Mansbebisar

Pica

Trådstartare
Hur har ni det med mansbebisar i ert liv?

Jag följer kontot mansbebisar på instagram som belyser beteendet och jag är fascinerad/bestört över hur mycket svineri kvinnor stått ut med, även jag.
Hur kan t.ex en fullvuxen karl ha ett avancerat tekniskt jobb men inte veta hur en tvättmaskin hanteras.
Eller klassikern "vara barnvakt" när pappan ska ha hand om sina egna avkommor, och dessutom förväntar sig beröm.
Osv i all oändlighet.
 
Jag följer och fattar inte riktigt principen -
Råden får aldrig handla om att dumpa.
man får inte säga att det finns män som inte är dumma i huvudet
Tyvärr har nog ägaren råkat ut för många elaka dumma män och det är bara ok att driva på i vad jag upplever som manshat.
 
Jag klarar inte av det kontot alls. Man får verkligen inte trivas med män och tycka de är bra på något vis.

Hyllningar om när kvinnor beter sig vidrigt tillbaka är bara helt absurt för mig, gör slut istället för att svina tillbaka, vad ger det ens?

Jag är en dålig feminist och allt snack om systerskap och kvinnokollektiv ger mig huvudvärk.
 
Jag slutade följa det kontot rätt snabbt. Kände att det mest var märkligt att så många kvinnor orkade med dessa män.
Bara lämna och gå vidare istället för att älta på Instagram liksom.
Jag tror det är en nyttig ögonöppnare för många, att det är ett beteendemönster inte ett "gulligt karaktärsdrag".

Jag följde det länge, men lessnade på att det ibland blev lite väl repetetivt och echo chamber. Det gick från att förfasas över män med bajs i kallingarna till att det är viiiiidrigt att inte duscha dagligen osv.

Jag förstår i allra högsta grad behovet av separatistiska safe spaces och behovet av att ventilera utan att höra "dumpa"-kör, men det kändes inte så konstruktivt på slutet. Echo chamber som sagt.
 
Jag älskar kontot! Det har verkligen varit en ögonöppnare för mig.
Det är också rätt skönt att kunna skratta och förfasas över hur män beter sig, i en mansfri grupp där majoriteten ändå är på samma nivå (nåja, det finns vissa män som är med...).
 
Har man aldrig ens tänkt på de fenomen som kontot belyser så är det väl en bra ögonöppnare. Själv tycker jag ofta att exemplen är så pass grova att jag blir förfasad och framför allt uppgiven av att kvinnorna fortfarande är ihop med de här männen. Det blir liksom på den nivån att kvinnorna är lika dumma som männen, bara på ett annat sätt. Gör slut och hitta nån vettig liksom, det finns.
 
Jag gillar också kontot. Jag förstår inte hur man kan ogilla kontot annat än för ett det upplevs repetitivt (och såklart att man går klädd i patriarkatets skjorta).

Jag förstår verkligen inte behovet av att säga att ens egen man/pappa/manlig bekant är såå bra. Självklart finns det bra män? Det är som att gå till sjukhuset och säga att man är frisk, få till svar "good for you men inte vad vi behandlar här" och sen tycka det var ett felaktigt beteende från sjukhusets sida?

Man får säga att den enda utvägen man ser är att dumpa. Hon som har mansbebisar har ju sagt det upprepade gånger, hon vill bara att det inte ska bli en Dumpa!-storm för det är faktiskt inte konstruktivt. "Dumpa därför att xxx" är däremot okej.
 
Har man aldrig ens tänkt på de fenomen som kontot belyser så är det väl en bra ögonöppnare. Själv tycker jag ofta att exemplen är så pass grova att jag blir förfasad och framför allt uppgiven av att kvinnorna fortfarande är ihop med de här männen. Det blir liksom på den nivån att kvinnorna är lika dumma som männen, bara på ett annat sätt. Gör slut och hitta nån vettig liksom, det finns.

Det är ju just det här som är så trist. Att istället för att lägga skulden där den hör hemma (hos mannen), så läggs den på kvinnan. Det är ju inte direkt kvinnans fel att mannen är en idiot.
Och det är väl lättare sagt än gjort än att bara dumpa och gå vidare.
 
Jag gillar också kontot. Jag förstår inte hur man kan ogilla kontot annat än för ett det upplevs repetitivt (och såklart att man går klädd i patriarkatets skjorta).

Jag förstår verkligen inte behovet av att säga att ens egen man/pappa/manlig bekant är såå bra. Självklart finns det bra män? Det är som att gå till sjukhuset och säga att man är frisk, få till svar "good for you men inte vad vi behandlar här" och sen tycka det var ett felaktigt beteende från sjukhusets sida?

Man får säga att den enda utvägen man ser är att dumpa. Hos som har mansbebisar har ju sagt det upprepade gånger, hon vill bara att det inte ska bli en Dumpa!-storm för det är faktiskt inte konstruktivt. "Dumpa därför att xxx" är däremot okej.

Jag har inget behov av att uttrycka att det visst finns bra män, jag förstår problematiken med "inte alla män", men ska man spendera livet med en man så kan det ju lika gärna vara nån schysst tänker jag.

Att skriva varför dessa kvinnor ska dumpa sina män är ju helt överflödigt, det beskriver de ju bra (och har uppenbarligen reflekterat över) helt på egen hand.
 
Det är ju just det här som är så trist. Att istället för att lägga skulden där den hör hemma (hos mannen), så läggs den på kvinnan. Det är ju inte direkt kvinnans fel att mannen är en idiot.
Och det är väl lättare sagt än gjort än att bara dumpa och gå vidare.

Självklart inte kvinnans fel att mannen är en idiot! Det menar jag absolut inte. Men varför stanna hos en sådan? Självklart kan det vara lättare eller svårare att lämna utifrån de förutsättningar man har. Men som tur är så kan man ju i mångt och mycket påverka även dem.
 
Jag har inget behov av att uttrycka att det visst finns bra män, jag förstår problematiken med "inte alla män", men ska man spendera livet med en man så kan det ju lika gärna vara nån schysst tänker jag.

Tillägg: och då menar jag helt för sin egen skull. Inte som motargument för att skydda "alla män".
 
Jag följer inte kontot, är inte så intresserad av att förfasas. Det räcker med de beteenden som kan observeras live.

Nästan alla män i min nära släkt och familj är mansbebisar. Det är något jag reflekterat över sedan tidig ålder. Att kvinnorna alltid lagar mat, tvättar, städar och projektleder det sociala livet.

Jag tror att det är svårt att säga "dumpa" för det är så djupa strukturer och även om det finns vettiga män så finns väldigt många "ovettiga", främst i de äldre generationerna och samtidigt väldigt många kvinnor som skolats in i att möjliggöra dessa beteenden. För många kan det upplevas som att välja mellan tvåsamhet och ensamhet och tvåsamheten vill man inte offra. Även om priset är högt så får ju kvinnorna ut något av relationen.

Jag är ändå glad över att jag kan observera viss förbättring för varje generation och att vi idag lever i en tid då kvinnor har större möjligheter att välja. Jag vill inte på något sätt lasta kvinnorna som lever i ojämställda relationer - jag kan verkligen förstå att de accepterar beteendena. Det där självuppoffrande, "kvinnliga", draget är väldigt fördelaktigt för att bygga hållbara relationer. Det är ju ett sätt att visa kärlek. Jag hoppas att allt fler kvinnor börjar älska sig själva mer och inser att de är värda lika mycket tillbaka som de ger och värderar det högre än tvåsamheten. Först då kommer mansbebisarna dö ut.
 
Självklart inte kvinnans fel att mannen är en idiot! Det menar jag absolut inte. Men varför stanna hos en sådan? Självklart kan det vara lättare eller svårare att lämna utifrån de förutsättningar man har. Men som tur är så kan man ju i mångt och mycket påverka även dem.

Och det tror jag dom allra flesta gör också. Dom som är medvetna om att dom lever med en mansbebis.
 
Med tanke på att flera skriver att de lämnat sina dåliga partners tack vare det där kontot så tycker jag att det är jättebra. Jag följer det själv, läser dock inte allt, men ser det som en skön påminnelse om varför det är en dålig idé med "vanliga" förhållanden, något som jag annars får höra från alla håll att är det viktigaste i livet, typ. Det blir också lättare för mig att stå ut med de mansbebisar som finns i min närhet och som jag inte kan välja bort. Tyvärr går det ju inte att i alla situationer välja vilka man hamnar i kontakt med. Om det sedan råkar gränsa till rent manshat så gör det mig inte speciellt mycket, jag tycker generellt sett inte om män.
 
Självklart inte kvinnans fel att mannen är en idiot! Det menar jag absolut inte. Men varför stanna hos en sådan? Självklart kan det vara lättare eller svårare att lämna utifrån de förutsättningar man har. Men som tur är så kan man ju i mångt och mycket påverka även dem.

Det finns ju oändligt med skäl till varför kvinnor inte förmår lämna. Och det är nog tyvärr normaliserat att uppföra sig illa mot kvinnor för alldeles för många. Och att många inte heller säger till när de ser hur en man uppför sig illa mot kvinnor är ju tyvärr också ngt som gör att kvinnorna tänker att det är väl så det ska vara.

Sambon var nyligen i en grupp folk han inte känner. De var tillsammans flera timmar under flera dagar. En man var gift med en kvinna från annat land. De fick kontakt på nätet och träffades, gifte sig och hon flyttades hit. De fick barn ihop. Barnen var också med de dagarna. Mannen var lite småpissig konstant mot fru och barn. Till slut gick det över gränsen. Den enda som sa till mannen var min sambo. Sen kom övriga och höll med och tackade efteråt i enrum.
Vad ger det för signaler till kvinnan och barnen? Att ingen reagerar.. Inte fasen lär sig barnen att det pappa sysslar med inte är ok iaf.
Även om det är så att kvinnan själv måste lämna etc så känner iaf jag att det är bra att folk säger ifrån, att såna konton finns för att belysa problem etc.
Det räcker med män som ska bli curlade, bli kränkta då de inte får fripass på att gnälla eller vara as. Just för att det gnällade och småasigheten är en del i ett större problem som leder till värre saker.
 
Jag klarar inte av det kontot alls. Man får verkligen inte trivas med män och tycka de är bra på något vis.

Men alltså. Poängen med kontot är ju att belysa problematiska beteenden hos män. Specifikt sådant som uppstår i förhållanden. Ditt inlägg blir ju lite som att gå med i en grupp för folk som gillar rosa och sura över att man inte får lyfta fram färgen blå? Jag följde det kontot under en längre tid och hade inga problem med att förstå varför det behövs som pysventil, så jag förstår inte varför det kontot också skulle användas för att visa hur mycket man trivs med män? Då faller ju liksom hela syftet.
 
Jag tycker det är beklagligt att det så fort och så ofta handlar om att kvinnan ska lämna. Som i de första inläggen i denna tråd. Ansvaret hamnar direkt på kvinnan som ses som en klen varelse som accepterar sådana beteenden och inte "bara" bryter upp och lämnar.

Det är männen som behöver ta ansvar. Inte kvinnorna. Det är männens beteende som ska bemötas negativt. Inte kvinnornas "ältande på instagram".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp