månadskostnader?

C

CorneliiaaG

Hej!
Jag vet att det finns massa trådar angående. detta. Men det står bara lite i varje. Skulle vilja att ni som har egen eller foderhäst skriver vad varje sak kostar i månaden. Så som stallplats, foder, strö, hovslagare, träningar, avmaskning, vaccination, tandkontroll mm.

Vad är det ägaren betalar själv om man är fodervärd?

Jag och min syster funderar nämligen på att skaffa foderhäst, men skulle vilja få ett hum om kostnaderna:D

Tacksam för svar!
 
Sv: månadskostnader?

När jag hade foderhäst betalde jag allt utom försäkringen. Men det är väll olika, beror på vad man bestämmer.

Så här såg mina kostnader per månad ut:

-Stallhyra 550 kr
- Utsläpp vardagar 100 kr
- El för stallet, ca 200 kr

(vanligtvis brukar nog dem två nedersta sakerna ingå i stallhyran)

- Spån 260 kr (65 kr/bal, 4 balar per månad)
- Hö 720 kr (då åt min häst 8 kg/dag, och höt kostade 3 kr/kilo)
- Havre 32 kr (hon fick inte så mycket havre)
- Betfor 60 kr

- Mineraler, en hink kostade väll ungefär 250 kr, och räckte i kanske 3 månader.

-Hovslagare 450 kr ( 900 kr per gång, varannan månad)

Totalt: 2455 kr

Men sedan tillkommer ju andra saker, som avmaskning, vaccineringar, eventuell utrustning som behöver köpas...
Och man får inte glömma veterinärkostnader som kan uppstå, jag fick betala en del för det.
 
Sv: månadskostnader?

Hade skrivit en fin budget på datorn, men den försvann när datorn kraschade... Men i alla fall, ungefär såhär ser det ut på ett ungefär, Kostanderna är inte exakta på öret och kronan:

Betfor: 13kr
Mineraler, oljor ect: 10kr
Stallplats ink. spån och grovfoder: 1 800kr
Vaccination: 75kr
Försäkring: 70kr
Hovslagare: 180kr
Bensin: 1100kr

Summa: 3248kr

När han var ute på foder betalade fodervärden för allt förutom försäkringen.
 
Sv: månadskostnader?

Så här såg mina kostnader per månad ut:

-Stallhyra 1500 kr (lösdrift, ingår hösilage, korn eller havre)

- tillskott (jäst, glucosamin) kommer dock inte ihåg men säg kanske 100kr.

-Hovslagare 500-700 kr ( 1000 kr per gång(sommar),sist var det 1400 men då ver det nya skor,snösulor o brodd)

Totalt: 2200 kr

+ försäkring, vacc, avmask, vet, mm
och sen om jag behöver nåt nytt till hästen tex täcke eller så.
 
Sv: månadskostnader?

Tack för svaret!:)
Jättebra att ni berättar.
 
Sv: månadskostnader?

Min häst kostar mig så här mycket varje månad:

Stallhyra (inkl. spån och hö/silage): 1600:-
Betfor+mineraler (hon får pyttelite, men om jag tar i så blir det nog): 100:-
Försäkring: 537:-
Hovslagare (räknat på vinterskoning 1000:-/varannan månad): 500:-
TOTALT: 2737:-

Bensinkostnad beror ju på hur långt du har till stallet. Kring 1000:- för egen del.
Sen tillkommer såklart tandläkare, avmaskning och vaccinering varje år, ca 1000-1500:-, gissar jag.
Samt såklart alla miljontals saker man alltid lyckas köpa till sin häst. :angel:

Dessutom tränar jag för tränare, som visserligen är sjukt billig, men det blir alltid några hundralappar i månaden. Plus att jag köpt en transport i dagarna, vilket såklart utökar "häst"-kostnaden.

Så man kan lägga ut hur mycket som helst, men i slutändan är det värt var enda krona! :love:
 
Sv: månadskostnader?

Stallhyra inkl spån och skötsel i veckorna: 1200:-
Grovfoder: ca 500:-/månad
Kraft inkl mineraler: ca 200 :-/månad
Hovslagare (1050 / 1300 inkl snösulor ) : 550 :- /månad (typ)
Försäkring: 600 /månad (eller nåt)
Vaccin/avmask/mm (utslaget) : ca 200 :- /månad

Summa: 3250 :- /månad.

1 dressyrträning kostar 2-300 :-, Hoppträning 150-200 :-
Sen blir det ju tillägg för utrustning (sadlar är dyyyra!). Även om man har hästen på foder så får man räkna med att slänga ut en del på sårvårdsartiklar, schabrak, ev sadel, (extra) träns, täcken osv.
Det är mkt mkt dyrare än man tror om man aldrig haft häst innan, eller om man byter till större :angel:
 
Sv: månadskostnader?

Kallhyra 2500:-
Torv 370:-
in/utsläpp/mockning 780:-
Hösilage 1215:- (450kg 2.70 kr kg)
Groov 258,75:- (45 kg 5,75 kr kg)
Grund 56,25 :- (15 kg 3,75 kr kg)

Betalade ca 5180 kr i månaden per häst när jag studerade på annan ort har hästarna i eget stall annars o de är betydligt billigare ;)

Övrigt: försäkring 550:-
hovslagare 1500:- på vintern 1200:- på sommaren.
Dressyrträning 450:-
Hoppträning 5500:- per halv år.

De är ingen billig sport ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: månadskostnader?

Svårt att räka ut exakt, men på ett ungefär:

Stallhyra 500 kr
Spån 50 kr (hämtar på sågverk för en obetydlig summa)
Havre + betfor + mineraler 50 kr (min häst får inte så mycket)
Hö 400 kr
Hovslagare 300 kr
TOTALT: 1300 kronor

Försäkring, vaccinationer, avmaskning, tandkoll och liknande har jag inte så jättestor koll på eftersom att det är mina föräldrar som står för dessa kostnader.
 
Sv: månadskostnader?

kl

Stallhyra:
5700:- inkl foder & 4 balar torv eller spån

Hovslagare:
500:- (1000:-/skoning)

Träning:
2400:-

Sen extra saker som vet., extra utrustning, fodertillskott, morötter ect:
500-1000:-

=
9100 - 9600 kr i månaden. Och då har jag inte räknat med resor, transportkostnader, tävlingar...omg, tur att jag jobbar av stallhyran för tillfället i alla fall :O
 
Sv: månadskostnader?

Tack så mycket igen för alla svar! :d
 
Sv: månadskostnader?

jag är student med foderhäst, ägaren betalar försäkring och jag betalar allt annat.

såhär ser det ut, ungefär:

stallhyra: 850:-
kraftfoder: försumbart, äter knappt något kraftfoder så den kostnaden har jag ingen koll på, kanske 100:- med korn, betfor och morötter inräknat..
hö: 14kg/dag blir ca 1000:-/månad inklusive hemleverans
halm: 150:-/månad på ett ungefär
hovslagare: ca 600:- (1000:-/skoning)

sen tillkommer ju annat som vaccinationer, avmaskning, utrustning, träning och såntdär, men det varierar ju.
 
Sv: månadskostnader?

jag är student med foderhäst, ägaren betalar försäkring och jag betalar allt annat.

såhär ser det ut, ungefär:

stallhyra: 850:-
kraftfoder: försumbart, äter knappt något kraftfoder så den kostnaden har jag ingen koll på, kanske 100:- med korn, betfor och morötter inräknat..
hö: 14kg/dag blir ca 1000:-/månad inklusive hemleverans
halm: 150:-/månad på ett ungefär
hovslagare: ca 600:- (1000:-/skoning)

sen tillkommer ju annat som vaccinationer, avmaskning, utrustning, träning och såntdär, men det varierar ju.

Okeej, Vad ingår i din stallhyra? Jag funderade också på det. Du sa att du var student. Läser du på högskola/universitet eller gymnasium? Anledningen till att jag frågar är, att jag själv ska börja gymnasiet nästa år. Jag tänkte om ekonomin räcker liksom? =)
 
Sv: månadskostnader?

med gymnasiestudiemedlet skulle jag ALDRIG kunna försörja en häst, det ligger väl bara på dryga tusenlappen och iaf mina kostnader närmar sig 3000:- och då är bara det fasta inräknat...

pluggar med andra ord på universitet och får ca 8000:- i månaden. det är extremt knapert, kan jag meddela, men jag har fördelen av att ha ett (litet, och tyvärr krympande) sparkonto att ta ifrån, eftersom jag har jobbat en del också.

i min stallhyra ingår i princip "ingenting", box, el, vatten, hage, samt att mannen som äger gården ger hästarna frukost på vardagar. allt annat får jag köpa och göra själv/hjälpas åt med övriga hästägare.

på gymnasiet hade jag iofs också häst, men då betalade mina snälla föräldrar sådant som försäkring och stallhyra (då stod jag i stall där allt foder och strö ingick i hyran, men det kostade också betydligt mer än vad jag betalar nu) och jag själv stod för träningar, utrustning och hovslagare, och betalade också halva hästen själv. det gick tack vare att jag jobbade extra 3-4 dagar i veckan efter skolan/på helgerna.
 
Sv: månadskostnader?

Vi räknar med att våra hästar kostar 8-10 000 kr per månad. Stallhyran är c:a 4 000 kr inkl ridhus. Till detta kommer försäkring, hovslagning, kraftfoder/vitaminer (strö, grovfoder och havre ingår i vår hyra), vaccinationer, mask-koll, + eller - för veterinärkostnader (dvs man måste lägga undan reserv till det när de är ok). Om man rider/kör måste man också lägga pengar på träning, gärna minst en gång i veckan (2-400kr/gång). Ridhushyra brukar vara 50-100 kr/gång om man måste åka iväg till träning. Sedan vill man kanske tävla också. Kostar i licens, klubbmedlemskap och startavgifter. En transport och en bil som kan dra den är också bra att ha.... Till tävling kan man hyra, men skall man till klinik akut måste man på ngt sätt ha en tillgänglig (t ex genom att låna av ngn annan i stallet?)

Vet inte om jag har tagit med tillräckligt för att täcka utrustning... Täcken och mycket annat är förbrukningsvaror. Räkna med 2 st à 1000 kr per vinter om hästen är klippt.

Gör en budget och dubbla den!
 
Sv: månadskostnader?

Betalade du 850 för stallhyra och det är bara det som ingår?

För jag såg nämligen en som hyrde ut boxplatser för 350 kr i månaden för el, vatten, hage, boxplats, samt strö.
 
Sv: månadskostnader?

ja, jag tycker det är hyfsat billigt dessutom.
allt beror på i vilket område man bor, jag bor i södra skåne nära två ganska stora städer, det tror jag drar upp priserna.
samt hur stallet/anläggningen ser ut, skick och kvalité på saker och ting..
 
Sv: månadskostnader?

Priset på stallplats varierar stort. Avstånd till storstad, standard på stallet, standard på ridhus/ridvolt, vilken service som ingår, om man måste hjälpa till själv och om det finns tillgång till tränare och avstånd till kollektivtrafik är det som påverkar. Om ridhus/tränare inte finns får man lägga till kostnader för att ta sig till det (ridhushyra och ev transportkostnader). Om det inte finns buss/tåg i närheten får man lägga till kostnaden för att åka bil till stallet 7 dgr per vecka. Därför är det väldigt svårt att jämföra stallhyra. Man får titta på några stall som verkar bra och räkna på ALLA kostnader. Lägst grundhyra behöver inte bli billigast i längden.

Kostnader för foder och strö varierar också mycket med var i landet det är/leverantör, kvalitet och ibland också mellan olika år (beroende på hur skördarna varit).
 
Sv: månadskostnader?

Häst 1:
Stallplats: 1800 ink: Hö, Havre
Strö: 300
Extra foder 600
Träning: 600-800
Tävling: 900
skoning: 1200 per gång

andra hästen kostar ca 800-1000 kr mindre
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej, jag är inne på banorna att köpa min första häst. Och undrar ungefär vad det skulle kosta i månaden? Samt vad det är man behöver...
Svar
16
· Visningar
1 925
Senast: Rialavargen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skulle verkligen behöva någons hjälp med att veta om vi har råd med ponny (kat C), eller åtminstone vad månadskostnaden blir...
2
Svar
21
· Visningar
3 343
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Jag är relativt ny inom hästvärlden men har börjat ridgymnasium och planen är att skaffa en egen häst tillsammans med min syster...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 121
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp