Mankhöjd på nyfödda halvblod?

I

imelda

Hur stora var/är era föl som nyfödda/ några dagar gammla dvs. när dom fått lite ordning på kroppen.

Har lite småångest för mitt senaste föl är så litet...har alltid haft problem åt andra hållet tidigare, med jättebebisar.

Lilla Nairobi mäter bara ca 95 cm mkh 3 dagar gammal... Mamma är inte så stor ca 158-159 men pappa är 170 (Akribori)

Är det en blivande "ponny" jag fött upp :crazy: :D
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

Hej hej!
Tror inte du behöver vara orolig. Men den blir nog som mamma.
Min fölunge efter Figaro var 112 cm vid 5 dygn. mamma 158 o pappa 167cm. Morfar är dock 170 cm.
Men mitt sto som är 158cm var 96 som nyfödd.
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

Det är bara och vänta o se... o hoppas att hon med lite tur tar sig över 160 i alla fall...
En av anledningarna att jag valde just den hingsten var att han skulle lämna stort... Har lusläst 3 års resultaten i år och tyvärr verkar det inte stämma. Många avkommor var från 159-163 men det fanns självklart ngr större också.

Såg nu i efterhand att det redan finns en liknande tråd, ber om ursäkt. Går kanske att flytta den dit.
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

jag mätte aldrig mitt fjölårsföl (guldklimp + fullblodsmamma, så vet du nog...) men hon var verkligen pytteliten när hon föddes. Har foton i andra datorn, ska försöka ordna det senare så kan jag visa. Men det var så jag länge funderade på om hon skulle bli ponny eller bara strax däröver. Men nu anser jag att hon är fullt normal storleksmässigt.
Undrar förresten om du inte minns guldklimpen själv som föl, ingen av oss trodde ju att han skulle bli särskilt stor... :eek: (han blev ca 175)
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

Tittade faktiskt på bilder på honom igår! Letade desperat igenom mina fotoalbum för att ha ngt att jämföra med...
och han va ju inte så speciellt stor, för vem skulle kunna tro att han skulle sluta på 175 då (om man inte tjuvkikade på mamma då förstås;) )

Väntar spänt på "dotterbilderna" om du får fram dem!
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

Min lilla Ella, (hbl), var lika hög som min shettis när hon föddes: 97 cm! Hon är vid två års ålder 153 cm. (Shettisen är fortfarande 97 cm:D )
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

Ja du nåt mindre än årets föl har jag nog inte sett.Tom hon som har seminstation tyckte det var underligt att nåt så stort kunde få nåt så litet*fniss*:D ...men det reder sej säkert i slutenden.;)
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

Här är ovan nämnda föl 4 dagar:
gala4dgr.jpg

Lite kul bild :p

Och här är hon 7 dagar:
gala7dgr.jpg


Mamma fullblodet är ca 160 cm, jag har inte mätt henne men det stämmer nog ganska bra.
Fölet är nu ganska exakt 1 år (1 juni) och nånstans mellan 10-15 cm lägre än mamma.
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

Den där storleken kan nog stämma någorlunda med min fölis...min bäbis når knappt upp i höjd med bröstkorgen på mamman sin.Ska sätta in bild om jag får nån ordning på allt.
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

Min lille fis var inte stor när han föddes heller, han var nog ca. 95 cm. Han var väldigt vek i bakkotorna men efter ett par tre dagar mätte han kanske 1 m. Mamma är 1,64, pappa 1,72 så nog hoppas jag på att han iaf ska bli ngn cm. större än mamma....:angel:
P5100005.jpg
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

ameo skrev:
Här är ovan nämnda föl 4 dagar:
gala4dgr.jpg

Lite kul bild :p

Och här är hon 7 dagar:
gala7dgr.jpg


Mamma fullblodet är ca 160 cm, jag har inte mätt henne men det stämmer nog ganska bra.
Fölet är nu ganska exakt 1 år (1 juni) och nånstans mellan 10-15 cm lägre än mamma.

Min lillbebba är nog i stil med detta! Första dagen gick hon under mammas mage, men det kan hon inte nu längre :D (6 dagar i dag)

Försöker förtvivlat intala mig att fölis har anpassat sig efter mammans storlek och kommer självklart att växa till sig nu när hon är ute ur magen. ehn...

Har hört att man kan se på skenbenen om fölet blir större el mindre än mamman. Dvs om skenbenet är längre blir fölet större o vice versa...När kan man se detta? Borde ju vara först när tillväxtzonerna har slutit sig i kota & has eller? ngn som hört talas om detta?
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

BedaQuick skrev:
Min lille fis var inte stor när han föddes heller, han var nog ca. 95 cm. Han var väldigt vek i bakkotorna men efter ett par tre dagar mätte han kanske 1 m. Mamma är 1,64, pappa 1,72 så nog hoppas jag på att han iaf ska bli ngn cm. större än mamma....:angel:

Hur gammal är han på bilden?
Han blir nog säkert alldeles lagom stor. Skulle inte vara ett dugg orolig i alla fall.

Min va dessvärre aningen upprätad i kotorna (bak) som nyfödd...
dvs hon "sjunker" ju i stället, nu när kotorna fixat till sig :D :D ;)
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

imelda skrev:
Har hört att man kan se på skenbenen om fölet blir större el mindre än mamman. Dvs om skenbenet är längre blir fölet större o vice versa...När kan man se detta? Borde ju vara först när tillväxtzonerna har slutit sig i kota & has eller? ngn som hört talas om detta?
DU, det där hade jag också gått på förut... :smirk:
SOm du kan se på lilla fröken där så har hon betydligt kortare skenben än mamma... Nu är de ganska lika, om inte lillfröken är större?? ska kolla det noggrannare i morgon..

Tillväxtzonerna nedanför has/carpus sluts i alla fall vid ca 6 månaders ålder
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

Jag fick tipset från en erfaren uppfödare att titta på hasspetsarna. Om hasspetsarna är högre än mammans så blir fölet större än mamman. Detta kan du se redan efter någon dag när fölet rätat ut sig. Tillväxten på bakbenen upp till hasen är nästan ingen alls.
 
Sv: Mankhöjd på nyfödda halvblod?

Fast även DET är ju faktiskt individuellt. Du ser mitt föl ovan, där är såväl carpus som has betydligt lägre än på mamman. Hon har vuxit betydligt sen dess, ÄVEN skenbenen. OM man tittar på has eller carpus (tycker inte om att kalla det framknä, för det är inget knä...) för att jämföra spelar ingen större roll, det är skenbenet som oftast inte växer så mkt.
Jag ska gå ut och plåtografera mor och dotter tillsammans senare idag...
 

Liknande trådar

Avel Jag har flera funderingar kring blivande mankhöjd, alltså om/hur man kan lista ut blivande mankhöjd. Jag har läst att man kan mäta...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: ameo
·
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 128
Senast: tuaphua
·
Gnägg Bara för att drömma lite ^_^, har alltid velat ha en lugn och trygg liten Kör häst att skoggsmulla lite med och ev träna dressyr med :)...
2
Svar
32
· Visningar
2 289
Senast: Centaur
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp