Bukefalos 28 år!

Manprov och analys

Draumsyn

Trådstartare
Jag var iväg på en kurs för ett tag sedan och tränaren sa då till mig att det verkade som att pållen hade lite problem med njurarna/överbelastning eller liknande. Inte medicinskt fel utan mer som en brist av någonting.

Han har även någon oförklarlig form av eksem. Kliar sig som en tok om somrarna (islänning, dock svenskfödd) men det är INTE knotteksem. Min veterinär tog prover på honom för något år sedan, resultatet blev att han inte har någon allergi alls.

Jag har bestämt mig för att skicka ett manprov till en expert (som tränaren tipsade om) som skall se om hästen har någon brist och i så fall av vad.
Blir spännande att se vad hon kommer fram till!
Han har ingen avancerad kost alls utan få främst grovfoder som han har fri tillgång på och lite Örtmüsli (ngn dl efter varje ridpass), mineraler, b-vitamin och fri tillgång på saltsten.

Någon här som testat att skicka in manprover för att se om det finns brister i kosten? Vore intressant att se vad ni fick för svar i så fall.

Det kostar ju inga stora pengar (och en bråkdel av vad det kostade när veterinären tog tester) så det skadar ju inte att prova iaf! :)
 
Sv: Manprov och analys

Om din häst kliar sig på sommaren, så då ska man nog fundera lite på vad som utlöser det hela. Nu är det inte bara knott som hästen kan reagera allergiskt mot, även andra bitande insekter ger allergiska reaktioner.

Att provet inte påvisade något är föga förvånande, det visar bara på svårigheten med eksem. Även vår häst har ingen eksem enligt gjorda prover, så då kan det ju inte vara det sa veterinären.;) Dessvärre har veterinären fel, vår häst är allergisk mot insekter även om han har varit symptomfri de senaste åren mot innan när manen försvann och mankammen en enda blodig massa.:eek:

Tagelanalys, googla först och läs, sedan är jag inte säker på att du längre är intresserad av att kasta ut pengar på det.
 
Sv: Manprov och analys

Vi har allergitestat vår hund både med pricktest och med analys av blodprov. Båda testerna visar knappt något alls, men han är jätteallergisk, det ser vi ju själva när vi tar bort eller tillsätter allergener. Så blodprov kan ju mest användas för att ev bekräfta en misstanke, inte för att utesluta allergi.

Om din häst kliar sig sommartid är den självklart allergisk mot något som den utsätts för sommartid. Vad händer om du skyddar hästen med hjälp av eksemtäcke redan från tidig vår/vinterslut? Skulle tippa på att den skulle må bättre.

Vad var det för tränare som på utsidan kan se att en häst han problem med njurarna? Han borde ju extraknäcka som veterinär :p

Jag har bara dåliga erfarenheter av dylikt, sök på "Kalla Fakta och håranalys" så hittar du antagligen ett intressant program där de skickade in ett antal håranalyser och fick de mest skrämmande(och skrattretande) svar...
 
Sv: Manprov och analys

Om din häst kliar sig på sommaren, så då ska man nog fundera lite på vad som utlöser det hela. Nu är det inte bara knott som hästen kan reagera allergiskt mot, även andra bitande insekter ger allergiska reaktioner.

Att provet inte påvisade något är föga förvånande, det visar bara på svårigheten med eksem. Även vår häst har ingen eksem enligt gjorda prover, så då kan det ju inte vara det sa veterinären.;) Dessvärre har veterinären fel, vår häst är allergisk mot insekter även om han har varit symptomfri de senaste åren mot innan när manen försvann och mankammen en enda blodig massa.:eek:

Tagelanalys, googla först och läs, sedan är jag inte säker på att du längre är intresserad av att kasta ut pengar på det.

Någonting är det som han inte tål sommartid, det förstår ju jag också. Frågan är bara vad det är och veterinären hittar inte felet och analysen som gjordes visade ingenting. Att han är känslig i huden är ett rent faktum då han har fler hudproblem än bara eksem. Det som hjälper är att bada med prob ofta, spraya med Centaura insektsspray, hålla mankammen mjuk och lufta mycket. Därför täckar jag inte konstant utan försöker vänta med täcket så länge som det går och plockar av det så fort det går vid regn/blåst osv. Detta har gjort problemen mycket mindre jämnfört med tidigare år.

Men vore intressant att se om dom hittar något, var jättemånga på samma kurs som höll med om att detta var jättebra för att dom hade testat så varför inte, det blir intressant att se om man kommer fram till någonting :)
Jag förväntar mig inga mirakel men om det funkar så är det ju jättebra!
 
Sv: Manprov och analys

Vi har allergitestat vår hund både med pricktest och med analys av blodprov. Båda testerna visar knappt något alls, men han är jätteallergisk, det ser vi ju själva när vi tar bort eller tillsätter allergener. Så blodprov kan ju mest användas för att ev bekräfta en misstanke, inte för att utesluta allergi.

Om din häst kliar sig sommartid är den självklart allergisk mot något som den utsätts för sommartid. Vad händer om du skyddar hästen med hjälp av eksemtäcke redan från tidig vår/vinterslut? Skulle tippa på att den skulle må bättre.

Vad var det för tränare som på utsidan kan se att en häst han problem med njurarna? Han borde ju extraknäcka som veterinär :p

Jag har bara dåliga erfarenheter av dylikt, sök på "Kalla Fakta och håranalys" så hittar du antagligen ett intressant program där de skickade in ett antal håranalyser och fick de mest skrämmande(och skrattretande) svar...

Ja absolut är det ju någonting som han inte tål, frågan är vad. Fästingar tål han inte då han får stora "kulor" efter fästingbett men troligen är det någonting mer som han inte tål. Han är också överkänslig mot starka preparat som ex Switch så detta används såklart inte.

Angående täcke så har han alltid varit täckad, dock testade jag förra året att låta honom slippa täcket så mycket som det gick, jag väntade lite med att ta på det och tog av det så fort det var blåsigt/regn osv och han har aldrig varit så fin som han var i somras!
Helt säkert emot alla rekommendationer men att få lufta huden mycket hjälpte iaf för honom! Detta i kombination med regelbundna bad med prob och förebyggande smörjning i mankam/ansikte. Inga sönderkliade sår alls, inget "panikkliande" när han kom in i stallet och mycket mindre avkliad man/svans än tidigare. Så ibland kanske man får tänka utanför boxen :)
Han har även fått en rätt strikt kost (det lilla kraftfoder han får :p) det skall vara så sockerfritt som möjligt plus pelletrerad b-vitamin och linfröolja.

Det tränaren noterade var att han var ngt svullen ovanför njurarna och runt ögonen samt hur hästen betedde sig. Inget som min vet reagerat på men när h*n pratade om det så kändes det som att man kanske fick en ev förklaring varför han ofta blir lite småirriterad (slår med svansen en gång) när man tar av sadeln, aldrig när man tar på eller när man rider och sadeln är alldeles nyligen utprovad så det känns inte som att sadeln är problemet.
Det är ingen stor grej, ett svansvift bara men det är någonting som jag funderat lite på. När man tar av sadeln så "dras" ju sadeln något över ryggen...
Jag vet inte alls men om det fungerar och hästen mår bättre så är det ju absolut värt det! Om man sen även kan se på samma test om det är ngt som skulle kunna hjälpa eksemet ytterligare så är det ju en ren bonus!
 
Sv: Manprov och analys

Ja absolut är det ju någonting som han inte tål, frågan är vad. Fästingar tål han inte då han får stora "kulor" efter fästingbett men troligen är det någonting mer som han inte tål. Han är också överkänslig mot starka preparat som ex Switch så detta används såklart inte.
Att din häst är allergisk/överkänslig mot något som bara finns på sommaren är ett faktum om problemen bara/mest uppstår då. Det finns mest bara insekter och pollen att välja på samt skillnaden mellan gräs och hö/hösilage.
Angående täcke så har han alltid varit täckad, dock testade jag förra året att låta honom slippa täcket så mycket som det gick, jag väntade lite med att ta på det och tog av det så fort det var blåsigt/regn osv och han har aldrig varit så fin som han var i somras!
Helt säkert emot alla rekommendationer men att få lufta huden mycket hjälpte iaf för honom! Detta i kombination med regelbundna bad med prob och förebyggande smörjning i mankam/ansikte. Inga sönderkliade sår alls, inget "panikkliande" när han kom in i stallet och mycket mindre avkliad man/svans än tidigare. Så ibland kanske man får tänka utanför boxen :)

Eksemhästarna i mitt stall var också ovanligt fina förra sommarenoch jag har hört om fler, jag gissar att det beror på vädret. På många håll var det en usel sommar med mycket regn och det är givetvs bra för eksemhästarna att slippa insektstrycket. Det finns somrar då du knappt kunnat hitta tillfällen att ta av täcken på. Många tar in sina hästar när det är som mest insektstryck, det ger ofta en effekt.

Han har även fått en rätt strikt kost (det lilla kraftfoder han får :p) det skall vara så sockerfritt som möjligt plus pelletrerad b-vitamin och linfröolja.
Det kan mycket väl vara en bidragande orsak till att det blivit bättre. Många upplever stora förbättringar när de ger häste linfråolja och bra mat.

Det tränaren noterade var att han var ngt svullen ovanför njurarna och runt ögonen samt hur hästen betedde sig. Inget som min vet reagerat på men när h*n pratade om det så kändes det som att man kanske fick en ev förklaring varför han ofta blir lite småirriterad (slår med svansen en gång) när man tar av sadeln, aldrig när man tar på eller när man rider och sadeln är alldeles nyligen utprovad så det känns inte som att sadeln är problemet.

Det är ingen stor grej, ett svansvift bara men det är någonting som jag funderat lite på. När man tar av sadeln så "dras" ju sadeln något över ryggen...
Jag vet inte alls men om det fungerar och hästen mår bättre så är det ju absolut värt det! Om man sen även kan se på samma test om det är ngt som skulle kunna hjälpa eksemet ytterligare så är det ju en ren bonus!

Givetvis kan din häst ha problem med njurarna, om det går att se utanpå är tveksamt. Tror du det är problem så boka tid hos veterinären för undersökning, det är långt effektivare och dessutom får du svar om aktuell status och inte vad det kan tänkas ha varit vid tidpunkten håret växte ut det är död vävnad så hår kan inte visa aktuell status. Att enbart analysera vad en tuss hår består av känns som ett väldigt trubbigt verktyg. En brist eller ett överskott kan ha många orsaker, vad jag vet har det inte gjorts någon forskning på sambandet mellan olika problem med njurarna och kroppshårets sammansättning, men vistt kan man tänka sig att det kan vara ett samband. Bristande njurfunktion kan säkerligen ge problem med huden.

Personligen lyfter jag upp och sedan av sadeln men om du gör annorlunda och drar av sadeln men lyfter på den så kan givetvis hästen bli irriterad. Du kan ju alltid testa hur det blir om du drar av sadeln direkt efter du sadlat eller hur reaktionerna blir om du lyfter istället. Jag skulle även undersöka om hästen ömmar i ryggen om den reagerar i samband med sadling.

En liten reflektion, det är din tränare som kommit med "diagnosen", vad har denna persson för utbildning på området? Bara för att man är bra på undervisa i rdning/hästhantering eller vad kursen nu gick ut på så innebär det inte att man är expert på njurproblem.
 
Sv: Manprov och analys

Tränaren hade ju inte kommit med en "diagnos", utan tyckte att "det verkade som att pållen hade lite problem med njurarna".

Nej, tränaren kanske inte har någon medicinsk utbildning, men om man är en erfaren tränare är det rätt många hästar som passerar framför ens ögon varje dag. Som tränare delar man inte bara ut kunskap, utan man hämtar in också. Med erfarenhet som samlas in under tusentals timmar per år vore det konstigt om man inte "på köpet" lär sig lite om insidan av hästen och medicinska problem.

Nu är jag inte tränare, men jag har haft mycket hjälp av skickliga och erfarna tränare som har kunnat hjälpa mig i kommunikationen med veterinärer och kunnat ringa in problem snabbare än om jag hade hade varit på egen hand.
 
Sv: Manprov och analys

Man kan inte se njurproblem utanpå på det sättet. det ligger fett o benutskott o en massa muskler emellan!
PL
 
Sv: Manprov och analys

Tränaren hade ju inte kommit med en "diagnos", utan tyckte att "det verkade som att pållen hade lite problem med njurarna".
Alltså en "diagnos". Ett utlåtande om vad denne tror är fel.

Nej, tränaren kanske inte har någon medicinsk utbildning, men om man är en erfaren tränare är det rätt många hästar som passerar framför ens ögon varje dag. Som tränare delar man inte bara ut kunskap, utan man hämtar in också. Med erfarenhet som samlas in under tusentals timmar per år vore det konstigt om man inte "på köpet" lär sig lite om insidan av hästen och medicinska problem.
Och hur många av dem med bekräftat icke medicinska problem med njurarna?
Nu är jag inte tränare, men jag har haft mycket hjälp av skickliga och erfarna tränare som har kunnat hjälpa mig i kommunikationen med veterinärer och kunnat ringa in problem snabbare än om jag hade hade varit på egen hand.

Har man probelm att uttrycka sig och vill ha stöd så är det mycket värdefullt med med någon hästkunnig vid sidan. Tränare har normalt stor erfarenhet av att se hästar i rörelse och kan givetvis vara behjälplig här. Har hästen problem att sätta under sig, går ojämnt etcetera så är man ju inne på tränaren hemmaplan. Njurproblem ger inte specilla ridrelaterade problem utan ger symptom som påverkar hela kroppen.
 
Sv: Manprov och analys

Min valack hade också svår klåda och både knott och fukteksem, på det hade han också mild "pollen allergi"..

Han var också fullt frisk enligt både blodprov och skrapprov veterinären tog.
Jag switchade varje sommar och badade, smörje och hade täcke när insekterna var som värst. Då höll han sej fin..:laugh:

Tagelprov är väldigt svårt att få fram något ur, känner flera som skickat in och enligt svaren på den ena var hästen nästintill döende (fullt frisk 2-åring) och på den andra var hästen fullt frisk (avlivades senare pga att flera inre organ stängdes av pga nån inre infektion som inte ens veterinären rådde på, hästen var alltså sjuk när tagelprovet skickades in).

Mvh Domino_s
 
Sv: Manprov och analys

Tränaren hade ju inte kommit med en "diagnos", utan tyckte att "det verkade som att pållen hade lite problem med njurarna".

Det tränaren noterade var att han var ngt svullen ovanför njurarna och runt ögonen samt hur hästen betedde sig.

Hur en svullnad ovanför njurarna kan synas är då för mig en gåta, njurarna sitter ju som sagt ganska djupt in i kroppen. Även om det inte är en diagnos så helt klart ett utlåtande som inte ens en veterinär kan se.
 
Sv: Manprov och analys

Det kan vara ir-svullnader. Runt ögon och fettdepå över korset, mycket typiskt ir.
 
Sv: Manprov och analys

Att din häst är allergisk/överkänslig mot något som bara finns på sommaren är ett faktum om problemen bara/mest uppstår då. Det finns mest bara insekter och pollen att välja på samt skillnaden mellan gräs och hö/hösilage.

Eksemhästarna i mitt stall var också ovanligt fina förra sommarenoch jag har hört om fler, jag gissar att det beror på vädret. På många håll var det en usel sommar med mycket regn och det är givetvs bra för eksemhästarna att slippa insektstrycket. Det finns somrar då du knappt kunnat hitta tillfällen att ta av täcken på. Många tar in sina hästar när det är som mest insektstryck, det ger ofta en effekt.

Det kan mycket väl vara en bidragande orsak till att det blivit bättre. Många upplever stora förbättringar när de ger häste linfråolja och bra mat.

Givetvis kan din häst ha problem med njurarna, om det går att se utanpå är tveksamt. Tror du det är problem så boka tid hos veterinären för undersökning, det är långt effektivare och dessutom får du svar om aktuell status och inte vad det kan tänkas ha varit vid tidpunkten håret växte ut det är död vävnad så hår kan inte visa aktuell status. Att enbart analysera vad en tuss hår består av känns som ett väldigt trubbigt verktyg. En brist eller ett överskott kan ha många orsaker, vad jag vet har det inte gjorts någon forskning på sambandet mellan olika problem med njurarna och kroppshårets sammansättning, men vistt kan man tänka sig att det kan vara ett samband. Bristande njurfunktion kan säkerligen ge problem med huden.

Personligen lyfter jag upp och sedan av sadeln men om du gör annorlunda och drar av sadeln men lyfter på den så kan givetvis hästen bli irriterad. Du kan ju alltid testa hur det blir om du drar av sadeln direkt efter du sadlat eller hur reaktionerna blir om du lyfter istället. Jag skulle även undersöka om hästen ömmar i ryggen om den reagerar i samband med sadling.

En liten reflektion, det är din tränare som kommit med "diagnosen", vad har denna persson för utbildning på området? Bara för att man är bra på undervisa i rdning/hästhantering eller vad kursen nu gick ut på så innebär det inte att man är expert på njurproblem.

Att han är känslig mot någonting under sommaren är uppenbart, frågan är bara vad. Men att köra på som jag gjort verkar vara ett vinnande koncept för honom så det blir intressant att se hur denna sommaren blir. Att lufta huden så mycket som det går tror jag är viktigt, det vet jag bara själv då jag också har ett eksem i hårbotten (sådan matte sådan häst? :p) då det blir instängt så kliar det mer. Det är jätteskönt att lufta och tvätta rent ofta och det verkar även uppskattas av honom. Men tro nu inte bara för det att jag slänger ut honom "naken" en en stor insektssvärm, galen är jag inte! :)

Jag vet inte heller om det går att se så, men hon pratade om att även beteendet var ett tecken på att det ev kunde finnas någon brist. Och då denna tränaren verkar ha mycket bra koll på vad hon pratar om så tänkte jag iaf testa, flera andra deltagare på samma kurs hade provat och var väldigt nöjda. Och om det funkar för min häst så är det ju jättebra, det skadar ju inte att prova iaf.
Hästen är regelbundet kollad av veterinär, inte pga detta men om det skulle vara någonting allvarligt så bör min veterinär ha uppmärksammat detta.
Hon kommer även ut och vaccinerar till veckan så det blir intressant att höra vad hon har att säga.

Nu är det inte direkt så att jag "släpar" av sadeln utan jag lyfter upp och "drar" av den dvs kåpan och stiglädret/stigbygeln dras över ryggen. Sen vet jag inte om det är jag som inbillar mig men ibland viftar han till med svansen i samband med detta. Inte när jag sadlar eller under ridning. Han ömmar inte i ryggen alls då jag klämt och känt.

Hon sa inte att det ÄR så utan att det skulle kunna vara så och hänvisade mig därför till någon som enligt henne kan ta reda på hur läget ligger till.
 
Sv: Manprov och analys

Vad är IR? Försökte googla men kom bara till trådar om hästar med IR men inte vad det faktiskt är.
 
Sv: Manprov och analys

Det kan vara ir-svullnader. Runt ögon och fettdepå över korset, mycket typiskt ir.

Men njurarna sitter ju inte under korset, dessutom vet jag av egen erfarenhet att många islänningar kan se duktigt svullna ut runt ögonen och det är pälsen som gör att ögonen ser mycket mindre ut än normalt. När pälsen åker så har de plötsligt fått ögon igen, har själv en sån häst. Detta gäller även runt näsborrarna, de ser inte ut som de har en näsa, bara ett stort buskage där fram.
 
Senast ändrad:
Sv: Manprov och analys

Jag vet inte heller om det går att se så, men hon pratade om att även beteendet var ett tecken på att det ev kunde finnas någon brist. Och då denna tränaren verkar ha mycket bra koll på vad hon pratar om så tänkte jag iaf testa, flera andra deltagare på samma kurs hade provat och var väldigt nöjda. Och om det funkar för min häst så är det ju jättebra, det skadar ju inte att prova iaf.

Det här stycket får mig att se stora klämtande varningsklockor. Ni är en grupp människor som har två saker saker, gemensam : hästarna med njurproblem och en tränare som anser sig kunna se detta med blotta ögat. Antingen måste värden svämma över med njursjuka hästar eller så måste det vara en helt otrolig slump att ni alla har samma tränare.
 
Sv: Manprov och analys

Hej!

Håller med du! Och om så många hästar i samma område har problem med njurarna bör man ju snarast kontakta veterinär och börja studera vad i närmiljön som orsakar problemen.

Själv har jag varit med om njurproblem på häst en enda gång och den hästen var riktigt, riktigt dålig och fick tas bort.

Jag hade inte tagit någon tagelprov, som flera redan påpekat är håret
1. dött och
2. visar det något visar det inte status just nu, utan för en tid sen.

Det finns ingen som helst bevis för att ett tagelprov visar någon brist som hästen har nu. Lägg pengarna på veterinär om du är osäker och med tanke på var hästen är svullen- kolla upp om den är IR - det låter klart mer troligt.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 442
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 069
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 411
Senast: vildeld
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 312
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp