Mår extremt dåligt på mitt arbete.

Smurfoff

Trådstartare
Fick nytt jobb för ett halvår sedan. Märkte direkt att gruppen var väldigt avvisande och inte speciellt välkomnande. Är en liten grupp på 5 personer. Jag hittade en kollega som jag höll ihop med och hon var väldigt utsatt innan jag kom. Fick fika själv, luncha själv, ingen att prata med osv. Så vi höll liksom ihop och både jag och hon märkte att de andra i gruppen inte ville eller försökte prata med oss. Bad man om hjälp fick man mest en suck till svar osv. Har tagit upp detta med chefen som säger i princip att det är så dem är, att man kanske får försöka lösa sakerna på egen hand och inte fråga så mycket. En av de som varit här längst hörde jag säga han inte ville hjälpa oss nya för han inte fick extra lön för de.. Då helt plötsligt ändrar chefen hans position och höjer lönen till honom, som att man berömmer dåligt beteende.
Har varit på semester nu en månad och får ett mess att min kollega sagt upp sig och tagit ett annat jobb. Kvar blir jag ensam med dessa sura människor som inte vill ha med mig att göra. Nu kommer det bli jag som går på lunch och fika ensam.

Jag har ett graviditets vikariat och min kollega hade en begränsad anställning. Vi båda ville ha fast. En som var studieledig sa upp sin fasta tjänst och chefen la ut den på intranätet min kollega sökte denna, jag valde att inte söka då hon varit här längre och jag ville hon skulle få den. Men så blev inte fallet. Hon frågade flera gånger vår chef hur de gick i processen och han sa hela tiden han inte vet ännu. Då valde hon att söka annat då hon inte kunde vänta.

Jag hörde för några månader sedan chefen gå och viska till min kollega om hennes vän, hur hon arbetade osv. Hade en känsla av att hennes vän kommer bli anställd.

Vips när min kollega sagt upp sig så kom de ut ett mejl från chefen att denna person som jag misstänkt fått den fasta tjänsten. Känns inte kul då de kommer bli ännu mer grupperat då hon redan är vän med en av de andra. Jag har yngst i min grupp är 27 medans de andra är 40 +.

Jag sökte samma jobb som kollegan men jag fick inte de. Har kollat runt på jobb men hittar inga i samma lön, vill inte gå ner flera tusenlappar men samtidigt känner jag att ingenting blir bättre. Kan man kontakta facket? Har lust att sjukskriva mig, men har inte råd med detta. Har aldrig mått så här dåligt har en klump i magen när jag går till jobb och är nära till gråt och ingen lyssnar. Min chef tycker mest jag är tramsig och tycker ansvaret ligger på mig att jag ska försöka komma in i gruppen genom att försöka småprata och le extra mycket.
 
Det du beskriver låter riktigt tråkigt.
Samtidigt tror jag att dina förutsättningar att, med eller utan fack, ändra på atmosfär och beteenden på arbetsplatsen är obefintliga. I synnerhet utan ledningens stöd.
Det kanske inte är det svar du hoppas på men jag landar i samma slutsats som @mandalaki - du behöver nog byta arbetsplats.
 
Byt jobb! Det finns inga andra alternativ när man mår dåligt av sin arbetsplats, skit samma hur bra betalt man får eller vilka andra förmåner jobbet medför, det är inte värt att klappa ihop mentalt för.
 
Är så synd då jag egentligen trivs med arbetsuppgifterna, men är svårt att ändra på personer som är trötta på sitt jobb. Fick också höra av kollegan att de snackat skit om mig och henne när jag var på semestern. Tycker ni jag ska berätta detta för chefen?
 
Vill du må bra? Byt jobb!
bara du kan ta ansvar för ditt personliga mående, så valet är ditt.
Sök ett annat arbete, eller fastna i att du har en dålig arbetsplats?
Jag har vänner, i samma branch, inte samma arbetsplats..
Som fastnat i att må dåligt varje dag, springer och gnäller till chefen, skriver till facket..
Men gör inget för att byta jobb,trots att de bör vara lätt för dom båda?
De har blivit en del av deras identitet/personlighet,och ärligt! Dom är JOBBIGA för oss i omgivningen.
90% av samtalsämnena är hur dåligt dom mår på sina jobb,och hur elaka alla är med dom.
Tack och lov så känner dom inte varandra, annars hade dom blivit alldeles fast i sin självömkan!
Byt jobb, skit i pengarna och unna dej att må bra!
Du kommer att få massor av härliga arbetskompisar, och pengar är inte allt i livet.

All lycka till dej!!!!

* Jenny *
 
Är så synd då jag egentligen trivs med arbetsuppgifterna, men är svårt att ändra på personer som är trötta på sitt jobb. Fick också höra av kollegan att de snackat skit om mig och henne när jag var på semestern. Tycker ni jag ska berätta detta för chefen?
Nej, för chefen har tydligt visat att denne inte besitter kompetens nog att vara chef. Tror det hade varit helt lönlöst att berätta detta för denne.

Byt jobb.
 
Är så synd då jag egentligen trivs med arbetsuppgifterna, men är svårt att ändra på personer som är trötta på sitt jobb. Fick också höra av kollegan att de snackat skit om mig och henne när jag var på semestern. Tycker ni jag ska berätta detta för chefen?

Vad vill du uppnå med att prata med chefen? Har din chef tidigare lyckats lösa dina problem? Om inte så finns det nog inget hopp om att det ändras denna gång heller.

Sök ett annat jobb för din mentala hälsas skull. Ibland passar man bara inte ihop med de man ska arbeta med och har inget gemensamt att prata om utöver jobbet. Sen finns det förstås de som inte vill anstränga sig för att nya ska passa in, och tar inte chefen tag i det vilket din chef inte verkar ha gjort så finns det inget annat att göra än att söka sig därifrån, oavsett lön.
 
Jag hade nog frågat mig själv om det var värt att jobba kvar om det gör så jag inte mår bra.

Jag har jobbat på en hel del olika jobb, både bra och dåliga. Det ligger något i talesättet att hellre ett skitjobb ihop med sin bästis än ett bra jobb ihop med sin värsta fiende.
Jag tror att det viktigaste är att man trivs med sina kollegor, sen hur mycket man tjänar/förmåner osv spelar mindre roll om man inte trivs. Det är då man får fråga sig själv om det är värt det.

Ingen ska behöva gå till jobbet och må dåligt, då är det fel jobb. Bästa är när man kan gå till jobbet med ett leende och gå därifrån med ett leende. Då har man hittat en bra jobb.

Jag tror det finns ett sådant jobb till dig med. Lycka till oavsett hur du väljer att göra.
 
Självförtoendet sjunker dock till Max då man känner sig värdelös att ingen är intresserad av att lära känna en. Har alltid haft många bra vänner på mina förra jobb och alltid tagit för mig och trivts i gruppen men nu blir man mer tillbaka dragen när man känner såhär.
 
Du har tre val

1. Gör ingenting
2. Försök att ensam ändra på hur gruppen och företaget fungerar.
3. Sök nytt jobb


1 är som jag uppfattar det du gör just nu, mindre klagomål räknar jag inte riktigt som att ens försöka förändra jobbet.

2 Kan vara ett helvete, du kan bli än mer ensam och utsatt men kanske det finns en liten chans att lyckas. Du får vara beredd att jobba hårt på det, ta upp med fack, ledning, AMO och försöka förändra den vägen. Om du lyckas ur din position så är du värd en guldmedalj minst.

3 Den naturliga utvägen. Att inte trivas på jobb och vara kvar för lönen kan vara okej, men inte om man mår direkt dåligt av det som du gör och är på gränsen till mobbad. I det läget är det bara nedbrytande.
 
Vill du må bra? Byt jobb!
bara du kan ta ansvar för ditt personliga mående, så valet är ditt.
Sök ett annat arbete, eller fastna i att du har en dålig arbetsplats?
Jag har vänner, i samma branch, inte samma arbetsplats..
Som fastnat i att må dåligt varje dag, springer och gnäller till chefen, skriver till facket..
Men gör inget för att byta jobb,trots att de bör vara lätt för dom båda?
De har blivit en del av deras identitet/personlighet,och ärligt! Dom är JOBBIGA för oss i omgivningen.
90% av samtalsämnena är hur dåligt dom mår på sina jobb,och hur elaka alla är med dom.
Tack och lov så känner dom inte varandra, annars hade dom blivit alldeles fast i sin självömkan!
Byt jobb, skit i pengarna och unna dej att må bra!
Du kommer att få massor av härliga arbetskompisar, och pengar är inte allt i livet.

All lycka till dej!!!!

* Jenny *
Men det kan ju aldrig vara så att de som är "jobbiga" och menar att folk är elaka mot dem som har fel?! Det är ALLTID den som behandlar andra illa som gör fel, hur jobbiga dom här människorna än är.
 
Självförtoendet sjunker dock till Max då man känner sig värdelös att ingen är intresserad av att lära känna en. Har alltid haft många bra vänner på mina förra jobb och alltid tagit för mig och trivts i gruppen men nu blir man mer tillbaka dragen när man känner såhär.
Precis, det är liksom en process som pågår inom dig att du bryts ned mer och mer. Det är förlamande och man tänker att man inte duger för ett annat jobb osv. Jag hade det så på en arbetsplats och valde att prata med en kurator på min vårdcentral som peppade mig ur min situation och som ledde till att jag på relativt kort tid fick ett nytt mycket bättre jobb.
 
Men det kan ju aldrig vara så att de som är "jobbiga" och menar att folk är elaka mot dem som har fel?! Det är ALLTID den som behandlar andra illa som gör fel, hur jobbiga dom här människorna än är.

Jo men de är sant! Men... Kan jag, om jag redan mår piss, förändra en hel arbetsplats?
Är de värt att försöka? Kommer jag att vilja vara kvar, även om alla plötsligt blir "trevliga" mot mej? (litar jag på det? )
De är väl bättre att byta jobb och få må bra? Så kan pissråttorna ha sin arbetsplats ifred. De är inget nederlag, de är överlevnad.
För mej finns det inget jobb i världen som är värt att må dåligt för!!!!
Man ska jobba för att överleva, inte leva för att jobba!
Känner till en som bytt från veterinär till städare för att få må bra. Och är väldigt nöjd med sitt byte.

Men de klart. Mina missnöjda vänner har snart bränt alla sina vänner, med sitt evinnerliga gnällande. Kanske är det viktigare för dom att få klaga, än att ha oss vänner kvar?

Livet är för kort för att gå till en dålig arbetsplats.

* Jenny *
 
Jag tycker att du ska söka dig därifrån först och främst. När du fått en tjänst någon annan stans tycker jag att du ska samla alla på en "avslutningsfika" och tala om varför du sökt dig därifrån. Om inte annat så får de kanske något att fundera över. Jag har gjort det och det kändes väldigt skönt efteråt. Då kunde jag släppa ångesten helt och gå vidare. Lycka till!
a1agnlju som tycker det är alldeles för många inkompetenta chefer nu för tiden...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 672
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 372
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp