Måndagsexemplaret?

A

aenglah

15 april 2007 föddes min söta arabhingst!
Mamma reste sig snabbt och navelsträngen gick således av direkt efter födseln.

Fölis ställde sig snabbt upp och diade. Vi tvättade navelstumpen men han såg ändå lite svullen ut 2 dagar senare och veterinär tillkallades.
Hippotrim gavs i en vecka och allting såg normalt ut.

Stoet kördes till hingst och han hängde med. De gick med andra ston med föl hela sommaren. Då mitt hingstföl inte riktigt var lika rund och fin som de andra så fick han lite fölpellets och senare kraft.
Vi lade märke till att han inte riktigt var den lekfulla typen men han var snäll och vi kunde inte se något annat tecken på att han mådde dåligt.

När han var sju månader gammal såldes stoet och han vandes därför av. Det var inget hets eller skrik. Han gick ju kvar i sin gamla flock och trivdes.

En månad senare. Börjar tappa päls på vissa ställen han blir inte kal men bara underpälsen som är ullig och mjuk är kvar. Veterinär inkallas som tar blodprov med mera. Täcken införskaffas.
Testerna visar på ngt höjt antal vita blodkroppar. Veterinär tycker att vi ska avvakta.

Vi skickar in träckprov som visar på 500 EPG lilla blodmasken. Han avmaskas (ingen av de andra hästarna på samma bete har någon mask). Han slutar tappa päls och det börjar komma ny päls.

21 december något svullna bakben men är inte halt så vi avvaktar.
24 december extremt svullen fortfarande inte halt. Veterinär ute och tittar på honom men vet inte riktigt varför han är svullen. Promenader rekommenderas och ett klinik besök.

Vi går med honom varje dag och i mellandagarna bokas tid till den 8 januari.

Vi åker in med honom. Alla möjliga tester tas, hjärta, lungor, ultraljud, protein etc. Allt visar normalt. Men han markerar ngt de två första stegen i trav. Veterinären hittar en hovböld.

Jag flyttar honom till ett stall i närheten av där jag bor så att jag kan gipsa honom varje dag. Han står på box i 6 veckor och får sedan gå ute i en paddock i 6 veckor innan han flyttas till ett stall som tar emot hingstar. Under de 3 månaderna som han stog på box gick han upp ngt i vikt men väldigt sakta.

Allt har gått bra fram till nu och vi har verkligen trott att han varit på bättringsvägen och att han bara är väldigt svårfödd. Då han lekt och busat för första gången med de andra hingstarna.

Idag så var han trött på morgonen vid 10. Ngt svampig i bak. Vi avvaktar men han blir slöare och slöare så veterinär tillkallas. Han förhöjd puls och inga tarmljud. Vi gissar på kolik och behandlar. Veterinären lämnar oss. Han börjar svettas någe fruktansvärt och vi åker till strömsholm. Han bajsar åtminstone i transporten men är ändå inge bättr evid ankomst.

Så nu stor lillgossen på Strömsholm nästan medvetslös vid ankomst. Frågan är vad är det som spökar. Vad är fel. Vad bör göras. För än så länge verkar ingen verka veta.
 
Sv: Måndagsexemplaret?

men usch vad tråkigt, krångel sen start låter det som, jag håller tummarna för att vetrinärerna ska hitta felet, jag själv har ingen anning men jag kommer följa denna tråd, stackars din lille kille:(
 
Sv: Måndagsexemplaret?

Kan tyvärr inte bidra med mer än två hårt hållna tummar. Hoppas hoppas hoppas det löser sig!
 
Sv: Måndagsexemplaret?

En navelinfektion som gått in och orsakat en kronisk inflammation i buken/levern är en möjlighet, det som dock talar emot är att det är en väldigt lång tid imellan (> ett år) samt att han inte hade feber och var sämre från början.
 
Sv: Måndagsexemplaret?

Det låter som när inackorderingsfölet, född i maj-07, sjuknade i peritonit ( bukhinneinflammation) när hon var 8 månader. Hon avvandes vid 6 månader och flyttade hit då. Hon var ett ovanligt lugnt föl, men visade inga sjukdomstecken, i efterhand har vi tänkt på att hon var väldigt matt i pälsen, man såg skillnad på det efter behandlingen.
Hon sjuknade på ½ dygn, från frisk till jättesjuk,kom till Ultuna där hon behandlades i nästan 4 veckor.
Det är nu tre månader sedan hon kom hem, och sista 2 månaderna har hon varit helt återställd, och alltså klarat sig bra. Man kom aldrig fram till orsaken, det funderades på parasiter, kvarka och annat, men inget kunde bekräftas.
Håller tummarna för att det går lika bra för din lilla kille!
 
Sv: Måndagsexemplaret?

Stackare... Jag kan inte heller bidra med något förutom att hålla tummarna för Er. Hoppas verkligen att han blir kry..
 
Sv: Måndagsexemplaret?

Men vad hemskt... Hoppas det går bra för er...
 
Sv: Måndagsexemplaret?

Låter verkligen jättetråkigt! Det första jag reagerade på var att stoet ställde sig upp fort. Hur fort då? När fölet kommit ut så är det viktigt att stoet ligger kvar ett tag för att tillräckligt med blod ska överföras till fölet som annars kan bli ganska svagt redan från början. Kanske i så fall kan vara en sak som gick fel, hoppas att veterinärerna kommer på vad det kan vara!
 
Sv: Måndagsexemplaret?

UPPDATERING!

Han är varken bättre eller sämre idag. Läget är oförändrat han är så trött att han inte orkar hålla upp underläppen.

Proteinet är väldigt lågt och de tror att han har problem med levern som var bra när vi kollade i januari.

Prov på levern skall tas imorgon.

Han är svullen i alla 4 ben.
 
Sv: Måndagsexemplaret?

Usch, låter inte kul. Fästinginfektioner kan ju ge mycket skumma symptom, antar att han är kollad för det? Han är ju lite för gammal för att det ska vara något rasrelaterat (tänker på SCID).
 
Sv: Måndagsexemplaret?

Jag kan bara hålla tummarna och hoppas på att de hittar felet snart, och att det är bhandlingsbart....


kramar till dig!!!
 
Sv: Måndagsexemplaret?

Han är nog avmaskad mer än vad jämnåriga är.

Två träckprov är även tagna. Första hade han 500 EPG lilla blodmasken då avmaskade. Träckprov togs sedan på kliniken då hade han ingen mask överhuvudtaget. Men han har ändå inte ökat nämnvärt i vikt på 5 månader.

Jag sitter klistrad vid telefon och hoppas att de ringer snart och har några svar.
 
Sv: Måndagsexemplaret?

Usch, stackare!! Jag vet precis hur jobbigt det känns, har själv en 07a som varit sjuk/skadad i 9,5månad av de 11 hon levt. Nu äntligen har hon blivit frisk, men peppar peppar eftersom vi släppt på bete idag o jag e mer än orolig:crazy:

Har ni fått några svar ännu på proverna? hoppas det blir bättre snarast!!!
 
Sv: Måndagsexemplaret?

Lever proverna är bra.

Däremot så hade han Anaplasmos/Erlichia. De tror att det är det som skapar det akuta sjukdomsförloppet. Om dem har rätt borde han må bättre redan idag på morgonen.

Men dem är inet helt säkra ännu på att det bara är det som spökar ännu.
 
Sv: Måndagsexemplaret?

Fy vad jobbigt! :(
Hoppas de kan diagnostisera och behandla så han blir frisk snart!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: mily
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 182
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp