många nya frågor har dykt upp..

H

hursomhelst

hejsan igen..
jag hoppas på en bra disskution och inte ifrågasättning på varför man undrar. Frågar man ingenting får man ingenting veta!

Fråga ett. (utgå ifrån att det är såhär)

Jag har en bröstsele, en vanlig skitsele och vill göra det bästa av situationen och inte kasta deni närmaste soptunna!
Jag vill dra en rockard med bilhjul med denna.
Jag köper till baksele och svetsar dit en svängel på rockarden.

MEN hur "högt" på rockarden ska svängeln vara placerad?
NU kommer den svåra biten.
Jag vill kunna dra samma rockard med en Shettis med loksele!

Vart "gör" man av skacklarna då på (skit) bröst sele resp loksele?
om man nu ska dra med draglinor?!

Vart fäster man draglinorna i (skit)bröstsele resp loksele?

Problemet med rockaren om jag vill dra den med shettis och loksele är ju att få draglinjen rak, för då måste jag ju ha svängeln så lågt ner eller?

(sen vet jag ju inte hur man lägger in biler heller, så jag kunde visa några katastrofala bilder på hur det ser ut i dagsläget)

Inga elaka eller dumma svar, utan detta är problemlösning.

jag hoppas att det finns nån vänlig själ där ute som vill ägna sig åt problemlösning och INTE skitkastning!

(för jag lovar, det är många (troligtvis majoriteten av hobbykörarna) med mig som sitter ute i skogarna med en gammalmodig körutrustning tung rockard+ skitsele.)
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Varför köper du inte en rockard till?? en som passar till shettisen??
Tror det är enklaste och bästa lösningen.
Om du vill sätta in bild (vilket är väldigt bra om du gör om vi ska kunna försöka lösa det) så måste du först lägga upp den på internet på ex. pixbox el. photobucket (båda är gratis) sedan får du importera bilderna därifrån och in på Buke.
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

tror att de flesta här på forumet är väldigt mån om alla hästar därute i sverige som får dra tunga rockarder med skitselar. Med en skitsele gör en svängel och draglinor varken till eller från.

Jag var en hobbykörare som fårn början köpte mig en "skitsele" och en gammalmodig rockard men insåg snart att det inte fungerade alls så jag köpte mig ganska snart en bättre rockard samt såg till att selen passade så bra som möjligt.

hur hög är den stora hästen du vill ska dra rockarden?

som föregående talar sa tror jag det är bäst att köpa en separat rockard till shettisen... risken att dralinjen blir fel är väldigt stor.

Svängeln ska sitta så att draglinjen blir bra. tror det blir svårt att få till med shettis och loksele


draglinorna fäster du på samma ställe som skaklarna då du har en sktisele samt en loksele. Hade du haft en riktig sele så hade du fäst skaklarna i däckeln och draglinorna i bröstan på en bröstsele.

Varför inte sattsa på en bra utrustning om du planerar att köra dina hästar? För du är väl noga med utrustningen i ridningen?
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

rockarden beställde jag till shettis.. det är utbytbara skacklar på den... så behöver bara nya skacklar. (vilket min pappa ordnar lätt, då han har en mekanisk verkastad, och kan svetsa och dona, även min mamma är svetsare) så jag tänkte att de kunde sätta dit en svängel med på den.

Jag hsar kört min travare i 2 min ca i hagen för att de om det va möjligt att köra honom (han är mycket körd INNAN jag fick honom) så jag tycker att köpa den bästa och dyraste utrustningne för att se om det funkar är lite svårt för ekonomin..
man får byta upp sig efterhand.

jag började med en skkitsele för 2500 kr till shettisen, men nu har han en specialbeställd handsydd loksele.
Så jag är mån om mina hästar, men det handlar om att jobba upp sig!
Handen på hjärtat.. började ni med den utrustningne ni har 5 år senare?? eller har eran utvecklig i utrustning stått still??
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

rockarden beställde jag till shettis.. det är utbytbara skacklar på den... så behöver bara nya skacklar. (vilket min pappa ordnar lätt, då han har en mekanisk verkastad, och kan svetsa och dona, även min mamma är svetsare) så jag tänkte att de kunde sätta dit en svängel med på den.

Blir det inte konstig körställning för dig om du använder samma rockard till shettis som till travare? Att byta skaklar är bra och ett måste :-) men hur kommer du sitta? har du bild? ska du ha rockarden till både stor häst och shettis så lär du sätta svängeln så högt upp det bara går men kan bli svårt ändå att få en bra draglinje eftersom du kör med två olika selar. (lok och bröstsele)

Jag hsar kört min travare i 2 min ca i hagen för att de om det va möjligt att köra honom (han är mycket körd INNAN jag fick honom) så jag tycker att köpa den bästa och dyraste utrustningne för att se om det funkar är lite svårt för ekonomin..
man får byta upp sig efterhand.

Självklart ska man itne göra det men man måste se till att det fungerar så bra som möjligt för att det inte ska bli något tok i körningen. I mina öron låter det som ett svårt projekt att få samma rockard att passa både till stor häst och shettis.

jag började med en skkitsele för 2500 kr till shettisen, men nu har han en specialbeställd handsydd loksele.
Så jag är mån om mina hästar, men det handlar om att jobba upp sig!
Handen på hjärtat.. började ni med den utrustningne ni har 5 år senare?? eller har eran utvecklig i utrustning stått still??

Jättebra att shettisen har en sele som passar honom! :bow: Självklart har man inte råd att köpa allt på en gång och jag tror jag sa i mitt förra inlägg att även jag började med "skitutrustning" när jag började köra. Skulle liksom du se om det gick att köra min fjording. när jag väl såg att han fungerade bra framför vagn investerade jag i bättre utrustning.

Men som jag sa tidigare så tror jag du får det svårt att få utrustningen att passa till båda dina hästar eftersom de i höjd är så olika.


Har du bild på ekipaget. du kan PMa dem till mig så kan jag hjälpa dig att lägga ut dem här så blir det lättare för oss att hjälpa dig! ;)
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

:o
Blir det inte konstig körställning för dig om du använder samma rockard till shettis som till travare? Att byta skaklar är bra och ett måste :-) men hur kommer du sitta? har du bild? ska du ha rockarden till både stor häst och shettis så lär du sätta svängeln så högt upp det bara går men kan bli svårt ändå att få en bra draglinje eftersom du kör med två olika selar. (lok och bröstsele)



Självklart ska man itne göra det men man måste se till att det fungerar så bra som möjligt för att det inte ska bli något tok i körningen. I mina öron låter det som ett svårt projekt att få samma rockard att passa både till stor häst och shettis.



Jättebra att shettisen har en sele som passar honom! :bow: Självklart har man inte råd att köpa allt på en gång och jag tror jag sa i mitt förra inlägg att även jag började med "skitutrustning" när jag började köra. Skulle liksom du se om det gick att köra min fjording. när jag väl såg att han fungerade bra framför vagn investerade jag i bättre utrustning.

Men som jag sa tidigare så tror jag du får det svårt att få utrustningen att passa till båda dina hästar eftersom de i höjd är så olika.


Har du bild på ekipaget. du kan PMa dem till mig så kan jag hjälpa dig att lägga ut dem här så blir det lättare för oss att hjälpa dig! ;)

jag ska försöka läga upp bilder på rockarden, och har en dålig bild när rockarden är förspänd på shettisen med loksele. Men där är ju draglinjen helt åt h*lvete, så därför har jag ju inte kört han nåt mera.. lixom legat på is.
å lägger man upp den bilden är kanske man blir hängd :o

tack för att du är vänlig i tonen, och iaf ger det hela en ev chans för nån av hästarna...
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Ja gör gärna det! Blir lättare att bedöma o försöka ge råd då.

Jag kommer inte att hänga dig - känns onödigt. Bättre att kunna diskutera fram något vettigt istället :-)

Så lite så.... :-) den som har bäst chans är väl isåfall shettisen men som sagt... lättare att bedöma med bild!
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

jahapss.. nuska vi se om detta funkar med bilder

alb_show_id561816_page0.html
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

hmm det gjorde det tydligen inte...
hmmm....

14860391.jpg
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Trevligt med bilder!

Rockarden kommer att fungera till din shettis men kommer inte bli bra till en travare.

Eftersom du kör med loksele till din shettis så föreslår jag att du sätter svängeln lite längre ner på rockarden för att draglinjen ska bli så optimal som möjligt.

Den verkar lite svår att ta sig i och ur... hoppas det inte händer något när du är ute och kör för måste du ur rockarden sbannt kan det ställa till problem att skaklarna fortsätter bak under sätet.

jag skulle nog sattsa påa tt försöka hitta en egen rockard till travaren och bara ha den rockarden du nu har till shettisen.

Har du ingen bild på när du har shettisen framför vagn?
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

vilken snygg shettis! *mums* jättefin!

Du borde även sattsa på en baksele som bromsar upp. Nu skjuter skaklarna fram lokselen aldeles för mkt.

Som sagt... till shettis fungerar det bra men inte till travare.... du kommer att sitta i ett hiskeligt bakåtlut! *inte bekvämt*
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

underligt eller inte... när du egentligen itne har någon aning om vem som döljer sig bakom "hursomhelst" så tycker jag att kommentarer som du kläcker ur dig är helt onödiga.


hjälp henne i stället till att köra sina hästar så bra som det går med de förutsättningar hon har!
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Ja jag tycker det är intressant med problemlösning! Jag tycker att man måste titta på kvalitén och passformen och vad de ska användas till för att kalla någon sele för skitsele. Om man nu kallar bröstselarna för skitsele pga ringen och den fasta bröstan så inbegriper det även lokselarna som används till körning av tex tunga vagnar. Är alla dessa selar också skitselar? Det kanske bara gäller att skaffa sig kunskap?

Vill berätta om hur vi gör för att anpassa selen på bästa möjliga vis. Vi utgår från att vi vill att hästen skall dra i linorna och skaklarna endast hålla igen i nedförs backe samt styra. Vi har löst detta genom att linorna fästs på sedvanligt sätt i ringen, skakelremmar(inte seltungor och pinnar) sätts runt skakeln och i ringen framför bukgjorden (mellan fästet till draglädret och bukgjorden)samt bakselen fästs också i ringen (mellan draglinan och remmen som går upp till däckeln). Kvalitétsselar har oftas en stor rejäl ring så att allt får plats medans det blir trångt i mindre bra sele. Sedan ska man anpassa så det blir rätt längd på både linor och remmarna. Använd en medhjälpare till att köra hästen och gå jämte. När hästen är i dragläge så skall skakelremmarna vara raka (lodräta) linorna skall vara så pass spända så att du klart och tydliget ser att svängeln har en pendlande rörelse när hästen går. Om skakelremmarna pekar bakåt så behöver du korta draglinorna för att få fram vagnen. Testa dig fram genom att ändra draglinorna och ev skakelremmarnas längd.

När sedan vagnen skjuter på tex i nedförsbacke(eller någon vänlig själ trycker på vagnen) ska du kolla så att vagnens vikt tas upp av bakselen. Skaklarna skjuter framåt i skakelremmarna och bakselen spänns. Prova att göra halt i nedförsbacke och känn och justera så att hästen har all vikt i bakselen. Draglinorna kommer att hänga lösa så det är viktigt att bakseln är fäst enl ovanstående.

Genom att gå jämte hästen när den drar i uppför, håller igen nedför samt på slät mark kan du kolla mycket. Är draglinjen rak? Drar hästen i draglinorna respektive håller igen i bakselen? Sitter bakselen i rätt höjd så den varken åker upp eller ner och att det inte drar i svanskappan? mm

Om du nu vill att båda hästarna ska kunna dra samma vagn vill jag föreslå att du gör två svängel fästen i olika höjd på vagnen. Finns ju typ "grisknorr" som fanns på vagnar förr så man lätt kan flytta svängeln mellan de olika fästena beroende på vilken häst du ska ha. Ett tips till dig när du ska räkna ut var du ska fästa svängelfästena (eftersom du inte har jättejusterbar sele) är att spänna för hästen. Häng på linor med svängel och håll mot vagnen i olika höjder. Din medhjälpare kan hjälpa dig med att höja och sänka bröstan med något hål samt se var du får en rak draglinje.

Det jag ser som ett problem för dig är kombinatioen med ringsele och 2-hjulig vagn. Jag antar att du vill både trava och galloppera när du kör och risken för att vagnen självsvänger är stor. Den enklaste och billigaste lösningen är att bygga om din sele och försöka höja skakelfästena. Kanske måste du även trycka ihop skaklarna. Jag har fäst en rem under tömringarna från ena sidan till den andra och köpt samma höga skakelfästen som finns på Idel Harness selarna på Börjes. Du kanske få anlita en sadelmakare eller en skicklig skomakare men jag tycker helt klart att det var värt de pengarna.

Slutligen så är det svårt att hitta rätt i sel djungeln. Man måste se på hästen vilka förutsättningar till sel val det finns, samt vad man ska använda den till. Själv har jag provat det mesta på vår ponny med dåligt lokläge samt liten plats för brösta. Som jag kör idag älskar han att bli körd (i skritt, trav och galopp) i sin ihopplockade sele. Coller från Börjes, gammal däckel med självtillverkade höga skakelfästen och en baksele från en loksele, draglinor från en gammal maratonsele.
Oj vilket långt svar. (Mitt första någonsin här på Bukefalos)
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

bildbevis?? hmm.. är det en bottsutredning:confused::o:cry::smirk:

Så märkligt..

Att du dyker upp nu och är ruskigt aktiv i tråd efter tråd på endast körning.
Dina ämnen är travselar, skitselar, draglinor och svängel..

Hmmm, det är inte en nygammal användare som vill se om det om det ev. finns en avsaknad av kunskap nu när den själv är borta..
och väljer ämnen som ev. kan leda till bråk och sedan hänvisa att bråk blir det trots att inte "jag" är här längre..

Som inte tycker om Åke o Trygg och därför genast reagerar negativt på mitt inlägg..?

:rofl::rofl::rofl:

Nej, det är ingen brottsutredning.
jag skrev att det är lättare att hjälpa om du har bilder men när jag skickade inlägget så såg jag att det var precis det du hade gjort!:idea:
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Så märkligt..

Att du dyker upp nu och är ruskigt aktiv i tråd efter tråd på endast körning.
Dina ämnen är travselar, skitselar, draglinor och svängel..

Hmmm, det är inte en nygammal användare som vill se om det om det ev. finns en avsaknad av kunskap nu när den själv är borta..
och väljer ämnen som ev. kan leda till bråk och sedan hänvisa att bråk blir det trots att inte "jag" är här längre..

Som inte tycker om Åke o Trygg och därför genast reagerar negativt på mitt inlägg..?

:rofl::rofl::rofl:

Nej, det är ingen brottsutredning.
jag skrev att det är lättare att hjälpa om du har bilder men när jag skickade inlägget så såg jag att det var precis det du hade gjort!:idea:


Utan bevis om att det kan vara den du tror det är tycker jag du ska vara tyst. För nu är det du som är på och hugger och vi hade ju alla kommit överens om att försöka vara trevligare och hjälpsamma mot varandra efter fadäsen med loch:s tråd.
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 824
Senast: ameo
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 792
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag vill bara bolla lite ideer och tankar med er om min ide så snälla inga negativa kommentarer:) Jag har en sk skitsele till min...
Svar
7
· Visningar
1 416
Körning Jag har köpt mig en släde !! Den är ungefär samma modell som denna, fast korgen är av trä...
Svar
7
· Visningar
1 556
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp