Män som förväntas fria

Voeux

Trådstartare
Jag träffade nyligen en vän som nyligen friat till sin sambo. Han berättade att han hade varit nervös och jag frågade om de pratat något om giftermål innan, och han berättade att det hade de ju gjort och hon hade dessutom hintat ganska tydligt att hon tyckte att det började bli dags nu. Så han "visste" att hon skulle säga ja, men det var självklart ändå mycket nerver kring händelsen i fråga. Jag tycker mig ha hört oändligt många liknande historier. Hon vill, han vet att hon vill, och tillslut friar han. Jag upplever att det är ganska socialt accepterat att förvänta sig att mannen är den som ska fria, vilket jag tycker är märkligt eftersom vi i Sverige har gått vidare från andra könsroller i mycket högre grad. Skulle jag som kvinna förvänta mig att mannen ska betala på dejter, förvänta mig att det är han som ska bjuda ut, förvänta mig att han ska arbeta när jag är hemma med barnen osv. så hade det väckt reaktioner och folk hade sagt emot. Men hade jag sagt att jag vill att det ska vara min sambo som friar så tror jag det hade varit socialt accepterat. Givetvis i olika grad i olika sociala kretsar, men som en generalisering.

I andra länder och kulturer så förvånar det mig inte eftersom könsroller överlag är starkare på många platser, men just i Sverige förvånar det mig eftersom vi kommit ganska långt med jämställdheten i relationer på de flesta plan. Mest just detta sticker liksom iväg lite eftersom det är en stark könsrelaterad förväntan som fortfarande känns helt okej att ha. Vad tror ni, varför är det så? Hur kommer det sig att kvinnor som i övrigt förväntar sig jämställdhet, att de båda ska arbeta och betala lika mycket hemma, att de ska dela på föräldraledighet och hushållssysslor, ändå sitter och väntar på att deras män ska fria?

Jättekonstigt, ju mer jag tänker på det.
 
Hur kommer det sig att kvinnor som i övrigt förväntar sig jämställdhet, att de båda ska arbeta och betala lika mycket hemma, att de ska dela på föräldraledighet och hushållssysslor, ändå sitter och väntar på att deras män ska fria?

Jag tänker att det liksom knappt kan jämföras? Allt färre gifter sig väl idag, dessutom (om jag minns rätt). Att vardagslivet som par fungerar är väl något helt annat än vem som friar först. Det är ju inte ekonomiskt beroende eller omvälvande om det är kvinnan eller mannen som just friar.
 
Haha .. Exakt det här har jag funderat på.
Jag har även träffat på en kvinna som hade gett det som ultimatum- att om mannen inte friar i år så gör hon slut...
 
Jag tänker att det liksom knappt kan jämföras? Allt färre gifter sig väl idag, dessutom (om jag minns rätt). Att vardagslivet som par fungerar är väl något helt annat än vem som friar först. Det är ju inte ekonomiskt beroende eller omvälvande om det är kvinnan eller mannen.

Nej, så är det givetvis. Men det är ju inte ekonomiskt beroende eller omvälvande vem som bjuder ut på dejt heller, eller vem som betalar på dejten. Men det känns ändå inte som okej förväntningar att ha att mannen ska sköta det.
 
Nej, så är det givetvis. Men det är ju inte ekonomiskt beroende eller omvälvande vem som bjuder ut på dejt heller, eller vem som betalar på dejten. Men det känns ändå inte som okej förväntningar att ha att mannen ska sköta det.

Nej, givetvis är själva förväntningarna skeva. Men att det skulle kunna jämföras med kvinnors pension, löner och allmänna livsvillkor, där protesterar jag nog. Det känns som att blanda päron med äpplen, även om båda tingen har med könsroller att göra.
 
Haha .. Exakt det här har jag funderat på.
Jag har även träffat på en kvinna som hade gett det som ultimatum- att om mannen inte friar i år så gör hon slut...

Så väldigt märkligt. Jag tänker att om en kvinna har sagt att hon vill gifta sig så har hon ju nästan redan friat? Så varför inte bara göra det då fullt ut? "Jag vill gifta mig med dig" eller "Vill du gifta dig med mig?" i stället för "Jag vill gifta mig, när ska du fria?"

Det blir bara konstigare ju mer jag tänker på det här.
 
Nej, givetvis är själva förväntningarna skeva. Men att det skulle kunna jämföras med kvinnors pension, löner och allmänna livsvillkor, där protesterar jag nog. Det känns som att blanda päron med äpplen, även om båda tingen har med könsroller att göra.

Förstår din invändning. Men har du någon teori på varför just denna förväntan har fått leva kvar, medan andra (icke lönerelaterade och pensionsgrundande) förväntningar verkligen inte är lika accepterade?
 
Förstår din invändning. Men har du någon teori på varför just denna förväntan har fått leva kvar, medan andra (icke lönerelaterade och pensionsgrundande) förväntningar verkligen inte är lika accepterade?

För att den inte är ekonomiskt beroende, som de andra faktorerna? För kvinnans frigörelse från förtryckande samhällsstrukturer och för ekonomisk rättvisa, så spelar nog sådana här bitar mycket mindre roll, därför lever de lättare kvar och ses med mer blida ögon när det kommer till jämställdhet. Det är väl inte så högt upp på prio-listan, helt enkelt.
 
Förstår din invändning. Men har du någon teori på varför just denna förväntan har fått leva kvar, medan andra (icke lönerelaterade och pensionsgrundande) förväntningar verkligen inte är lika accepterade?

Min teori.
När det gäller löner så är det ju en nackdel för kvinnor om dom får sämre lön för lika arbete.
Men vilken nackdel är det för dom att bli friat till ? Att bli uppvaktad ? Jag förstår om man inte vill lämna ifrån sig dom fördelarna :).
Dvs, man vill vara jämställd där det finns fördelar att vara det :). Det säger ju sig självt...
 
Så väldigt märkligt. Jag tänker att om en kvinna har sagt att hon vill gifta sig så har hon ju nästan redan friat? Så varför inte bara göra det då fullt ut? "Jag vill gifta mig med dig" eller "Vill du gifta dig med mig?" i stället för "Jag vill gifta mig, när ska du fria?"

Det blir bara konstigare ju mer jag tänker på det här.
Ja jösses. Obegripligt, milt sagt.
 
För att den inte är ekonomiskt beroende, som de andra faktorerna? För kvinnans frigörelse från förtryckande samhällsstrukturer och ekonomisk rättvisa, så spelar nog sådana här bitar mycket mindre roll, därför lever de lättare kvar och ses med mer blida ögon när det kommer till jämställdhet. Det är väl inte så högt upp på prio-listan, helt enkelt.

Jo, men frågan var om vi bortser från det som har med ekonomisk rättvisa att göra. Jag tog ju exempelvis ett exempel med att förvänta sig att män ska bjuda ut på dejt. Om jag passivt skulle vänta på att den jag gillar skulle bjuda ut mig så tror jag mina vänner hade tyckt att jag var helknäpp. Men jag hade nog inte fått samma reaktioner om jag väntade på att han skulle fria.

Men du har nog rätt i din analys att de viktigaste frågorna har fått komma först.
 
Jag håller med dig om att det är helkonstigt, @Voeux . Och jag tror att det har betydelse för så att säga någon sorts symbolisk och känslomässig jämställdhet, eller jämbördighet, inom relationen. Frågan om man ska gifta sig eller inte, måste ändå ses som ett rätt stort beslut, och då är det underligt att det inte hanteras genom ordentliga samtal, mellan jämbördiga parter. Istället ska mannen hitta på ett frieri som är "romantiskt" på det rätta sättet. Att detta sker så könsrollstereotypt, kan inte vara vare sig vägen mot jämställdhet eller ett tecken på jämställdhet, tänker jag.

Jag hade dock inte uppfattat att det var något särskilt vanligt förekommande om jag inte hängde på buke. Bland de jag umgås med, vet jag nästan ingen som har "friat" på något särskilt vis. Man har snarare bara kommit fram till att gifta sig kan vara en bra grej, genom att man pratar om ditten och datten hela tiden.
 
Jag känner inte någon som gått och väntat på att killen ska fria, så som du beskriver det. Helt okänt fenomen, för mig.

Har nog bara sett det i amerikanska filmer tror jag.
 
Min teori.
När det gäller löner så är det ju en nackdel för kvinnor om dom får sämre lön för lika arbete.
Men vilken nackdel är det för dom att bli friat till ? Att bli uppvaktad ? Jag förstår om man inte vill lämna ifrån sig dom fördelarna :).
Dvs, man vill vara jämställd där det finns fördelar att vara det :). Det säger ju sig självt...

Fast dessa "fördelar" biter ju en i arslet i längden, så det är ju inga fördelar. Hur kan det vara en fördel att jag inte kan få fria till den jag älskar om och när jag vill? Hur kan det vara en fördel för mig att jag förväntas vara passiv på vissa områden i min relation, att jag förväntas vänta på att bli "vald" i stället för att få agera i någon form när jag vill något? Det är helt obegripligt.
 
Jo, men frågan var om vi bortser från det som har med ekonomisk rättvisa att göra. Jag tog ju exempelvis ett exempel med att förvänta sig att män ska bjuda ut på dejt. Om jag passivt skulle vänta på att den jag gillar skulle bjuda ut mig så tror jag mina vänner hade tyckt att jag var helknäpp. Men jag hade nog inte fått samma reaktioner om jag väntade på att han skulle fria.

Men du har nog rätt i din analys att de viktigaste frågorna har fått komma först.

Det är väl inte en fråga som får oss att stå på barrikaderna, helt enkelt. Men däremot upplever jag själv att de feministiska kvinnor jag känner och umgås med inte har lika stor tvekan att bjuda ut på dejt och betala för sig själva, så som du beskriver. Det kanske har att göra med just en viss feministisk inställning, att inställningen till det socialt normativa liksom hänger med. Jag vägrar ju själv att sätta mig i köket med de andra kvinnorna och prata barn vid sociala sammankomster där könen blir fördelade, t ex (kräks av bara tanken :wtf:). Trots att det inte ger mig någon specifik vinning, såsom med det ekonomiska.
 
Jag har stött på fenomenet ett par gånger.
En släkting till maken rynkade näsan år att vi inte förlovade oss "på riktigt" och att vi inte hade nåt riktig frieri alls. Vi bara kom överens om att gifta oss och bestämde ett datum.
Jag tycker hela grejen med att det ska vara mannen som frågar chans är rätt mossig..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 579
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp