Mark som betas växer bättre än klippt mark

Det här är mycket intressant.

Jag läste just Elin Rööss (SLU) rapport "Kor och klimat" om kolinlagring i betesmarker, och att protein och energi innehållet ökar hos växterna i betade områden, skulle kunna ha att göra med att det pågår nylagring av kol i betesmarkerna, vilket behövs för att ge byggstena och de växter som betas...

Är det någon som har tillgång till den/de forskningsrapporter som nämns i artikeln i Ridsport?

Är de nedladdningsbara för gemene man?
 
Det här är mycket intressant.

Jag läste just Elin Rööss (SLU) rapport "Kor och klimat" om kolinlagring i betesmarker, och att protein och energi innehållet ökar hos växterna i betade områden, skulle kunna ha att göra med att det pågår nylagring av kol i betesmarkerna, vilket behövs för att ge byggstena och de växter som betas...

Är det någon som har tillgång till den/de forskningsrapporter som nämns i artikeln i Ridsport?

Är de nedladdningsbara för gemene man?
Följer du länken till SLU från ridsport så finns det längst ner länkar till både fulltext och abstract.
 
Det här är mycket intressant.

Jag läste just Elin Rööss (SLU) rapport "Kor och klimat" om kolinlagring i betesmarker, och att protein och energi innehållet ökar hos växterna i betade områden, skulle kunna ha att göra med att det pågår nylagring av kol i betesmarkerna, vilket behövs för att ge byggstena och de växter som betas...

Är det någon som har tillgång till den/de forskningsrapporter som nämns i artikeln i Ridsport?

Är de nedladdningsbara för gemene man?
Direktlänk:
https://www.mdpi.com/2076-2615/9/8/500/pdf

Jag blir inte riktigt klok på resultatet, som jag läser tab. 2 var det mer protein i det som inte betades om man jämför likvärdiga prov.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 042
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: Wille
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp