Manuell "ridbanekratta"

bigganl

Trådstartare
Behöver hjälp!
I en gammal tråd fick jag tips på en manuell gjer som man drar över ridbanan. Den krattar och sladdar liksom i ett svep. Verkar väldigt praktisk.
kolla länken för att se den.

http://www.spionek.de/index.php?content=produkt/produkte.php

Denna verkar bara finnas i tyskland och jag kan inte ett barr tyska så den hemsidan förstod jag inte ett dugg av. (hur beställer man tex???)

Men jag undrar om någon vet om det finns en sådan att köpa någonstans i Sverige?
Ellar finns det något liknande?
Finns någon annan idé?
Jag behöver verkligen någonting sådant till min ridbana.
 
Senast ändrad:
Sv: Manuell "ridbanekratta"

verkar väldigt anstängande att springa över en ridbana med den där grejen, har du ingen åkgräsklippare som du kan köra med eller låna av grannen ? jag använder vår med en något modifierad liten pinnharv efter ( har skurit av pinnarna till hälften med vinkelslipen annars går den för djup ) tar drygt en halv timme att sladda 20*20 meter så jag vill inte tänka på att göra det för hand även om det främjar konditionen :p
 
Sv: Manuell "ridbanekratta"

Den ser ut som den är tänkt att ta ridhuskanterna. Där samlas ju alltid extra mycket.

Vi använder en pinnaharv med ett tyngre L-järn bakom som hänger i kedjor som utjämnar det som pinnaharven harva upp. Vi har 2 eller 3 pinnarharvar i bredd så den tar rätt brett. Man behöver också ibland köra flera gånger över samma område om det var längesedan man sladdade.

Detta dras av en häst och ger både motion (kusk och häst) eller trädgårdstraktorn. :)
 
Sv: Manuell "ridbanekratta"

Hon som tipsade om den använde den. Det tog inte många minuter att gå över ridbanan med den.
Vår trädgårdstraktor har skurit och det verkar inte vara så enkelt att byta motor. Kratta har jag, men den väger inte tillräckligt så hänger jag den bakom bilen så kommer den ändå inte ner i underlaget ordentligt. Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu. Vill ju ha en bra bana att rida på.
 
Sv: Manuell "ridbanekratta"

tar drygt en halv timme att sladda 20*20 meter så jag vill inte tänka på att göra det för hand även om det främjar konditionen :p
[/QUOTE]
Grannen har sladdat emellanåt, men det tar bara uppe på ytan. Jag vill ner några cm. Men det tar inte mer än max 5 minuter för honom att sladda. (20x30m)
 
Sv: Manuell "ridbanekratta"

Jag tycker också det verkar jobbigt att dra för hand..
Så här har jag gjort för att slippa det:

Tagit ett stort armeringsgaller (ca 1,5-2 m brett och 1 meter långt) som jag vinklat ner de sista pinnarna på (pinnarna är väl ca 5 cm långa, går ju att justera efter behov). På detta har jag lagt tyngder, använder just nu timmerbalkar, och sedan har jag helt enkelt knytit fast ett rep i den här anordningen och hängt den på dragkroken efter bilen, VIPS så harvar jag banan med volvon:angel: Detta har funkat bra även på lite fastare underlag, "harven" kommer ner kanonbra med lite tyngder på...

När den sen ska sladdas jämn så vänder jag bara på gallret, dvs inga pinnar ner i marken, endast rakt galler, och det sladdar banan rak och fin.

Nu är inte bilen så vändbar att alla hörnen blir fina, men det tar man ju lätt för hand med kratta.

Det tar mig kanske 20-30 min att fixa hela banan som är 25*50 m ungefär.
Man tager vad man haver helt enkelt! //Linda
 
Sv: Manuell "ridbanekratta"

Jag använder en uppochnedvänd lastpall, som jag har knutit fast ett rep i. Detta kopplar jag efter fyrhjulingen. Annars kan man ju koppla efter bil/häst/gräsklippare. Olika lastpallar väger olika mycket, så man får exprimentera sig fram tills man hittar en som är lagom tung för det underlag man har.
Harvat blir det ju inte, men jag vill inte ha harvat. Jag tycker underlaget blir bäst om man bara sladdar till det, men så gillar jag fasta underlag också.
Jag har en gammal hundrapinnaharv som jag kan använda om jag skulle få för mig att harva.
 
Sv: Manuell "ridbanekratta"

Jag har en sådan kratta med ca 1 dm piggar och slät översida. Men vi har ingenting att dra med. Trädgårdstraktorn har skurit och ekonomin tillåter ingen ny på länge. (bilen är så tung att den inte är lämplig att dra med när marken inte är torr)
Problemet med krattan är dessutom att den inte går ner som jag vill utan bara tar överst på ytan och det räcker inte. Har inte kommit på hur jag ska få mer tyngd på den.

Den här manuella prylen verkar väldigt enkel att gå med och för markens skull vore det bra att slippa lägga så mycket tyngd på som nu när det är blött bitvis.
Är det någon som vet om något liknande finns i Sverige?
 
Sv: Manuell "ridbanekratta"

Jag vill inte heller harva. Jag vill bara ner såpass att det slätar ut alla tramp efter hästhovar och liknande som blir när banan är lite blöt.
 
Sv: Manuell "ridbanekratta"

En lagom tung lastpall, eller två pallar ovanpå varandra om du har ett väldigt tungt underlag, gör jobbet åt dig.

Du kanske kan köpa någon liten skrotbil för ändamålet? En som inte är för tung för ridbanan. Du behöver väl inte ens skatta och besiktiga, om du enbart kör den på ridbanan?
 
Sv: Manuell "ridbanekratta"

Vid en snabb googling hittade jag en skruttig Nissan Primera för 400:- i värmland. Jag vet inte vad en sådan väger i förhållande till din volvo, men det kanske kan vara något att kolla upp?
 
Sv: Manuell "ridbanekratta"

Vid en snabb googling hittade jag en skruttig Nissan Primera för 400:- i värmland. Jag vet inte vad en sådan väger i förhållande till din volvo, men det kanske kan vara något att kolla upp?
Volvo!! Det har jag inte haft på många år. Vi har en Hyundai Tucson.
Den kan jag dra med när det är torrt, men när det är så blött som det är nu så vill jag inte köra en 4 hjuling eller liknande där heller.
(men att kratta för hand är fruktansvärt tungt.)
Jag får kanske ragga tag på någon som kan tyska som får läsa på den där hemsidan åt mig.
 
Sv: Manuell "ridbanekratta"

Vet inte var jag fick Volvo ifrån tyckte precis att jag läste det i tråden. Måste ha drömt...:confused:
 
Sv: Manuell "ridbanekratta"

Du läste nog i mitt inlägg, det var jag som harvade banan med hjälp av volvon:D
 
Sv: Manuell "ridbanekratta"

Jag har en sådan kratta med ca 1 dm piggar och slät översida. Men vi har ingenting att dra med.

Men hallååååå - du har väl en häst? :angel: sorry kunde inte låta bli...

Fast allvarligt talat, jag krattar och sladdar med hästen. Funkar bäst och alltid :idea:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp