under bar himmel eller i skuggan under en markis. Vid regn sitta inne i husvagnen. Så jag skulle nog bara ta med förtältet om man reste med sällskap för mysighetsfaktorn.
 
Jag tror definitivt att du kan få hjälp om du ber. Annars försöker du välja de lättaste platserna. Vi har hittills aldrig slagit upp förtältet ( vi har aldrig stannat mer än två nätter på samma ställe och då känns det inte värt. Vi har en liten påsmarkis som är plättlätt att veckla ut, jag skulle satsa på en sådan + sidor och markduk. Lycka till med husvagnslivet!
Jo jag tänkte att jag kanske ska höra redan när jag ringer och ska boka om det finns någon mer "avsides" plats;) och detta med påsmarkis verkar ju mer idealiskt för mig och tack för lyckönskningar, hoppas jag hittar min vagn snart:)
 
Fukttest och provtryck av gasol kan göras hos bilbesiktningen ex opus eller hus husvagnsfirmor.

Förtält, jag tror lite så här, förtältet har varit super att ge ungarna lite mer space när det regnar, eller att släppa ut den vakna ungen i så att den andra får lite bättre möjlighet att sova. Eller som uppehållsrum för oss när barnen sovit på kvällarna. Skulle vi inte haft barn hade behov av förtält minskat drastiskt. Är det trevligt väder sitter man lika gärna ute under bar himmel eller i skuggan under en markis. Vid regn sitta inne i husvagnen. Så jag skulle nog bara ta med förtältet om man reste med sällskap för mysighetsfaktorn.
Ok bra att veta angående fukttest.. Lite svårt bara om jag köper från privatperson? Att sticka iväg till en besiktningsfirma innan köp menar jag?
Det är ju lite själva mysgrejen med förtält.. Och gott med extra utrymme även om jag egentligen inte har behov av det. Är väl om några vänner tittar förbi som det skulle vara gott att kunna sitta där i så fall.
 
Jag tror definitivt att du kan få hjälp om du ber. Annars försöker du välja de lättaste platserna. Vi har hittills aldrig slagit upp förtältet ( vi har aldrig stannat mer än två nätter på samma ställe och då känns det inte värt. Vi har en liten påsmarkis som är plättlätt att veckla ut, jag skulle satsa på en sådan + sidor och markduk. Lycka till med husvagnslivet!
Ja jag åkte runt med familjen i husvagn i flera månader utan att vi slog upp förtältet. Jag tror att de vuxna försökte någon gång och insåg sedan att det inte skulle bli någon resa alls om de skulle behöva sätta upp tältet igen...

Vore jag ensam skulle jag verkligen inte se någon mening med det.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
När jag var yngre åkte vi i familjen mycket med husvagnen.
Vi var två vuxna och tre ungdomar, förtältet lämnades alltid hemma, det var för meckigt att sätta upp och tog mycket plats.
Det fungerade bra ändå :)
 
Förtält brukar inte vara något större problem att sätta upp. Man övar hemma och märker upp pinnarna, sen gäller bara att hålla reda på vad som är avan och rätan på tältduken. Däremot tar det upp en del plats och vikt när det fraktas.
 
Ja jag åkte runt med familjen i husvagn i flera månader utan att vi slog upp förtältet. Jag tror att de vuxna försökte någon gång och insåg sedan att det inte skulle bli någon resa alls om de skulle behöva sätta upp tältet igen...

Vore jag ensam skulle jag verkligen inte se någon mening med det.
Nä inser nog att förtält är överkurs.. Även om jag har svårt att tänka mig en husvagn utan då förtältet alltid var uppsatt på våra semestrar när jag var liten:)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
När jag var yngre åkte vi i familjen mycket med husvagnen.
Vi var två vuxna och tre ungdomar, förtältet lämnades alltid hemma, det var för meckigt att sätta upp och tog mycket plats.
Det fungerade bra ändå :)
Har sänkt kraven lite när jag letar, förtält känns inte längre som ett måste, men alltså känslan när det är skitväder att sitta i förtältet och kura är ju underbar
 
Förtält brukar inte vara något större problem att sätta upp. Man övar hemma och märker upp pinnarna, sen gäller bara att hålla reda på vad som är avan och rätan på tältduken. Däremot tar det upp en del plats och vikt när det fraktas.
Blir det förtält så kommer jag öva både tre och fyra gånger hemma att sätta upp det innan jag ger mig iväg! Och likaså att backa, vända och parkera med husvagnen...
 

Liknande trådar

Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 978
Senast: _Taggis_
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 114
Senast: cirkus
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 339
Senast: Hjalti
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 436
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp