Manknoppsnörderitråden [Utbruten]

Problematisk

Trådstartare
Hoppar in här eftersom jag inbillar mig att ni dressyrryttare syr era knoppar i större utsträckning än andra ryttare? :p
Ni som syr, vad använder ni för tråd? Har sett tips om att använda vaxad tråd för bästa hållbarhet, kollade på pysselbutiks hemsida och det finns både vaxad bomullstråd och vaxad lintråd. Vad är bäst? Spelar det ens nån roll? Sån där mantråd man köper i ett litet paket, är den vaxad?
 
Hoppar in här eftersom jag inbillar mig att ni dressyrryttare syr era knoppar i större utsträckning än andra ryttare? :p
Ni som syr, vad använder ni för tråd? Har sett tips om att använda vaxad tråd för bästa hållbarhet, kollade på pysselbutiks hemsida och det finns både vaxad bomullstråd och vaxad lintråd. Vad är bäst? Spelar det ens nån roll? Sån där mantråd man köper i ett litet paket, är den vaxad?
Jag använde bara vanlig sytråd om än av lite grövre modell?
(Obs! EJ dressyrryttare!!! ;))
 
Hoppar in här eftersom jag inbillar mig att ni dressyrryttare syr era knoppar i större utsträckning än andra ryttare? :p
Ni som syr, vad använder ni för tråd? Har sett tips om att använda vaxad tråd för bästa hållbarhet, kollade på pysselbutiks hemsida och det finns både vaxad bomullstråd och vaxad lintråd. Vad är bäst? Spelar det ens nån roll? Sån där mantråd man köper i ett litet paket, är den vaxad?

Många år sedan jag sydde knoppar men använde vanlig sytråd, modell grövre. Den de säljer i ridsportaffärer är sanslöst dyr jämfört med om du köper en rulle på en syaffär
 
Hoppar in här eftersom jag inbillar mig att ni dressyrryttare syr era knoppar i större utsträckning än andra ryttare? :p
Ni som syr, vad använder ni för tråd? Har sett tips om att använda vaxad tråd för bästa hållbarhet, kollade på pysselbutiks hemsida och det finns både vaxad bomullstråd och vaxad lintråd. Vad är bäst? Spelar det ens nån roll? Sån där mantråd man köper i ett litet paket, är den vaxad?
Syr inte själv, trotts att jag är dressyrryttare 😉 men vet att en del som syr använder sig av björntråd. Det är en superkraftig bomullstråd som säljs i sybutiker.
 
Hoppar in här eftersom jag inbillar mig att ni dressyrryttare syr era knoppar i större utsträckning än andra ryttare? :p
Ni som syr, vad använder ni för tråd? Har sett tips om att använda vaxad tråd för bästa hållbarhet, kollade på pysselbutiks hemsida och det finns både vaxad bomullstråd och vaxad lintråd. Vad är bäst? Spelar det ens nån roll? Sån där mantråd man köper i ett litet paket, är den vaxad?
Åh, kan vi inte ha en egen tråd om detta?
Jag blev trött på min hästs långa tjocka man häromdagen och fixade. :angel: Nu är manen tjock och kort och jag insåg att jag aldrig kommer att kunna knoppa den. :banghead: Ny plan är att lära mig sy dem istället, tänker att det är lättare för att få ordning på just kort och tjock man. Eller? :eek::crazy:
 
Åh, kan vi inte ha en egen tråd om detta?
Jag blev trött på min hästs långa tjocka man häromdagen och fixade. :angel: Nu är manen tjock och kort och jag insåg att jag aldrig kommer att kunna knoppa den. :banghead: Ny plan är att lära mig sy dem istället, tänker att det är lättare för att få ordning på just kort och tjock man. Eller? :eek::crazy:
JA! Jag vill ha en tråd om det. Min häst har ju lång ganska smal hals och fantastisk man som jag kan välja hur jag vill knoppa. Helst skulle jag göra bulliga knoppar som ligger "ovanpå" halslinjen. Men undvika att sy, har försökt få till det men lyckas inte riktigt, trots hårnålar.
 
Åh, kan vi inte ha en egen tråd om detta?
Jag blev trött på min hästs långa tjocka man häromdagen och fixade. :angel: Nu är manen tjock och kort och jag insåg att jag aldrig kommer att kunna knoppa den. :banghead: Ny plan är att lära mig sy dem istället, tänker att det är lättare för att få ordning på just kort och tjock man. Eller? :eek::crazy:


Finns hur många videos på Youtube som helst hur man går tillväga.
 
JA! Jag vill ha en tråd om det. Min häst har ju lång ganska smal hals och fantastisk man som jag kan välja hur jag vill knoppa. Helst skulle jag göra bulliga knoppar som ligger "ovanpå" halslinjen. Men undvika att sy, har försökt få till det men lyckas inte riktigt, trots hårnålar.
Alltså - jag har typ världens sämsta finmotorik (på nivån mamma fick hjälpa mig att klä på mina Barbiedockor...) men åtminstone @fio kan intyga att jag kan sy flätor så att tom en av Sveriges kinkigaste landslagsryttare var nöjd. 😉

Det är det som är bäst med att sy, man kan inte misslyckas! :D
 
Alltså - jag har typ världens sämsta finmotorik (på nivån mamma fick hjälpa mig att klä på mina Barbiedockor...) men åtminstone @fio kan intyga att jag kan sy flätor så att tom en av Sveriges kinkigaste landslagsryttare var nöjd. 😉

Det är det som är bäst med att sy, man kan inte misslyckas! :D

Ja tro fan han var nöjd... vad hade han att välja på , mig 😂

Nej det var verkligen fint.
 
Det är det som är bäst med att sy, man kan inte misslyckas! :D

Det låter lovande!!
Det här är vad jag har att utgå ifrån, tävling på lördag... :nailbiting:
EB0B3076-1237-4620-A46A-780E337FFE7C.jpeg
 

Hur många liter? :angel:

Ni som syr, syr ni även änden på flätan? I en svensk video satte de gummiband i änden precis som vanligt, vek in flätan och först därefter kom nål och tråd in. Mina flätor blir så korta och tjocka att de inte går att vika, så poängen med att sy är ju att man kan fästa tråden i änden och sen dra in den under basen för att bilda en knopp. Hittade till slut en engelsk video på detta.
 
Jag sydde lite ett tag, var mest som pyssel/tidsfördriv och aldrig till tävling iofs :p.

Jag satte en gummisnodd så långt ner det gick och knöt fast tråden och drog bak flätan in under sig själv/vek in den så många gånger det gick och sydde fast knoppen :) (blev för glatt och svårt att bara knyta med tråden).
Gick bra även på shettisens långa tjocka man men där flätade jag bara en 7cm vek in en gång och sydde fast och använde kvarvarande man till nästa fläta osv. Blev mindre knoppar och lite jämnare storlekar. Ngn gång flätade jag rest manen också och knöt upp mot nästa knopp så det blev fina små bågar mellan knopparna :).
 

Liknande trådar

Äldre Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
22 674
Senast: Lobelia
·
Hoppning Hej alla bukesar. Behöver ny inspiration såhär vid kalla vintertider. Bomba gärna med tips på nyttiga hopp- samt markarbetsövnimgar...
Svar
6
· Visningar
4 040
Senast: Marvin
·
Äldre Min första sån här tråd någonsin tror jag. Min mamma fyller år om en vecka och blir då 44 år. Och jag har inte den blekaste aning om vad...
2
Svar
22
· Visningar
1 150
Senast: susanne
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp