Många hästar som hostar nu?

krambanan

Trådstartare
Har fått intrycket att många hästar hostar nu trots att dom inte haft problem innan. Kan det vara allt pollen i luften?

Min stora pålla har aldrig hostat innan. I vintras stod hon ändå på stall och åt hö. Eventuella hostproblem borde ju märkts då tycker jag. Igår hörde jag henne hosta och även någon dag innan det. Det är torra hostar. Hon går ute dygnet runt på bete. Alla hästarna är helt gula i näsborrarna och i ögonen av pollen. :crazy:

Har en veterinär som ska komma ut snart så tänkte ju självklart att hon får lyssna på henne. Men man måste ju klura lite själv med. ;)

/Maria
 
Sv: Många hästar som hostar nu?

det är ett riktigt dunderpollen år i år så det är mkt möjligt att det kan vara det, ni har inte bytt hö sort eller kraft foder??
 
Sv: Många hästar som hostar nu?

Det är ganska säkert pollen, jag har en häst som alltid börjar hosta lite då pollenet kommer, trots att han vid den tiden går på bete dygnet runt och inte får något hö, och allt kraftfoder han får är blött:crazy: . Vi har löst det så att är det möjligt rider jag på morgonen eller efter ev. regn - då är det minst pollen i luften och han hostar just ingenting. Naturligtvis tar jag det lugnt om han hostar och anstränger inte. Om han får segt slem i hostan brukar vi få en kur slemlösande utskrivet.
 
Sv: Många hästar som hostar nu?

Min hostar också. Han började igår och fick rejäl hosta. Igår var han lite allmänt hängig, liite feber (men det kan ha varit att han reds innan tempning). Idag var han betydligt piggare men han hostar fortfarande. Ger Ventipulmin och hoppas att det bara är en släng av pollenallergi.
 
Sv: Många hästar som hostar nu?

Ja, det är säkert pollen tror jag med. Det kom ju som en "explosion". Det konstiga är att min häst som tydligen "ska" hosta (kronisk bronkit) inte gjort det. Dock frustar han mer än vanligt, tror det beror på pollen. Han är också alleldes gul i näsan.
 
Sv: Många hästar som hostar nu?

Intressant tråd, för min häst gör också så, i början av ett ridpass, när man börjar trava hostar han 3-4 ggn. det är nog pollen som alla säger här.

//pontiac :rofl:
 
Sv: Många hästar som hostar nu?

Bison skrev:
det är ett riktigt dunderpollen år i år så det är mkt möjligt att det kan vara det, ni har inte bytt hö sort eller kraft foder??

Hon går på bete. Så inget hö eller kaftfoder får hon.

/Maria
 
Sv: Många hästar som hostar nu?

Luna10 skrev:
Det är ganska säkert pollen, jag har en häst som alltid börjar hosta lite då pollenet kommer, trots att han vid den tiden går på bete dygnet runt och inte får något hö, och allt kraftfoder han får är blött:crazy: . Vi har löst det så att är det möjligt rider jag på morgonen eller efter ev. regn - då är det minst pollen i luften och han hostar just ingenting. Naturligtvis tar jag det lugnt om han hostar och anstränger inte. Om han får segt slem i hostan brukar vi få en kur slemlösande utskrivet.

Ja rids gör hon ändå inte nu pga en svullnad över ena hasen. Tyvärr verkar det svårt att få ut veterinären jag ringde till. Har inte hört något än trots att jag lämnat medelande på hennes mobil. Hon skulle kommit ut i torsdags. Får väl helt enkelt hitta en annan nästa vecka. :(

/Maria
 
Sv: Många hästar som hostar nu?

Bara att hoppas att det är pollen som spökar då. :bow:

/Maria
 
Sv: Många hästar som hostar nu?

Har du fått det utskriven av en veterinär, eller köper du det ngn annanstans, är det slemlösande!
 
Sv: Många hästar som hostar nu?

Ventipulmin är receptbelagt och det är luftrörsvidgande. Man brukar ger ventipulmin och slemlösande tillsammans.
 
Sv: Många hästar som hostar nu?

Skönt att det är någon annan också som har märkt det. Har några i stallet som har börjat hosta lite... men då kan det alltså vara så att det är pollen. Jag har klurat lite på om det också kan bero på att luftfuktigheten är högre och dom hästar som redan hade lite problem innan reagerar på det.
 
Sv: Många hästar som hostar nu?

Mitt sto som har varit symtomfri i 5 år från kronisk bronkit insjuknade i måndags efterm,vetrinären var här men tyckte inte de var så farligt,men senare på kvällen kunde hon knappt andas,38,8 i feber o jag fick ringa jourhavande vetrinär.. Vid 23.30 kom han o gav henne en sptuta,o nu ska hon få en till idag.. O sen äta medicin i 2 veckor.. Hon mår redan bättre,men gud så rädd jag var..
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 815
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Märkte imorse att vår ponny hostade. Hon har ingen feber,inget näsflöde och verkar pigg och glad,andas normalt. Hon hade dock inte ätit...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 302
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp