Manlig aupair

Djurjouren

Trådstartare
Jag har efter mycket tänkande beslutat mig för att skaffa en aupair. Dels pga av att jag blir knasig av att vara tvungen att stanna hemma varje kväll när barnen somnat. Känner inte så många här än och jag lär inte göra det om jag är hemma hela tiden...
Dels på grund av autistiska sonen, han är....hm.. om man är finkänslig så kan man säga att han är lite småjobbig...Om jag är ärlig så känns det som att jag vill dunka skallen i väggen för att stå ut ibland...
Behöver kunna ge dottern mer tid, ofta finns det ingen ork kvar till henne, sonen suger all min energi....
Innan avlastade pappan lite men nu bor vi i olika delar av världen så han har bara barnen på loven (självvalt från min sida)

Iallafall, jag reggade mig på en aupairsida och nu börjar svaren drösa in.... De vettigaste är faktiskt ifrån killar....Men jag känner mig så splittrad inför det där...Hur hade ni ställt er till att ha en manliga aupair från ett helt främmande land? Helt klart måste det vara otroligt nyttigt för barnen att ha en manlig förebild.
Jag gillar dessutom killar bättre än tjejer, killar är oftast rakare..
Men så var det ju den där rädslan för vad killar kan vilja göra med barnen...Är jag taskig som tänker så?
 
Sv: Manlig aupair

Är jag taskig som tänker så?
det är så himla naturligt att vilja skydda sitt barn från allt ont, och det där "killar kan vilja göra med barnen" är väl det värsta man kan komma på. men jag tror att risken att barnen far illa inte är större hos manliga au pairs än kvinnliga. se till att hitta någon du känner dig bekväm med bara. kan du inte känna dig bekväm med en manlig, välj en kvinnlig. lycka till!

(nu tror jag att jag har pluggat för mycket medicinska ämnen, jag läste "malign aupair" :crazy:)
 
Sv: Manlig aupair

Men så var det ju den där rädslan för vad killar kan vilja göra med barnen...Är jag taskig som tänker så?
Vad och vem säger att tjejer inte skulle vilja göra sådana saker med barnen? Är tjejer helt oskyldiga och per definition ofarliga bara för att de är tjejer?

Jag är dessutom helt övertygad om att det finns gott om tjejer/kvinnor som gör sådana saker men som kommer undan, just därför att ingen skulle tro något sådant om en tjej. En tjej som kramar ett barn är kärleksfull och vårdande. En kille som kramar ett barn riskerar att pekas ut som pedofil. Oavsett vad syftet med kramen är.

Ett av Sveriges största pedofilnätverk leddes av en kvinna.
 
Sv: Manlig aupair

I ditt fall finns det ju klart en fördel med manlig aupair:laugh:. Så barnen tidigt får en manlig förebild, iomed att barnen inte träffar sin far särskillt ofta.
 
Sv: Manlig aupair

Ett av Sveriges största pedofilnätverk leddes av en kvinna.

Och dom andra då? Av vilket kön var ledaren för dom?

Till TS: Det där är riktigt svårt... personligen hade jag nog haft lite svårt för en manlig aupair. Speciellt med ett autistiskt barn. Han lär ju ha svårt att tala om för dig om aupairen gör honom något :crazy:
 
Sv: Manlig aupair

Det fanns i alla händelser säkert kvinnor i de också.

Men jag försöker alltså komma fram till att endera könet inte garanterar någonting.

Och jag tycker det är ganska sorgligt att män är dömda på förhand enbart för att de är män.
 
Sv: Manlig aupair

Håller med dig, tycker det är sorligt att män är dömda bara för att de är män.
Min dotter ska börja dagis om ett par veckor, där finns en manlig förskolellärare och det är fler än en som har frågat hur jag vågar lämna henne hos honom. Varför inte? Han verkar jättegullig och omtänksam.

Till TS: Välj den person som du känner bäst företroende för oavsett kön. Lycka till.
 
Sv: Manlig aupair

Han Har inga problem med kommunikation, han är högfungerande så han hade garanterat berättat allt.
Tack för alla svar, fortsätt gärna, jag läser alla, det är nyttigt att höra allas åsikter.
Det svåra är att veta vem man ska välja, hur bedömmer man en människa som befinner sig på andra sidan jorden liksom..... Många, många sökanden från Filipinerna och Brasilien...
 
Sv: Manlig aupair

Det svåra är att veta vem man ska välja, hur bedömmer man en människa som befinner sig på andra sidan jorden liksom..... Många, många sökanden från Filipinerna och Brasilien...

Jag hade inte oroat mig för en manlig aupair. De allra flesta män har inga skumma avsikter gentemot barn.

Och vilket land en aupair kommer från, har jag inga synpunkter på. Här skulle jag se till individen, inte till mina föreställningar om länders olika kulturer.

Men språket. När jag var på ett ställe i Rumänien hade de två svenska aupairer där, som pratade "engelska" med barnen. Det var bara det att aupairernas sk engelska var så genomusel att jag under inga omständigheter hade låtit dem prata engelska med mina barn. Jag hade legat vaken om nätterna och oroat mig för deras språkutveckling, om de kommit i kontakt med den engelskan flera timmar varje dag.
 
Sv: Manlig aupair

Det svåra är att veta vem man ska välja, hur bedömmer man en människa som befinner sig på andra sidan jorden liksom..... Många, många sökanden från Filipinerna och Brasilien...

Det kan vara jobbigt att anställa någon som inte har råd att resa hem igen om det inte fungerar. Jag skulle nog hellre satsat på någon närmare ifrån. Med ett språk barnen har nytta av.
 
Sv: Manlig aupair

Hur hade ni ställt er till att ha en manliga aupair från ett helt främmande land? Helt klart måste det vara otroligt nyttigt för barnen att ha en manlig förebild.
Jag gillar dessutom killar bättre än tjejer, killar är oftast rakare..
Men så var det ju den där rädslan för vad killar kan vilja göra med barnen...Är jag taskig som tänker så?
Sannolikheten är förmodligen större att råka få en kvinnlig aupair som är dålig för barnet på något av kanske hundra olika sätt, än att få en manlig aupair som är dålig för barnet på DET sättet. En aupair anställer man ju hur som helst inte utan intervju - helst mer än en gång - och referenser.
Jag har för övrigt en gammal bekant, en skäggig HD-knutte i 40-årsåldern komplett med ölmage, som är den mest genomsnälla person som går i ett par träskor, som är aupair i en flerbarnsfamilj i utlandet sedan flera år. Han hjälper barnen med läxor, kör dem hit o dit, fixar mat nån gång när det behövs, och är allmänt närvarande manlig vuxen förebild. Hade det inte funkat klockrent så hade han knappast fått stanna flera år hos samma familj. :)
 
Sv: Manlig aupair

Sannolikheten är förmodligen större att råka få en kvinnlig aupair som är dålig för barnet på något av kanske hundra olika sätt, än att få en manlig aupair som är dålig för barnet på DET sättet.

Säkert, själv skulle jag inte kunna tänka mig en aupair alls just eftersom det inte på något sätt går att vara säker på hur barnen behandlas...

Vad gäller manlig förskolepersonal hamnar det i ett litet annat läge eftersom de jobbar väldigt lite helt ensamma med barnen.

Nä, jag skulle, om jag var tvungen att skaffa aupair, i alla fall inte ta någon manlig (och kolla upp den kvinliga supernoga samt prata mycket med barnen om att de ska berätta om något inträffar!).
 
Sv: Manlig aupair

Säkert, själv skulle jag inte kunna tänka mig en aupair alls just eftersom det inte på något sätt går att vara säker på hur barnen behandlas...

Vad gäller manlig förskolepersonal hamnar det i ett litet annat läge eftersom de jobbar väldigt lite helt ensamma med barnen.

Nä, jag skulle, om jag var tvungen att skaffa aupair, i alla fall inte ta någon manlig (och kolla upp den kvinliga supernoga samt prata mycket med barnen om att de ska berätta om något inträffar!).

Varför skulle du inte välja en manlig? Kvinnor är t ex mer benägna att döda sina egna barn?
 
Sv: Manlig aupair

Jag har varit au pair och jag har även manliga vänner som varit au pairer. Nu har vi befunnit oss inom den engelskspråkiga världen hos antingen lokalbefolkningen eller svenskar som bor där. För de som jobbade hos svenska familjer blev de en mycket viktigare del än för mig som jobbade hos en irländsk familj. De som hade svenska au pairer brydde sig liksom mer om au pairen och au pairen brydde sig mer om dem....det blir faktiskt lite annorlunda när man kommer från ett annat land. Med svenskar så tycker man nog att man hör ihop!

Någonting som jag kan ge dig som råd är att INTE anställa någon som är äldre än 20 år. De är oftast för självständiga för att klara av att leva med en familj under familjens tak. De ser det mer som ett jobb och inte som att vara en del av familjen som sköter hemmet, vilket de flesta familjer vill ha.
 
Sv: Manlig aupair

Förstår din tanke, vem har inte tänkt så liksom, har bara haft tjejer i olika omgångar varav ett par som tyvär var helt sjuka i huvudet, den ena var totalt helt körd och åkte ut med huvudet först efter att ha betett sig värre än hon i farlig förbindelse.

Om jag hade fått välja idag hade jag valt en manlig Au Pair just för det du skriver, den manliga förebilden.

Sen är det sjukt på andra håll också, för bara för att man säger så så är man i en livskris och jagar lammkött..:crazy:

Jag tror att det är INDIVIDEN, inte könet som avgör vem som passar bäst, ha dem på prov i några dagar, du är så känslig så du märker ju direkt om han/hon är ok och du märker ju på barnen också, direkt om de är ok.

Ovan nämnda sjukhuvud hade packat ALLA mina personliga tillhörigheter under en resa jag gjorde och ställt ner i källaren samt börjat lägga in sina egna saker i vårt (Mitt och min mans) sovrum :rofl:

För övrigt måste jag säga att jag haft TUR med de tjejer som bott hos oss, i övrigt har de flesta varit underbara :love: och stannat upp till ett år.
 
Sv: Manlig aupair

Ovan nämnda sjukhuvud hade packat ALLA mina personliga tillhörigheter under en resa jag gjorde och ställt ner i källaren samt börjat lägga in sina egna saker i vårt (Mitt och min mans) sovrum :rofl:

Hahaha, det där minns jag :rofl::rofl:
 
Sv: Manlig aupair

ha dem på prov i några dagar
Fast det är ju svårt att ha människor på prov om de har betalat en flygresa själv ifrån Brasilien!! Det är ju inte så att man bara sparkar ut dem och låter de ta hand om sig själva. Som arbetsgivare har man ett ansvar för de man anställer också.
 
Sv: Manlig aupair

Oavsett om det är man eller kvinna så är väl tidigare referenser det viktigaste.

När jag läser andra svar om att det kvittar om det är en man eller kvinna och att män blir dömda på förhand osv. så ja... Iaf enligt det som kommer fram i tidningar så är män överrepresenterade när det varit olika "skandaler". Klart att man blir mer misstänksam mot män. Tråkigt för män som blir dragna över en kam, men vi kan ju heller inte blunda för de bilder vi matas med varje dag. Vi påverkas ju trots allt av det vi läser, hur politisk korrekta vi än försöker att vara.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 240
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 921
Senast: Fraegd
·
Gravid - 1år Anonymt konto för att beskriva min situation. Jag är gravid. Otroligt nog, jag borde inte kunna bli det. Haft dubbelsidig svår...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 986
Senast: vallhund
·
Småbarn Vår fyraåring har gått på förskola i tre månader nu och har tagit med sig massor med positiva saker därifrån. Tyvärr även en del mindre...
Svar
9
· Visningar
1 291
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp