mankhöjd kontra ryttare

S

stoffe

Jag är 184 cm lång och är van vid att rida ett stort halvblod, 170 cm. Nu tänker jag skaffa en westernhäst och bärja ägna mig åt westernidning. Men jag undrar om det inte känns lite "urvuxet" att rida så små kusar som dessa hästar ofta är. Vad tycker Ni andra som är långa och stiliga?? Vilken mankhöjd anser Ni att en häst skall ha om ryttaren är över 180?

Stoffe
 
Det beror ju lite på hur viktbärande hästen är. Vet karlar över 180 som rider små quarters på 145-150.. men är det andra raser som inte har så mycket muskelmassa så får man kanske gå upp lite i storlek?! (Givetvis beroende på vikt) Längden har ju mindre betydelse. Själv är jag 170 cm o vill ha en häst som är max 145 cm. (Min nuvarande är dock 154cm)

Små och smidiga hästar är bra tycker jag, sedan är det givetvis en smaksak..

Lycka till!
 
Jag tänkte mer på om man inte själv känner sig som om man cyklade på en för liten cykel.
 
Okej.. sorry.. missuppfattade där.. men för liten cykel?!
hehe... Jag tror en del gör det o därför väljer högre hästar, medans andra föredrar de små och smidiga. Nu är ju inte jag sådär jättelång, men ändå.. Jag har i hela mitt liv föredragit små hästar. Som sagt, min nuvarande känns som ett höghus..

Man måste ju inte ha en liten häst för att rida western.
 
Faktum är att jag tittat på några varmblod. Skulle ju gärna köpa en quarter, men det är ju en kostnadsfråga. Varmbloden jag sett har varit runt 160.
 
Det blir väl bra, om du nu känner att det känns konstigt o rida låga hästar är det ju bättre att skaffa en runt 160.
Man måste inte ha en quarter för att rida western. Jag hade min lilla New Forest i många år innan jag skaffade en quarter.
 
*Bästa idén* Tänk inte så mycket på hur stor hästen ska vara som du letar efter. Titta mer på de andra sakerna när du åker och provrider och känn efter hur hästen känns när du rider den! Självklart ska det kännas bra och gör det inte det på mindre hästar så ska du såklart ha en större!

*Tjoff*
 
för mig är det hästens bredd som gör om jag känner mig stor eller inte..

jag är 175 och har en fjording på delfoder, han är ca 145 i manken.. känner mig inte alls stor på honom.

men en av ridskolans mycket smala ston på ca 165 känner jag mig som ett jätte på.


hästen på ridskolan jag ridit mest är 175 i manken. han och fjordingen är ungefär lika breda (iaf när fjorden är sommarfet) så jag känner mig ungefär lika stor på bägge dom! :)


varmblod är ju ofta ganska tunt byggda (iaf de jag känner) vilket då enligt mina egna erfarenheter kan göra att du känner dig stor.
 
Du har så rätt i att man inte behöver en quarter för att rida western (åtminstonde inte om man inte ska tävla). Själv har jag en Shire som jag ska börja rida western på (blir strax under 180cm hög). Hon är dock inte redo för inridning förrän nästa sommar.

Undrar vilken reaktion jag skulle få om jag skulle slå i huvudet så hårt att jag åkte iväg med henne på någon liten tävling :angel: Skulle nog se ganska roligt ut bland alla andra "små" hästar :rofl:

Visst är hon väl inte så snabb eller vändbar som andra men jag ska göra henne så smidig jag kan :banana: :banana:
 
Endera dagen så kanske du känner för att vara med på någon liten tävling, o då tycker jag att du skall göra det. Likaväl som lilla minishettisen kan vara med så kan ju shire-hästen vara med.. :cool:
 
Vet att Rick Lemay har haft flera Shirehästar på inridning så nog kan man göra westernhästar av dom utan att slå i huvudet ;)

Malin
 
jag är 152 cm lång (kort) och rider ett varmblod på 163 o jag känner mig väldigt liten där uppe. skulle gärna rida en häst runt 150 istället. Det är precis som redan nämnts, bredden som till stor del avgör!
 
Vilken storlek på häst du bör välja beror också på hur du vill rida. Bara "rida western" kan du ju göra på vilken häst du vill. Men i många tävlingsklasser är det en fördel med en mindre smidigare häst eftersom vändbarhet och ett lugnt tempo ofta är en fördel. Jag rider själv ett halvblod på 165cm och känner att hennes stora steg är en nackdel i trail och pleasure.
 
Jag vet en mängd varmblod som mäter äver 1,70. En del är grova, medan andra är smäckra. Det är ganska vanligt att varmblod är stora,men även små som 1,50-1,54.
De valackerna som jag känner är över 1,75 den ena är ganska grov och varit väldigt vettskrämd av sej medan den andra är smäcker och helt okej. :)
 
hihi! I min familj brukar det ofta skämtas om hur coolt det skulle vara att tävla en shirehäst i reining! Slidespåren blir två djupa diken i banan, och spinnen fungerar som jordborr....

Jag tycker absolut att du ska tävla med henne! Hade jag kommit över en shirehäst så skulle den utan tvekan ut på tävlingsbanorna förr eller senare! :banana:
 
Sv: mankhöjd kontra ryttare

Jag är själv 182cm och håller med dig, quartrarna ser ju såå små ut. Skulle nog kännas lustigt. Har tidigare haft ett halvblod på 172cm och sitter nu på en kallblodstravare på 158cm. Jag rekomenderar gärna en nordis (känner mig inte dum på en kallis som är 153cm heller). De har mer "massa" men är ändå jävligt kvicka i tassarna! :D
 
Sv: mankhöjd kontra ryttare

Jag är 198cm lång och min häst är 160cm i mankhöjd :crazy:


MVH/ Stefan
 
Sv: Re: mankhöjd kontra ryttare

stoffe skrev:
Faktum är att jag tittat på några varmblod. Skulle ju gärna köpa en quarter, men det är ju en kostnadsfråga. Varmbloden jag sett har varit runt 160.

Lite varning på att varmblod är smalare än quarter. Kanske någon korsning kunde passa. Man vill ju ha en viktbärande häst också.

Inget ont om nått, jag har själv ett varmblod som är ganska liten och jag är ganka lång. Jag vill ha en större häst nästa gång men inte för stor häst eftersom jag vill ha en smidig häst.
 
Sv: mankhöjd kontra ryttare

Min quarter är 143 cm i mankhöjd, själv är jag 178 cm lång... Nu är hon ganska grov så jag känner mig inte stor. Men skulle man klämma på en engelsk sadel så skulle vi nog inte se lika proportionerliga ut längre!

Huvudsaken är väl att det känns bra??!!

Håller med om att varmblodskorsning kan vara bättre, satt själv på ett varmblod på 170 i somras och han var jättesmal! Det blev väldigt vingligt och han var inte alls lika smidig som en mindre häst kan behöva i westerngrenarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 686
Senast: Marita73
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp