Manligt och kvinnligt språk

NotlikeI

Trådstartare
Vad ser (hör) ni för skillnader i hur män och kvinnor använder språket?

Hur är det i olika åldrar, är skillnaden större/mindre i vissa åldrar?

Hur är språket om en man talar med en kvinna eller om en man talar med en annan man?

Nyfiken på era reflektioner och tankar!:)
 
Sv: Manligt och kvinnligt språk

Jag tycker, rent generellt, att de män jag pratar med har bättre ordförråd än de kvinnor jag pratar med. Kanske är det bara så enkelt att männen inte tvekar att använda "svåra ord", för jag vet många som inte använder många ord eftersom de är tveksamma till om de använder dem rätt.

Å andra sidan, de jag träffat som uttryckt sig absolut värst har också varit män...

Såå, jag tror att kvinnor generellt uttrycker sig ganska bra, men kanske inte så varierat och att män istället antingen uttrycker sig uselt eller väldigt bra :D

(och då pratar jag mest med människor som är ungefär 20-30 år gamla och de flesta bor eller har bott i Stockholm)
 
Sv: Manligt och kvinnligt språk

Kanske är det lite som du säger, män vågar sig på att använda sig av mer "komplicerade" ord. Kanske för att de helt enkelt har bättre självförtroende eller för att de inte är rädda för att folk ska uppfatta dem som "översittare"

Tror många kvinnor drar sig för att använda sig av missa termer, ord och uttryck just för att de inte ska ses som "översittare" eller "snobbiga"

Vilket en kvinna med starkt självförtroende oftast kan ses som av andra kvinnor.
 
Sv: Manligt och kvinnligt språk

Jag måste nog säga att jag upplever att tjejer har sämre ordförråd än killar.
Sedan har ja märkt att det smittar av sig, när jag arbetade inom industrin fick ja sämre ordförråd. Och nej jag anser inte att folk inom industrin har sämre tal men just på min avdelning var det många halvslappa ungdomar med noll intresse för omvärlden och språk. Det räckte med att jag sommarjobbade en sommar så började jag tala sämre, jag märkte själv att jag utvecklades bakåt i mitt språk. Jag är en person som formas mkt efter omvärlden och tar efter.
Jag ser upp till folk och respekterar människor med bra spår, varför vet jag inte.
 

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 277
Tjatter Apropå diskussion i en annan tråd. Vad innebär det att vara kvinnlig eller manlig? Om någon beskrev "hon verkar väldigt kvinnlig"...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 416
Senast: Milosari
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 861
Kropp & Själ Min pensionerade pappa har hängt alldeles för mycket på olika internetforum där man har en sjuklig fixering vid att förneka könsdysfori...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp