Många hästar som dör i år?

AlinaT

Trådstartare
Är det bara jag som upplever att det är många hästar som skadar sig eller blir så allvarligt sjuka att man får ta bort dem i år?

Jag vet inte hur många hästar jag vet som har fått avlivas detta året, och nu blir jag inte ens förvånad längre om nån ringer o säger att någon häst är död...

I vintras dog en häst, som en jätteduktig dressyrryttarinna på hemmaklubben ganska nyss hade köpt. De hade kvalat som yngsta ryttaren genom tiderna i sverige till Sm på storhäst och det gick jättebra. Tjejen hittade hästen med brutet ben i hagen, och det fanns inget att göra. Hästen var visserligen runt 18 eller nåt, men var fräsch i övrigt.

I maj fick vi själva ta bort vår jättefina treåring som insjuknade i en ytterst ovanlig sjukdom. I sverige har veterinärerna sett den en enda gång innan vår häst. Nästan som blodcancer fick han, men det gick även ut i nerverna och skadade dom så illa att han det sista inte kände sina ben.

Runt midsommar berättade en väldigt nära vän till mig hur hennes systers lovande hopphäst gått i hagen, galopperat lite medan de körde traktorn på ett gärde och tog in hö. Mellan vändorna kommer pappan tillbaka i traktorn, och hästen ligger ner i hagen. Antagligen har den hoppat över ett dike, men hoppat så långt ifrån att den landat i diket, och brutit ryggen. Var förstås bara att ta bort den. 5 år tror jag denna häst var.

I augusti fick vi ett sms som var svårtytt men det löd ungefär "hjälp, hästen svårt skadad, hjälp mig". Ringer och då står ägaren i hagen med hästen som blöder ur benet och hon pratar om en senskada. Packar ihop massa lindor o andra grejer för att kunna se om vi kan stoppa blödningen.
Åker dit, hästen har då fastnat i övertråden och slitit upp halva skenbenet. Framsidan av bakbenet var halva huden bara så den hängde ner. Såg senor som hängde och man såg även benet, blodet bara forsade. Trodde inte det kunde blöda så fort.
Svårt o få tag på veterinärer, när den äntligen kommer har hästen förlorat stora mängder blod och bara står o flåsar. Även om man kunnat stoppa blödningen så hade antagligen skadorna varit för omfattande för att hon skulle kunna fungera som ridhäst ändå... Togs bort direkt när veterinär anlänt.
Denna var 5 år också.

Senare pratade vi med en enbetskusk som bor i närheten av oss. Han hade precis förlorat sin förstahäst som skulle till VM nu i höst. Hade fått nån konstig hälta efter ett maraton och sedan körts till Helsingbors djursjukhus. Därifrån hade de ringt o sagt att de var tvungna att ta bort den. Han visste inte exakt vad det var när vi pratade med honom, men hästen är hur som helst borta.

Min ponny som visserligen är 21 år i år, blev helt plötsligt från en dag till en annan väldigt tjock i sina framben. Fick vila lite men när veterinären ringdes ut konstaterades väldiga pålagringar i båda fram, och det såg väl inte så himla bra ut. Gått på medicin iallafall i 14 dagar och smörjts med Odurisgel för att få bort inflammationen. Får se hur det blir med henne, en sak är ju om hon ser förjävlig ut i sina ben, så länge hon inte har ont utav det.
Får se om vi klarar henne.

En häst på en klubb i närheten kom galopperandes vid intag från hagen och marken hade väl vart något med ås det blivit en håla hästen trampade i, med resultat av att den bröt benet och avlivades 20 minuter senare. Veterinären hade precis åkt därifrån, så lyckligtvis fick hästen inte lida särskilt länge.

Det är väl vad jag kommer på nu, men det känns som det är ett äckligt olycksdrabbat år :(
 
Sv: Många hästar som dör i år?

Har haft ett ovanligt lugnt år,inga skador på ben eller liknande som kräver veterinärvård och pencillinsprutor=har en riktig olykskorp till häst som alltid fläker upp sig någonstans på kroppen.....;)

Däremot har dotterns ponny strålröta igen,men det får hon varje höst trots förebyggande behandling:mad:
 
Sv: Många hästar som dör i år?

Har haft ett ovanligt lugnt år,inga skador på ben eller liknande som kräver veterinärvård och pencillinsprutor=har en riktig olykskorp till häst som alltid fläker upp sig någonstans på kroppen.....;)

Däremot har dotterns ponny strålröta igen,men det får hon varje höst trots förebyggande behandling:mad:

Skönt att det har minskat på andra håll då iallafall! Kanske bara är runtomkring mig det har varit ovanligt mycket.
Känns jätteläskigt iallafall, bara går o väntar på vem som blir nästa att bli dålig. Nu kan man ju inte gå runt o vänta sig att någon ska dö, inte så jag menar, men man blir ju inte förvånad längre!

Segt med strålröta :(
 
Sv: Många hästar som dör i år?

Har varit med om liknande här med för ett antal år sedan först blev min gamling sjuk=riktigt sjuk allt kom på en gång när det ena var botat så dök det upp nya saker.Var tvungen att ta bort honom tillslut.
En annan häst i stallet blev antagligen knivskuren och söndertrasad inuti och blev tvungen att tas bort trots att allt gjordes.
Ett annat sto fick tas bort pga skada i hoven.
En fjärde fick tillslut också tas bort med kraftiga skador i hoven under pågående operation på djursjukhus.
En till fick tas bort eftersom tänderna var så slitna att den inte fick i sig tillräckligt med näring.
 
Sv: Många hästar som dör i år?

Fy, det är så hemskt o tänka så...


Tänkte att något fattades när jag skrev förut.

Samma person som hade hästen som skadade sig i hagen, har 2 andra hästar. Den ena är 30 år så ska därför tas bort då den tappar mkt under vintern. Men detta är iofs åldersrelaterat och känns som det inte är något konstigt.
Den andra har vart halt mkt och efter undersökningar på klinik blev det uttalat av veterinär att den ska dömas ut, då den har mkt ont i sina leder. Inte spatt, men något med lederna är det.
Samma dag som de fick avliva hästen i hagen kom ett brev att försäkringsbolaget inte godkänner detta, utan ska behandla hästen istället. Segt.


Och på tal om brev. Samma dag som vi tog bort vår treåring kom hans diplom från treårstestet med posten. Olika anledningar till att det kom i efterhand, ridprovet gjordes på annat treårstest veckan efter det första, då det skedde ett missförstånd på där bedömningen gjordes.
Kändes jävligt elakt att få diplomet med rosett o plakett när man kommit hem efter att ha sagt hejdå. Fyfan. :(
Mamma var så nära att riva sönder det, men hon visste ju att hon skulle ångra sig senare.. Urk
 
Sv: Många hästar som dör i år?

Jag håller med, omkring mig är det ovanligt många hästar som är skadade och behöver tas bort.
Själv kämpar jag med min egen som har varit dålig i olika saker sedan i januari, ska på (vårat elfte?) klinikbesök på tisdag och ta lite plåtar, som antagligen
kommer att avgöra hur vi ska vidare. Förhoppningsvis så kommer hon kunna gå i hage och ha det skönt.
 
Sv: Många hästar som dör i år?

Fy :( Absolut inte roligt när det blir så där långdraget heller.
Håller tummarna för er.
 
Sv: Många hästar som dör i år?

I stallet vi står i togs stallägarens ena häst nyss bort, tror det var kissing spines.

Sen så har min häst skadat sig i år (stallägaren hittade henne i hagen, det mer eller mindre sprutade blod, ett rejält sår strax ovanför carpus), vilket bidrog till hennes 18 sprutor i år :grin:
En annan häst i stallet fick en pinne in i bogen, det var riktigt otäckt.
Stallägarens nya häst har nyligen haft en hovböld och ev. en lättare senskada.

Annars tror jag att det är ganska lugnt nu..
 
Sv: Många hästar som dör i år?

Ja jag tänkte på det häromdagen. Den senaste tiden har det nästan varenda dag stått om hästar som nu vandrat vidare på min startsida på FB.:( Tycker det öht har varit mycket skadade hästar i min närhet den senaste tiden också. Hoppas det vänder snart!
 
Sv: Många hästar som dör i år?

Bara som en liten spinoff på detta ämnet...

Jag har hört att vissa försäkringsbolag har ändrat reglerna vid triangelmärkning. Nu är det väl så att bara halva summan delas ut tror jag. Så för att få ut hela summan måste hästen avlivas. Jag tror många med dyrare hästar väljer att göra så, för att ha råd att köpa en ny.

Jag tycker spontant att det är lite synd att den förändringen gjorts.
 
Sv: Många hästar som dör i år?

Bara som en liten spinoff på detta ämnet...

Jag har hört att vissa försäkringsbolag har ändrat reglerna vid triangelmärkning. Nu är det väl så att bara halva summan delas ut tror jag. Så för att få ut hela summan måste hästen avlivas. Jag tror många med dyrare hästar väljer att göra så, för att ha råd att köpa en ny.

Jag tycker spontant att det är lite synd att den förändringen gjorts.

Rent spontant så kommer en fråga upp i mitt huvud.

Vad är det som säger att en triangelmärkt häst mår bättre än en avlivand häst??

Hästar triangelmäks inte utan en grundläggande orsak.

Den där ekonomiska aspekten som du verkar tror ha betydelse så tror i alla fall jag att det bara är dom hästägare som har pengar som har råd att köpa dyrare hästar.

Rent generellt så kan man väl säga att mkt kan man köpa för pengar,, ´dock inte ryttarkänsla.

Om det dör flera hästar i år än tidigare år vet jag inte. För att veta det så måste man först ta reda på hur många hästar man känner till, sedan ta del av årets dödsfall och omvandla det i %. Sedan göra samma sak förra året och så vidare bakåt år för år.

Min uppfattning är dock att det under en 10 års period % sett är ganska genomgående lika.

Däremot så verkar antalet "utdömda" hästar öka lavinartat, därav försäkringsbolagen aggerande. Att en liten klick som utnyttjar försäkringsreglerna drabbar alla andra mer seriösa försäkrings tagare tycker jag dock är synd.

Varför inför inte försäkringsbolagen på hästar samma bonus system som man har inom bilförsäkringar,, bonus för varje skadefritt år och premiesänkning ??

Det borde väl i slutändan vara mer ekonomiskt för alla parter.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 570
Senast: Blyger
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp