Mår inte bra längre

Ännu en skriva av sig tråd.

Jag mår inte bra och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare. Det känns som att jag är i ett moment 22.

Senaste veckorna/månaderna har jag bara mått sämre. Jag trivs på jobbet, men samtidigt inte. Kollegor och chef är fantastiska. Det är mig själv jag inte gillar, hurdan jag är. Jag passar helt enkelt inte in. Arbetet passar mig inte heller.

När jag var yngre tyckte jag om att jobba med människor, så för ett år sedan ungefär sökte jag mig till en receptionstjänst på mindre ort. Men det blev klart för mig att jag inte var samma person som för 10 år sedan. Jag gillar fortfarande att jobba med människor på sätt och vis, men jag är inte social, är inte socialt kompetent, har dessutom social ångest i vissa avseenden. Det funkade ändå för det var så lite flöden.

Än värre blev det när jag sökte mig till en större ort, min nuvarande. Kollegor och chef är som sagt underbara, jag önskar verkligen att jag var en annan person och hade trivts bättre. Men jag känner att jag hamnar utanför pga mig själv, min oförmåga att vara social, ”rapp i käften”. Folk kan prata med mig, men skrattar aldrig med mig. Jag säger aldrig något roligt, är alldeles för ”stel” för det. Jag vet inte riktigt vad som är roligt...

Värst av allt är nog ändå att jag varit på arbetsplatsen i några månader nu, men det känns som att jag inte lärt mig något. Det är otroligt många moment att kunna, men jag kan inte merparten. Jag frågar ofta mina kollegor om råd, och det funkar om jag vill ha en second opinion, men jag vill själv ha ett hum om svaret. Vissa av mina kollegor är väldigt driftiga och pålästa, och har ett svar på alla frågor från kunden. Jag vill också vara sådan, men tror inte det någonsin kommer hända. Jag tror jag är för förvirrat lagd för att lära mig allt och hålla det i minnet.

Jag passar inte riktigt in, varken socialt eller för arbetsuppgifternas del. Nu med Corona har vi inte så mycket flöde, men jag blir ändå stressad över det flödet vi har. Jag trivs nog inte med ”mycket att göra”. Jag antar att jag kanske trivs med mer monotona arbetsuppgifter, där det inte är hur många moment som helst.

Jag har nyss blivit heltidsanställd, och tänkte först att jag skulle stanna ett par år i alla fall, men jag är osäker. Jag har funderat på studier, men där kommer moment 22. Jag har inte rätt till CSN och under studietiden kommer jag i så fall bli inkomstlös. Jag kommer aldrig ha orken att jobba samtidigt som 100% studier. Jag orkar inte heller läsa upp kurser i flera års tid, eller vad det kan ta. Vad ska jag göra undertiden förutom studera, när jag inte trivs på mitt jobb? Jag har väldigt svårt att få jobb.

Förutom detta så har jag även senaste veckorna känt att jag tappat minnet. Jag glömmer arbetsuppgifter. Sådana saker jag egentligen vet hur man ska göra, det är bara helt tomt i mitt huvud. Jag har dessutom fått svårt att koncentrera mig. Jag klarar knappt av att följa konversationer från andra.

Igår var det kris. Det kändes som att jag lämpade över alla arbetsuppgifter på mina kollegor, för jag klarade inte av att ta det. Jag blir helt tafatt när jag inte vet, inte förstår hur jag ska göra. Jag kan sitta skitlänge med en uppgift och undra vad jag har framför mig. Igår satt jag länge och undrade hur jag skulle skanna ett papper. Jag hade glömt hur man gjorde, var tvungen att fråga en kollega tillslut.

Ibland kommer kollegor och frågar om jag vet hur man gör i ett ärende, och även om jag vet känner jag mig helt blockerad. Jag kan inte minnas.

Jag är alltid jättetrött. Sover dåligt. När jag varit sjuk hemma har jag spelat bort hela dagarna och inte orkat göra något annat. Nu orkar jag inte ens det. När jag kommer hem sätter jag mig bara ner och tittar tomt framför mig. Jag har ingen ork.

Jag får ångestattacker oftare och oftare i takt med att jag känner mig misslyckad på jobb.

Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag vet inte heller varför det blivit såhär. För mycket stress sedan i höstas, delvis. Jag har haft regelbundna gallstensanfall och därefter mycket värk i kroppen. Det i kombination till att jag inte känner jag valt rätt yrke och inte vet hur jag ska ta mig vidare är nog en stor anledning.

🤷‍♀️
 

Steg ett sök hjälp, att tappa minnet på det sättet är inte normalt. När du mår bättre kan du fundera mer på vad du kan jobba med istället.
Men hur kan man någonsin må bra när det ligger saker och trycker på en hela tiden och orsakar stress?

Söka hjälp, jag kan ringa VC och boka en till tid. Jag ringde förra veckan och bokade en tid till smärtutredning om några veckor.

Nu har jag börjat fundera om min stigande smärta kan ha att göra med att minnet och koncentrationsförmågan försvunnit. Förhoppningsvis har jag bara brist på något, men det är svårt att veta eftersom det verkar vara helt jäkla omöjligt att ta blodprov på mig.

Nåja. Jag har tagit mig ur en jobbig depression innan, så jag ska väl klara detta med.
 
Boka en tid på VC och berätta hur du mår! Jag tycker spontant som att du behöver vara sjukskriven. Det du beskriver med att glömma enkla grejer låter som en varningsklocka, gå inte in i väggen!
Det känns inte som att jag är någon som kan gå in i väggen. Jag lever ett lugnt och tillbakadraget liv, är medioker som person och gör mediokra arbetsuppgifter typ. Vad har jag att stressa över? Varför skulle någon som jag bli så utmattad av att göra det jag gör?

Men jag ska ringa VC ändå, bara för att jag reagerar på att jag glömmer mycket, och för att jag läste om utmattningssyndrom igår.
 
Det känns inte som att jag är någon som kan gå in i väggen. Jag lever ett lugnt och tillbakadraget liv, är medioker som person och gör mediokra arbetsuppgifter typ. Vad har jag att stressa över? Varför skulle någon som jag bli så utmattad av att göra det jag gör?

Men jag ska ringa VC ändå, bara för att jag reagerar på att jag glömmer mycket, och för att jag läste om utmattningssyndrom igår.
:heart Det som utmattar är ofta det där malande eviga smånaggandet - smärta, vantrivsel som man inte kan förklara, maktlöshet... när saker inte är tillräckligt bra för att vara bra och ändå inte tillräckligt dåliga för att kräva en resolut omedelbar åtgärd.

Ofta så låter man då saker bero - jag ska ta itu med det sedan när jag har mer ork. Men den där vardagen som inte riktigt fungerar suger sakta ur en all ork. Det är som att gå i ett par illa passande skor - det funkar men bara till en viss gräns.

Kudos till dig som försöker kartlägga vad som inte fungerar och som tar tag i saken!
 
Det känns inte som att jag är någon som kan gå in i väggen. Jag lever ett lugnt och tillbakadraget liv, är medioker som person och gör mediokra arbetsuppgifter typ. Vad har jag att stressa över? Varför skulle någon som jag bli så utmattad av att göra det jag gör?

Men jag ska ringa VC ändå, bara för att jag reagerar på att jag glömmer mycket, och för att jag läste om utmattningssyndrom igår.
Du svarar på det själv, kronisk smärta är otroligt stressande för kroppen och psyket att gå runt med. Jag kan så klart inte lova att vården kan hitta orsaken till varför, eller om det går att bota, men det är värt ett försök.

Har du berättat för dina kollegor hur du mår?
Ibland blir saker lättare bara av att man inte behöver gå runt och låtsas som allt är okej.
 
Har du berättat för dina kollegor hur du mår?
Ibland blir saker lättare bara av att man inte behöver gå runt och låtsas som allt är okej.
Nej, jag kanske gör det sedan. Ska prata med min chef dock, det borde inte vara omöjligt att justera mina arbetsuppgifter något så jag kan satsa på sådant som är lättare.

Nu har jag pratat med VC. Eftersom jag redan har en tid om några veckor var det lite sisådär att boka igen, samtidigt som allt kanske inte skulle hinnas med. Hen frågade vad som var värst för mig, värken eller det psykiska. 🤷‍♀️

Jag fick en tid till en psykolog i alla fall som ska utvärdera.


Jag gillar inte att ringa ofta till VC, det känns som att de tror man är hypokondriker...
 
Vad bra att du har sökt hjälp!
Smärta stressar kroppen extremt. Jag blev “smygdeprimerad”, det smög på mig utan att jag riktigt närkte det, och tappade minnet och orienteringen(på nivån att jag ringde min man och frågade varför han köpt en TV till 9åringens rum. Jag var i fel rum ...). Detta efter en lång tid med smärta.
Fick hjälp med det psykiska (terapi samt medicin) och samtidigt även det fysiska- och blev mig själv igen(lite visare och lite ödmjukare).
Ta hand om dig.
 
Orkar inte skapa en ny tråd så kör en uppdatering här.

Jag har fått ”massor” gjort. Har pratat med chefen och han har tagit bort mig från receptionen så att jag inte ska ha kundkontakter. Nu sitter jag på annan plats och gör andra uppgifter, men chefen tycker egentligen jag borde vara sjukskriven.

Jag ska i alla fall jobba den här veckan, sedan får vi se vad psykologen säger nästa vecka.

Jag har pratat med mina kollegor också som tog det bra.

Och idag var jag inne för att ta blodprover igen. Den här sjuksköterskan lyckades efter många om och men att hitta en ven som gick att sticka i, en gång. Jag fick de två viktigaste proverna och ett till. Det sista blir kanske någon gång i framtiden, vem vet. Väntar resultat nästa vecka.

Så allt som allt ändå helt ok.

Minnet är kaos dock. Jag glömmer helt tiden saker, och har mycket bristfällig koncentrationsförmåga. Sömnen är inget vidare, jag känner mig inte utvilad när jag vaknar. Har knappt ork till något alls (speciellt inte efter jobb) men tar mig ändå runt. Peppar peppar är det bra att detta kom den här årstiden och inte på vintern.
 
Liiiite bättre, tack. :)

Jag har börjat jobba på 25%, och det fungerar någorlunda. Jag får fortfarande blackouts, ångestattacker, är förvirrad, glömmer vad folk säger till mig, och känner mig sjukt trött/utmattad efter ett arbetspass. Men jag känner mig ändå yttepyttelite bättre.

Peppar, peppar börjar snart mina vårdkontakter på smärtkliniken min läkare skickade remiss till. Där ska jag träffa läkare, naprapat, KBT-terapeut och arbetsterapeut. Och så börjar min terapi via VC på torsdag.

Så förhoppningsvis kanske den här vågen vänder inom en relativt snart framtid.
 
Liiiite bättre, tack. :)

Jag har börjat jobba på 25%, och det fungerar någorlunda. Jag får fortfarande blackouts, ångestattacker, är förvirrad, glömmer vad folk säger till mig, och känner mig sjukt trött/utmattad efter ett arbetspass. Men jag känner mig ändå yttepyttelite bättre.

Peppar, peppar börjar snart mina vårdkontakter på smärtkliniken min läkare skickade remiss till. Där ska jag träffa läkare, naprapat, KBT-terapeut och arbetsterapeut. Och så börjar min terapi via VC på torsdag.

Så förhoppningsvis kanske den här vågen vänder inom en relativt snart framtid.
Så bra! :) Tack för att du uppdaterade, jag har blivit sjuk och är lite bekymrad för att jag inte bara är vanligt sjuk utan har kört in i kaklet. Men jag får mycket hjälp med att ta reda på vad som är fel, och oavsett är jag inne på att ta tag i att gå till psykolog och försöka få bukt med min stress som ofta är för hög. Jag är rädd att bli utmattad pga den, om det inte redan är det som hänt.
 
Senast ändrad:
Ännu en skriva av sig tråd.

Jag mår inte bra och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare. Det känns som att jag är i ett moment 22.

Senaste veckorna/månaderna har jag bara mått sämre. Jag trivs på jobbet, men samtidigt inte. Kollegor och chef är fantastiska. Det är mig själv jag inte gillar, hurdan jag är. Jag passar helt enkelt inte in. Arbetet passar mig inte heller.

När jag var yngre tyckte jag om att jobba med människor, så för ett år sedan ungefär sökte jag mig till en receptionstjänst på mindre ort. Men det blev klart för mig att jag inte var samma person som för 10 år sedan. Jag gillar fortfarande att jobba med människor på sätt och vis, men jag är inte social, är inte socialt kompetent, har dessutom social ångest i vissa avseenden. Det funkade ändå för det var så lite flöden.

Än värre blev det när jag sökte mig till en större ort, min nuvarande. Kollegor och chef är som sagt underbara, jag önskar verkligen att jag var en annan person och hade trivts bättre. Men jag känner att jag hamnar utanför pga mig själv, min oförmåga att vara social, ”rapp i käften”. Folk kan prata med mig, men skrattar aldrig med mig. Jag säger aldrig något roligt, är alldeles för ”stel” för det. Jag vet inte riktigt vad som är roligt...

Värst av allt är nog ändå att jag varit på arbetsplatsen i några månader nu, men det känns som att jag inte lärt mig något. Det är otroligt många moment att kunna, men jag kan inte merparten. Jag frågar ofta mina kollegor om råd, och det funkar om jag vill ha en second opinion, men jag vill själv ha ett hum om svaret. Vissa av mina kollegor är väldigt driftiga och pålästa, och har ett svar på alla frågor från kunden. Jag vill också vara sådan, men tror inte det någonsin kommer hända. Jag tror jag är för förvirrat lagd för att lära mig allt och hålla det i minnet.

Jag passar inte riktigt in, varken socialt eller för arbetsuppgifternas del. Nu med Corona har vi inte så mycket flöde, men jag blir ändå stressad över det flödet vi har. Jag trivs nog inte med ”mycket att göra”. Jag antar att jag kanske trivs med mer monotona arbetsuppgifter, där det inte är hur många moment som helst.

Jag har nyss blivit heltidsanställd, och tänkte först att jag skulle stanna ett par år i alla fall, men jag är osäker. Jag har funderat på studier, men där kommer moment 22. Jag har inte rätt till CSN och under studietiden kommer jag i så fall bli inkomstlös. Jag kommer aldrig ha orken att jobba samtidigt som 100% studier. Jag orkar inte heller läsa upp kurser i flera års tid, eller vad det kan ta. Vad ska jag göra undertiden förutom studera, när jag inte trivs på mitt jobb? Jag har väldigt svårt att få jobb.

Förutom detta så har jag även senaste veckorna känt att jag tappat minnet. Jag glömmer arbetsuppgifter. Sådana saker jag egentligen vet hur man ska göra, det är bara helt tomt i mitt huvud. Jag har dessutom fått svårt att koncentrera mig. Jag klarar knappt av att följa konversationer från andra.

Igår var det kris. Det kändes som att jag lämpade över alla arbetsuppgifter på mina kollegor, för jag klarade inte av att ta det. Jag blir helt tafatt när jag inte vet, inte förstår hur jag ska göra. Jag kan sitta skitlänge med en uppgift och undra vad jag har framför mig. Igår satt jag länge och undrade hur jag skulle skanna ett papper. Jag hade glömt hur man gjorde, var tvungen att fråga en kollega tillslut.

Ibland kommer kollegor och frågar om jag vet hur man gör i ett ärende, och även om jag vet känner jag mig helt blockerad. Jag kan inte minnas.

Jag är alltid jättetrött. Sover dåligt. När jag varit sjuk hemma har jag spelat bort hela dagarna och inte orkat göra något annat. Nu orkar jag inte ens det. När jag kommer hem sätter jag mig bara ner och tittar tomt framför mig. Jag har ingen ork.

Jag får ångestattacker oftare och oftare i takt med att jag känner mig misslyckad på jobb.

Jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag vet inte heller varför det blivit såhär. För mycket stress sedan i höstas, delvis. Jag har haft regelbundna gallstensanfall och därefter mycket värk i kroppen. Det i kombination till att jag inte känner jag valt rätt yrke och inte vet hur jag ska ta mig vidare är nog en stor anledning.

🤷‍♀️
Kollat sköldkörteln? Kan ge sådana symptom ♥️
 
Jag har ingen aning vad de har testat mig för, men jag kan höra med läkaren nästa gång. Dock tror denne mina besvär är en stressreaktion efter långvarig smärtproblematik.

Sköldkörtelprover är rutinprover när man söker för besvär som trötthet, stress eller andra psykiatriska symtom så det är säkerligen kollat. :) Skönt att höra att du mår lite bättre!
 
Så bra! :) Tack för att du uppdaterade, jag har blivit sjuk och är lite bekymrad för att jag inte bara är vanligt sjuk utan har kört in i kaklet. Men jag får mycket hjälp med att ta reda på vad som är fel, och oavsett är jag inne på att ta tag i att gå till psykolog och försöka få bukt med min stress som ofta är för hög. Jag är rädd att bli utmattad pga den, om det inte redan är det som hänt.
Jag hoppas de fångar upp dig snabbt så du slipper må sämre ♥️
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 650
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 407
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp