Mananalys?

Det enda jag tänker på när jag hör ordet är när de skickade in några strån till nån "avläsare" som berättade att hästen var lite stel i lederna. Det var nån kungahäst som finns uppstoppad som stråna kom ifrån så helt ute och cyklade var väl människan inte :p. Men nja, tror inte ett dyft på sånt där.

Fredrik Adolfs häst. Död sedan slutet av 1700-talet och lite morgonstel. :D

http://emuseumplus.lsh.se/eMuseumPl...collection&objectId=56937&viewType=detailView
 
Var det inte någon som åkte dit efter att ett tagelprov togs från svansen och visade på att hästen fått anabola under sin uppträning, allt hade försvunnit från blodet innan hästens första start.
Många många år sedan och vet inte vilket land det var.
 
Någon som gjort mananalys?
Vad tyckte ni?
Mananalys kan man göra (hos seriös, inte hos någon som "läser av" utan hos någon som faktiskt analyserar manen och rötterna) om man vill veta vilka och till viss del vilken mängd tungmetaller, mineraler och vissa mediciner hästen hade i kroppen när manen växte ut. Något annat går inte att utläsa men visst, vill man veta det (vissa dopingpreparat syns t ex) av någon anledning så absolut, kör på! Håranalys kan användas för att se om en person har varit fri från narkotikaklassade medel t ex även när substansen har försvunnit ut ur kroppen.

Det man ska vara medveten om är att det som syns på man/håranalys inte är något som påverkar kroppen nu utan då, när manen/håret växte ut.
 
Var det inte någon som åkte dit efter att ett tagelprov togs från svansen och visade på att hästen fått anabola under sin uppträning, allt hade försvunnit från blodet innan hästens första start.
Många många år sedan och vet inte vilket land det var.
Hittade, var Sverige och 15 år avstängning som följd.
Så visst är det intressant om någon är intresserad av att köpa häst från usa, då anabola är livstid i Sverige från att tävla medan det inte är livstid i usa.
 
Hittade, var Sverige och 15 år avstängning som följd.
Så visst är det intressant om någon är intresserad av att köpa häst från usa, då anabola är livstid i Sverige från att tävla medan det inte är livstid i usa.

Förstår inte vad du menar.
Eftersom tagelprov inte används för att kolla fd doping av hästar så blir det rätt irrelevant för det säger ju inget om hästens nuvarande status .

Hur menar du ?
 
Förstår inte vad du menar.
Eftersom tagelprov inte används för att kolla fd doping av hästar så blir det rätt irrelevant för det säger ju inget om hästens nuvarande status .

Hur menar du ?
Sedan 2010 kollas fördetta status upp så förstår inte varför det är inrrevant för dej då det inte är det inom sporten.
 

Liknande trådar

Mat Jag har några urbrunna ljusglas som jag tycker är väldigt charmiga, och skulle vilja ha som dricksglas. Plast använder jag bara sådant...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: starcraft
·
MR
Hästvård Om man gör MR, hur kan behandlingen förändras då? Ni som gjort MR, ändrades behandlingen för era hästar? Har någon gjort MR på hov?
Svar
12
· Visningar
699
Kropp & Själ En skidolycka år 2000 har gjort att min menisk är trasig. Nu tycker ortopeden att jag är så dålig att det är dags för operation. Någon...
Svar
0
· Visningar
272
Senast: alazzi
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp