Manisk utan att vara bipolär?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan stoppa det.

Jag vet inte riktigt hur länge jag varit såhär, men det blir bara värre och värre.
Fick en rejäl tankeställare när jag va hos läkaren för min mage och dom lyssnade på hjärtat, och upptäckte att det slog oregelbundet. Nu har jag EKG kopplat till mig i två dygn och ska skriva upp om jag känner nåt med hjärtat. När jag stannar upp och "känner efter" så känner jag ju att hjärtat rusar ibland och att det kan hugga till. Det slog mig att det kanske tom har att göra med min mani, kan det vara så att man är så uppe i varv att hjärtat påverkas?

Jag har länge känt att jag hela tiden har en "stark puls" inom mig, till följd av manin, men har aldrig reflekterat över att det kan vara hjärtat som skenar. Jag bara ignorerar känslan och kör vidare, full fart framåt, full fokus på de projekt jag håller på med just då.

Hur är jag då? Jag gör allt, samtidigt, i 100 km/h. Allt från att städa, till att gå till bussen etc.
Jag pratar fort, intensivt, med vem som helst, ställer 100 frågor.
Kan typ inte se en film för jag är så hyper inombords, så det funkar varken för kroppen eller hjärnan att sitta still och fokusera.

När jag ska sova ligger jag och "sparkar" med benen, utan att jag tänker på det. Vrider och vänder nästan hela natten. Brukar gå och lägga mig vid 23 men somnar inte fören vid 4-5. Sover ca 2-3 h per natt men är ALDRIG trött.
Tar sömnis ibland men blir "van" vid dom så försöker bara ta 1-2 st i veckan.
Då tar det kanske bara 1-2 h att somna, även om jag vaknar flera ggr per natt, men så är det alltid.
Kan tänka mig att den bristande sömnen gör mig ännu mer speedad?

Jag är översocial och har inga "spärrar" när det gäller vad man pratar om vilket INTE är bra.
Jag vet att jag inte borde säga en sak men den bara hoppar ut ur munnen på mig.
I efterhand kan jag känna mig skamsen, men inte när det händer.

Jag är otålig, har börjat plugga men sitter bara och vrider mig på föreläsningarna, svårt att hålla fokus på vad de säger utan jag tänker på 100 andra saker, kroppen pulserar. Blir ständigt irriterad för att folk pratar eller rör sig för långsamt.

Jag har haft huvudvärk varje dag i 3 veckor. Ibland går den över när jag tar tablett, men oftast inte.
Har haft feber två gånger under samma tidsperiod.

Jag är allmänt övertaggad, till allting.
Jag kan även hetsäta sjuka mängder, hetsshoppa etc.

Jag har alltid varit "lite" åt detta hållet, och det har blivit mycket tydligare i kombination med alkohol.
Då har jag dock haft riktig ångest dagen efter, så nu består mitt liv av väldigt lite alkohol.
Nu är jag typ som jag var förut på fyllan, fast jag inte druckit en droppe.
Folk har frågat om jag "går på nåt", och jag kan även själv känna mig liksom, hög.

I början va det kul att känna sig full av energi, jag såg fram emot saker så sjukt mycket, och jag behövde inte sova utan kunde ändå köra hårt. Men nu har det gått alldeles för långt, vet inte hur jag ska stoppa.
Är som en tickande bomb inombords. Väntar bara på den "stora" smällen och då vet jag inte vad som händer.
Känns som det kan bli nåt väldigt destruktivt eller rent utsagt farligt.

Drar igång många projekt som kraschar lika fort.
Går all in från början men aa, det är väl inte riktigt realistiskt.
Känner mig ofta som en övermänniska.
Ingen hänger med i mitt tempo, för det är... inte normalt.

Min sambo har även märkt detta, och säger att jag t ex berättar saker väldigt snabbt och flera gånger efter varandra. Jag glömmer liksom att jag nyss redan sagt den saken. Munnen slutar inte pladdra.
När vi t ex lagar mat ihop tar jag över, trycker på knappar, springer runt i vårt lilla kök, så han får liksom inte plats. Jag blir ännu mer hetsig för att jag tycker han gör det långsamt.

Kan till viss del känna att det är en del av en arbetsskada då jag jobbat inom restaurang som chef i många år, så jag är van vid många bollar i luften och att vara så effektiv som de bara går. Tillslut sa jag upp mig, för att hitta lugnet, men hamnade istället på ett ställe där jag jobbade själv (men ej som chef), med 20 personer i kö hela lunchen.. känner igen vissa tendenser därifrån, jag var helt slut mentalt under den tidsperioden och kroppen var småsliten överallt pga att jag t ex vred mig i onaturliga rörelser för att hinna med på snabbast möjliga tid.

Det känns som en ständig inre stress fast jag inte har mycket att göra egentligen, pluggar bara på 75 %.
I våras jobbade jag heltid samtidigt som jag pluggade 50%.
Jag har nu börjat ny skola som sagt och det är tydligt att jag är på en annan nivå än "alla andra" när det gäller tempo, både i prat, hur man rör sig, när det gäller fokus och VAD och HUR man pratar med folk.
Tror folk uppfattar mig som.. ja, manisk. För på, för speedad, galen. Som om jag går på nånting.
Jag har svårt för att lyssna och avbryter en hel del.

Kan tilläggas att jag är diagnostiserad med borderline för många år sedan, och att detta maniska har kommit mer och mer ju äldre jag blivit.
Har kunnat sköta livet bra med min diagnos mycket pga min självinsikt, jag är medveten om vad som triggar och har ett ganska bra konsekvenstänkande, men nu känner jag mig helt lost alltså.

Kan det "bara" vara stress?
Halvt utbränd sen jobbtiden och att minsta stress triggar? Jag kan i perioder ligga i sängen i en "ångestbubbla", kroppen och hjärnan rusar fortfarande inombords men blir som förlamad, har ångest och gråter.
Blivit bipolär?
Kan man vara manisk utan att vara biopolär? Har försökt googla mani men kommer bara till bipolärsidor.

Några tankar om åtgärder till detta? Avslappningsövningar? Medicinering? Samtal?
Har gått i terapi större delen av livet men det har aldrig gett så mycket, men då har det mer handlat om mina känslor och nedstämdhet som jag haft problem med, inte om mani.
 

Tror inte det, jag är i grund och botten planerings- och kontrollfreak, även om det inte går så bra just nu..
Är väldigt strukturerad och har koll på många saker samtidigt, men nu har det liksom gått över styr och jag börjar få så många saker i huvudet att kontrollen brister. Tog även upp det med min senaste psykolog och han trodde inte det med tanke på att jag är väldigt pedantisk.
 
Ja det har jag varit mer eller mindre hela livet, varit sjukskriven och inlagd för etc.
Det känns bättre med depressionen nu, men jag vill ju inte va såhär istället :(
"Lagom" finns inte hos mig tyvärr.

Okej, för det du beskrev i TS, så har jag det med. Och jag är bipolär + borderline + asperger + flera diagnoser.

Jag är ett kontrollfreak jag med. Listor till allt. Men samtidigt helt väck i skallen typ så måste skriva lappar så jag kommer ihåg allt jag ska göra. Som sen inte blir gjort.

Så det är inte alls omöjligt att du kan vara bipolär. Gå till din läkare och be om en utredning.
 
Okej, för det du beskrev i TS, så har jag det med. Och jag är bipolär + borderline + asperger + flera diagnoser.

Jag är ett kontrollfreak jag med. Listor till allt. Men samtidigt helt väck i skallen typ så måste skriva lappar så jag kommer ihåg allt jag ska göra. Som sen inte blir gjort.

Så det är inte alls omöjligt att du kan vara bipolär. Gå till din läkare och be om en utredning.

Känner igen det där med att man är hyper och gör 100 saker samtidigt, ändå får man inget gjort känns det som.
För man är helt väck där uppe.

Jag är ju hos läkaren nu för både magen å hjärtat nu och ska fråga nästa vecka när hon ringer med hjärtresultaten om hon tror det kan ha nåt att göra med att min kropp å hjärna alltid kör järnet. Och om inte, berätta om allt det här typ.
Blir så ledsen, det tog lång tid att lära mig hantera min borderline bra, och nu när jag äntligen har kontroll där så blir jag såhär :nailbiting:
Började nästan känna mig normal där ett tag.. min dröm!
 
Klart du ska känna dig ledsen, det är inte roligt att få diagnosen bipolär sjukdom. Det är en väldigt tuff sjukdom som inte en enda jävel som inte har det kan föreställa sig hur det är att vara bipolär.

Det finns mediciner mot det, som kan hjälpa. En del behöver mindre och en del behöver mer. För egen del går jag just nu på 6 fasta, 2 extra sömnmediciner om jag behöver mer.

Just ikväll (ganska många kvällar nu) har jag väldiga problem med att kunna sova. Just nu sover jag absolut max 2-3 timmar per natt. Trots dessa mediciner 1 ångestdämpande, 100 mg atarax, 3 imovane och en stilnoct.
Jag borde vara däckad men huvudet är i full spinn..
 
Ja det har jag varit mer eller mindre hela livet, varit sjukskriven och inlagd för etc.
Det känns bättre med depressionen nu, men jag vill ju inte va såhär istället :(
"Lagom" finns inte hos mig tyvärr.

Har du någon medicin?
Det låter ju onekligen som att du har något mer än "bara" borderline, be absolut om en utredning så du kan få en ordentlig behandlingsplan med både medicinering, terapi och stresshantering.

Bipolär låter ju på det du skriver mycket troligt, men även vissa drag av ADHD. (Symtomen kan ju dock likna varandra på vissa bitar för båda diagnoserna, men att ha flera diagnoser är inte ovanligt heller) Men det är ju lätt att spekulera, det du behöver är en utredning gällande det psykiska. Även dina fysiska besvär såklart, men det verkar ju vara i rullning. :)
 
Klart du ska känna dig ledsen, det är inte roligt att få diagnosen bipolär sjukdom. Det är en väldigt tuff sjukdom som inte en enda jävel som inte har det kan föreställa sig hur det är att vara bipolär.

Det finns mediciner mot det, som kan hjälpa. En del behöver mindre och en del behöver mer. För egen del går jag just nu på 6 fasta, 2 extra sömnmediciner om jag behöver mer.

Just ikväll (ganska många kvällar nu) har jag väldiga problem med att kunna sova. Just nu sover jag absolut max 2-3 timmar per natt. Trots dessa mediciner 1 ångestdämpande, 100 mg atarax, 3 imovane och en stilnoct.
Jag borde vara däckad men huvudet är i full spinn..

Tråkigt att höra :( Hoppas du hittar något som funkar så bra som det bara går!
 
Har du någon medicin?
Det låter ju onekligen som att du har något mer än "bara" borderline, be absolut om en utredning så du kan få en ordentlig behandlingsplan med både medicinering, terapi och stresshantering.

Bipolär låter ju på det du skriver mycket troligt, men även vissa drag av ADHD. (Symtomen kan ju dock likna varandra på vissa bitar för båda diagnoserna, men att ha flera diagnoser är inte ovanligt heller) Men det är ju lätt att spekulera, det du behöver är en utredning gällande det psykiska. Även dina fysiska besvär såklart, men det verkar ju vara i rullning. :)

Nope, jag har varit så "stolt" som klarat mig på bara imovane vid behov nu ganska länge.
Har ätit antidepp, lugnande och ångestdämpande förut.

Det är så svårt att utifrån en själv avgöra om det här är "normal" stress eller om det faktiskt kan vara något som behöver medicineras, men jag känner ju att jag spårar mer och mer för varje dag som går nu och just att kroppen/hjärnan känns sjukt överansträngda fast jag aldrig är trött skrämmer mig.
 
Just ikväll (ganska många kvällar nu) har jag väldiga problem med att kunna sova. Just nu sover jag absolut max 2-3 timmar per natt. Trots dessa mediciner 1 ångestdämpande, 100 mg atarax, 3 imovane och en stilnoct.
Jag borde vara däckad men huvudet är i full spinn..

Tips till dig och TS, angående sömn. Har ni testat Melatonin eller Circadin?
Jag har också en hel del sömnbesvär men kombinationen av nån av dem och insomningstablett har hjälpt mig mycket. Inte alltid, men oftast! Kan vara värt att prova.
 
Tips till dig och TS, angående sömn. Har ni testat Melatonin eller Circadin?
Jag har också en hel del sömnbesvär men kombinationen av nån av dem och insomningstablett har hjälpt mig mycket. Inte alltid, men oftast! Kan vara värt att prova.

Jo, har fått dom föreslaget för mig men min son har melatonin så jag ser ju hur den funkar på honom - inte alls.

Jag vet att jag kan somna om jag tar 5 oxascand och 5 stilnoct. Men så får man ju inte göra direkt.
 
Tips till dig och TS, angående sömn. Har ni testat Melatonin eller Circadin?
Jag har också en hel del sömnbesvär men kombinationen av nån av dem och insomningstablett har hjälpt mig mycket. Inte alltid, men oftast! Kan vara värt att prova.

Det har jag ej, ska lägga det på minnet :)
 
Nope, jag har varit så "stolt" som klarat mig på bara imovane vid behov nu ganska länge.
Har ätit antidepp, lugnande och ångestdämpande förut.

Det är så svårt att utifrån en själv avgöra om det här är "normal" stress eller om det faktiskt kan vara något som behöver medicineras, men jag känner ju att jag spårar mer och mer för varje dag som går nu och just att kroppen/hjärnan känns sjukt överansträngda fast jag aldrig är trött skrämmer mig.

Något måste ju göras helt klart, för du ska inte behöva känna som du gör!
Det låter spontant som att en stämningsstabiliserande medicin kanske vore mer värt för dig än en antidepressiv. Men första steget är väl att få veta hur det står till med hjärtat.

Avslappningsövningar och yoga tycker jag är toppen, men jag är osäker på om det skulle fungera för dig just nu? Det kan ju bli väldigt krävande för någon med din stressnivå.
Men att göra andningsövningar kanske är överkomligt? Det kräver ju lite mindre.
 
Jo, har fått dom föreslaget för mig men min son har melatonin så jag ser ju hur den funkar på honom - inte alls.

Jag vet att jag kan somna om jag tar 5 oxascand och 5 stilnoct. Men så får man ju inte göra direkt.

Vad tråkigt att det inte fungerar för sonen! Skulle ändå rekommendera dig att prova, som vuxen kan man ju dels ta större dos och så kombinera med dina andra sömnmediciner. Men ja, det var ett tips bara. :)
 
Något måste ju göras helt klart, för du ska inte behöva känna som du gör!
Det låter spontant som att en stämningsstabiliserande medicin kanske vore mer värt för dig än en antidepressiv. Men första steget är väl att få veta hur det står till med hjärtat.

Avslappningsövningar och yoga tycker jag är toppen, men jag är osäker på om det skulle fungera för dig just nu? Det kan ju bli väldigt krävande för någon med din stressnivå.
Men att göra andningsövningar kanske är överkomligt? Det kräver ju lite mindre.

Stämningsstabiliserande är det jag tänkt på också.. jämna ut mig vore najs :love:
Avslappning, andning och yoga vore säkert bra, men jaa jag vet inte.
Det känns som att jag bara skulle ligga och vrida mig och bli irriterad, jag måste nog verkligen vilja ge det en chans då, gå all in.
Har testat yoga för längesen och då låg jag mest och fnittrade :angel:
 
Stämningsstabiliserande är det jag tänkt på också.. jämna ut mig vore najs :love:
Avslappning, andning och yoga vore säkert bra, men jaa jag vet inte.
Det känns som att jag bara skulle ligga och vrida mig och bli irriterad, jag måste nog verkligen vilja ge det en chans då, gå all in.
Har testat yoga för längesen och då låg jag mest och fnittrade :angel:

Haha, ja, det kan jag tänka mig - och irritation är ju inte riktigt vad man vill uppnå med det :D Det kan nog vara mer värt att prova på när du är injusterad på eventuell medicinering ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 399
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 136
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 239
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp