Många problem, tips, råd och vägledning önskas.

fnykis

Trådstartare
Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp.

När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han totalt ohanterad. Veterinärer har varit ute i omgångar.

Detta står killen med:

Grimman fastvuxen i man/pannlugg och päls (åtgärdat)
Bakterieinfektion i skapet, var öppet och det rann var. (behandlat med antibiotika)
Mugg/rasp och konstaterad skabb på alla fyra benen, från hov och upp till magen (Benen rakade efter bästa förmåga, tvättade. Behandlas med metacam)
Löss (hela pälsen kryllar av löss, hela mankammen ser ut som benen gjorde med tjocka skrorvar och gult klet)
Tunn i hullet, inte mager men ser undernärd ut.

Som ni kan tänka er har det varit intensivt och inte så lätt att försöka komma tillrätta med allt detta på en häst som inte var van att människor ens tog i honom.

Skapet är nu läkt, med skorpa men känns svullet. 3 veckor sedan kastration.
Ska behandla på killen och min andra häst med Switsh.
Ska jag tvätta ur manen och få bort allt äckel ur den innan jag har på Switsh?

Hästen behöver med all säkerhet avmaskas, aldrig gjorts.... Orkar han med det nu? Vad ska jag avmaska med för att täcka så mycket som möjligt?

Det är mycket svårt att få komma åt att borsta och smörja benen, han har som elefanthud och skorv. Bägge kotorna bak är svullna även om det minskat en hel del.

Har fått lugnande gel av veterinären att ge när det krävs, men ett uttag kostar 200 kr och räcker till en gång. Vill inte ge honom hela tiden heller.

Någon som har något bra tips på hur jag ska göra för att få greja med benen? Han har ju naturligtvis väldigt ont.

Vad säger ni?
 
Borde inte en behandlingsplan göras upp tillsammans med en veterinär? Han låter ju väldigt illa däran, så att smäcka på med switch, avmaskning och behandla benen samtidigt blir kanske lite mycket....

Är han ok i hullet åtminstone eller måste det också åtgärdas?

Min helt amatörmässiga åsikt, jag hade börjat med switchen för att försöka få bukt med ohyran först. Ohyran (löss OCH skabb? stackare!) kan orsaka många sekundära problem (sår pga kliande etc). Den är också lätt att applicera.

Efter att ohyran börjat dö ut, ge lugnande och ge ett ordentligt bad med klorhexidinschampoo, raka där det behövs, smörj mjukgörande där det behövs, helt enkelt försöka göra all "hudvård" i en smäll.

Sen låta han vara ett tag och bara jobba på relationen och hantering.

Avmaskning skulle jag fråga veterinär om när det är lämpligast att sätta in.
 
Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp.

När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han totalt ohanterad. Veterinärer har varit ute i omgångar.

Detta står killen med:

Grimman fastvuxen i man/pannlugg och päls (åtgärdat)
Bakterieinfektion i skapet, var öppet och det rann var. (behandlat med antibiotika)
Mugg/rasp och konstaterad skabb på alla fyra benen, från hov och upp till magen (Benen rakade efter bästa förmåga, tvättade. Behandlas med metacam)
Löss (hela pälsen kryllar av löss, hela mankammen ser ut som benen gjorde med tjocka skrorvar och gult klet)
Tunn i hullet, inte mager men ser undernärd ut.

Som ni kan tänka er har det varit intensivt och inte så lätt att försöka komma tillrätta med allt detta på en häst som inte var van att människor ens tog i honom.

Skapet är nu läkt, med skorpa men känns svullet. 3 veckor sedan kastration.
Ska behandla på killen och min andra häst med Switsh.
Ska jag tvätta ur manen och få bort allt äckel ur den innan jag har på Switsh?

Hästen behöver med all säkerhet avmaskas, aldrig gjorts.... Orkar han med det nu? Vad ska jag avmaska med för att täcka så mycket som möjligt?

Det är mycket svårt att få komma åt att borsta och smörja benen, han har som elefanthud och skorv. Bägge kotorna bak är svullna även om det minskat en hel del.

Har fått lugnande gel av veterinären att ge när det krävs, men ett uttag kostar 200 kr och räcker till en gång. Vill inte ge honom hela tiden heller.

Någon som har något bra tips på hur jag ska göra för att få greja med benen? Han har ju naturligtvis väldigt ont.

Vad säger ni?

Vad har veterinären sagt? vad tyckte hen att du skulle börja med?
Jag frågar för jag tycker inte det blir bra att folk ska ge tips på åtgärder utan att ens ha sett hästen.
 
En häst som är i så dåligt skick ska stå under behandling/vård av veterinär. Så det är dit du ska vända dig för att få bäst hjälp och råd som inte utsätter hästen för risker.

Mycket kan man få svar på genom att ta prover. Som träckprov för avmaskning och blodprov för koll av infektioner. Det är sedan behandlande veterinär som kan svara på vad som är bäst.
 
Som andra sagt - du måste diskutera med veterinär som undersökt hästen och vet skicket. Dessutom låter det som att många av åtgärderna du funderar på ändå kräver lugnande medel - dvs måste göras i samråd med veterinär.

Personligen hade jag frågat veterinären om hen tror att hästen klarar påfrestningen sedering och ett bad + efterföljande klippning skulle medföra. Så hade jag badat hela hästen i shampoo som vet rekommenderar, rakat av manen (den växer ut) och raka en bit ned på mankammen samt mer på benen om det behövs. Detta kommer underlätta framtida behandling.

Träckprov svarar på frågan om avmaskning behövs och vilken sorts som är lämpligast, och återigen behöver du där (om du bor i Sverige) veterinärens hjälp med recept.

Hoppas den lilla snart mår bättre - och skönt han sluppit den/de som orsakat att han är i det skick han är nu, och får hjälp.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 109
Senast: Messy
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 665
Senast: lundborg
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp