Månadens utmaning - 12 utmaningar 2020

farin

Trådstartare
Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :)
Hoppas att någon annan blir sugen på att hänga på, så att vi kan peppa och pusha varandra! Och hjälpas åt att komma på fler utmaningar, jag har inte för så många månader än...

Att jag väljer en utmaning i månaden är dels för att det känns lagom länge, max 31 dagar, det ska jag kunna fixa! Men på 31 dagar kan jag också hinna vänja mig och kanske tar med mig en del av utmaningen tillbaka till mitt vardagsliv.

Såklart kan man välja sin egen utmaning, vad jag behöver utmana passar säkert inte alla! Och av varandras utmaningar kan vi få nya idéer och kanske flytta våra egna gränser :up:

Januari - Skåpmånad
Jag ska handla så lite mat som möjligt. Ska i första hand äta ur kyl, frys och skafferi innan jag handlar nytt. Kan bli en del nya varianter av luncher/middagar :D Får handla mejerier och frukt, allt annat ska ifrågasättas om det går att ersätta med något som redan finns hemma.

Februari - Matlådemånad/ingen utemat
Inga uteluncher alls i februari! Brukar äta ute cirka 1 gång/vecka, så det är ingen stor utmaning.
Så fyller på med ingen utemat alls i februari. Även om det inte heller är ofta så är det onödigt ofta att det blir halloumiburgare/pizza/indiskt/annan hämtmat när jag tycker att tid och ork inte finns.

Mars - Så många bilfria dagar som möjligt!
Kan tyvärr inte ställa bilen helt - med 2-4 mil utan allmänna kommunikationer till mina hundtränings- och hästställen så kommer det ändå behöva bli en del bil. Men jag ska cykla till jobbet så ofta det är möjligt (beroende på vilken hund/ar) som ska med, ska cykla och handla, ska cykla allt under 1 mil och där det finns vettiga cykelvägsalternativ. Den krokiga landsvägen utan vägren, men med vägräcken så man inte kan slänga sig undan kommer jag ta bilen på oavsett avstånd... Ska åka buss/tåg i stället för bil där det är möjligt. Så i första hand cykel, i andra hand buss/tåg, i sista hand bil.

Sen var mina idéer slut!
Funderar på sociala medier-fri månad, men det är inte heller så utmanande. Förutom Buke då, och här behöver jag ju vara för utmaningens skull :p
Tänkte också en mobilspelsfri månad, men har i stället avinstallerat de mobilspel jag hade och ska inte ha de alls under 2020.

Är det någon som är pepp på att hänga på?
 
Jag är sugen på att vara med! Det låter kul. Men måste nog komma på en bra lista utmaningar först :angel: Får återkomma.
 
Kul tanke! Och bra utmaningar, jag har redan gett mig på nyårs"löftet" eller åtminstone ambitionen att vandra 50 mil på Skåneleden under 2020 så jag vågar nog inte ge mig på fler utmaningar än det och möjligen ännu en Ica-klassiker. Erfarenhetsmässigt har jag också trångt om tid från april till oktober så det är också lite vanskligt att binda upp något där.

Men januari-februari-utmaningarna har jag redan jobbat med under oktober - december, med viss framgång, så de delarna fortsätter jag nog med ändå så länge jag orkar! Bättre disciplin i matplaneringen veckovis och ordentliga lunchlådor med till jobbet helt enkelt. Faktiskt är jag rätt långt kommen med mars månads utmaning också, reser mkt kollektivt men skulle kunna skärpa mig med cykling kortare sträckor.

Vill du ha fler förslag på månadsutmaningar så 10 000 steg per dag (eller annat stegmål som är en lagom utmaning) eller läsa fyra-fem böcker på en månad (det minskar även lite sociala medier-utrymmet)?
 
Kul tanke! Och bra utmaningar, jag har redan gett mig på nyårs"löftet" eller åtminstone ambitionen att vandra 50 mil på Skåneleden under 2020 så jag vågar nog inte ge mig på fler utmaningar än det och möjligen ännu en Ica-klassiker. Erfarenhetsmässigt har jag också trångt om tid från april till oktober så det är också lite vanskligt att binda upp något där.

Men januari-februari-utmaningarna har jag redan jobbat med under oktober - december, med viss framgång, så de delarna fortsätter jag nog med ändå så länge jag orkar! Bättre disciplin i matplaneringen veckovis och ordentliga lunchlådor med till jobbet helt enkelt. Faktiskt är jag rätt långt kommen med mars månads utmaning också, reser mkt kollektivt men skulle kunna skärpa mig med cykling kortare sträckor.

Vill du ha fler förslag på månadsutmaningar så 10 000 steg per dag (eller annat stegmål som är en lagom utmaning) eller läsa fyra-fem böcker på en månad (det minskar även lite sociala medier-utrymmet)?
Tack för tips! Lägger till stegmål i april, men får höja det lite pga två hundar och medhjälpare till häst(ar) :)
Att läsa har jag haft svårt med sedan utmattning, men kan vara ett bra mål under semestertid. Ska fundera på det! Läser annars via ljudböcker och det kan nog redan vara fyra-fem böcker i månaden. Ibland mer, ibland mindre.
 
Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :)
Hoppas att någon annan blir sugen på att hänga på, så att vi kan peppa och pusha varandra! Och hjälpas åt att komma på fler utmaningar, jag har inte för så många månader än...

Att jag väljer en utmaning i månaden är dels för att det känns lagom länge, max 31 dagar, det ska jag kunna fixa! Men på 31 dagar kan jag också hinna vänja mig och kanske tar med mig en del av utmaningen tillbaka till mitt vardagsliv.

Såklart kan man välja sin egen utmaning, vad jag behöver utmana passar säkert inte alla! Och av varandras utmaningar kan vi få nya idéer och kanske flytta våra egna gränser :up:

Januari - Skåpmånad
Jag ska handla så lite mat som möjligt. Ska i första hand äta ur kyl, frys och skafferi innan jag handlar nytt. Kan bli en del nya varianter av luncher/middagar :D Får handla mejerier och frukt, allt annat ska ifrågasättas om det går att ersätta med något som redan finns hemma.

Februari - Matlådemånad/ingen utemat
Inga uteluncher alls i februari! Brukar äta ute cirka 1 gång/vecka, så det är ingen stor utmaning.
Så fyller på med ingen utemat alls i februari. Även om det inte heller är ofta så är det onödigt ofta att det blir halloumiburgare/pizza/indiskt/annan hämtmat när jag tycker att tid och ork inte finns.

Mars - Så många bilfria dagar som möjligt!
Kan tyvärr inte ställa bilen helt - med 2-4 mil utan allmänna kommunikationer till mina hundtränings- och hästställen så kommer det ändå behöva bli en del bil. Men jag ska cykla till jobbet så ofta det är möjligt (beroende på vilken hund/ar) som ska med, ska cykla och handla, ska cykla allt under 1 mil och där det finns vettiga cykelvägsalternativ. Den krokiga landsvägen utan vägren, men med vägräcken så man inte kan slänga sig undan kommer jag ta bilen på oavsett avstånd... Ska åka buss/tåg i stället för bil där det är möjligt. Så i första hand cykel, i andra hand buss/tåg, i sista hand bil.

Tillägg efter tips av @Lillgrådis
April - 14 000 steg per dag.

Får "normala dagar" cirka 12000 steg då jag är ute mycket med hundar och rör mig i stallet. Höjer detta till 14 000 steg/dag, känns som en rimlig ökning. (Har svårt att bedöma vad som är rimligt, men chansar!)


Sen var mina idéer slut!
Funderar på sociala medier-fri månad, men det är inte heller så utmanande. Förutom Buke då, och här behöver jag ju vara för utmaningens skull :p
Tänkte också en mobilspelsfri månad, men har i stället avinstallerat de mobilspel jag hade och ska inte ha de alls under 2020.

Är det någon som är pepp på att hänga på?
 
Är inne på samma spår. Har haft tidigare 20 gympass på en månad, gå minst 10 000 steg i 100 dagar i sträck, sockerfri månad och 12 löppass på en månad. Har haft lite lösa idéer om prova äta vegetariskt eller till och med vegansk en månad. Även haft köpfria perioder och sparmål för en månad. Hoppas det kommer fler bra idéer i denna tråd:)
 
Januari - En godisfri dag.
Jag äter godis varje dag så jag ska prova hur det känns att låta bli en dag. :D
Min januari kommer med automatik bli godisfri - det sista godiset kommer med all säkerhet ta slut i morgon. Och hur jag än vrider på det så ingår inte godis i varken mejerier eller frukt :D
Fast jag får ju köpa andra ingredienser om jag måste... för att få till frukost, lunch, middag tänkte jag. Svårt att få in godis där med! Äsch då, det här kan bli tuffare än jag först tänkte :crazy:
 
@farin du skulle kunna ha en köpfri månad. Allt som inte är nödvändigt går bort. Bra om man är en människa som slentrianmässigt köper saker. Nu vet jag ju inte hur du är såklart. Sen skulle du kunna ha ett övergripande mål att du sätter undan de pengar du sparar de månader du t.ex. ska ha skåpeensning, matlådemånad o.s.v och gör något bra för dig själv eller investerar pengarna på något sätt så att du får avkastning på dem.
 
Jag ska försöka utmana mig lite under 2020 och hänger gärna på, men jag kommer nog inte lista mina utmaningar redan nu, utan se lite utifrån läget vad som passar varje månad :) Ska fundera lite över vad första utmaningen blir!
 
@farin du skulle kunna ha en köpfri månad. Allt som inte är nödvändigt går bort. Bra om man är en människa som slentrianmässigt köper saker. Nu vet jag ju inte hur du är såklart. Sen skulle du kunna ha ett övergripande mål att du sätter undan de pengar du sparar de månader du t.ex. ska ha skåpeensning, matlådemånad o.s.v och gör något bra för dig själv eller investerar pengarna på något sätt så att du får avkastning på dem.
Absolut skulle en köpfri månad kunna vara en grej! Kanske inte min största utmaning, jag shoppar inte jättemycket. Men när jag kommer på något jag vill ha köper jag det, ofta utan någon längre betänketid, så det kan säkert minskas en del genom att bara skjuta på inköpen lite. Får fundera på hur jag ska kunna formulera den utmaningen! Tack för idén!
 
Kul tanke @farin Även jag har tänkt ha skåprensning i jan, vi verkar bli en del!



Vilken kul idé!

---

Jag brukar skriva att göra-listor för varje årstid :), har inte skrivit dem än för 2020 dock, men kan lägga in när jag gjort :).
Härligt att vi är fler som skåprensar, då kanske vi kan peppa varandra :up:
Tjuvstartade idag genom att ta en oidentifierad låda från frysen. Visade sig vara god älgfärs så det blev riktigt lyckat :love:

Spännande tanke med att-göra listor för årstiderna, återkom gärna med dem när du är redo!
 
Jag vet inte om jag giter, men det hade varit kul att haka på.
Januari, lägga mig i tid varje dag
Februari, skåpmat
Mars, inget godis
April, gå på ett nytt ställe med hunden lör- sön

Får fundera lite till.. Kanske köra om listan igen?
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 018
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 420
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs...
2
Svar
28
· Visningar
3 217
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh: Jag...
Svar
14
· Visningar
2 716
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp