Maringal= halsring?

Sydtyrolen

Trådstartare
Hej! Jag är intresserad av att börja rida min häst med halsring, men jag är jätteskeptsik till allt som inte är av läder av säkerhets skäl. Skulle man kunna använda en marginal där man plockat bort tygelringarna som halsring? Då ligger den även still och fast i sadeln och hästen kan inte få den över halsen. Självklart kommer jag rida min häst i halsring under kontrollerade former, men vill ändå vara på den säkra sidan. Självklart kan all utrustning orsaka skada, men man kan ju alltid minimera risken.
Eller är det bättre att rida med ett gammal stigläder?
 
Det är klart man kan, men vad är det som gör att läder är så fantastiskt säkerhetsmässigt? Varför vill du att halsringen ska sitta fast i sadelgjorden?
 
Det finns halsringar i läder men de ligger nog högre i prisklass. Är rätt säker på att ridskolan använder gamla stigläder och det funkar hur bra som helst. Risken att halsringen kommer åka över halsen när man rider är minimal så förstår inte heller varför den ska sitta fast i sadeln?
 
Det är klart man kan, men vad är det som gör att läder är så fantastiskt säkerhetsmässigt? Varför vill du att halsringen ska sitta fast i sadelgjorden?
Jag är allmänt rädd för skador, och har flera gånger varit med om situationer där hästar fastnat, varje gång det varit läder har det spruckit, det har ej syntet gjort. Varför den ska sitt fast i sadeln är för att om hästen drar ner huvudet så ska halsringen inte åka över halsen. Läder är ingen garanti men större chans att det spricker.
 
Det finns halsringar i läder men de ligger nog högre i prisklass. Är rätt säker på att ridskolan använder gamla stigläder och det funkar hur bra som helst. Risken att halsringen kommer åka över halsen när man rider är minimal så förstår inte heller varför den ska sitta fast i sadeln?
Sant, kanske mer värt det med ett stigläder, jag är nog bara överdrivet rädd för alla skador, hehe.
 
Utav dom jag känner till som rider i halsring har kommunikation även genom att förra upp halsringen, vilket ju inte går om halsringen sitter fast i sadeln eller om halsringen inte är tillräckligt styv.
 
Jag är allmänt rädd för skador, och har flera gånger varit med om situationer där hästar fastnat, varje gång det varit läder har det spruckit, det har ej syntet gjort. Varför den ska sitt fast i sadeln är för att om hästen drar ner huvudet så ska halsringen inte åka över halsen. Läder är ingen garanti men större chans att det spricker.
Tanken med att rida med hälsning är väl att hålla i den?
Och då åker den inte över huvudet om hästen drar ned det.
 
Jag är allmänt rädd för skador, och har flera gånger varit med om situationer där hästar fastnat, varje gång det varit läder har det spruckit, det har ej syntet gjort. Varför den ska sitt fast i sadeln är för att om hästen drar ner huvudet så ska halsringen inte åka över halsen. Läder är ingen garanti men större chans att det spricker.
Om du vill att den ska sitta fast så kanse ett snöre från sadeln (kommer inte vad det heter där en spänner fast förbygeln på sadeln) till halsringen men tillräckligt löst så det inte hindrar att höja och sänka ringen.
 
Utav dom jag känner till som rider i halsring har kommunikation även genom att förra upp halsringen, vilket ju inte går om halsringen sitter fast i sadeln eller om halsringen inte är tillräckligt styv.
Okej, tack, jag läser fortfarande på kring detta så jag har inte 100% koll, det är därför jag försöker fråga så mkt som möjligt innan jag börjar så att inget blir fel. ☺️
 
Om den sitter fast i sadelgjorden kommer den ju kanske åka ner över halsen ändå. Bättre då att sätta den i förbygelringarna på sadeln?

Men halsringen från en martingal funkar jättebra. Bättre än stigläder. Tycker jag då.
 
Halsringen på en martingal sitter inte fast i sadelgjorden, det är remmen som går upp till tyglarna som är fästa i gjorden, ringen i sig är lös och hålls på plats av remmen från gjorden upp till tyglarna.
 
Jag är allmänt rädd för skador, och har flera gånger varit med om situationer där hästar fastnat, varje gång det varit läder har det spruckit, det har ej syntet gjort. Varför den ska sitt fast i sadeln är för att om hästen drar ner huvudet så ska halsringen inte åka över halsen. Läder är ingen garanti men större chans att det spricker.
Och jag själv tycker att läder håller precis lika bra, speciellt med en rem mellan frambenen som de, om det vill sig illa, kan fastna med ett framben i 😉 ta du en separat rem i valfritt material.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 875
Senast: Liten
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 101
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 045
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 769
Senast: Lepidus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp