Många som har sina hästar på lösdrift här??

C

Carolrita

Vill höra hur era hästar trivs att gå på lösdrift året runt,även vid vintertid?
Det är visserligen bra för hosthästar,men även för hästar som inte "gillar" vara inne.
Jag har ett exempel här, ett vbl-sto som jag börjar hålla med om att det är "fruktansvärt" att stå inne instängd i en box hela natten. Inget att göra, bara gå runt i en box. Hon är ängslig av sej :crazy:
Eller är det några som tycker att det vore bättre att ha sina hästar inne på nätter?

----------
www.bokebacken.com
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Jag har tänkt att mina 2 hästar ska gå på lösdrift året om. De har gått ute hela sommaren och hösten och vi får se hur det går nu i vinter, men de har fått rejält med vinterpäls så det ska nog gå bra. Jag har en varmblodstravare och en Shire och det ser ut som om de trivs med att gå ute så mycket dom vill, jag har en ordentlig ligghall till dom där de kan ta skydd mot väder och vind. Det är bara om det är riktigt dåligt väder med ösregn som hästarna går in men shiren brukar faktiskt stå ute ändå :) De ska få fri tillgång till hö när vintern har slagit till ordentligt och det inte finns något att äta, det är viktigt så att de inte fryser. Hästar som äter fryser sällan.
 
Jag har mina hästar ute. Det funkar jättebra! På sommaren uppskattar dom att ha någon stans att gå in men på vintern bara njuter dom...
Stoet står dock inne på "tork" i box när vi ridit hårt men annars är det ute som gäller! Dom stormtrivs och vissa blir tom. svårfångade för att dom inte vill riskera att komma in i boxen :rofl:

Det man dock ska tänka på: det är INTE lättare att ha hästar på lösdrift än installade! Det krävs att ligghallen mockas dagligen, har man små hagar behöver även dessa mockas. Extrautfodring på vintern, god översikt över hästarna, koll på om alla får vara med och att alla får komma in i ligghall samt få tillgång till både kraft och hö, kan vara nog så knepigt :o

Lycka till om du väljer att ha häst på lösdrift, alla hästar jag träffat stormtrivs med d (och man ser mycket mindre olater, typ krubbitning, vävning mm, på utegångshästar)!!
 
Jag har inte min häst i lösdrift men på gården där jag har min häst finns det en. Där gå en vbl travare som tydligen var väldigt tittig och het innan, nu är han kolugn!
 
jo min häst älskar att gå med andra hästar på lösdriften :banana: ...men vi har en box (han går ute jämt utom när han e svettig och det är under -15 g ute)och han blir väldigt rastlös när han får stå inne för länge ser man som en rundring där han har gått runt ...han bara älskar att få vara ute :love:
själv tycker jag att hästar ska få vistas ute så mycket som möjligt ...och dom har ju skydd i lösdriften om det blir riktigt busväder ute :smirk:
 
Min islandshäst går på lösdrift dygnet runt, året runt. Han har aldrig stått i en box och trivs inte med det. Han går tillsammans med 8 andra islandshästar i stora hagar. Alla hästarna trivs jättebra med det. Vi har en ligghall, men den går de aldrig in i. De trycker hellre ihop sig för att hålla värmen. På vinterna fodrar vi dem med hösilage i en foderhäck.
 
Våra pojkar går ute året om, och har en kalvkätte att gå in i om de vill. De älskar det! Så fort det är insekter så går de in, men i snöstorm och drivis står de ute med lillrumpan mot vinden... :crazy:
Vi människor kan nog aldrig förstå oss på hur en häst tänker :smirk:
 
Jag tror att en häst som är ängslig och nervös i box skulle trivas mycket bättre på lösdrift, så var det iaf med min förra medryttarhäst, han kunde inte stå i box, han blev helt tokig, men på lösdriften trivdes han alldeles utmärkt.

Pållan jag har nu trivs också väldigt bra på samma lösdrift, det är väldigt bra terräg och så har dom ett väldigt fint vindskydd att gå in i.

Den enda grejjen jag tycker ät bättre när man har box än lösdrift är att man verkligen vet att hästen får sin sömn/vila som den kan behöva när den rids regelbundet, man vet ju aldrig om hästen kunnat slappna av och sova på lösdriften, det är väl egentligen det enda, åsså det här med värmen förståss, men hästar på lösdrift har ju sin ulliga päls som skyddar dom mot det mesta :love:
 
Den enda grejjen jag tycker ät bättre när man har box än lösdrift är att man verkligen vet att hästen får sin sömn/vila som den kan behöva när den rids regelbundet, man vet ju aldrig om hästen kunnat slappna av och sova på lösdriften, det är väl egentligen det enda,
Jag hoppas att du inte menar vad jag tror att du menar. Hästar sover ju inte mer än 3-4 timmar per dag, utspritt över hela dagen, alltså borde inte boxvila vara speciellt viktigt för att en frisk häst ska må bra.
Dessutom finns det ju teorier att en häst, eftersom den är ett flockdjur, känner sig mer avslappnad i flock där den har stora öppna ytor runt omkring sig. Just för att den då inte löper risk för att anfallas av rovdjur eller lämnas ensam.
I övrigt tycker jag att du har rätt angående pälsen. En häst "bygger" päls efter förhållandena, därför borde en häst som redan ifrån hösten går på lösdrift inte ha några problem när vintern sätter in. ;)
 
Det är första året som vi provar lösdrift, men än så länge så kan jag säga att jag vill inte byta tillbaks till uppstallning och inte hästarna heller skulle jag tro när man ser deras personlighetskillnader.

Hästarna har blivit helt otroligt harmoniska, de är t.o.m. lugna när de kommer in i sina boxar och väntar på kraftfodret varje dag, de sparkar inte halvt sönder boxdörren när de ätit färdigt, trots att de vet att hö väntar på dom ute i hagen och ligghallen.

De vet att de får komma ut igen, de har inte någon foderstress alls längre för de kan nu själva sköta sitt grovfoderintag och de vet att de inte blir inlåsta.

De har en stor ligghall som de oftast använder och sover i framåt morgonkvisten, den används även som skitställe, men inte för att undkomma dåligt väder. De står ute även i ösregn och kraftig blåst.

MVH/
 
Unghästara går ute och ponnyn sover inte ens i ladan, hon ligger med näsan i leran i regnet och sover gott. I ladan äter hon bara halm och dricker och kissar :smirk:

De andra två sover i ladan också och de sover gott ;)

Jag tycker det är MYCKET bättre men lösdrift men det är ingen semester direkt, mkt mer jobb än att ha dem på box.
 
Jag har ett Hbl, ett Kbl, och ett ungsto - Ridponny. Alla tre ÄLSKAR att vara ute alltid. De har en fin lada med massor av go spån o halm att komma in och rulla sig i, vila i etc. Det enda de egentligen använder den till är att skita i... :smirk:

Jag märker att hästarna är superlugna, trygga, och fullkomligt nöjda.

Hästarna har tillgång till Grovfoder dygnet runt och får kraftfoder morgon och kväll.
Detta är absolut det bästa jag kunde göra för mina djur.

Som någon sa, det är INTE mindre jobb, bara mkt friare för djuren.

:)
 
Hej på alla här som svarat härinne!
Jaa, då är det bara att leta efter en lösdriftsplats! Men jag har funderat på att skaffa mej en shettis (hon älskar små hästar speciellt de shettisar men russ har hon oxå gått ihop en sommar och dom hade jättekul) då tänkte jag låta dem gå ute. Shettisar är väldigt tåliga, dessutom är de jättetrevliga och utmärkt som körponnier.

Letar och letar...Dåligt med lösdrigt här i Karlstad,tyvärr. Lite för många som hellre vill ha sina hästar INNE i stall (eller ska man kalla det för fängelset).
:D
Jag har tänkt hyra ett litet hus en bit bort från min mammas särbo som bor ute på landet, dom har ofta hus dom hyr ut med uthus ibland nåt "stall" utan dörrar, ser ut som lösdriftstall (möjligtvis...)

Det verkar öka med att ha lösdriften, jag VET att en nervös/orolig häst som brukar stå inne i boxen blir lugnare o harmonisk om den får gå ut o in som den själv vill. Jag har sett hur harmonisk min märr blivit när hon gick på ett långt bete från april-sept. Med ett vindskydd och isällskap med ett gosigt paintsto.
:)
Nån här som kan berätta för mej vilket tak man kan skaffa billigt att bygga om till ett lösdriftstall? Resten vet jag. Har byggutbildningen... :D

---------------
www.bokebacken.com
 
Förresten, ni som har era hästar på lösdriften, har dom eluppvärmda vattkopp?? Så att det "aldrig" är is i dom eller att dom pajar under vintertiden??
Finns det i nån särskild affär man kan få tag på såna,eller???
En undran,bara....

-------------
www.bokebacken.com
 
Tusen tack till Saxen för tipset om eluppvärmt vattenkar!
Det verkar va jättebra.
;)
Det dröjer nog ett tag innan jag får ngt eget.
;)
Kram på er allihopa som svarat härinne!

-----------
www.bokebacken.com
 
Hoppas att även dina hästar kommer att trivas!!!

Min gör det i alla fall!!!!!!!!!!!! :rofl: :rofl:
 
Vi har en eluppvärmd, stor vattenkopp, men jag vet inte var de kommer ifrån.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 690
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp