Maratonsele och rockard

DollyA

Trådstartare
Hejsan!
Jag har köpt mig en vanlig rockard och tänker införskaffa en sele (har hittills fått låna). Jag funderar på köpa en maratonsele då jag tycker att de verkar bra. Men kan jag använda de två ihop? Hur isåfall? Vad jag sett på bilder ser det ut att behövas svängda skacklar med flera öglor.
 
Hejsan!
Jag har köpt mig en vanlig rockard och tänker införskaffa en sele (har hittills fått låna). Jag funderar på köpa en maratonsele då jag tycker att de verkar bra. Men kan jag använda de två ihop? Hur isåfall? Vad jag sett på bilder ser det ut att behövas svängda skacklar med flera öglor.
Vad menar du med "vanlig rockard"?
Maratonsele är som en bröstsele med lös brösta och draglinor. Det du behöver är svängel på rockarden, fäste (ögla) för baksele på skakeln och sen brukar det gå att mecka till de flesta varianter av skaklar i skakelöglorna på selen.
Kanske behöver din rockard byggas om något för att funka? Har du någon bild?
 
En giggdäckel behövs, en sån som skakelhållarna kan röra sig upp och ned på. Har du en maratondäckel är skakelhållarna fasta.
 
Vad menar du med "vanlig rockard"?
Maratonsele är som en bröstsele med lös brösta och draglinor. Det du behöver är svängel på rockarden, fäste (ögla) för baksele på skakeln och sen brukar det gå att mecka till de flesta varianter av skaklar i skakelöglorna på selen.
Kanske behöver din rockard byggas om något för att funka? Har du någon bild?
Tack för svar!
Alltså, bara öglor framme och ingen böj på skacklarna uppåt såsom maratonvagnar ser ut att ha. Kommer behöva sätta dit svängel på den.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210222-143613__01.jpg
    Screenshot_20210222-143613__01.jpg
    62,5 KB · Visningar: 10
En giggdäckel behövs, en sån som skakelhållarna kan röra sig upp och ned på. Har du en maratondäckel är skakelhållarna fasta.
Tack för svar! Funderar på den här selen. Är det en sån däckel du menar?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210412-140924__01.jpg
    Screenshot_20210412-140924__01.jpg
    97 KB · Visningar: 10

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 305
Senast: cili
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: Myrten
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
783
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 274
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp