Bukefalos 28 år!

Manuell vedklyv

Stinaelin

Trådstartare
Är de bra?
Funderar på att köpa en till min syster som måste hugga ved och tycker det är tungt.

Någon som har erfarenhet av den, typ denna:

643D2D82-7677-499B-94E8-539B50AAD925.png
 
Tror den funkar bra om veden är lättkluven. Med gott om kvistar och vriden ved så blir det svårare. Det behövs en hel del kraft för att den ska funka tror jag. Och att veden passar bra i ringen?
Med andra ord inget för större mängder. Men ska man bara klyva några vedträn till öppna spisen kanske det funkar?

Jag har en hydraulisk och är supernöjd. Den klyver upp till 5 ton och lär liten och smidig. Men kostar några tusenlappar. Plus skitrolig att jobba med :D
Avkommanklöv ved till deras panna av kubbar jag hade. Frågade -visst är det kul? och fick ett generat svar att det var jätteroligt
 
Jag har mer sett folk ha den att spänta med, än som klyv. Tror som @tanten att den inte är för några mängder.

Min vän har lånat en sådan till sin fyraåring som var så ohemult ledsen över att inte få hugga ved. Nu kan han göra det utan att riskera liv och lem. Den funkar bra för det och ungen späntar tändved på löpande band.
 
Är de bra?
Funderar på att köpa en till min syster som måste hugga ved och tycker det är tungt.

Någon som har erfarenhet av den, typ denna:

Visa bifogad fil 104958
Jag har en sådan! Men som tidigare har skrivits så skulle jag aldrig ha den till att klyva större mängder ved. Den finns ju i två storlekar, så det går ju att få i lite större bitar i den större, men det är fortfarande inga jättestora vedträn som går i.

Jag använder den för att minska på för stora vedträn och för att spänta.

Vid kvistar och dylikt så funkar det inte alls bra, utan det funkar bäst med redan samarbetsvilliga trästycken :D
 
Tror den funkar bra om veden är lättkluven. Med gott om kvistar och vriden ved så blir det svårare. Det behövs en hel del kraft för att den ska funka tror jag. Och att veden passar bra i ringen?
Med andra ord inget för större mängder. Men ska man bara klyva några vedträn till öppna spisen kanske det funkar?

Jag har en hydraulisk och är supernöjd. Den klyver upp till 5 ton och lär liten och smidig. Men kostar några tusenlappar. Plus skitrolig att jobba med :D
Avkommanklöv ved till deras panna av kubbar jag hade. Frågade -visst är det kul? och fick ett generat svar att det var jätteroligt
Så roligt! Det går så löjligt fort! Vi har en 7t och den funkar att enkelt flytta på också.
 
Jag säger som de andra i tråden, den där är bara för späntved. Tex går det ju inte att få ner speciellt tjocka bitar, en hydraulisk klyv klarar ju betydligt större diameter.

En hydraulklyv behöver inte vara dyr, för lättare hemmabruk duger det med en enklare. Jag gav ca 1500 för min Scheppach på Jula för några år sedan.
 
Kan rekommendera att skaffa en vän som tränar historisk fäktning och vill träna upp sig. Han har kluvit stockar på 50 cm i diameter, bara med slägga. Mycket effektiv i drift, blåbärssoppa och kanelbullar bara :D
Du menar yxa, väl? Lite väl dramatiskt med slägga. :nailbiting:
 
Är de bra?
Funderar på att köpa en till min syster som måste hugga ved och tycker det är tungt.

Någon som har erfarenhet av den, typ denna:

Visa bifogad fil 104958
Jag har en sån och tycker den funkar bra, klyver allt som är av dimensioner som går ner i ringen. Jag har inte haft några problem med ved som är vriden, har kvistar etc. men såklart är det jobbigare att klyva sådan ved, det är det ju med yxa också! Stora stockar hemma hos mig klyvs med klyvyxa.
 
Tack för alla svar!
Det är inte aktuellt med någon elektrisk variant just nu, men kanske senare.
Jag har svårt att spånta, så kanske även jag vill ha en sådan här... Så får min son hugga de svåra bitarna (till mig och min syster). :)
 

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är...
2
Svar
29
· Visningar
1 382
Senast: farin
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 318
Senast: Wille
·
Hemmet Ja nu är det så att jag ska ärva sommarstugan, den är från 1955 och 60kvm boendeyta. Har öppen spis i källaren och "uppe". Den sitter...
2
Svar
20
· Visningar
1 170
Senast: Nepenthe
·
Fritid Min syster fyller jämnt. Vi andra systrar funderar på att ge henne antingen spa och övernattning eller övernattning och en bra middag...
Svar
8
· Visningar
558
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp