Mansdominerade vs kvinnodominerade arbetsplatser (utbruten från Vad gör vi CXXIV)

Voeux

Trådstartare
Pratade precis med en kollega. Vi har haft en föreläsning i veckan om machokultur inom byggbranschen och tydligen har det blivit rena ramaskri hos några män på vårt jobb :grin: Så är det minsann inte alls inom bygg och våldspyramiden är skit och bla. bla. "Män och kvinnor har olika humor", sa en av dem. Ja det verkar onekligen så, vi brukar inte tycka att vårt förtyck är särskilt roligt.

Saknar att jobba med enbart kvinnor. "Jaha, hur går det egentligen?" fick jag alltid frågan om då. Ja jävligt mycket bättre än det här i alla fall ska jag säga. Baserat på min lilla erfarenhet av bygg så ska jag börja fråga folk hur fasen det går att jobba med manliga kollegor egentligen. För mig går det SÅDÄR.
 
Pratade precis med en kollega. Vi har haft en föreläsning i veckan om machokultur inom byggbranschen och tydligen har det blivit rena ramaskri hos några män på vårt jobb :grin: Så är det minsann inte alls inom bygg och våldspyramiden är skit och bla. bla. "Män och kvinnor har olika humor", sa en av dem. Ja det verkar onekligen så, vi brukar inte tycka att vårt förtyck är särskilt roligt.

Saknar att jobba med enbart kvinnor. "Jaha, hur går det egentligen?" fick jag alltid frågan om då. Ja jävligt mycket bättre än det här i alla fall ska jag säga. Baserat på min lilla erfarenhet av bygg så ska jag börja fråga folk hur fasen det går att jobba med manliga kollegor egentligen. För mig går det SÅDÄR.
Jag tycker att det är bäst med en mix av kön. En del män och kvinnor är idioter, men jag tror faktiskt att det har varit 50/50 genom alla mina år.
 
Pratade precis med en kollega. Vi har haft en föreläsning i veckan om machokultur inom byggbranschen och tydligen har det blivit rena ramaskri hos några män på vårt jobb :grin: Så är det minsann inte alls inom bygg och våldspyramiden är skit och bla. bla. "Män och kvinnor har olika humor", sa en av dem. Ja det verkar onekligen så, vi brukar inte tycka att vårt förtyck är särskilt roligt.

Saknar att jobba med enbart kvinnor. "Jaha, hur går det egentligen?" fick jag alltid frågan om då. Ja jävligt mycket bättre än det här i alla fall ska jag säga. Baserat på min lilla erfarenhet av bygg så ska jag börja fråga folk hur fasen det går att jobba med manliga kollegor egentligen. För mig går det SÅDÄR.

Bygg utan aktiv ledning är väldigt grabbigt och höhö 🤢
 
Pratade precis med en kollega. Vi har haft en föreläsning i veckan om machokultur inom byggbranschen och tydligen har det blivit rena ramaskri hos några män på vårt jobb :grin: Så är det minsann inte alls inom bygg och våldspyramiden är skit och bla. bla. "Män och kvinnor har olika humor", sa en av dem. Ja det verkar onekligen så, vi brukar inte tycka att vårt förtyck är särskilt roligt.

Saknar att jobba med enbart kvinnor. "Jaha, hur går det egentligen?" fick jag alltid frågan om då. Ja jävligt mycket bättre än det här i alla fall ska jag säga. Baserat på min lilla erfarenhet av bygg så ska jag börja fråga folk hur fasen det går att jobba med manliga kollegor egentligen. För mig går det SÅDÄR.

För mig har det alltid varit värst att jobba med störst andel kvinnor än män. Så tror nog att man får se på individer snarare än kön. Min arbetsplats blev SÅ MYCKET BÄTTRE när det inte var 90% kvinnor. Sen är ju vissa branscher helt förfärliga.
 
För mig har det alltid varit värst att jobba med störst andel kvinnor än män. Så tror nog att man får se på individer snarare än kön. Min arbetsplats blev SÅ MYCKET BÄTTRE när det inte var 90% kvinnor. Sen är ju vissa branscher helt förfärliga.

+ @Unafraid jag är givetvis för jämställda arbetsplatser. Ni får se mitt inlägg som ett utlopp för akut frustration och inte en spegling av sanna åsikter i frågan.

(Men sen är det också sjukt att jag ofta fick frågan hur det gick att jobba med så många kvinnor, vad är det för fråga liksom? Men aldrig fått den om mansdominerande arbetsplatser)
 
Pratade precis med en kollega. Vi har haft en föreläsning i veckan om machokultur inom byggbranschen och tydligen har det blivit rena ramaskri hos några män på vårt jobb :grin: Så är det minsann inte alls inom bygg och våldspyramiden är skit och bla. bla. "Män och kvinnor har olika humor", sa en av dem. Ja det verkar onekligen så, vi brukar inte tycka att vårt förtyck är särskilt roligt.

Saknar att jobba med enbart kvinnor. "Jaha, hur går det egentligen?" fick jag alltid frågan om då. Ja jävligt mycket bättre än det här i alla fall ska jag säga. Baserat på min lilla erfarenhet av bygg så ska jag börja fråga folk hur fasen det går att jobba med manliga kollegor egentligen. För mig går det SÅDÄR.
Märkligt att männen på min arbetsplats utan problem kan skämta utan att någon tar illa upp. Men de är säkert förstörda efter att ha jobbat tillsammans med kvinnor i massa år. Herregud de driver ju till och med med mansrollen. 🙄
 
+ @Unafraid jag är givetvis för jämställda arbetsplatser. Ni får se mitt inlägg som ett utlopp för akut frustration och inte en spegling av sanna åsikter i frågan.

(Men sen är det också sjukt att jag ofta fick frågan hur det gick att jobba med så många kvinnor, vad är det för fråga liksom? Men aldrig fått den om mansdominerande arbetsplatser)
Jag hade nog kunnat ställa den frågan.
Har jobbat på väldigt många arbetsplatser genom åren. De kvinnodominerade har ofta varit fulla med intriger, utfrysning, kotterier och mobing. aldrig upplevt det på mixade eller övervägande manliga ställen.

Min erfarenhet är att kvinnor kan vara väldigt elaka mot andra kvinnor.
Det där med systerskap är sällsynt.
 
Jag hade nog kunnat ställa den frågan.
Har jobbat på väldigt många arbetsplatser genom åren. De kvinnodominerade har ofta varit fulla med intriger, utfrysning, kotterier och mobing. aldrig upplevt det på mixade eller övervägande manliga ställen.

Min erfarenhet är att kvinnor kan vara väldigt elaka mot andra kvinnor.
Det där med systerskap är sällsynt.

Det här är exakt min erfarenhet. Av alla människor som varit elaka och hemska mot mig så står kvinnor för nästan allt.
 
Det här är exakt min erfarenhet. Av alla människor som varit elaka och hemska mot mig så står kvinnor för nästan allt.

Yep, har ar en till som har samma erfarenhet. Utom pa en skola for mycket lange sedan. Dar var det tv manliga mellanstadielärare som mobbade halften av alla lagstadielarare. Overallt annars var det kvinnor som stod for utfrysning och mobbing, inte nodvandigtvis mot mig, men mot andra kvinnor.
 
Jag hade nog kunnat ställa den frågan.
Har jobbat på väldigt många arbetsplatser genom åren. De kvinnodominerade har ofta varit fulla med intriger, utfrysning, kotterier och mobing. aldrig upplevt det på mixade eller övervägande manliga ställen.

Min erfarenhet är att kvinnor kan vara väldigt elaka mot andra kvinnor.
Det där med systerskap är sällsynt.

Min erfarenhet är helt tvärtom faktiskt. Jobbat på kvinnodominerade arbetsplatser hela livet och nästan enbart upplevt systerskap :) (Med några undantag såklart)
 
Jag hade nog kunnat ställa den frågan.
Har jobbat på väldigt många arbetsplatser genom åren. De kvinnodominerade har ofta varit fulla med intriger, utfrysning, kotterier och mobing. aldrig upplevt det på mixade eller övervägande manliga ställen.

Min erfarenhet är att kvinnor kan vara väldigt elaka mot andra kvinnor.
Det där med systerskap är sällsynt.
Jag tänker att det är olika saker, män kanske inte mobbar i samma utsträckning som kvinnor, inte de där små fina vassa hintarna. Men män sitter istället och hö hö i grupp, talar nedvärderande om kvinnor i allmänhet men när man ställer på det så handlar det inte om någon kvinna de känner utan "du vet blondiner" helt enkelt en jargong som är svår att bryta och kan göra det svårt att känna sig helt och hållet välkommen om man inte passar in i normen.
 
Min erfarenhet är helt tvärtom faktiskt. Jobbat på kvinnodominerade arbetsplatser hela livet och nästan enbart upplevt systerskap :) (Med några undantag såklart)
Nu sticker jag ut näsan och antar att jag halshuggs. Och det är inte mot dig, du är ju skittrevlig, vi har ju träffats :)

I många kvinnodominerade grupper tolereras de som är söta, "kvinnliga" och lite lagom mjuka. Gärna också lite typiskt kvinnliga intressen som skönhet, kläder, barn, familj.
Slinker man inte mjukt in i den där gruppen och bara tar lite grann plats, då tolereras man.
men är man lite annorlunda så gör gruppen allt för att slipa bort de kanter man upplever.
Särskilt elaka är man mot kompetenta och duktiga kvinnor. Jag har sett det så många gånger.
Kompetenta kvinnor ska minsann inte tro att de är bättre än de andra.

/tanten - kryper in under stenen igen
 
+ @Unafraid jag är givetvis för jämställda arbetsplatser. Ni får se mitt inlägg som ett utlopp för akut frustration och inte en spegling av sanna åsikter i frågan.

(Men sen är det också sjukt att jag ofta fick frågan hur det gick att jobba med så många kvinnor, vad är det för fråga liksom? Men aldrig fått den om mansdominerande arbetsplatser)
Jag förstår dig. För mycket män på samma plats brukar innebära att "höhö"-skämt är okej. Upplever att det är så där en stor del av männen är närmare pension. (Jag har varit ensam tjej i såna situationer och är det fortfarande ibland)
En plats med bara kvinnor har inneburit tjafs, sura miner och allmänt "tjoller". (Provat såna arbetsplatser också). Måste jag välja skulle det bli enbart män, för jag kan säga ifrån.

Men upplever det smidigast med en blandning. :)
 
Jag tänker att det är olika saker, män kanske inte mobbar i samma utsträckning som kvinnor, inte de där små fina vassa hintarna. Men män sitter istället och hö hö i grupp, talar nedvärderande om kvinnor i allmänhet men när man ställer på det så handlar det inte om någon kvinna de känner utan "du vet blondiner" helt enkelt en jargong som är svår att bryta och kan göra det svårt att känna sig helt och hållet välkommen om man inte passar in i normen.
Jag har mycket lättare att bemöta en nedvärderande jargong än den individuellt riktade mobbingen kvinnor gärna sysslar med på arbetsplatser. Blir mycket mer personligt... när det är personligt.
 
Nu sticker jag ut näsan och antar att jag halshuggs. Och det är inte mot dig, du är ju skittrevlig, vi har ju träffats :)

I många kvinnodominerade grupper tolereras de som är söta, "kvinnliga" och lite lagom mjuka. Gärna också lite typiskt kvinnliga intressen som skönhet, kläder, barn, familj.
Slinker man inte mjukt in i den där gruppen och bara tar lite grann plats, då tolereras man.
men är man lite annorlunda så gör gruppen allt för att slipa bort de kanter man upplever.
Särskilt elaka är man mot kompetenta och duktiga kvinnor. Jag har sett det så många gånger.
Kompetenta kvinnor ska minsann inte tro att de är bättre än de andra.

/tanten - kryper in under stenen igen
Jag har undrat ibland om jag synar min (kvinnliga) chef för hårt pga just det du nämner. Jag är en feminist och jag är för kvinnor som tar plats och är annorlunda, men samhället kan lätt ha gett mig känslor som inte riktigt motsvarar det. Pga kvinnor ska vara mjuka etc. Men samtidigt så gillar jag den typen av personer (av bägge könen) som kan vara mjuka. Samtidigt som jag har praktisk kritik som jag tror har logik bakom dem mot henne så undrar jag om jag är för tuff mot henne pga hennes kön eller om jag hade känt samma sak om hon var man? :confused:🤔

Å andra sidan så har jag en ny kompetent duktig kvinnlig kollega (tänk hästmänniska :D) som vågar ta plats och samtidigt lyssna på andra, även om man ibland kanske stöter sig mot varandra så tycker jag att hon är en slags förebild på hur man kan vara.

När jag tänker på att man pratar om andra bakom ryggen på dem, så skulle jag vilja påstå att det görs av bägge könen på min arbetsplats - inte så stora skillnader 😅

Nu kanske jag babblade, sorry :o Men det är lite tankar som jag funderat på.
 
Jag hade nog kunnat ställa den frågan.
Har jobbat på väldigt många arbetsplatser genom åren. De kvinnodominerade har ofta varit fulla med intriger, utfrysning, kotterier och mobing. aldrig upplevt det på mixade eller övervägande manliga ställen.

Min erfarenhet är att kvinnor kan vara väldigt elaka mot andra kvinnor.
Det där med systerskap är sällsynt.
Helt enig. Jag trivs mycket bättre att jobba med män. Sunkig attityd är som sagt lättare att bemöta än personlig mobbing.

Alla mina plågoandar under grundskolan var tjejer och jag har alltid haft lättare att bli vän med män.
 
Nu sticker jag ut näsan och antar att jag halshuggs. Och det är inte mot dig, du är ju skittrevlig, vi har ju träffats :)

I många kvinnodominerade grupper tolereras de som är söta, "kvinnliga" och lite lagom mjuka. Gärna också lite typiskt kvinnliga intressen som skönhet, kläder, barn, familj.
Slinker man inte mjukt in i den där gruppen och bara tar lite grann plats, då tolereras man.
men är man lite annorlunda så gör gruppen allt för att slipa bort de kanter man upplever.
Särskilt elaka är man mot kompetenta och duktiga kvinnor. Jag har sett det så många gånger.
Kompetenta kvinnor ska minsann inte tro att de är bättre än de andra.

/tanten - kryper in under stenen igen

På de arbeten jag haft så har både mellanchefer och VD varit kvinnor. Så kompetens har respekterats. Visserligen ganska homogena grupper då det var många mammor med småbarn men de flesta osminkade dagtid, och med helt andra intressen än skönhet. Så faktiskt, så kan jag glädjande säga att jag sett ett annat arbetsliv.

Men, jag skulle också vilja tillägga att det nog sällan är så enkelt som kvinnor eller män på jobbet. Mycket handlar nog om branch. Finansgrabbarna är olika byggrabbarna, och vårdtjejerna säkert olika mediatjejerna osv. Olika branscher attraherar olika människor, så jag tror ens erfarenhet av hur folk är på jobbet sannolikt kommer mycket där ifrån. Jag arbetade ett kort tag med TV-produktion och min erfarenhet blev vidriga människor, både män och kvinnor :angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Efter sommaren byter jag jobb, och från att ha arbetat i en kvinnodominerad bransch hela mitt liv (utbildning) så kommer jag att börja...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 722
Senast: Verdandi
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 650
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp