många nya frågor har dykt upp..

Sv: många nya frågor har dykt upp..

åke och trygg verkar ju va på sammaåglängd iaf, kul att ni funnit varandra!

tack alla ni seriösa för era bra tips, ska bygga om rockarden nu, köpa en baksele å så, sen ska jag återkomma med bilder för bedömning.. (när detta nu blir med två 4½ månaders bebisar i huset :-D)... men nån gång ska man väl få tid ;-)
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

åke och trygg verkar ju va på sammaåglängd iaf, kul att ni funnit varandra!

tack alla ni seriösa för era bra tips, ska bygga om rockarden nu, köpa en baksele å så, sen ska jag återkomma med bilder för bedömning.. (när detta nu blir med två 4½ månaders bebisar i huset :-D)... men nån gång ska man väl få tid ;-)


Tänk att du påminner mig verkligen om en annan som skriver precis som du. Hmmm vem kan det vara??? :smirk:

Kaxig ton för att vara ny.:angel::smirk:
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Åhå, den här lösningen tror jag att jag ska testa på min lånefjording... Vi har kliat oss i huvudet många gånger för att få till en lösning som känts smidig & bra för henne (& mig).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: många nya frågor har dykt upp..

åke och trygg verkar ju va på sammaåglängd iaf, kul att ni funnit varandra!

tack alla ni seriösa för era bra tips, ska bygga om rockarden nu, köpa en baksele å så, sen ska jag återkomma med bilder för bedömning.. (när detta nu blir med två 4½ månaders bebisar i huset :-D)... men nån gång ska man väl få tid ;-)

Du måste hålla oss uppdaterade om hur det går.
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

jadu åke.. jag är Anna.. mer än så kan jag ju inte säga för att nån ska tro mig.... men jag har bara bildat mej en uppfattning..

om jag vågar så ska jag säga hur det har gått... men just nu så känner jag mig rätt nerslagen på vad det gäller körning... frå börja rida igen istället.. (tänkte ju undvika det efter fraktur på svanskotan efter förlossningen)
men nåt vill jag ju göra med mina hästar..

och alla jag känner kör på det "gamla" viset, så de har med börjat klia sig i huvudet nu efter allt ni har lärt mig.. konstigt bara att så många hästar och små söta ponnysar fortfarande mår bra efter att i många år nån gång per år varit ute en runda på skogsvägarna med skitsele och rockard...

men jag ska modifiera min utrustning och göra det så bra det går med de resurserna jag har..

kommer nog bli så bra så... nångång i framtiden...
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Jag förstår oxå idéen med utbytbara skaklar, tycker nog att det borde funka. Och till travhästen så gör du liksom skaklarna likadana i början (närmast vagnen) och sen gör du en "uppförsbacke" en liten bit fram och sen rätar du ut dem igen, så de ligger bra i skakelfästena. Borde inte det funka? Tycker inte det skulle bli så mycket bakåtlut då, men VET ju inte. Är oxå nybörjare:angel:, men aldrig rädd för att prova nya idéer.
Och Anna! Bry dig inte om de ord/toner du inte gillar. Gör som du tycker verkar bra och skit i vad andra tycker! Så länge dina hästar mår bra!:)Vi är många här inne som gärna hjälper till och bollar idéer!:) Och JAG tror du är den du säger!

Välkommen tillbaka!!!:banana::):)
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Ska bli spännande o se hur din rockard blir efter ni gjort om den! hoppas på bilder sen! Självklart ska du kunna köra dina hästar med den utrustning du har bara du ser till att de passar orentligt!

Lycka till!!!
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Linda K- skönt att du tror mig ;-) ja precis så som du tänkt det med skacklarna har jag med.. ska be pappa komma i helgen och mäta och dona lite.. sen ska han få hem rockarnden så han kan sätta dit en svängel, en flyttbar sådan.
Sen funderar jag på om det går att bygga om den så det blir lättare att ta sig i och ur.. har funderat på det läääänge, man är ju inte så smidig precis ;-)

det är bara en sak jag funderar på och det är HUR man skulle göra för att låta skacklarna löpa fritt på en vanlig bröstsele... hur skacklen ska vara utformad för detta.. om man ska ha en lååååång ögla och bara spänna skackelremmen runt där, så skackleremmen kan "glida" "fritt" i öglan så att säga..
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

det är bara en sak jag funderar på och det är HUR man skulle göra för att låta skacklarna löpa fritt på en vanlig bröstsele... hur skacklen ska vara utformad för detta.. om man ska ha en lååååång ögla och bara spänna skackelremmen runt där, så skackleremmen kan "glida" "fritt" i öglan så att säga..[/QUOTE]

Det beror helt och hållet på vilken slags anspänning du har. har du en vanlig skakelrem så är en ögla att föredra men har du Thilbury tugs eller säkerhetskoppling så bör du ha en skakel utan ögla.
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

det är bara en sak jag funderar på och det är HUR man skulle göra för att låta skacklarna löpa fritt på en vanlig bröstsele... hur skacklen ska vara utformad för detta.. om man ska ha en lååååång ögla och bara spänna skackelremmen runt där, så skackleremmen kan "glida" "fritt" i öglan så att säga..

Det beror helt och hållet på vilken slags anspänning du har. har du en vanlig skakelrem så är en ögla att föredra men har du Thilbury tugs eller säkerhetskoppling så bör du ha en skakel utan ögla.[/QUOTE]

jag har en helt vanlig enkel skackelrem.... men då bara trär jag den igenom öglan??
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

ja det blir enklast så. sen när hästen är i drag så ska remmen vila i mitten av ögglan. Hästen ska alltså inte dra i skaklarna utan i draglinorna. När jag haft skakelremmar på min loksele så har jag snurrat dem dubbel eftersom de var så långa och det annars blev väldigt vingligt i skaklarna
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

då har jag med andra ord fattat rätt.. :smirk: tur att man kan göra nåt bra :rofl:
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Tvärtom, har man snabbkopplingar funkar en maratonögla utmärkt, likaså alla sorters skaklar, tilbury skulle jag däremot akta mig för.
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

mewn thilburytug med en skakel som inte har ögla eller bara pinnar måste jue fungera. vet att vi haft diskussioner om det förut du och jag. Om nu itne thilbury tugs är någe bra varför görs dem fortfarande?
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Jo, tilburyn funkar bra till en skakel utan ögla eller en väldigt stor maratonögla.
Men jag vet att miamia härinne, som ju är körtränare, har sagt att tilburyn kan gå sönder i metallen. Det känns inget bra. Metallen är ju dold under läder.
Sen har jag själv använt tilbury och det är svårt att få skakeln att ligga still då tilbury tillåter hoppande skaklar hur hårt man än spänner bukgjorden. Och det skramlar fult på dressyren. Har man skaklar som jag har som lutar neråt mot rockarden, då ligger de dessutom o skaver på skakeln efterom det är metall i hållaren.

:) så, det var mina erfarenheter av tilbury tugs (snabbkoppling) och varför det tillverkas är väl för att körningen är så oerhört efter i sin utveckling, även skitselar tillverkas ju, så det dröjer väl 10 år innan vissa seltillverkare väljer den mycket säkrare och snyggare snabbkopplingen (safety tugs) i läder. :bow:
bild från driveout:

snabb_001.jpg
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 815
Senast: ameo
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 780
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag vill bara bolla lite ideer och tankar med er om min ide så snälla inga negativa kommentarer:) Jag har en sk skitsele till min...
Svar
7
· Visningar
1 412
Körning Jag har köpt mig en släde !! Den är ungefär samma modell som denna, fast korgen är av trä...
Svar
7
· Visningar
1 551
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp