Maria Nilsson: ”Ja du Lisa, det här blev inte riktigt bra”

Själva budskapet är tyvärr väldigt oklart men en gissning är att syftet är att belysa problemet med killar som blir oskyldigt anklagade för sexuella övergrepp på tjejer. Det är ett ämne som är alldeles för stort för en krönika och som du märkte landade det inte väl. Det skriver Maria Nilsson, som reaktion på Lisa Lidbecks gästkrönika.
 
Intressant vinkel...

"Eftersom du och jag är ungefär lika gamla så tror jag att jag kan spåra var ditt (antagna) resonemang tar sin början.

På vår tid fanns det groupies, det vill säga tjejer som frivilligt och på eget initiativ hade sex med kändisar för att få vara nära glamouren. Det verkar inte vara så längre, den sexuella friheten och lekfullheten som vi ärvde av 60- och 70-talen har försvunnit."
 
Intressant vinkel...

"Eftersom du och jag är ungefär lika gamla så tror jag att jag kan spåra var ditt (antagna) resonemang tar sin början.

På vår tid fanns det groupies, det vill säga tjejer som frivilligt och på eget initiativ hade sex med kändisar för att få vara nära glamouren. Det verkar inte vara så längre, den sexuella friheten och lekfullheten som vi ärvde av 60- och 70-talen har försvunnit."
Ja alltså, ursäkta detta är bananas. Vi hade på den tiden liksom, på fullaste allvar, rockstjärnor som adopterade minderåriga "älskare" (läs offer) för att kunna ta dem över state lines utan att bli anmälda för det. Är det den lekfullheten hon menar? 🫥
 
Ja alltså, ursäkta detta är bananas. Vi hade på den tiden liksom, på fullaste allvar, rockstjärnor som adopterade minderåriga "älskare" (läs offer) för att kunna ta dem över state lines utan att bli anmälda för det. Är det den lekfullheten hon menar? 🫥
Jag funderade också på vad i hela fulla fan den här människan dillar om. Lika illa som den första.
 
Ja alltså, ursäkta detta är bananas. Vi hade på den tiden liksom, på fullaste allvar, rockstjärnor som adopterade minderåriga "älskare" (läs offer) för att kunna ta dem över state lines utan att bli anmälda för det. Är det den lekfullheten hon menar? 🫥
Känner till en rockstjärna (som dessutom har en fond för att stötta tjejer som blivit utsatta för övergrepp....) och hoppas verkligen inte att det finns flera.
 
Känner till en rockstjärna (som dessutom har en fond för att stötta tjejer som blivit utsatta för övergrepp....) och hoppas verkligen inte att det finns flera.
Klart det finns hundratals. Se bara på hur många skitstövlar som dyker upp i alla typer av kändisskap idag då det är svårt att komma undan. Backa förtio-femtio år och de behövde inte stå till svars för något alls egentligen. Sport, rock och filmstjärnor.
 
Klart det finns hundratals. Se bara på hur många skitstövlar som dyker upp i alla typer av kändisskap idag då det är svårt att komma undan. Backa förtio-femtio år och de behövde inte stå till svars för något alls egentligen. Sport, rock och filmstjärnor.
Ja skitstövlar tvivlar jag inte på med att adoptera ett barn för att kunna ha med på turné var det jag tänkte på.
 
Jag funderade också på vad i hela fulla fan den här människan dillar om. Lika illa som den första.

Det var nog min reaktion också, vad är detta för icke-krönika? Utan varken mening eller mål. Dessutom finns det väl fullt av groupies även idag som ligger sig till närheten av kändisskap och pengar. Men jag förstår inte alls vad det har med sexuella övergrepp att göra.

Nej Ridsport, ryck upp er nu.
 
Det finns groupis idag också. Gå på ett populärt dansband så får ni se sådana ;) . Jag kan tycka att det fortfarande inte spelar någon roll. Männen har ansvar för att säga nej också.

Nej men män är ju slavar under sin sexualitet vet du väl. Det är lite som hulken när det väl blivit hårt i brallan, stackarna har ingen kontroll så vi måste hjälpa dem genom att inte förvirra dem så mycket 🙃
 
Det var nog min reaktion också, vad är detta för icke-krönika? Utan varken mening eller mål. Dessutom finns det väl fullt av groupies även idag som ligger sig till närheten av kändisskap och pengar. Men jag förstår inte alls vad det har med sexuella övergrepp att göra.

Nej Ridsport, ryck upp er nu.
Dessutom, om man läser detaljerna i de fall som varit, så har det ju inte alls varit unga tjejer som svärmar kring idolen och försöker få den i säng. Utan det är arbetsgivaren som trycker upp sin anställda i sadelkammaren sent en kväll när ingen annan är där och det inte går att komma undan.

Sen det där enorma problemet i ridsporten med män som blir oskyldigt anklagade för våldtäkt? Jag måste bo under en sten, händer det ofta? Jag kan komma ihåg summa en gång det kan ha hänt, möjligen, och då var det inga tjejer involverade.

Stigmat kring att vara våldtäktsoffer däremot? Jajemän. ”Hon ville egentligen, hon ligger runt och sen ångrar hon sig”.
 
Dessutom, om man läser detaljerna i de fall som varit, så har det ju inte alls varit unga tjejer som svärmar kring idolen och försöker få den i säng. Utan det är arbetsgivaren som trycker upp sin anställda i sadelkammaren sent en kväll när ingen annan är där och det inte går att komma undan.

Sen det där enorma problemet i ridsporten med män som blir oskyldigt anklagade för våldtäkt? Jag måste bo under en sten, händer det ofta? Jag kan komma ihåg summa en gång det kan ha hänt, möjligen, och då var det inga tjejer involverade.

Stigmat kring att vara våldtäktsoffer däremot? Jajemän. ”Hon ville egentligen, hon ligger runt och sen ångrar hon sig”.

Verkligen. Problemet med personer som blir utsatta för sexuella övergrepp, och tystnadskulturen kring detta, jämfört med personer som falskt anklagar andra för sexuella övergrepp är inte ens jämförbart. Det sistnämnda är inte så omfattande att det förtjänar en egen krönika men om man nu ska prata om det så kräver det betydligt mer kunskap och kompetens om ämnet och att prata om saker på rätt sätt än vad, ja.. båda dessa krönikörer har. Jag är faktiskt förvånad över att Ridsport låter kreti och pleti ha ordet fritt i sin tidning om en så enormt viktig och känslig fråga. Hur tänker de när utsatta kvinnor längst vårt avlånga land ska läsa det här dravlet? Det är faktiskt inte vilken fråga som helst.

Nej, jag börjar nog luta åt att just formen krönika inte passar sig för alla ämnen, fel ord gör alldeles för mycket skada. Hade de velat lyfta ämnet, vilket jag tycker de gör helt rätt i, så bör de ha tagit in en expert redan från början. Nu har de gjort bort sig.
 
Förtydligar att jag alltså menar sexuella övergrepp inom ridsporten här som ämne. Inte "falska" anklagelser.
Jag hade ju förstått det ifall det just hade varit flera fall med oskyldigt anklagade män, men det är ju snarare väldigt skyldiga män som av olika skäl fått mycket lindriga påföljder.

Och så är problemet som ska lyftas oskyldigt anklagade?

Jag fattar inte. Eller snarare, man förstår mer än man vill. För mig känns det som kvinnor som umgåtts med de här männen, och inte vill tro att det är sant. Så det är säkert så att de stackarna blivit oskyldigt anklagade av tjejer som hängt efter dem, inte alls så att de själva misstagit sig.
 
Tydligen Ted Nugent också.

Riktigt så långt har inte hästfolket gått, men många har ändå gått alldeles för långt.
 

Liknande trådar

Relationer Funderade på om jag verkligen skulle använda anonymt nick för det här, det är märkligt att man beter sig som om man har någonting att...
Svar
11
· Visningar
1 965
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp