Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Kirre

Trådstartare
Igår var min värsta dag som hästägare!. Skulle köra upp min + en unghäst dit där jag ska bo. Min häst har aldrig tyckt att åka transport är roligt men hon går in numera men är orolig och stampar en del, ffa i vänstersvängar men som sagt det har gått bra hittills. Har funderat MYCKET på varför hon tycker att det är så läskigt och jag vet hela hennes bakgrund sånär som på ett halvår och inget ska ha hänt vid transport. Jag har alltid kört _extremlångsamt_ och försiktigt, hon har stått smalt, i enhästars, hon har stått brett i tvåhästars men ingen skillnad i uppförande. Jag har haft mina misstankar att oroligheten beror på att hon blir lämnad ensam. Är väldigt ängslig och orolig när hon är själv inne i stallet eller blir ensam i hagen. Det har dock inte givits tillfälle att testa att åka med någon annan som är lugn, tills nu.

Unghästen hon skulle åka med är coolheten själv vad gäller ALLT så vi lastar först på min och beteendet är helt normalt och sen lastar vi på unghästen. Allt fortfarande normalt. Jag åker iväg och hon stampar som vanligt och så stannar jag till, parkerar och ska köpa lite färdkost, fortfarande inget onormalt. Så när jag kommer ut så står min kompis i transportdörren skrikandes att min har panik och försöker lägga sig och när jag ser henne så, tja, panik är ett milt ord. Hon dryper av svett, då menar jag dryper, det rinner fullkommligt av henne och hon kastar sig mot ytterväggen och trampar mot mellanväggen i full panik, kommer upp, står ett par sekunder och så kastar sig igen. Unghästen står fortfarande lugnt, mest orolig över alla människor.

Medan de andra fäller ner lämmen försöker jag se till att hon inte lägger sig genom att sparka allt jag kan i magen. Så får jag loss henne och vi backar ut. Så fort vi kommit ut är hon som vanligt igen, ställer sig och betar, ruskar på sig och är, ja, normal. Unghästen börjar nu käka ur hönätet och verkar mest glad över att bli av med tokstollen som stod bredvid henne. :D

Vi beslutar att åka och hämta en transport till (naturligtvis var den som bensinstationen vi stannat på har, uthyrd) Jag funderar dock på hur jag ska få in henne igen när hon varit måttligt road förut så jag försöker att gå runt transporten, upp och över lämmen. Nu börjar hon tröttna på att gå omkring på en bensinstation, typiskt beteende för min häst.

Så kommer de med den andra transporten, beslutar att hon ska få åka brett. Hon går, mot alla odds, dock på darrande ben in i transporten (efter att ha backat in två gånger) inom några minuter, backar dock ut igen ett par gånger men stannar till sist därinne så vi får upp lämmen.

Jag ska åka efter och hålla lite koll, har överluckan nere som vanligt då jag upplevt att hon står lugnare då. När vi kört 40 min checkar vi via telefon hur det går och precis när vi pratar ser jag hur hon lyckats komma loss och vänder sig om och sätter ut huvet genom luckan. NU ser hon nöjd ut kan jag säga! :D Bara att stanna igen, så lugnt det går. Nu börjar jag undra om någon skämtar med mig, hur mycket kan hända på en färd på 1 timme?
Fäller upp luckan, sätter hela mellanväggen åt sidan och vänder henne. Hon är förhållandevis lugn faktiskt. Sätter fast henne med karbinhake den här gången, inte panikhake som vi haft förut. Åker vidare och kommer till sist fram.

Unghästen har fortfarande inte rört en min, hon har dessutom aldrig varit lämnad ensam mer än några minuter utan annat hästsällskap inom synhåll. Så att åka en timme i transport, ensam utan att göra ett ljud eller en röresle är helt fantastiskt.

Varför hände det här? (Kastningarna, paniken alltså) Det enda jag kan komma på är att hon just hade sällskap och upplevde att det blev för trångt. För smalt har hon ju i princip alltid stått förutom några få gånger och det "utan" problem. Hon har även stått en längre tid i en stillastående transport förut, även när vi kört en stund och sen parkerat. Är det någon mer som har fått en liknande reaktion av en häst som inte åkt med någon förut? Jag hade ju förväntat mig den motsatta reaktionen, att hon skulle känna sig tryggare.

Hur skulle ni gå vidare för att hon inte ska bli helt transporträdd? Ska jag försöka låna en transport och lasta varje dag nu direkt efter och kanske köra kortare turer? Vad ska jag göra för att få henne att åka "rätt". Hon står alltså och lutar sig mot ytterväggen _hela_ tiden och i vänstersvängarna så lutar hon ändå mer och tar spjärn. Har ju trott att hon lutat sig mer mot mellanväggen och pga att den är lite ostabil har gjort att hon trampat så himla mycket men nu förstår jag ju vad som händer. Jag förstår verkligen vilket h**vete hon har med att åka och därmed tveksam till att göra det. Lär hon sig att bredda om jag fortsätter låta henne åka brett?

Usch, det här var fruktansvärt. Tur i alla otur är väl att vi kom fram med ett skrapsår och lite blåmärken. Lite öm och stel är hon nog idag, var lite svullen och varm i alla fyra i morse men alltså inget värre. När vi kom fram igår och släppte dem i hagen sprang hon piggt på i både trav och galopp och såg nöjd ut. :)
Såg senor och benpipor ryka framför mig när hon kastade sig så. Drömde mardrömmar i natt om hur hon låg i en svettpöl, krampandes inne i transporten och jag gallskrek. Burr... INTE roligt!

Någon som har ngåra funderingar, erfarenheter?
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Att en del inte gillar att åka med sällskap är inte så konstigt... Men eftersom hon helst ville vända sig om, prova med ett släp där de står bakåt vända. Jag har hört att hästarna helst väljer att åka så om de får välja själva. Det är nog lika bra att hon får åka "brett" och kuna balansera på egen hand.
Så många vettiga råd hade jag inte att komma med... ;)
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Det här är svårt.Jag hade en häst tidigare som var orolig vid hemfärd från träning. Han sparkade och hoppade omkring i transporten. Det blev väldigt varmt och ångande luft i transporten (pga svettig häst). När jag bytte släp så blev han lungnare. Jag öppnade ett sidofönster fram så det kom in luft nära huvudet. Jag hade inget fönster på mitt första släp. Så jag vet inte om det var fönstret eller om kombin med luft som gjorde det bättre. Idag har jag ett Brenderupsläp (-89). Den är även extra bred för hästarna. Alla hästar vi kört i det här släpet har fungerat bra. Både ensamma och par.
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Glömde.Förut så var det enaxlat. Idag boggie. Det blir även stabilare och lungnare färd för hästarna.
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Hade ett sto som måste åka brett för att inte lägga sig. Mi teori var att hon helt enkelt hade cellskräck. Världens coolaste på alla sätt annars. Hon stod iof lugnt när hon stod brett men man såg att hon var upprörd. Med henne har vi alltid kört henne ensam med mellanväggen borta el åt sidan. Å andra sidan blev det inga riktigt långa transporter med henne i vårt ägo kanske hon hade haft det jobbigare då. Lycka till.
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Hon har dock alltid åkt smalt utom vid ett fåtal gånger och det har inte varit några problem. Det är alltså första gången hon har försökt att lägg sig ner eller vad man ska kalla kastningarna hon höll på med för.

De gånger hon har fått åka brett har jag inte märkt någon skillnad i beteendet. Jag såg ju även nu när jag körde efter att hon inte utnyttjar utrymmet när hon väl får åka brett utan fortsätter att luta sig mot ytterväggen, även i svängarna. Det jag funderar på är om de vänjer sig vid utrymmet och börjar utnyttja det och faktiskt ställa sig brett för att hålla balansen.

Om jag hade råd skulle jag köpa mig en transport där de åker baklänges, definitivt men tyvärr är jag inte gjord av pengar utan är tvungen att hyra eller låna transport varje gång jag ska åka och då har man itne så mycket att välja på, tyvärr.
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Mitt sto "galopperade" på mellanväggen när hon åkte smalt och jag fattade aldrig att det var för trångt för henne, hon var ju så liten.
Mitt råd är att
*Åk med mellanväggen brett alt mellanvägg med plast längst ner.
*Använd bindringen längst fram och fäst i grimman, ganska löst men inte så att hon kan vända huvudet bakåt. Sen kan hon gärna ha en halsring som hon sitter fast i bommen med (ko halsring)ingen panikhake men ha med en vass kniv om det händer nåt.
*Åk ofta!
*Stressa inte upp, tala lugnt och ALLT ska gå lugnt till jämt.
- När du lastat MÅSTE du inte kasta dig in i bilen och köra i väg!Lasta in hästen först och packa lite grejer sen. Likadant när du kommer fram, kasta dig inte ur bilen och slit upp dörren det första du gör. Varje moment kan ta några minuter extra. Om hon jazzar omkring därinne är det hennes problem (utom om hon håller på att göra sig illa) Öppna ALDRIG transporten när hon grejar, vänta tills hon står stilla.
*Alltid mat i transporten (även om hon inte äter) Hö/hösilage och morötter. Att äta = trygghet.
* Prata inte "tröstande/fjolligt" utan peppande och självsäkert.
Klappa med bestämda klapp.

Hoppas det ordnar sig! Detta har funkat för mig!
:banana: :bump: :banana: :banana: :bump:
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Tack för tipsen! :bow: Det är bara det att jag har gjort allt som du tar upp, utom den speciella uppbindningen med halsring.
Är alltid jättelugn, stressar inte med att åka iväg, hon har fått stå ett bra tag några gånger både innan vi åkt och när vi kommit fram.

Som sagt hennes åkbeteende har inte blivit annorlunda av att stå brett och då har jag valt säkerheten med bom bak och hon får stå smalt. Köper jag egen transport dock så kommer jag att köpa lång bom men tills jag har egen har jag itne så mycket valmöjlighet tyvärr. Har åkt relativt ofta de senaste månaderna men då jag inte har egen transport blir det svårt att ut och träningsåka regelbundet, min ekonomi fixar inte det (att hyra varje gång) just nu heller. (student)

Förstår bara inte hur hon kunde flippa så totalt. Skulle gärna höra fler exempel med hästar som inte kan åka med andra. Om det är vanligt menar jag.
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Min häst åker jättesnällt med en kompis men vill absolut inte åka själv istället. Då jag bara har en egen häst o inte har råd med en till så får han allt vänja sig.. :crazy: Jag har haft den här hästen i ca 16 mån och nu som först börjar det lugna ner sig (efter massa träning). Han lägger sig inte ner men klättrar på bommen istället. Vi löste det genom att ta bort frambommen och binda honom i sidorna. Jag har provat att sätta dit frambommen igen men han känner på den och börjar klättra igen. Vi har tom kommit så långt att jag har börjat träna på att han ska gå in i transporten själv och det går bra... :bump: :bump: Hoppas det löser sig för dig och din häst...
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Jag hade en travare här på bete i somras. Den åkte helt lös i transporten, utan bommar och mellanvägg. Jag tyckte inte riktigt om det, men hästägaren sa att det var enda sättet för den att åka utan att få panik. Den vände sig alltid och åkte baklänges, trots att hö fanns på golvet där framme. Inget hönät efterssom hästen var lös.
Själv tycker jag som sagt inte att detta känns riktigt bra, men dom hade tydligen prövat allt annat.
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Trissa: Hon blir 12 nu. Har haft henne sen hon var 7.

Efter att ha sett hur hon åker, att hon vände sig så fort hon tog sig loss och frivilligt backade in i transporten två gånger så förstår jag att hon vill åka baklänges. I söndags kändes faktiskt alternativet att ha henne lös, utan mellanvägg som det absolut säkraste. Att man inte får köra en vuxen häst lös i transporten är väl dilemmat och sen har jag även läst någonstans att viktbalansen på transporten är uträcknad med tanke på att hästen ska stå framåt med huvudet, om det inte är en baklängestransport så klart.
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Min förra kuse, sto, härjade som fanken i transporten. Jag brukade göra som så att jag lastade in henne, hängde krubba framtill + hösäck, sen gick jag in o mockade :angel: Måste faktiskt säga att detta hjälpte på henne, hon fick lära sig att stå stilla i transporten + att det faktiskt är riktigt trevligt där inne = man får mat :idea:
Med hennes bankande beteénde så tänkte jag att lång bom är nog lösningen på mina problem, sagt o gjort köpte lång bom...men ack ack... det slutade med att då kunde hon vända rumpan o banka rejält även bakåt...fick krypa in efter vi kört en liten bit o byta bommen.
Jag har nu en annan häst och jag upptäckte att när jag satte in extra fönster i transporten så åkte han mycket bättre. Nu står han alltid o kikar ut genom det fönstret. Mina hästar har också alltid en hösäck framme i transporten + att jag binder de aldrig i bommen utan längre fram för att de ska ha svårare att komma över/under bommen. Sen har jag säkerhetsbommar som man ju aldrig ska binda hästen i , och de är mitt livs bästa investering :rofl:
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Tack snälla för tips och idéer. :bow:
Dessvärre funkar inte mat som "muta" på min häst. När hon är stressad så betyder mat nada. Hon tar inte ens en morot ur handen. Har försökt att varje gång hon gått in ge henne något men hon vägrar ta det. Körde en ganska lång sträcka före jul, (4.5 tim) hon hade inte rört hönätet på hela tiden.

Åter uppstår problemet att jag inte har någon egen transport, än... Det är min nästa investering när jag fått jobb efter skolan! Mina önskemål, om jag nu inte får råd att köpa en baklängestransport är fönster fram, hon gillar att ha koll, fronturlastning och bred bom bak. Jag har verkligen försökt göra allt för att hon inte ska må så dåligt när hon åker. Jag är så stolt över henne varje gång hon går in för jag vet vilket litet h**vete hon tycker att det är. Och fortsätter hon att gå in som hon gjrot förut efter dethär, ja då är jag ännu stoltare!
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Kirre skrev:
Trissa: Hon blir 12 nu. Har haft henne sen hon var 7.

När en av våra blev 14-15 började han helt plötsligt härja i släpet, från att varit exemplarisk i alla år. Det var helt enkelt åldern som slog till, och med det sämre balans. Ett tag hjälpte det att flytta honom till andra sidan, och köra väldigt sakta, men nu måste han stå brett.
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Brukar hon åka med LILLA LUCKAN öppen eller stängd?

Flera av mina (inkl valacken jag har nu) åker MYCKET bättre med lilla luckan bak öppen, så de kan se vad som kommer.

Vet när jag provkörde Henran, den har ventilation avpassad för att ha lilla luckan stängd så jag stängde den. Och hann inte av gården innan det lät som kriget bak i släpet, och hästen åker normalt kolugnt (står och sover oftast). Jag var ut och kollade men allt var som det skulle men livet fortsatte. Efter 1 km trillade poletten ner och jag gick ut och öppnade upp och sen stod han som ett ljus. Det är rejält med fönster fram, men han vill uppenbarligen kunna se bakåt.

Tror inte jag har haft en enda häst (än iaf) som föredragit luckan stäng. Kör dem alltid så i början men när de är lite mer rutinerade kör jag dem med öppen, och alla har hitills föredragit det.
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Har kört med luckan både uppe och nere men har upplevt att hon står _lite_ lugnare med luckan öppen så jag föredrar att ha den öppen. Hon är totalt trafiksäker, reagerar mindre för en 24m långtradare som blåser förbi en när man är ute och rider än en vit sten i diket. :angel: Därför tror jag inte att det skrämmer henne med trafik som kommer bakom som många har som anledning till att åka med luckan stängd.
Sen svettas hon ju något så kopiöst så det känns som rena djurplågeriet att ha luckan stängd, blir som en bastu inne i transporten även när det är kallt ute och övriga ventiler vidöppna.

Men när hon nu kom lös och vände sig om var jag _något_ orolig att hon skulle försöka hoppa över där bak så hon fick åka med luckan stängd resten av vägen.
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Ja det är svårt när de blir så stressade att de inte tar godiset, men det gjorde inte mitt sto heller i början. Jag hade nog ändå testat att lasta hemma o låta henne stå ett bra tag. Hur gärna vi än tror att vi är lugna och kanske lyckas lura både oss själva och andra så kan man aldrig lura hästen, den VET garanterat när det är något som är på G. Låna en transport som är så bra som möjligt för din häst gärna en längre period, kanske någon kompis kan låna ut eller så, och ge mat kanske flera gånger om dagen i transporte, hon får inte vara mätt utan gärna lite hungrig.
Du känner ju din egen häst bäst men det är ju alltid värt ett försök :rofl:

Stort lycka till :banana:
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

Exakt samma beteende fick mitt sto också!, efter att ha åkt lugnt i flera år!
Köpte boggie släp med fronturlastning, lång bom, och möjlighet att bredda spiltan.
Nu åker hon med mellanväggen helt spänd åt sidan och står på tvärsan över hela trailern och står som en ängel :love:
MEN det tog ganska många gånger för henne i det nya släpet att hitta "rätt" position...
 
Sv: Mardrömsfärd! Varför? Gå vidare? *långt*

så gjorde vi med min häst.
han går in men kommer ut i 190 igen.
Men med kvällmaten i släpet stod han 10 min först.
A löft lite på luckan då backade han ut, gick in igen och stod 10 min till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 632
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 264
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp