Mares of Macha

Mabuse

Trådstartare
På senare tid har det stått en del om Mares of Macha i ridsportnyheterna, eftersom först Henrik von Eckermans MaryLou och nu senast Flip's Little Sparrow gått dit efter avslutad sportkarriär. Deras affärsidé är som jag förstår det att sälja embryon efter ston som gjort goda resultat i sporten. Men, jag blir lite nyfiken, hur fungerar det egentligen? Köper de stona, eller leasas de?

Om de köper stona, vad blir det av dem efter avslutad avelskarriär, alltså när de blir för gamla för att lämna bra embryon och/eller efterfrågan på just det stoets embryon minskar? Eftersom de flesta av deras ston är fd sporthästar, så är det ju en lite äldre samling ston de har, så om de äger stona borde de rätt snart bli sittande på en ansenlig samling pensionärer som inte drar in några pengar. Vad händer då?

Jag tänker att "speciella" tävlingshästar ibland kan få gå i pension hos sina tidigare tävlingsryttare/ägare/skötare när de inte längre har något ekonomiskt värde, men här är det ju mer en affärsverksamhet, de samlar väl knappast på pensionärer. Blir det några fina år som embryoproducent, och sen slakt, eller vad?
 
Som jag förstått det så köper dom inte stona utan dom lånar dom. Förmodligen någon form av procentavtal, leasing eller liknande så det är nog olika vad som händer med stona efter avslutad embryo-karriär.
Vissa av stona ägs dock av MoM själva som Peter själv producerat, men långt ifrån alla.

Man får ju inte glömma att det för det mesta är en annan ägare bakom hästarna än ryttaren vi ser rida hästarna, så hästägaren vill såklart förlänga hästens karriär om det är möjligt samt föra aveln framåt på ett snabbare sätt, vilket det är möjligt här.
 
Senast ändrad:
Som jag förstått det så köper dom inte stona utan dom lånar dom. Förmodligen någon form av procentavtal, leasing eller liknande så det är nog olika vad som händer med stona efter avslutad embryo-karriär.
Vissa av stona ägs dock av MoM själva som Peter själv producerat, men långt ifrån alla.

Man får ju inte glömma att det för det mesta är en annan ägare bakom hästarna än ryttaren vi ser rida hästarna, så hästägaren vill såklart förlänga hästens karriär om det är möjligt samt föra aveln framåt på ett snabbare sätt, vilket det är möjligt här.
Nä, det är inte alls svårt att förstå varför hästägare skulle vilja sälja sina hästar dit. Ston som har gjort bra ifrån sig i sporten har såklart ett ekonomiskt värde som embryoproducenter.

Men i nåt läge så är väl även den avelskarriären slut, och rimligen har ju inte MoM nån användning för en massa pensionärer som bara kostar pengar utan att dra in några. Det är ju ändå ett företag, det finns ju ingen lönsamhet i pensionärer. En del proffsryttare behåller ju ändå några pensionärer av sentimentala skäl, eller om de flyttar hem till sin skötare eller till hästägaren (om hästägaren har något stall som lämpar sig). Men det är lite svårt att tro att MoM skulle behålla alla ston av sentimentala skäl - det är ju skillnad på att behålla sin enda "Horse of a lifetime" som pensionär.

De flesta sporthästar är förstås ingens "Horse of a lifetime", utan säljs vidare från toppsporten innan pension, blir skadade, eller säljs till något stuteri (om de har avelsvärde). Det lär väl vara i undantagsfall att någon fäster sig så mycket vid dem att man behåller dem av andra skäl än ekonomiska, det är ju ändå en affärsverksamhet och inte hobby.
 
Nä, det är inte alls svårt att förstå varför hästägare skulle vilja sälja sina hästar dit. Ston som har gjort bra ifrån sig i sporten har såklart ett ekonomiskt värde som embryoproducenter.

Men i nåt läge så är väl även den avelskarriären slut, och rimligen har ju inte MoM nån användning för en massa pensionärer som bara kostar pengar utan att dra in några. Det är ju ändå ett företag, det finns ju ingen lönsamhet i pensionärer. En del proffsryttare behåller ju ändå några pensionärer av sentimentala skäl, eller om de flyttar hem till sin skötare eller till hästägaren (om hästägaren har något stall som lämpar sig). Men det är lite svårt att tro att MoM skulle behålla alla ston av sentimentala skäl - det är ju skillnad på att behålla sin enda "Horse of a lifetime" som pensionär.

De flesta sporthästar är förstås ingens "Horse of a lifetime", utan säljs vidare från toppsporten innan pension, blir skadade, eller säljs till något stuteri (om de har avelsvärde). Det lär väl vara i undantagsfall att någon fäster sig så mycket vid dem att man behåller dem av andra skäl än ekonomiska, det är ju ändå en affärsverksamhet och inte hobby.
Se fetstilta, Förvisso, men det är fortfarande levande varelser :cautious:
 
Se fetstilta, Förvisso, men det är fortfarande levande varelser :cautious:
Det var ju just därför jag undrade. De verkar ju köpa in en del såna där "Once in a lifetime"-hästar som nån faktiskt bryr sig om, och även om det är som @Sporthorse säger att hästägarna kanske mest är glada om de fortfarande kan inbringa lite pengar som embryoproducenter när de är slut som sporthästar, så tänkte jag att en del av ryttarna kanske bryr sig om vad som händer med dem när avelskarriären är slut. Kanske finns det rent av också hästägare som bryr sig, det låter ju så ibland. Men vad vet jag, jag kanske är naiv.

Eftersom MoM rimligen inom några år kommer ha rätt mycket pensionärer i hagarna, så undrade jag om de köper hästarna. eller hur det funkar. Vad händer med stona när karriären på MoM är slut? Jag hittar inget på deras hemsida om det.
 
Nä, det är inte alls svårt att förstå varför hästägare skulle vilja sälja sina hästar dit. Ston som har gjort bra ifrån sig i sporten har såklart ett ekonomiskt värde som embryoproducenter.

Men i nåt läge så är väl även den avelskarriären slut, och rimligen har ju inte MoM nån användning för en massa pensionärer som bara kostar pengar utan att dra in några. Det är ju ändå ett företag, det finns ju ingen lönsamhet i pensionärer. En del proffsryttare behåller ju ändå några pensionärer av sentimentala skäl, eller om de flyttar hem till sin skötare eller till hästägaren (om hästägaren har något stall som lämpar sig). Men det är lite svårt att tro att MoM skulle behålla alla ston av sentimentala skäl - det är ju skillnad på att behålla sin enda "Horse of a lifetime" som pensionär.

De flesta sporthästar är förstås ingens "Horse of a lifetime", utan säljs vidare från toppsporten innan pension, blir skadade, eller säljs till något stuteri (om de har avelsvärde). Det lär väl vara i undantagsfall att någon fäster sig så mycket vid dem att man behåller dem av andra skäl än ekonomiska, det är ju ändå en affärsverksamhet och inte hobby.
Hästägarna säljer "äggen", inte hästarna. Därav inga fd tävlingshästar som pensionärer hos MoM, förutom de okända ston som bär fram fölen.
 
Om du läser deras text om Future mares.
Jag hittar bara detta, där det står att future mares är ston som antingen fortfarande är i sporten, eller också för unga för att leverera embryon:

”A future MoM is mare who isn’t available (to breeders) just yet. Future MoM’s can be currently competing in the sport or they can be too young to give us her embryos. The main ambition of a Future MoM is to prove herself in the sport, later her embryos will become available.”

Inget om vem som äger dem nu, eller vem som kommer äga dem när de väl blir embryoproducenter.
 
[…]Blir det några fina år som embryoproducent, och sen slakt, eller vad?

Faktum är att i många fall bestämmer människan när det är dags för en hästs liv att ta slut (=slakt) oavsett hästens ”status” i benämärkelse världsstjärna eller mysponny.

Är det egentligen någon skillnad för hästen om livet avslutas på stuteri X i bushen i Sverige eller ett internationellt stuteri i Italien eller på Irland?

Att stuterier köper, leasar, lånar, deläger… avelsston efter avslutad karriär är inte något nytt. Så varför ska just detta ställe kopplas med i sammanhanget laddade ord som ”producent” och ”slakt”? Det är knappast kontroversiellt att äldre avelsston som har problem att bli dräktiga ibland avlivas och ibland stannar som kära familjemedlemmar. Oavsett om verksamheten bedrivs med vinstsyfte eller ej.
 
Hur många ägg kan man plocka ur ett sto? Eftersom embryon från hästarna i dyraste prisklassen säljs för 250.000 styck kan en ju hoppas att de tjänar in så mycket att det kan betala för deras "rätt" att gå och skrota i en hage resten av deras liv när avelskarriären är slut 😅
 
Nä, det är inte alls svårt att förstå varför hästägare skulle vilja sälja sina hästar dit. Ston som har gjort bra ifrån sig i sporten har såklart ett ekonomiskt värde som embryoproducenter.

Men i nåt läge så är väl även den avelskarriären slut, och rimligen har ju inte MoM nån användning för en massa pensionärer som bara kostar pengar utan att dra in några. Det är ju ändå ett företag, det finns ju ingen lönsamhet i pensionärer. En del proffsryttare behåller ju ändå några pensionärer av sentimentala skäl, eller om de flyttar hem till sin skötare eller till hästägaren (om hästägaren har något stall som lämpar sig). Men det är lite svårt att tro att MoM skulle behålla alla ston av sentimentala skäl - det är ju skillnad på att behålla sin enda "Horse of a lifetime" som pensionär.

De flesta sporthästar är förstås ingens "Horse of a lifetime", utan säljs vidare från toppsporten innan pension, blir skadade, eller säljs till något stuteri (om de har avelsvärde). Det lär väl vara i undantagsfall att någon fäster sig så mycket vid dem att man behåller dem av andra skäl än ekonomiska, det är ju ändå en affärsverksamhet och inte hobby.
Det är ju det jag svarat på, stona ägs inte av MoM utan är med i deras program så länge som dom har ett avtal med hästägaren. Så det är ju omöjligt att svara på vad som händer när ett visst sto går ur aveln.
 
Förövrigt en väldigt intressant och bra idé, det ger fler möjligheten att avla fram ett riktigt lovande föl. Ska bli intressant att se resultatet av det här arbetet.
 
Faktum är att i många fall bestämmer människan när det är dags för en hästs liv att ta slut (=slakt) oavsett hästens ”status” i benämärkelse världsstjärna eller mysponny.

Är det egentligen någon skillnad för hästen om livet avslutas på stuteri X i bushen i Sverige eller ett internationellt stuteri i Italien eller på Irland?

Att stuterier köper, leasar, lånar, deläger… avelsston efter avslutad karriär är inte något nytt. Så varför ska just detta ställe kopplas med i sammanhanget laddade ord som ”producent” och ”slakt”? Det är knappast kontroversiellt att äldre avelsston som har problem att bli dräktiga ibland avlivas och ibland stannar som kära familjemedlemmar. Oavsett om verksamheten bedrivs med vinstsyfte eller ej.
Nej, såklart inte, jag blev bara nyfiken på affärsmodellen. Här är det ju i princip bara ston som varit i sporten, så det torde ju bli väldigt många pensionärer rätt snabbt, eftersom de inte är purunga när de sätts i avel.

Sen vet jag inte om ”producent” och ”slakt” är så kontroversiellt, det är ju vad det är. Alla hästar slaktas till slut, förutom den lilla procent som råkar självdö.

Det intressanta med de här stona är att det är individer som har framstått som att de har ett affektionsvärde, inte bara ett ekonomiskt värde för sina ryttare/ägare. En del av marknadsföringen MoM använder är ju att de tidigare ryttarna pratar om hur mycket just det där stoet har betytt för dem som individ.

Och då blir åtminstone jag nyfiken på vad som blir av de här stona som betydde så mycket för den som sålde dem till MoM när avelskarriären är över. Om det nu är så att de är sålda till MoM, det var ju det som var frågan.
 
Det är ju det jag svarat på, stona ägs inte av MoM utan är med i deras program så länge som dom har ett avtal med hästägaren. Så det är ju omöjligt att svara på vad som händer när ett visst sto går ur aveln.
Vet du det, eller gissar du? Jag kunde inte hitta någon information om ägarförhållandena på hemsidan, står det nånstans?
 
Vet du det, eller gissar du? Jag kunde inte hitta någon information om ägarförhållandena på hemsidan, står det nånstans?
Det står på hemsidan. "Pieter plays a crucial role in determining stallions for the MoM’s and is the liaison between MoM owners who entrust us with their mares."
Det kan såklart tolkas på olika sätt så helt 100 är jag inte
 
Senast ändrad:
Vet du det, eller gissar du? Jag kunde inte hitta någon information om ägarförhållandena på hemsidan, står det nånstans?
Tar tillbaka det, har kollat upp 3 ston nu och alla tre ägs av MoM så kan mycket väl vara så att dom faktiskt köper alla sina ston. Någon annan kanske har annan info
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp