Manen växer inte ut!

laiionajj

Trådstartare
Jag klippte manen på min foderponny lite för kort, vilket resulterade att en del av manen inte växte ut igen, medans andra delar växer som vanligt? Finns det någon huskur eller något jag kan göra för att få den att växa ut igen?
Tack på förhand :)
 
Jag klippte manen på min foderponny lite för kort, vilket resulterade att en del av manen inte växte ut igen, medans andra delar växer som vanligt? Finns det någon huskur eller något jag kan göra för att få den att växa ut igen?
Tack på förhand :)
Nej, det gör det inte. Tålamod. ;)
 
Jag klippte manen på min foderponny lite för kort, vilket resulterade att en del av manen inte växte ut igen, medans andra delar växer som vanligt? Finns det någon huskur eller något jag kan göra för att få den att växa ut igen?
Tack på förhand :)
Manen slutar inte växa på grund av klippning. Mer troligt är att det korta partiet slits av täcken eller annan utrustning eller att ponnyn kliar sig. Den kortklippta längden kan göra manen mer känslig för sådant men som sagt, den slutar inte växa.
Ta reda på orsaken så kan du göra något åt det sedan, byt utrustning, salva i mankammen mot klåda eller pälsglans mot skav.
 
Vad har du för källa på det?
Främst erfarenhet. Funkar oxå fint för att stärka hovarna och skynda på fällning/färbättra pälskvalitet överlag.
Har använt på både häst o hund i 15 år med goda resultat.

Finns säkert någon studie att läsa om man är intresserad med tanke på alla tillskott som finns, brukar ligga studier bakom framtagandet av dem.
 
Främst erfarenhet. Funkar oxå fint för att stärka hovarna och skynda på fällning/färbättra pälskvalitet överlag.
Har använt på både häst o hund i 15 år med goda resultat.

Finns säkert någon studie att läsa om man är intresserad med tanke på alla tillskott som finns, brukar ligga studier bakom framtagandet av dem.
B-vitamin-tillskott och dess eventuella effekter på häst är väldigt dåligt beforskat. Det är naivt att tro att det är studieresultat som ligger bakom framtagande av en mängd tillskott och preparat, det är främst kommersiella intressen som i bästa fall har någon slags förankring i vetenskap.

Det finns inga studieresultat som tyder på att B-vitamintillskott hos en normal, frisk häst ger effekt på päls- och hårrem, så vitt jag vet. Som Elo säger så skapar eller äter (genom gräs/hö) de allra flesta friska hästar den b-vitamin de behöver. Hästar under extrem stress eller med utslagen bakterieflora av olika anledningar (typ bredspektrumantibiotika, diarré, parasiter) kan behöva tillskott, men annars inte.
 
Hår består av proteiner så det enda jag skulle kunna se som främjar hårtillväxt är att se till att hästen har en balanserad foderstat där den får tillräckligt med protein. Men växer manen redan så är det antagligen som någon redan skrivit, att hästen på något sätt skaver av manen på de ställen där du upplever att tillväxten avstannat.
 
Främst erfarenhet. Funkar oxå fint för att stärka hovarna och skynda på fällning/färbättra pälskvalitet överlag.
Har använt på både häst o hund i 15 år med goda resultat.

Finns säkert någon studie att läsa om man är intresserad med tanke på alla tillskott som finns, brukar ligga studier bakom framtagandet av dem.
Grejen är ju att det inte gör det, ibland tar man tex studier på människa och bara rakt av applicerar dem på häst. Just b-vitamin är något man ofta gärna använder av gammal vana men som mig veterligen inte kunnat bevisas effekt av vetenskapligt. Antagligen för att man använde foderjäst och trodde det var b-vitamin som hjälpte när det mer troligt var proteintillskottet som stod för effekten. Så jag var nyfiken på om du hade någon riktig källa, eftersom det verkar lite skralt med såna vad gäller just b-vitamin.
 
Grejen är ju att det inte gör det, ibland tar man tex studier på människa och bara rakt av applicerar dem på häst. Just b-vitamin är något man ofta gärna använder av gammal vana men som mig veterligen inte kunnat bevisas effekt av vetenskapligt. Antagligen för att man använde foderjäst och trodde det var b-vitamin som hjälpte när det mer troligt var proteintillskottet som stod för effekten. Så jag var nyfiken på om du hade någon riktig källa, eftersom det verkar lite skralt med såna vad gäller just b-vitamin.
Jag fick tipset för hund när jag började med egen hund och testade även på häst. Och har fått bättre resultat med än utan. Så jag har inte kännt något behov att leta efter studier helt enkelt.

Givetvis ska fodret redan innehålla det de behöver och b vitaminen ges som ett tillskott.
Jag använder det även för att minska antalet fästingar på sommaren men även då som extra tillskott, inte för att fodret saknar något.
 
Saker influencers testar på uppdrag av tillverkare/försäljare har en tendens att ha en lite färgad bild av det hela.
Det är klart ibland, men men jag har alltid haft en känsla för att just de inte jobbar med produkter som de inte gillar på riktigt. Men det var därför jag undrade om det är någon annan som har provat stiftet? Skulle vara intressant att höra från flera :-)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
524
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 903
Senast: Helvetet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp