Manen åt den starka sidan?

Silver Girl

Trådstartare
Jag hörde häromdagen att en hästs man lägger sig åt det hållet som hästen har sin starka sida på. En person berättade att hennes hästar alltid blir starkare åt ena hållet just för att hon själv är oliksidig pga skada trots försök att kompensera upp det. Hon hade varit med om att en hästs man bytt sida pga detta efter att hon köpt den.

Jag har aldrig hört detta förut och undrar om det stämmer. På min häst stämmer det, men chansen för det är ju 50%...:grin:


(Vet inte om detta ska ligga på hästhantering eller ridning, hoppas det blir rätt här...)
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Har också hört att de ska vara så.. Två av mina hästar har faktiskt bytt sida på manen efter ett tag så de skulle nog mkt väl kunna stämma :)
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

jag är lite skeptisk till det där.
har nämligen också hört det, men ett varmblod jag hjälpte till med förut hade manen på höger sida och han hade jätte svårt för höger varv.
min ponny har stubbman som alltid lägger sig åt vänster när den blir lite lång och den sidan har alltid varit hennes svaga sida.
men samtidigt verkar det ju konstigt om det inte stämmer eftersom vissa hästar faktiskt "byter sida" på manen...
men det kanske är individuellt hur mycket inverkan muskulaturen har på manen..
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Mig veterligen stämmer det inte.

Red en ponny för många år sen för en mycket barsk hästkarl som skulle berätta för mig att problemet att ställa åt nåt håll (minns inte vilket) berodde på ponnyns oliksidighet. Han pekade på manen och sa; "du ser att manen ligger på den här sidan, och det visar att han är starkare här. Men på den här sidan *tar handen över halsen och känner på andra sidan* så finns..." Gubben tystnade, rundade hästen och utbrast; "Men det är ju lika mycket man på den här sidan?!"
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Hmm.. tycker att det låter lite skummt om det är så men det kanske finns någon jättesmart förklaring till det ;)
Men om hästen har halva manen på ena sidan och halva på den andra?
Min häst har f.ö manen på sin starka sida, men om det är en ren tillfällighet vet jag inte.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Låter konstigt tycker jag.
Men skulle det vara så så kan jag konstatera att då är min pålle lika stark på både vä & hö sida...
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Jag har nog nästan aldrig sett en häst med manen på båda sidor.. då måste ju typ alla hästar vara ojämna?
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

jag tror inte det stämmer, för min hästs man byter sida lite då och då, helst vill den ligga lite åt båda hållen.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

men har den svårt för höger varv är oftast vänster sida svag... ;)

min hästs man började dela sig när hon blev mer jämnt musklad. inte så att den låg så alltid, men oftare än tidigare och nästan alltid vid ridning...

o har gått över till sin vanliga sida nu när hon tappade lite i höstas...
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Nä, man brukar väl säga att manen ligger på den sida om halsen som är det SVAGA sidan. Travarna har manen på höger sida därför att de är starkare i den vänstra (det varv de mest jobbas/tävlar i).

Om hästen är svag i t.ex. höger sida så blir den lätt förböjd där och drar sig undan bettets verkan utan ärlig bjudning. Åt vänster, den starka sidan finns det dock bjudning, men här händer det (ofta) att hästenblir lite stark och går emot handen.

Har man en häst med man på båda sidor om halsen kan det ju bero på kraftig manväxt, men också att hästen är jämnstark i sidorna.

Ofta är unghästar starkare i vänster sida eftersom det är på den sidan allt görs - man leder den, sitter upp etc, men när ridningen tar vid är det inte ovanligt att den byter sida - eller växlar fram och tillbaka.
 
Senast ändrad:
Sv: Manen åt den starka sidan?

En liten pik bara! Alla travare har inte manen på höger sida, om du nu menade alla när du skrev "travarna". Min har manen på vänster sida, han är travtränad men aldrig startad, och går nu som ridhäst. Tycker att han är jämn i sina sidor så jag vet inte riktigt om det stämmer på alla hästar.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Haha, undrar vad dom som påstår detta skulle säga om vår ponny?!:o

Hon har supertunn man som inte tycks trots en läng på ca 15-20 cm vilja lägga sig ner pga av för lite tyngd samt en virvel i mankammen. Eller jo föresten den lägger sig från halva halsens främre del, FRAMÅT:D

Resterande man står rätt upp men sen är där en liten snutt på 10 cm vid manken som ligger ner åt höger tror jag.:rofl:
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

På "min" ponny stämmer det inte, han är väldigt oliksidig men manen ligger åt båda håll (inga virvlar).
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Jag har både hört och märkt av att manen "ramlar" ner på den sidan som är svagare, alltså tvärtom än hur du uppfattat det.
Men det är verkligen en intressant fråga..
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Vad jag har hört så ligger manen på den svaga sidan? för att halsen är mer musklad på tex vänster och då puttar över manen på andra sidan? :confused:
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Styrka betyder väl muskler så jag skulle anse att det är minst man på den starka sidan.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

*kl*
Min häst byter stark och svag sida lite då och då, men manen stannar alltid på den vänstra sidan.
 
Sv: Manen åt den starka sidan?

Har hört att manen ligger på den starka sidan, men har lika många gånger hört att manen ska ligga på den svaga sidan. Hurvida det är sant eller inte kan jag inte svara på. Här stämmer det bra att manen ligger åt den sidan som hästen är starkast i.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 174
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 013
Senast: jemeni
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 478
Senast: Sixten
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 121
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp