Många hästar döda i snöstorm på Island

Mamma sa att hon läst nåt om det för nån dag sen, men jag har inte förstått allvaret då jag inte letat själv. :(
 
Såg video på Facebook för några dagar sedan hur en man grävde fram en islandshäst som var levande begravd under snön. Man såg hur han verkligen grävde fram en stående isis med spade och traktor.
Det var det värsta jag sett på länge.
Han hittade hästen eftersom den försökte andas genom att hålla mulen över sin snögrav. Helt otroligt att det hade snöat så mycket att hästen blivit begravd. Han gick alltså ovanför hästen och man kunde inte se att det var flera meter snö under honom.
 
Helt fruktansvärt, men har förstått att det är svårt att undvika sådana här katastrofer när det blir så otroligt mycket snö..
 
Såg video på Facebook för några dagar sedan hur en man grävde fram en islandshäst som var levande begravd under snön. Man såg hur han verkligen grävde fram en stående isis med spade och traktor.
Det var det värsta jag sett på länge.
Han hittade hästen eftersom den försökte andas genom att hålla mulen över sin snögrav. Helt otroligt att det hade snöat så mycket att hästen blivit begravd. Han gick alltså ovanför hästen och man kunde inte se att det var flera meter snö under honom.
Helt ofattbart..

Förstod inte, var den levande och de fick fram den?
 
Varför planterar de inte träd på island och Irland t ex för att undvika och hindra vindarna i snöstormen? Någon som vet? Island var trädbevuxet när kolonisatörerna kom dit, tydligen försvann träden snabbt och de har aldrig haft något system för återplantering. Idag med gretatider borde alla återplantera träd. I Sverige har vi ett väldigt strikt system med återplanteringskontroller från skogstyrelsen och lagar.
 
Det snöar enorma mängder ibland på Island. Staket blir översnöade även stora diken där hästarna kan gå ned sig. Att dom skulle röra sig för att klara sig funkar inte när snön går upp till halsen på hästarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På Island har minst 80 hästar dött i den snöstorm som rasade nyligen.
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svårt snöoväder på Island har kostat många hästar livet. 80 hästar har dött av snö och kyla och över 100 hästar saknas. Flera...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: Gunnar
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
39 436
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp