Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

De stackars hundarna har väl ätit av honom för att överleva och sen fick de ändå dö. :(
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Mkt möjligt att de fick äta av honom för att överleva.
Men jag tror att få personer med självbevarelsedrift hade försökt sig på att ta sig förbi en ovtjarka som vaktar sitt hem... Ännu mindre 2 stycken.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Det är ju fruktansvärt att det hänt, men som Sona skrev så är det nog få personer som skulle ta sej in till dem om de vaktar huset.. Det är ju inga nallebjörnar direkt. Jag hade inte gått in om jag mött 2 Ovtjarkor med visade gaddar.. Nu vet vi inte vad som hänt, men man får ju lita på att polisens handlande varit korrekt även om man kan tycka att den del polisers handlande i vissa fall verkar överilade.

Jag ryser för övrigt av tanken på valparna som annonserades för ett tag sedan på blocket, Amstaff/Ovtjarka.. VEM kan hantera en sån hund och få den att bli en normal familjehund?
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Egentligen inte alls relevant för detta kanske....
Men jag träffade en tjej som berättade att hon hade en Ovtjarka. Mitt genomtänkta och smidiga svar blev: Varför?

Men hon berättade att hon hade tagit hand om ett gäng omplaceringar, varav denna var en.
Och att den hunden var så otroligt stabil i psyket att hon nu använder den varje gång hon ska träffa problemhundar.
Hon arbetar som instruktör.

Jag blev lite ställd, för min bild av en Ovtjarka stämmer inte alls överens med den bild hon beskrev.
Helt plötsligt kunde jag se ur en "kamphunds"motståndares ögon och var tvungen att backa lite.
Vad vet jag egentligen om en Ovtjarka annat än det som målats upp i media?
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Usch ja, Har för mig att det var ganska många valpar dessutom. Det nästan farligaste med dom här hundarna är nog att dom ser ut som gulliga nallebjörnar...

Klart att inte alla ovtjarka är galna bestar, problemet är väl, precis som med andra raser, när de kommer till fel ägare. Både amstaff och pittbull brukar kunna bli trevliga hundar, i rätt hem och med rätt ägare.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Majoriteten av landets hundar skulle utan problem äta från en död människokropp - om de var instängda och alternativet var svält. Den biten tycker jag inte är så märklig.

Hemsk historia i övrigt.



tillägg: Var det inte en liknande händelse i England ganska nyss - med en äldre kvinna som dog och blev uppäten av sina schäfrar? Hon bodde också ensligt och det tog ett par veckor innan någon upptäckte att hon avlidit...
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Visst ska rätt ägare har rätt hund, och vad gäller Ovtjarka har jag svårt att se att det finns folk i Sverige som behöver en sådan. Är inte de avlade för att vakta stora horder med djur ute på slätten? Och ska vara redo att gå till attack vid angrepp? Det känns rätt idiotiskt att ha den typen av hund här, där vi har allemansrätt och vilt att vårda.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Jag håller med dig. Det finns ett fåtal hundraser som jag har mycket svårt att se nyttan av att ha i Sverige utan att man aktivt försöker avla bort deras särdrag - och vad är då poängen? Dessa raser är just de som är framtagna för att självständigt inte bara vakta utan även attackera sådant som de upplever som hot mot det de vaktar, exempelvis ovtjarkor och fila brasiliero.

Har man ett inhägnat område där man behöver en vakthund liknande hangarhund fungerar många andra raser i stället för att man ska skjuta mygg med kanon med en ovtjarka och vill man ha en boskapsvaktare finns det mindre extrema alternativ som fixar jobbet utmärkt och passar mycket i det här landet där människor har rätt att röra sig även på privat mark.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Som sagt inget fel med hunden eller rasen, utan som vanligt är det köparen som är problemet.

Det finns naturligtvis kunniga människor som kan skola och hantera svåra hundar, men tyvärr är det ju oftast fel folk som köper.

Pistoler är ju liksom också farliga i fel händer.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Håller med.
Kan inte se en enda anledning till att skaffa den typen av hund.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Men de ar ju stora och sota och det ar inte hunden det ar manniskan som spelar roll och jag ska bevisa det for jag ar sa snall och bra manniska som haft hund innan och hoppsan dar gick det snett och nu ar grannens unge uppaten.
/s
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Jag tror egentligen inte det är så mycket fel på hundarna, men är tveksam till att de flesta som skaffar en sådan hund här i Sverige har förutsättningarna för att hålla en sådan hund.
Det är liksom en arbetsmaskin avlad för att leva med sin djurflock och vara beredda att dö i sitt jobb att vakta den, och dessutom ströva över stora ytor tillsammans med sin flock. Hur många här har dom förutsättningarna?

/Camilla
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

mmm, nästa person som säger att en hund blir vad man gör den till har jag god lust att vrida om näsan på....
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Kl

Man behöver inte ha en hjord på flera hundra djur för att kunna äga en herdehund.
Räcker med stängsel och en grupp djur.

Media har målat upp dessa hundar till monster och korkade personer tror på allt.
Dom vaktar boskapen genom att visa sej och göra sej hörd, fattar inte "hotet" att det är bäst att backa så attackerar den.
Jag skulle lätt kunna skaffa mej en sådan som går med mej till lagårn och kollar djuren varje dag, som sen följer mej hem.
Nu har vi bara stängsel med några trådar men annars hade den kunna fått vakta inne bland djuren.
Grannen skulle behöva en som förlorar får till lo och björn varje år.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Kl

Man behöver inte ha en hjord på flera hundra djur för att kunna äga en herdehund.
Räcker med stängsel och en grupp djur.

Media har målat upp dessa hundar till monster och korkade personer tror på allt.
Dom vaktar boskapen genom att visa sej och göra sej hörd, fattar inte "hotet" att det är bäst att backa så attackerar den.

Fast dom är inte som "vanliga" hundar, dom är inte träningsbara om jag förstått det rätt. Visst kan dom vara snälla säkert men rätt var det är så upplever dom en som ett hot eller tar en tillsägning på fel sätt och om jag förstått det rätt så är dom inte så lätta att se humöret på alltid, allstå dom varnar sällan och det kan gå fort.

Sen tror jag det är flera problem att ha sådana hundar här som vaktar på det sättet med tanke på att vi faktsikt har en allemansrätt och risken är stor att det kommer folk som går igenom hagar osv. Skulle vara livsfarligt att ha en sådan hund som vaktade då.

Sen kanske man inte behöver ha hundra djur den ska vakta men nog tror jag allt att för att den ska må bra så behöver den stora ytor att vara på iallafall.

Jag tror inte det är hundar som passar i sverige helt enkelt, varken klimatmässigt eller socialt. Dom är inte avlade för att umgås med människor.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Kl

Man behöver inte ha en hjord på flera hundra djur för att kunna äga en herdehund.
Räcker med stängsel och en grupp djur.

Media har målat upp dessa hundar till monster och korkade personer tror på allt.
Dom vaktar boskapen genom att visa sej och göra sej hörd, fattar inte "hotet" att det är bäst att backa så attackerar den.
Jag skulle lätt kunna skaffa mej en sådan som går med mej till lagårn och kollar djuren varje dag, som sen följer mej hem.
Nu har vi bara stängsel med några trådar men annars hade den kunna fått vakta inne bland djuren.
Grannen skulle behöva en som förlorar får till lo och björn varje år.

Pratade med en som ägde ett par stycken, och även om hon tyckte att det var lite skrämselpropaganda om dem så påpekade hon att ungarna inte kunde ta med sig kompisar hur som helst hem med risk för att de blev attackerade.

Snackade även med en som är från öst vars släkt hade sådana, och de fick stängas in så fort det kom folk för annars kunde de med attackera, även människor de träffat förr - så det är inga vanliga hundar!
Super bra på det de är avlade till, men de passar verkligen inte här.
 
Sv: Man uppäten av sina hundar, Ovtjarka

Fast problemet kommer ju när folk som inte behöver en herdehund skaffar en ovtjarka. Och även om man behöver en herdehund finns det kanske andra raser att välja mellan, sådana som är lite mer lätthanterliga. Att ha en jättehund på upp emot 90 kg som är avlad till att vakta får mot varg och björn, ensamma i rysslands vildmark är kanske inte något nån här i Sverige behöver, eller kan stimulera.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 227
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 587
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp